Web Analytics Made Easy - Statcounter

کد خبر 535860 برچسب‌ها حج قاسم سلیمانی

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حج قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردپای عارف بزرگ قرن نهم در طرشت

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: شاه‌قاسم، فرزند سیدمحمد نوربخش، بنیانگذار طریقه نوربخشیه بود. نام صحیح و کامل او در پایان نسخه خطی خلاصه‌التجارب، به عنوان شاه‌قاسم پسر شمس‌الدین محمد نوربخشی، ذکر شده است. مقبره شاه‌قاسم روبه‌روی مسجد واقع شده بود و گنبدش نیمه‌کاره و خراب و حدود ۱۰تا ۱۵ متر ارتفاع داشت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مرحوم محمدتقی مصطفوی، نویسنده کتاب «آثار تاریخی طهران»، در مقاله‌ای با نام «آثار تاریخی تهران و اطراف» که در سال ۱۳۶۱ در مجله آینده منتشر شده در باره مزار شاهزاده قاسم در طرشت مطالبی را عنوان و روایت می‌کند: «در فاصله چندصدمتری شمال مزار شیخ عبدالله طرشتی، کوچه‌ای به نام کوچه «شاه‌قاسم» وجود دارد و اهالی محل به دلیل اینکه سابقاً میدانی در آنجا وجود داشته است به آن حدود میدان شاه‌قاسم نیز می‌گویند. «شاه‌قاسم فیض‌بخش» فرزند «سیدمحمد نوربخش» است. نوربخش از اکابر عرفای قرن نهم که سلسله نوربخشیه از فرق بزرگ صوفیه است که این فرقه را به او نسبت داده اند.

قبل از اینکه صفویه روی کار آیند و شاه‌طهماسب حصاری به دور تهران بکشد و آن را جلوه شهریت ببخشد، نوربخشیه فعالیت گسترده‌ای در روستاهای اطراف تهران مثل طرشت و سولقان داشتند و پیروان زیادی پیرامون آنها جمع بود. وقتی سیدمحمد نوربخش از دنیا رفت، منصب ارشاد نوربخشیه، به فرزندش شاه‌قاسم فیض‌بخش رسید. شاه‌قاسم سی و اندی سال قبل از شکل‌گیری حصار طهماسبی در طرشت زندگی می‌کرد و بعد از مرگش در سال ۸۹۹ شمسی در همین محدوده کوچه شاه‌قاسم که بخش شمالی قبرستان طرشتی‌ها بود، به خاک سپرده شد و بقعه‌ای برای او ساخته شد.»

به گفته اهالی، بقعه کوچک شاه‌قاسم در قبرستان روستا قرار داشت، اما بر اثر زلزله و با خیابان‌کشی‌ها دیگر اثری از این بقعه نیست.

همچنین شاه‌قاسم فیض‌بخش، پسری به نام بهاءالدوله بن شاه‌قاسم رازی داشت که در محله طرشت زندگی می‌کرد و در طب و پزشکی مهارت داشت. مهم‌ترین کتاب بهاءالدوله رازی خلاصه‌التجارب به فارسی و در پزشکی است که وی آن را در ۸۸۰ شمسی در قریه طرشت ری نوشت.

کد خبر 845649 برچسب‌ها هویت شهری تهران

دیگر خبرها

  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور
  • رنگ لباس تیم ملی فوتسال ایران مقابل قرقیزستان
  • لزوم بهره گیری از ظرفیت هنر دراجرای کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان
  • لزوم استفاده از ظرفیت هنر در برگزاری کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان
  • تشییع آخرین مجروح انفجار تروریستی گلزار شهدای کرمان + فیلم
  • آقای گل نیم فصل، سرشناس و ناشناس!
  • ببینید | تصاویری دیده نشده از گریه‌های سردار زاهدی هنگام سخنرانی حاج قاسم سلیمانی
  • اهدای پیراهن تیم ملی به یک حامی فوتسال درزاوه
  • ردپای عارف بزرگ قرن نهم در طرشت