Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه شبه‌نظامی طالبان می‌گوید بر اساس توافقنامه صلح این گروه با آمریکا، امروز (پنج‌شنبه) با آزادی ۷۹ زندانی دولت، آزادی یک هزار زندانی را تکمیل می‌کند. از طرفی، روز چهارشنبه زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان بعد از دیدار با طالبان در دوحه، به کابل رفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی بی سی، ذبیح الله مجاهد، سخنگویان طالبان اعلام کرد امروز در بغلان، لوگر و هرات ۷۹ زندانی را رها خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، این گروه پیش از این ۹۲۱ زندانی را رها کرده بود که با رهایی زندانیان امروز شمار یک هزار نفر که در توافقنامه صلح این گروه با آمریکا آمده، تکمیل خواهد شد.

این در حالی است که دولت پیش از این گفته که اکثر زندانیانی که از سوی طالبان رها شده، غیرنظامی هستند در حالی که قرار بود این هزار زندانی نظامیان اسیر شده باشند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که این گروه "از روی دلسوزی و نشان دادن حسن نیت"، تا روز عید قربان باقی زندانیان دولت را رها می‌کند.

وی در توییتی نوشت: طرف مقابل هم باید بر اساس توافقنامه دوحه رهایی پنج هزار زندانیان را مطابق لیست سپرده شده تکمیل کند تا بعد از عید قربان زمینه مذاکرات بین الافغانی فراهم گردد.

هیبت‌الله آخوند زاده، رهبر گروه طالبان دو روز پیش در پیامی به مناسبت عید قربان خطاب به طرف‌های داخلی از آنها خواسته بود که موانع بر سر راه گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی را "بی درنگ" بردارند.

وی در این پیام به روند تبادل زندانیان بر اساس موافقتنامه صلح این گروه با آمریکا اشاره کرد و گفت نباید در این روند تاخیر به میان می‌آمد زیرا عملی شدن آن هم اعتماد را به میان می‌آورد و هم راه صلح را کوتاه می‌کند.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان در مقابل آزادی یک هزار زندانی دولت از نزد این گروه، بخشی از توافقنامه صلح آمریکا با طالبان است.

اعلام آزادی باقی زندانیان از سوی طالبان در حالی صورت می‌گیرد که روز چهارشنبه زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان بعد از دیدار با طالبان در دوحه، به کابل رفت و با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کرد.

گفته شده که در این دیدار روی تبادل زندانیان، ادامه آتش بس و آغاز مذاکرات مستقیم دولت و طالبان گفت‌وگو شده است.

جزئیاتی از این دیدارها منتشر نشده و مشخص نیست که موضع دولت در مورد آزادی زندانیان باقیمانده طالبان تغییر کرده یا نه اما چند روز پیش در پاسخ به پیام توییتری طالبان، دولت کابل گفته بود که موضع دولت در مورد زندانیان گروه طالبان تغییر نکرده و آنها نزدیک به ۶۰۰ زندانی طالبان را که ملاحظات جرمی دارند، آزاد نخواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طالبان آمريكا مذاکرات صلح افغانستان هزار زندانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۴۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۶ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در آیین آزادسازی تعدادی از این زندانیان در محل اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی فارس با تقدیر از اقدام قاطع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ کوبنده به رژیم غاصب صهیونیستی گفت: سپاه همواره در همه امورات مهمی مانند جبهه‌های جنگ با مستکبران، دفاع از حرم در قالب جبهه مقاومت، امنیت کشور، عمران و سازندگی پیشگام است و با ورود به حوزه کمک به زندانیان نیازمند نیز با راه‌اندازی پویش نذر رهایی توان مدیریتی در حوزه خیرین و کمک به مستضعفین و نیازمندان جامعه را نیز به منصه ظهور رساند.

