Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از ابلاغ اعلام‌جرم علیه تجاوز به حریم بناهای تاریخی ملی از سوی دادستان کل کشور به دادستان‌های عمومی و انقلاب کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد حمزه زاده امروز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به نامه دادستان کل کشور خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب در خصوص رعایت ضوابط حریم ارتفاعی بناهای تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی، اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دادستان کل کشور طی نامه‌ای هرگونه تصرف و تجاوز به حریم و عرصه آثار ملی یا تغییر حریم آن را جرم اعلام کرده و عاملان به عنوان مجرم مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: طبق قوانین مربوط به حفظ و حراست از آثار و ابنیه تاریخی ثبت‌شده ملی، هرگونه مرتفع سازی ساختمانی در اطراف بناهای تاریخی که جزو آثار ملی هستند، ممنوع است به همین منظور برای آثار تاریخی، محدوده‌ای بر اساس ضوابط قانونی تعیین‌شده که از آن به عنوان حریم اثر تاریخی ثبت شده یاد می شود.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: براساس اعلام رسمی دادستان کل کشور در راستای پیشگیری از هرگونه اقدام تصرفی و تغییر در حریم بناهای تاریخی ثبت شده، تمامی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی ذی‌ربط و همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد موظف‌اند در صورت مشاهده هرگونه اقدام متخلفانه مراجع قانونی را مطلع سازند تا متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

وی عدم شفافیت و صراحت قانون در خصوص ضوابط ارتفاعی در حریم آثار ثبتی را یکی از چالش‌های اصلی میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: اقدام دادستان کل کشور گام مؤثری در برخورد با متخلفان این عرصه است و امیدواریم در آینده با وضع قوانین صریح‌تر و تداوم حمایت‌های قوه قضائیه شاهد به حداقل رسیدن تخلفات در این حوزه باشیم.

حمزه زاده  با تأکید به حساسیت‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دوستداران میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی در خصوص رعایت ضوابط ارتفاعی گفت: از رییس کل دادگستری استان کمال تشکر را داریم که به‌صورت ویژه در این موضوع ورود کرده‌اند و که در این راستا جلسات متعددی با تشکل‌های میراث فرهنگی تشکیل‌شده و در صورت بروز هرگونه تخلف در ضوابط، برخوردهای لازم با جدیت انجام خواهد شد.

انتهای پیام/60001

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی میراث فرهنگی آذربایجان گردشگری مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی مقبره الشعرا موزه قاجار دادستان کل کشور رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی تبریز خبرگزاری فارس فارس تبریز مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گردشگری و صنایع دستی دادستان کل کشور آذربایجان شرقی تاریخی ثبت شده بناهای تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۳۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛   رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان با اشاره به پایش کامل بافت تاریخی زواره از سیل اخیر گفت: با ورود سامانه بارشی در روز سه‌شنبه به استان اصفهان، شهرستان اردستان بارش فراوانی را تجربه کرد به‌گونه‌ای که میزان بارش در زواره در کمتر از یک روز به ۲۷ میلی‌متر رسید
نرگس بهشاد ادامه داد: با توجه به گستردگی بافت تاریخی زواره، این حجم سنگین بارندگی در کوچه‌ها و معابر زواره روان و باعث وقوع سیل و آب‌گرفتگی در بخش‌هایی از این شهر شد.


به گفته وی بررسی‌ها حاکی است تنها دو مورد تخریب در بافت تاریخی زواره اتفاق افتاد که خوشبختانه این خانه‌ها بدون ارزش تاریخی بوده است.
بارندگی روز گذشته باعث شده دریاچه وسیعی در کویر دق سرخ زواره تشکیل شده است.
شهر زواره با بیش از هشت هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال شرقی اردستان قرار دارد.
شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با برخورداری از ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر ثبت جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

دیگر خبرها

  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی