Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل انتقال خون استان قم با اشاره به اینکه همشهری های برای اهدا خون در طول سال مراجعه کنند، گفت: طرحی به نام اهدا پلاسما در حال اجرا است که طی این طرح پلاسما از بدن بیماران بهبود یافته کووید19 گرفته می‌شود و به عنوان پادزهر برای بیماران مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر مرتضی نوریان در گفتگو با خبرنگار قم فردا به مناسبت روز جهانی اهدای خون، با اشاره به اینکه آمار اهدا خون شاخصی دارد که به ازای هر هزار نفر جمعیت سنجیده می‌شود، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته با درآمد بالا این آمار بیش از 38 در هزار نفر جمعیت است، یعنی از هر هزار نفر 38 نفر اهداکننده خون هستند، در کشورهای کم درآمد 4 در هزار نفر، میانگین جهانی 13 در هزار نفراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: میانگین کشور ما 27 در هزار نفر و در استان قم این آمار 29 در هزار نفر جمعیت است، که این عدد از میانگین جهانی و میانگین کشوری بالاتر است.

مدیر کل انتقال خون استان قم بااشاره به اینکه سن اهدا خون از 18 تا 60 سال است، گفت: از جوانانی که به سن 18 سالگی می‌رسند تقاضا می‌کنیم به خانواده سازمان انتقال خون اضافه شوند، به خصوص گروه های خونی که شیوع کمتری دارند.

وی اضافه کرد:آقایان 4 مرتبه و بانوان 3 مرتبه در طول سال می‌توانند اهدا خون داشته باشند، سلول‌های بدن در عرض نهایت 8 هفته می‌توانند گلبول‌های قرمز خون را تکمیل ‌کنند. به دلیل تفاوت های فیزیولوژیک بدن آقایان و خانم ها، گفته می‌شود که خانم ها هر4 ماه یکبار خون اهدا کنند.

نوریان با اشاره به اینکه اهدا خون باید مستمر باشد چراکه عمر سلول های خونی محدود است، ابراز داشت: پلاکت خون نهایتا تا 5 روز و گلوبول قرمز تا 35 روز قابل استفاده است.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا برای خون جایگزین مصنوعی وجود ندارد، بنابراین تنها منبع تامین انسان است.

مدیر کل انتقال خون استان قم با اشاره به اینکه برخی افراد در استان بالای 100مرتبه خون اهدا کرده اند، گفت: در طول سال مراجعه جهت اهدا خون با فراز و نشیب همراه است، به عنوان مثال در شب های قدر، تاسوعا و عاشورا تعداد مراجعه کنندگان بسیار زیاد است اما در مابقی ایام کمتر است که تقاضا داریم عزیزان برنامه ریزی شده برای اهدا خون مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: تمام افراد بین 18 تا 60 سال که حال عمومی خوبی دارند می‌توانند اهدا کننده خون باشند، اهدا کنندگان توجه کنند حتما زمان مراجعه به مراکز انتقال خون، کارت ملی خود را به همراه داشته باشند چراکه اطلاعات افراد از روی کارت ملی در سیستم ثبت می‌شود.

نوریان افزود: افراد بعد از ورود به مراکز انتقال خون توسط پزشک معاینه و غربالگری می‌شوند، ممکن است بعضی افراد معاف از اهدا شوند که دلیل این مسئله به خطر نیفتادن سلامت اهداکننده و یا سالم تر بودن خونی که به مصرف کننده تزریق می‌شود، است.

وی بیان داشت:  بانوان چه در استان و چه در کشور مشارکت کمتری دراهدا خون نسبت به آقایان دارند، در کشورهای توسعه یافته 50درصد اهداکنندگان، بانوان هستند اما در ایران حدود 5درصد از آمار اهداکنندگان به خانم‌ها تعلق دارد.

مدیر کل انتقال خون در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا از سال گذشته، گفت: از اسفند ماه که بیماری کووید19 شروع شد ما با افت محسوس مراجعه کنندگان مواجه شدیم، از طرف دیگر چون مراکز درمانی بیشتر درگیر این بیماری بودند، مصرف خون کاهش پیدا کرد. البته با این وجود میزان مراجعه کمتر از میزان مصرف بود.

وی خاطرنشان کرد: طرحی به نام اهدا پلاسما در حال اجرا است که طی این طرح پلاسما از بدن بیماران بهبود یافته کووید19 گرفته می‌شود و به عنوان پادزهر برای بیماران مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوریان یادآور شد:  زمانی که بیماری وارد بدن می‌شود خود سیستم ایمنی بدن پادزهری برای این بیماری تولید می‌کند که این پادزهر در داخل پلاسمای افراد وجود دارد. این پلاسما می‌تواند اثر درمانی برای دیگر بیماران داشته باشد.

وی اضافه کرد: این پلاسما ها را می توانیم حداقل یک سال و حداکثر دو سال نگهداری کنیم تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنیم.


انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیر کل انتقال خون مراجعه کنند هزار نفر طول سال اهدا خون استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرم ج و اهدای زمین به متقاضیان جوانی جمعیت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ در هفته‌های پیشین شاهد گلایه‌هایی از نحوه واگذاری زمین به متقاضیان در استان مرکزی بودیم.

سرپرست راه و شهرسازی استان درباره این موضوع به خانواده‌ها گفت: خانواده‌هایی که تا پیش از ۲۴‌مهر ۱۴۰۰ در سامانه مسکن ملی ثبت نام کرده و فرم ج آن‌ها قرمز شده است، می‌توانند زمین رایگان طرح متقاضیان جوانی جمعیت را دریافت کنند.

یوسف زاده با اشاره به خانواده دارای شش فرزند که هنوز زمینی دریافت نکرده است، افزود: به دلیل سرریز جمعیت متقاضی زمین در شهر اراک، زمین اهدایی آنها در شهر امیرکبیر واگذار می‌شود.

به گفته یوسف زاده این افراد باید وارد سامانه این طرح شده، شهر خود را شهر امیرکبیر انتخاب کنند. اما آنچه حتمی و یقینی است این است که خانواده‌های سه فرزند و بیشتر زمین رایگان دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از خبرهای خوب یوسف زاده در این گفتگو واگذاری ۹۰۰ قطعه زمین رایگان در شهر جدید امیر کبیر است.

حجت الاسلام جودکی کارشناس مذهبی هم پیرامون حکم شرعی سقط جنین گفت: بر اساس فتوا‌ی علمای دین اگر نگه داشتن جنین، جان مادر و جنین را به خطر بیاندازد، سقط حرام نیست، اما در غیر این صورت، سقط جنین قتل محسوب می شود.

اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده برای حمایت از مادران دارای فرزند شیرخوار زیر دو سال اجرایی شد. در این طرح ملی هر مادر دارای فرزند زیر دوسال که در دهک‌های یک تا سه هستند، می‌توانند هر ماه مبلغ ۶۰۰ هزار تومان اعتبار خرید دریافت کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است
  • پسر خرمشهری با اهدای عضو به ۲ شهروند زندگی دوباره داد
  • اعضای بدن بانوی ایثارگر اردبیلی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • مراجعه بیش از یک هزار ایلامی به پایگاه انتقال خون
  • فرم ج و اهدای زمین به متقاضیان جوانی جمعیت
  • اهدای پنج دستگاه ویلچر به افراد دارای معلولیت
  • چطور با بوتاکس کردن میگرن را درمان کنیم؟
  • درمان میگرن با تزریق بوتاکس