او با اشاره به حضور ۴۵ بانوی زندانی جرائم غیر عمد و مالی عدم حضور این زنان در کانون خانواده‌هایشان را تأثر بر انگیز خواند و افزود: آزادی این بانوان زندانی باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با تأکید بر اینکه قضات دادگستری فارس نیز با اعمال مجازات‌های جایگزین حبس زمینه رهایی ۱۰ هزار و ۱۲۰ زندانی را در طول یک سال اخیر فراهم ساخته‌اند، افزود: این روند در سال جاری نیز مطابق با اهداف تعیین شده در سند تحول و تعالی قوه قضاییه ادامه می‌یابد.

او همچنین پویش «سهم من ۴۰» را از جمله اقدامات موثر ستاد دیه خواند و خواستار مشارکت سپاه فجر استان در فضای مجازی جهت اطلاع‌رسانی این پویش شد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان فارس همچنین گفت: با مشارکت مردم و جمع‌آوری کمک‌های اندک می‌توان خانواده‌های بسیاری را از بند زندان و آسیب‌های آن رهانید.

اسحاق ابراهیمی مدیرکل زندان‌های فارس نیز در این مراسم گفت: در پویش نذر رهایی که در اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها آغاز شده است تا به امروز که شاهد پانزدهمین رویداد آن هستیم، با محوریت بسیج و سپاه فجر آفرین فارس تاکنون شاهد آزادی ۳ هزار نفر از زندانیان واجد شرایط و غیر عمد مشکلاتشان پیگیری شده و آزادی آنان فراهم شده است.

او افزود: در این نوبت از نذر رهایی ۱۴٠ نفر از زندانیان محکوم غیر عمد با فرایندی که ترسیم شده، موجبات استخلاصشان از زندان فراهم شده است که شاهد جشن رهایی تعدادی از آنان به‌صورت نمادین هستیم.

ابراهیمی از پیگیری روند آزادی حدود ۵٠٠ زندانی واجد شرایط که پرونده‌هایشان در هیئت‌های صلح و سازش مطرح شده، توسط کانون‌های بسیج خیرین و متنفضین خبر داد که پرونده آنان پیگیری، مشکلاتشات در پرونده‌های دعاوی با شکات و.. رفع واز ورود آنان به زندان‌ها پیشگیری شده است.

مدیرکل زندان‌های فارس در ارتباط با جشن‌های گلریزان ستاد دیه نیز گفت: در ماه رمضانی که گذشت، شانزده جشن گلریزان در سطح شهرستان‌های استان برگزار شد که خیرین و نیک‌اندیشان به‌صورت تقدی، تعهد معتبر و چک بیش از ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این جشن‌ها کمک کرده‌اند.

رئیس ستاد دیه فارس از آزادی بیش از۶۵٠ زندانی جرائم غیر عمد هم در یکسال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵٠ زندانی جرائم غیر عمد در زندان‌های فارس حضور دارند که با استفاده از ظرفیت کمک‌های خیرین، ظرفیت‌های قانونی، پویش سهم من ۴٠، تاسیسات قضایی ـ حقوقی، اخذ تخفیف از شکات و... بتوانیم در آزادی این اشخاص از زندان اقدام کنیم.

او تاکید کرد: همواره نیازمند کمک مردم و خیرین شریف استان برای رهایی این انسان‌های گرفتار غیر عمد هستیم، پویش اجتماعی سهم من ۴٠ یک اقدام مهم و فرصتی برای همه هم استانی‌ها است که برای دومین سال جاری در حال اجراست، بیش از ۶ هزار تراکنش انجام و کمکی بالغ بر ۶ میلیارد تومان حاصل شده که ان‌شاءالله شاهد تداوم آن خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پایان کار داعش در افغانستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • ۵۰۶ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند
  • جشنی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
  • شرکت پرتغالی: گروه کارکنان کشتی توقیف‌شده در امن و امان هستند
  • آزادی ۲۵ زندانی جرائم غیرعمد لرستان توسط محسن چاووشی
  • جمعیت وفاق ملی بحرین: ۵۵۶ زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند
  • کابل: افغان‌های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهم بگیرند
  • تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است