Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@16:55:58 GMT

پایان عصر طلایی روابط چین و انگلستان

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۲۱۲۳

پایان عصر طلایی روابط چین و انگلستان

به نظر بسیاری از تحلیلگران، با اوج گرفتن اختلافات میان چین و انگلستان بر سر مسایل اقتصادی و سیاسی، روابط دو کشور به پایان عصر طلایی نزدیک شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بریتانیا از دیدگاه چین با پیروی از سیاست های آمریکا، مناسبات دوجانبه را به خطر انداخته است و مداخله این کشور در امور هنگ کنگ و خودداری از باز کردن بازار اینترنتی و شبکه به روی شرکت هواوی چین سدهای بزرگی در مناسبات محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگلیس برخلاف برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه که همچنان با شرکت هواوی کار می کنند اعلام کرده است از پایان سال جاری میلادی بسیاری از بخش های ارتباطی و همکاری با این شرکت چینی از جمله در زمینه توسعه شبکه نسل پنجم پرسرعت قطع می شود.

این کشور بخصوص با طرح این موضوع که هنگ کنگی ها پس از تصویب قانون امنیتی در کنگره ملی خلق چین می توانند تابعیت انگلستان را دریافت کنند و صاحب گذرنامه آن کشور شوند پکن را خشمگین کرده به طوری که چین در روزهای اخیر چندین هشدار به لندن داده است.

افزون بر این، چین تاکید دارد که اگر چنین برنامه ای از سوی دولت انگلستان اجرا شود، چین هرگز گذرنامه های انگلیسی را که برای هنگ کنگی صادر شود به رسمیت نخواهند شناخت و برای آنها روادید صادر نخواهد کرد.

تحت تاثیر قرار گرفتن همکاری های دو کشور از منازعات سیاسی و توقف همکاری در زمینه هنگ کنگ، هواوی و احتمالا طرح های برق هسته ای موضوعاتی است که حتی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس گفته است اینها مسایلی نیست که چین خوشش بیاید.

پایان ماه خرداد بود که پارلمان چین لایحه امنیتی هنگ کنگ را تصویب و قانونی کرد و پس از آن فشارهای کشورهای غربی بویژه آمریکا و انگلستان بر چین فزونی گرفت اما بسیاری بر این باورند که این روند باعث می شود تا عصر طلایی روابط چین و بریتانیا خاتمه یابد و هرچقدر بیشتر انگلستان در موضوعات مذکور از جمله هنگ کنگ ورود کند به همان میزان مناسبات پیچیده تر خواهد شد.

پس از برگزیت که همچنان وضعیتی شکننده دارد چین تمایل بیشتری برای روابط با انگلستان نشان داد اما اروپایی ها از این امر خرسند نشدند قرار بر این بود که چین و انگلستان به دنبال این واقعه توافقنامه تجارت آزاد امضا کنند اما با نظرداشت وضعیت امروز و سردی که به روابط سایه انداخته است چنین توافقی بسادگی بدست نخواهد آمد و این موضوعی است که جانسون را خرسند نخواهد کرد.

«گری گرینستون» وزیر سرمایه گذاری انگلستان البته بابت شرایط پیش آمده ابراز نگرانی کرده است اما او نیز می گوید به رغم روابط سازنده ای که با چین وجود دارد لندن حاضر نخواهد شد همه ارزش ها را فدا کند.

«لیو شیایو مینگ» سفیر چین در لندن می گوید: ما می خواهیم با شما (انگلستان) روابط خوبی داشته باشیم و شریک شما باشیم ولی اگر شما می خواهید چین را دشمن بدانید آن زمان باید تبعاتش را نیز بپذیرید.

شرکت های انگلیسی هم متضرر خواهند شد برای نمونه جگوار یک پنجم از درامد خود از فروش خودروهایش را از بازار چین بدست می آورد و در یک رویارویی دوجانبه سنگین متضرر خواهد شد هدف قرار گرفتن بانک «اچ اس بی سی» را هم نباید از قلم انداخت همین الان هم رسانه های چینی گزارش هایی درباره این بانک منتشر می کنند و می تواند یک هدف باشد دو سوم از سود این بانک در دنیا از چین و هنگ کنگ بدست می آید.

البته هنوز روابط به سردی مناسبات چین و آمریکا نشده است به هر صورت چین دومین شریک بزرگ غیر اروپایی انگلستان است و ارزش روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

«استورات لو» تحلیلگر هنگ کنگی تاکید می کند که دو کشور هنوز برای توسعه روابط تلاش می کنند و مذاکرات درباره تجارت آزاد و توافق در این خصوص هم برای آنها اهمیت دارد اما سرد شدن روابط هم می تواند آنها را از یکدیگر دورتر کند.

او می افزاید که چین همواره در باره ورود به مسایل داخلی خود به کشورهای دیگر هشدار داده است و دو کشور پیشتر در زمینه برق هسته ای و هواوی و عرصه های دیگر روابط قوی داشته اند که حالا به تیرگی کشیده شده است.

نخست وزیر انگلیس بر این باور است که چین از بحث های پیش آمده خرسند نمی شود و البته چنین دیدگاهی هم به نظر صحیح می آید زیرا چین امروز شرایط دیگری در دنیا پیدا کرده و عرصه های تازه ای را درنوردیده است و دیگر آن کشوری نیست که به آسانی غربی ها بتوانند برایش چنین چالش هایی ایجاد کنند و انتظار سکوت از پکن داشته باشند.

انتهای پیام/  

 

منبع: دانا

کلیدواژه: هنگ کنگ دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۲۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ووشوکار ایرانی طلایی شد
  • ووشوکار پرافتخار ایران طلایی شد/موسوی بر سکوی قهرمانی ایستاد
  • طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین
  • چاقو کشی دختر دانش آموز علیه معلمان در انگلستان
  • معین تقوی طلایی شد
  • شهربانو منصوریان طلایی شد
  • انتخابی جام جهانی ووشو| شهربانو منصوریان با شکست حریف چینی طلایی شد
  • شهربانو منصوریان در 39 سالگی طلایی شد
  • برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان
  • چرا فاصله لیگ برتر انگلیس روز به روز با سایرین بیشتر می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)