Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-16@09:24:59 GMT

قصه پر غصه انگورکاران خلیل آباد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۱۶۴۷

قصه پر غصه انگورکاران خلیل آباد

مشکل بازار فروش، سناریوی تکراری است که هرسال برای انگورکاران دیار تاکستان‌های سرسبز خلیل آباد رقم می‌خورد و بازیگران پرسودش دلالانی هستند که از رنج کشاورزان، صاحب گنج می‌شوند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، هر سال برای انگورکاران دیار تاکستان های سر سبز خلیل آباد مشکلاتی رقم می‌خورد و بازیگران پرسودش دلالانی هستند که از رنج کشاورزان، صاحب گنج می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان خلیل آباد در استان خراسان رضوی به دیار تاکستان های سر سبز و باغات انگور خود مشهور است و این شهرستان رتبه اول استان را در تولید انگور و کشمش داراست.

ارقام مختلف انگور در باغ‌های خلیل آباد کاشت می‌شود، اما انگور «پیکامی» و «عسگری» یکی از خاص‌ترین ارقام در باغ‌های خلیل آباد است که ۳۰ درصد آن تازه خوری و الباقی به کشمش تبدیل می شود.

با شروع فصل باردهی و برداشت باغ های انگور در این شهرستان قصه پرغصه هر سال در حال تکرار است و باغداران برای فروش دسترنج یک‌ساله خود نگرانی‌های زیادی دارند. مشکل فروش محصول انگور و کشمش به حدی بوده است که به دلیل نبود بازار و سوددهی مناسب و صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال‌های اخیر نگرانی های زیادی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

نیاز به راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تنظیم بازار محصول انگور و کشمش شهرستان خلیل آباد در زمینه کشاورزی و باغداری از قطب‌های تولید محصول انگور و کشمش در استان خراسان رضوی و بعضاً در کشور محسوب می‌شود و با توجه به نوع انگور و کشمش تولیدی این شهرستان باید هر سال برنامه کامل برای عرضه این محصول به بازار در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا باغداران بیش از این از تولید ناامید نشوند.

نبود صنایعی در زمینه کارخانه‌های تبدیلی برای شهرستانی که قطب کشاورزی استان است یک ضعف بزرگ به شمار می‌رود که می‌تواند در متعادل‌سازی بازار محصولات تولیدی بسیار تأثیرگذار باشد. با توجه به این که شغل اکثر مردم خلیل آباد کشاورزی و تولید انگور است، اگر در زمینه تنظیم بازار این محصول بی نظیر اقدامات حمایتی انجام نشود و همچنان کشمش سبز قلمی خلیل آباد در دست دلالان باشد، کشاورزان در این زمینه آسیب خواهند دید و باغدار و کشاورز شهرستان خلیل آباد از کشاورزی نا امید می شوند و فاجعه ای رخ خواهد داد.

تقوی فعال بخش باغی در شهرستان با تاکید بر برنامه ریزی لازم دست اندرکاران افزود: انگور و کشمش خلیل آباد جایگاهی دارد که باید بیش از این شناخته شود. شهامتی هم دیگر باغدار خلیل آبادی گفت: برای فروش محصول درجه یک این شهرستان که انگور و کشمش است ، باید نگاه ویژه ای به استان معطوف شود.


سالیانه بیش از ۲۰ هزار تن کشمش در خلیل آباد تولید می‌شود
محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد اظهار کرد: خلیل آباد یک شهرستان تقریبا ۱۰۰ درصد باغبانی است و در حوزه باغبانی چهار محصول اصلی که در استان خراسان رضوی تولید می شود در این شهرستان موجود و از رتبه های خوبی در استان برخوردار است.

وی با بیان این که خلیل آباد در حوزه انگور و کشمش از لحاظ سطح زیر کشت، تولید و عملکرد رتبه اول استان را دارد، خاطرنشان کرد: انگور و کشمش شهرستان خلیل آباد در استان زبانزد است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با تاکید بر این که سالیانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کشمش بنا به مقتضیات ستاد حوادث در شهرستان تولید می شود، اظهار کرد: سبز قلمی و طلایی نیز از جمله ارقام کشمش در خلیل آباد است. وی همچنین افزود: گردش مالی شهرستان خلیل آباد در حوزه کشاورزی حدود ۷۹۰ میلیارد تومان در سال است که رتبه دهم استان از لحاظ ارزش تولیدات بخش کشاورزی را دارد.


نعمتی، مدیر دفتر بازرگانی مزده که خود در این زمینه فعالیت دارد با بیان این که کشمش سبز قلمی خلیل آباد به لحاظ این که شناختی روی این محصول نیست مظلوم واقع شده است، اظهار کرد: برخی اوقات کشمش خلیل آباد به نام یک سری شهرستان ها و استان های دیگر کار می شود که این واقعاً یک ظلم در حق این محصول و کشاورزان این منطقه است.

وی با تاکید بر این که بستر فراوری محصول کشمش سبز قلمی هنوز در شهرستان آن چنان که باید آماده نیست، خاطرنشان کرد: کشمش سبز با کشمش پلویی، طلایی و ملایری متفاوت است به این دلیل که کشمش سبز در زمان های مختلف تغییر رنگ می دهد و اگر شرایط این محصول رعایت نشود مطمئناً با مشکلاتی روبه رو خواهد شد.


ورود دلالان باعث کاهش قیمت انگور می شود
محمودی، معین اقتصادی روستای جابوز و تولید کننده انگور و کشمش در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: شاید حدود ۱۵ سال پیش کشاورزان به دلیل نبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز در منطقه نمی توانستند کار آن چنانی در بحث صادرات انجام دهند.

وی افزود: انگور خلیل آباد به دلیل نبود دستگاه سورت و بسته بندی به میدان تره بار انتقال می یافت و دلال در میدان تره بار بعد از خریداری انگور درجه یک را با واسطه به نیروی صادراتی تحویل می‌داد و بعد از چند واسطه به دست فردی که می خواست صادر کند می رسید. معین اقتصادی روستای جابوز تشریح کرد: نیروهای فعال اقتصادی شهرستان پای کار آمدند و کمبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای صادرات و همچنین عرضه به بازار داخل نه به صورت ۱۰۰ درصد بلکه ۵۰ درصد آن در منطقه تامین شد.

وی با بیان این که امروز سردخانه های مورد نیاز سورت و بسته بندی محصول و دستگاه های تولید سبد و کارتن در شهرستان وجود دارد، تاکید کرد: مشکلی که در بحث صادرات وجود دارد این است که باید با یک نیروی مستقیم در کشورهای حاشیه یا اروپایی متصل شویم تا بتوانیم به صورت مستقیم بحث صادرات محصول را انجام بدهیم.


حسین زاده، رئیس تعاون روستایی خلیل آباد اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی متشکل از ۱۲ شرکت در روستاهای بخش مرکزی و ششطراز است که دو اتحادیه تعاون روستایی دارد که این اتحادیه ها وظیفه تامین نهاده های کشاورزی و دامی را برعهده دارند.

وی با بیان این که خرید محصولات کشاورزی یکی از موضوعاتی است که سازمان تعاون روستایی را از سال های گذشته به عنوان مجری خرید می شناسند، خاطرنشان کرد: تعاون روستایی در سالیان گذشته خرید کشمش و زعفران داشت ولی در سالیان اخیر مشکل اصلی سازمان تعاون روستایی نبود اعتبارات لازم است که نقدینگی بابت خرید محصولات را تامین کند.

رئیس سازمان تعاون روستایی خلیل آباد با تاکید بر این که اعتماد کشاورز به سازمان تعاون روستایی بالاست و زعفران خود را با یک برگ کاغذ در اختیار این سازمان قرار می دهد و مشکلی که برای پرداخت وجود دارد باید اعتبار آن در تهران تامین شود، تصریح کرد: اتحادیه‌های تعاونی تولید شهرستان آمادگی کامل خرید محصولات کشاورزی را دارند ولی مهم تر از خرید، بحث فروش محصولات و بازگرداندن پول کشاورز است.

وی همچنین اذعان کرد: امکانات و انبارهایی در تعاون روستایی برای خرید محصولات وجود دارد و آمادگی بسته بندی این محصولات را داریم ولی برای بحث بازاریابی و فروش باید تدابیری اندیشیده شود.


خلیل آباد با ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت انگور، صنایع تبدیلی و تکمیلی ندارد
ابراهیم قاسم پور، فرماندار خلیل آباد ضمن تاکید بر فراهم کردن بستر صادرات محصول کشمش شهرستان خلیل آباد، بیان کرد: اگرچه صادرات کشمش و ارزآوری آن مطلوب است اما از بازارهای داخلی نیز نباید غفلت کرد و در مرحله اول ما نگاه به بازار های داخلی داریم. وی با بیان این که حفظ جایگاه خلیل آباد و تقویت این جایگاه، با محصول با کیفیت کشمش باید صورت گیرد، تاکید کرد: اگر جایگاه کشمش خلیل آباد تقویت شود مطمئناً توان اقتصاد کشاورزی شهرستان بیشتر خواهد شد.

فرماندار خلیل آباد با تاکید بر این که نگاه ما در شهرستان خلیل آباد حذف دلالان و واسطه گران بازار کشمش است، بیان کرد: دولت به سمتی حرکت می کند که بخش خصوص هم به کمک بخش تولید و اقتصادی شهرستان بیاید. وی افزود: یکی از قسمت هایی که با توجه به ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت نداریم صنایع تبدیلی و تکمیلی است و سازمان تعاون روستایی باید ورود کند تا یک تشکل کشاورزی قوی در شهرستان ایجاد شود.

قاسم پور گفت: چون اعتماد عمومی به تشکل های حوزه کشاورزی کم شده، کشاورزان در بحث یارانه کشمش تاکید بر واریز این وجه به حساب خود داشتند در صورتی که این عدد می توانست یک کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه ایجاد کند. وی از هماهنگی اولیه با آستان قدس رضوی و همراهی کمیته امداد به عنوان یک معین اقتصادی در شهرستان در خصوص خرید کشمش این شهرستان خبرداد.

 

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: انگور کشاورزان دلالان خلیل آباد صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان تعاون روستایی شهرستان خلیل آباد خرید محصولات انگور و کشمش خلیل آباد کشمش سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‍ کشت زیره در ٣٠٠ هکتار زمین کشاورزی بجستان

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجستان از کشت ۳۱۰ هکتاری زیره سبز (کارابیه) در این شهرستان خبر داد.

حجت حسن نیا در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت کشت زیره افزود: در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با اولویت کشت محصولات کم آب‌بر و ارزآور توسعه کشت زیره در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی ادامه داد: امسال حدود ۳۱۰ هکتار زیره سبز در سطح شهرستان و عمدتاً در بخش یونسی کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجستان خاطرنشان کرد: کاشت زیره در مزارع این شهرستان از دی‌ماه آغاز شده و در اردیبهشت‌ و خردادماه می‌توان این محصول را برداشت کرد.

حسن نیا با اشاره به خواص دارویی و درمانی این محصول و همچنین استقبال بهره‌برداران برای کشت زیره گفت: گیاه دارویی زیره به علت ارزش اقتصادی بالا و تحمل بالا در برابر تنش‌های محیطی و طول دوره رویش کوتاه گیاهی مناسب برای کشت در شرایط اقلیمی بجستان است.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان با بیان اینکه استانداردسازی روند فرآوری و صنعتی شدن محصول زیره می‌تواند موجب تقویت صادرات شود، افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز ضروری منطقه بجستان است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۲۸۰ تن زیره سبز از مزارع شهرستان بجستان برداشت شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم در شهرستان دهلران
  • تولید 21 هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر هستند
  • آغاز برداشت توت فرنگی در بابلسر
  • برداشت محصول بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سرباز
  • خسارت بارش تگرگ و سرمازدگی به باغات خلیل آباد
  • خسارت ۵۸۰ میلیارد ریالی بارش تگرگ و سرمازدگی به باغات خلیل‌آباد
  • فعالیت عادی کسبه خلیل آباد
  • شناسایی و دستگیری سارقان در شهرستان های نیشابور و خلیل آباد
  • ‍ کشت زیره در ٣٠٠ هکتار زمین کشاورزی بجستان