Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم عزیزی ظهر پنجشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، گفت: هر کشور و هر ملتی که به امر کتاب و کتابخوانی اهمیت دهد، زمینه رشد همه جانبه خود را فراهم کرده‌است و غفلت از آن باعث عقب ماندگی فرهنگی و رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود که خسارات جبران ناپذیری برای آن کشور و ملت به بار خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن اشاره به اهمیت مطالعه گفت: اوایل انقلاب موجی از کتاب و کتابخوانی راه افتاده بود و این موج فرهنگی حتی در جبهه و دفاع مقدس ادامه داشت تا جایی که در آن دوران رزمندگان با خواندن کتاب اوقات فراغت خود را سپری می‌کردند. اما در سال‌های اخیر توجه به این امر کمرنگ شده است که باید برنامه‌ریزی شود تا دوباره مردم با روش‌های مختلف از جمله ایجاد جذابیت در محیط کتابخانه‌ها، تزریق منابع مناسب و برگزاری برنامه‌های خوب و کاربردی جذب کتابخانه‌ها شوند.

عزیزی در خصوص نواقص و تناقضات قانونی نهاد گفت: لازم است قوانین که نیاز به اصلاح دارد اعلام شده تا به عنوان طرح یا لایحه در مجلس مطرح و رسیدگی شود؛ این در حالی است که به ثمر رسیدن آن نیازمند پیگیری‌های مستمر نهاد است.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: در شورای شهر هم نیاز به اصلاح قوانین داریم تا شهرداری‌ها موظف به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌ها باشند و حتی اگر لازم باشد این سهم افزایش پیدا کند.

وی در خصوص افزایش فضای کتابخانه‌ای پیشنهاد داد: شهرداری‌ها باید موظف شوند در کنار فضای سبز یا مجتمع‌های مسکونی بزرگ، کتابخانه هم بسازند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز در این دیدار ضمن تشریح وضعیت کتابخانه‌های عمومی کلان‌شهر شیراز گفت: شیراز تنها کلان‌شهری است که هنوز کتابخانه مرکزی ندارد اما پیگیری‌ها در این زمینه انجام شده و زمین کتابخانه جای‌نمایی شده است. با توجه به اینکه امسال شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده‌است اگر کار ساخت کتابخانه مرکزی از همین امسال شروع شود، اتفاق بسیار خوب و مبارکی است.

روح الله منوچهری ادامه داد: کتابخانه شهید دستغیب به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز، نیز در پروژه‌ای کلان در دست به سازی است که امیدواریم این پروژه تا پایان سال به اتمام رسیده و کتابخانه بازگشایی شود.

وی با اشاره به منابع درآمدی کتابخانه‌ها گفت: بیشترین بخش درآمد کتابخانه‌ها از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها و کمکی است که دولت به نهاد می‌کند که این منابع کفاف هزینه‌های جاری کتابخانه‌ها را نمی‌کند.

منوچهری با تصریح اینکه از این پس سالن‌های مطالعاتی خصوصی باید با مجوز فعالیت کنند، ادامه داد: در حال حاضر بحث صدور مجوز برای احداث و فعالیت سالن‌های مطالعه خصوصی در اداره کل کتابخانه های عمومی فارس آغاز شده است. با این کار هم مشکل سالن مطالعه در برخی نقاط شهر که کتابخانه وجود ندارد حل می‌شود و هم برای تعدادی اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های فارس گفت: در قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌ها تناقضات و تعارضات فراوانی به چشم می‌خورد که این تناقضات مانع بزرگی بر سر راه حرکت رو به جلو و پیشرفت کتابخانه‌ها شده است. این تناقضات قانونی حتی بر وضعیت معیشتی کتابداران نیز تأثیر گذاشته است به صورتی که در پرداخت حقوق و نحوه افزایش حقوق کتابداران به علت نداشتن فصل یک و شناسه کارمندی مشکل ایجاد کرده است.

منوچهری ابراز امیدواری کرد این تناقضات با کمک و همراهی مجلس به زودی برطرف شود تا کتابخانه‌ها از رسالت اصلی خود که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است دور نشوند.

کد خبر 4987053

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس ابراهیم عزیزی مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا قزوین گرگان شهرکرد عید سعید قربان اقامه نماز جمعه ستاد مقابله با کرونا ازدواج بیرجند ماه محرم کرمانشاه کتابخانه های عمومی کتابخانه ها شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۴۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی تایبادگفت:نقشه راه این فضای سیار فرهنگی برای ۱۰ روستای "چهاربرجی، پساوه، ارزنچه علیا، پلبند، بهلول آباد، استای، سوران، خیرآباد، فرزنه و محسن آباد " ترسیم شده است.

حسن سالاری افزود: برای راه اندازی این کتابخانه افزون بر سه میلیارد ریال هزینه شده که ۵۰ درصد آن از محل سهم نیم درصد شهرداری‌های این شهرستان، ۲۵ درصد آن از سوی خیرین و ۲۵ درصد دیگر آن از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهداء کتاب پرداخت شده است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گفت: در زمان حاضر دومین کتابخانه سیار این خطه مرزی ۳۳۰ نفر عضو فعال دارد که از ۲ هزار و ۵۰ جلد کتاب موجود در آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مخزن این کتابخانه ظرفیت هزار جلد کتاب را داردهم گفت: ۸۰ درصد کتاب‌های موجود در این فضا به بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد.

سالاری با بیان اینکه اولین کتابخانه سیار شهرستان تایباد در دهه فجر سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید، افزود: اولین کتابخانه سیار این شهرستان با ۴۰۰ جلد کتاب ۲ هزار نفر عضو فعال دارد که به علاقمندان کتاب و کتابخوانی در هشت روستای این منطقه خدمات فرهنگی ارائه می‌کند.

دیگر خبرها

  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز