Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: تعداد چاه‌های غیرمجاز آب در شمال استان ۹۸۱ و در جنوب ۸ هزار و ۶۸۶ و در مجموع ۹ هزار و ۶۶۷ حلقه چاه غیر مجاز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی رشیدی امروز در شورای اداری استان کرمان اظهار داشت: از ۴۱ محدوده مطالعاتی در سطح استان چهار محدوده فاقد پتانسیل، ۲۵ محدوده ممنوعه و ۱۲ محدوده کاملا بحرانی آبی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان بیان داشت: متوسط بارندگی استان طی ۴۸ سال گذشته، ۱۲۹ میلی‌متر است که از این میزان بیلان استان حدود ۲۳.۵ میلیارد مترمکعب آب تولید  که ۱۸ میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود و کسری منابع آب ۹۰۲ میلیون مترمکعب است.

رشیدی تصریح کرد: ۳۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه، ۲ هزار و ۳۹۰ رشته قنات و یک‌هزار و ۹۹۰ دهنه چشمه در سطح استان داریم که ۹۴ درصد در بخش کشاورزی، دو درصد شرب و یک درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چهار سد جیرفت، شهید قاسم سلیمانی، تنگوئیه و نساء در استان کرمان وجود دارد، افزود: بالاترین افت سالانه آب را در دشت دولت‌آباد ارزوئیه شهرستان بافت داریم و با کاهش تجمعی آب زیرزمینی در تعدادی از دشت‌های استان مواجه بودیم که نشان می‌دهد، تخریب بسیار بالا است.

رشیدی عنوان کرد: از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۰ بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ حلقه چاه با ۶۳۶ میلیون مترمکعب برداشت آب داشتیم و سال ۱۳۹۰ چاه‌های ما به ۳۴ هزار و ۵۰۰ حلقه با برداشت ۵ میلیارد و ۸۰۰ مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان با اشاره به پیامدهای اضافه برداشت از آب سفره‌های زیرزمینی ادامه داد: نشست و شکاف زمین، نابودی کشاورزی، مرگ آبخوان‌ها و ... از جمله این پیامدها است و افت سطح آب در دشت زرند حدود ۳۸ متر است که در خوشبینانه‌ترین حالت و با اقدامات علاج بخشی قابل احیا نیست و در صورت عدم حفظ آبخوان‌ها سرنوشت دشت زنگ‌ آباد دورنمای کشاورزی استان را نشان می‌دهد.

وی با توجه به کمبود آب شرب در استان کرمان ابراز داشت: ۱۵ شهرستان و ۶۶ درصد جمعیت شهری و روستایی آنها از جمله کرمان در وضعیت بحرانی آب شرب قرار دارد و ۷۰۲ روستا نیز با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

رشیدی با بیان اینکه از دیگر پیامدهای اضافه برداشت از آب زیرزمینی کاهش کیفیت این منبع خدادادی است، تاکید کرد: ۱۰ شهرستان و ۱۶۸ روستا مشکل شوری بیش از حد، ۱۹ شهرستان و ۵۹۲ روستا مشکل فلزات سنگین داریم.

وی اذعان داشت: دسترسی ۷۶۰ روستا به آب آشامیدنی و آبرسانی به ۹۱۲ روستا به وسیله تانکر از جمله اقدامات انجام شده است و برای رفع این مشکل یک مجموعه به تنهایی نمی‌تواند، وضعیت آب استان را حفظ و بهبود بخشد و نیازمند همکاری و همیاری تمام دستگاه‌های اجرایی با محوریت استانداری هستیم.

رشیدی خاطرنشان کرد: دولت مکلف است به منظور مقابله با بحران کم‌آبی، رهاسازی حقابه‌های زیست محیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی و ... اقدامات لازم را به عمل آورد تا ۱۱ میلیارد مترمکعب آب در سطح کشور صرفه‌جویی شود.

وی گفت: برای کاهش برداشت آب، پُر کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور حجمی را در دستور کار قرار دادیم و تعداد چاه‌های غیرمجاز در شمال استان ۹۸۱ و در جنوب ۸ هزار و ۶۸۶ و در مجموع ۹ هزار و ۶۶۷ حلقه چاه غیر مجاز است.

وی بیان داشت: تاکنون ۷ هزار و ۳۳۴ حلقه چاه غیرمجاز با ۳۸۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی پُر، ۷۵۸ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۳ هزار و ۹۸۱ کنتور هوشمند نصب و یک‌هزار و ۶۸۳ حلقه چاه مجاز بهره‌برداری شده است.

انتهای پیام/80001/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: آب کرمان بخش کشاورزی کشاورزی استان کرمان حلقه چاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۴۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین وضعیت ۳۹۰۰ انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن عالی صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال گذشته در مجموع سه هزار و ۹۳۷ انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر ساماندهی شد که از این شمار یک‌هزار و ۷۰۵ انشعاب تبدیل به مجاز و ۲ هزار و ۲۳۲ انشعاب نیز قطع شدند.

وی بیان کرد: در استان بوشهر اکنون ۷۰۲ انشعاب غیرمجاز نیز در مرحله قضائی قرار داشته که بزودی تعیین تکلیف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تصریح کرد: شهرستان‌های عسلویه، دشتستان، بوشهر، گناوه و کنگان به ترتیب بیشترین انشعاب آب غیرمجاز آب را دارند.

عالی با بیان اینکه انشعابات غیرمجاز یک نوع پایمال حق و حقوق مشترکان قانونمند است، گفت: بر همین اساس برخورد با این اقدام غیرقانونی با جدیت دنبال می‌شود.

کمبود منابع آبی به دلیل خشکسالی

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردها حجم آب مصرفی شناسایی شده از این انشعابات غیرمجاز چند هزار مترمکعب بوده و ساماندهی این تعداد انشعاب به مثابه احداث یک سایت آب شیرین کن به ظرفیت حداقل ۱۰ هزار متر مکعب و با صرف سرمایه حداقل ۳۰۰ میلیارد تومانی است و از طرف دیگر تهدیدی آشکار برای تأمین آب مشترکان قانون‌مدار هم استانی است.

عالی افزود: کمبود منابع آبی به دلیل خشکسالی‌های متعدد برخورد با انشعابات غیرمجاز را تبدیل به یک اولویت اجتناب ناپذیر کرده است.

وی یادآور شد: در استان بوشهر بیشترین شمار انشعابات غیرمجاز مربوط به اقامتگاه‌های غیردائم و بویژه در حاشیه شهرها و روستاها است.

کد خبر 6086381

دیگر خبرها

  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی
  • تعیین وضعیت ۳۹۰۰ انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد
  • ۲۰ هزار حلقه چاه آب در مازندران غیرمجاز است