Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@05:57:27 GMT

سودجویی دلالان علت اصلی گرانی دام و گوشت

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۱۴۷۸

سودجویی دلالان علت اصلی گرانی دام و گوشت

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، با گسترش ویروس ناخوانده کووید ۱۹ در کشور، عید قربان امسال با سال‌های قبل کمی متفاوت است چرا که مسئولان سازمان دامپزشکی به منظور جلوگیری از خطر احتمالی انتقال کرونا به مردم توصیه کرده اند که به هیچ وجه خودشان اقدام به ذبح دام‌ نکنند.

طی سال‌های اخیر در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران جایگاه عرضه دام راه اندازی می‌شد تا متقاضیان برای قربانی و ذبح دام به آنجا مراجعه کنند اما امسال با برگزاری جلسات متعدد، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گرفت که ذبح دام تنها در کشتارگاه‌ها صورت گیرد و افراد از چند روز مانده به عید قربان سفارشات خود را به قصابی محل بدهند تا بتوانند از آنجا گوشت مورد نیاز را خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود شیوع ویروس کرونا، مردم به هیچ عنوان خودشان اقدام به ذبح دام نکنند، هرچند انتقال بیماری کووید ۱۹ از حیوان به انسان هنوز اثبات نشده است، اما برای رعایت جوانب احتیاط و جلوگیری از انتشار سایر بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان باید از هر گونه کشتار غیر مجاز جلوگیری کرد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم‌ تا از آخرین‌ جزئیات بازار دام در روز عید قربان و توصیه سازمان دامپزشکی به مردم برای نذورات در این روز با خبر شویم:

کمبودی در عرضه دام عید قربان نداریم؛گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین دام عید قربان وجود ندارد، اظهار کرد: چوبداران با ایجاد جو روانی و بهانه‌های مختلف همچون قاچاق دام و کمبود عرضه، قیمت دام را در روز عید قربان افزایش می‌دهند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

او با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، افزود: قیمت دام و گوشت در سایه کمبود نظارت‌ها با نوساناتی در بازار رو به رو می‌شود، این در حالی است که دامداران در عرضه دام متضرر هستند.

سلطانی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: پشتیبانی امور دام گوشت ۵ تیکه بسته بندی را ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کند که با احتساب ۱۰ درصد سود؛ ۸۰ هزار تومان باید به دست مصرف کننده برسد که متاسفانه در سایه کمبود نظارت ۱۲۰ هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کاهش عرضه دام سبک را تکذیب کرد و گفت: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته، چوبداران از قبل با خرید و دپو دام و ایجاد کمبود در بازار به دنبال افزایش قیمت هستند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

او ادامه داد: با وجود آنکه دام کالای ماندگاری در کشور نیست که امکان ذخیره سازی آن در واحد‌های دامپروری وجود داشته باشد، از این رو اگر در زمان پرواربندی به بازار عرضه نشود، دامدار به سبب افزایش هزینه تولید متحمل زیان می‌شوند.

این مقام مسئول متوسط قیمت دام سبک در کشور را ۳۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: طبق روال همه ساله، قیمت دام در روز عید قربان به یکباره به ۴۰ هزار تومان می‌رسد و مجدد ۲ روز بعد کاهش می‌یابد که این امر ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه انباشتگی دام سبک چندان بالا نیست، گفت: در دام سبک عرضه و تقاضا متعادل است و کمبودی در عرضه وجود ندارد که بر التهاب قیمت در بازار دامن بزند.

ذبح عید قربان تنها در کشتارگاه انجام‌می شود؛ افراد گوشت مورد نیاز نذورات خود را از قصابی تهیه کنند

‌علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه شیوه ذبح دام در عید قربان تغییر کرده است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در مناطق ۲۲ گانه شهرداری جایگاه عرضه دام راه اندازی و به مردم اطلاع رسانی می شد تا متقاضیان برای قربانی و ذبح دام به آنجا مراجعه کنند، اما امسال به سبب شیوع ویروس کرونا عرضه در میادین انجام نمی‌شود.

او افزود: با گسترش ویروس کرونا، امسال روش ثبت سفارش به قصابی‌های محل جایگزین عرضه دام در میادین شده است که با این وجود از نظر شرعی و بهداشتی مشکلی وجود ندارد.

ملکی با تاکید بر این مسئله که هیچ گونه ذبحی در سطح شهر نباید انجام شود، بیان کرد: اگر در روز عید قربان در مناطق مختلف شهر ذبح انجام شود، با آن ها برخورد می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: از بامداد روز عید قربان ذبح در کشتارگاه‌ها به نیت قربانی عید انجام می‌شود و مسائل شرعی این کار بررسی و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزود: بعد از ذبح دام و خارج شدن از فرایند کشتارگاه و پیش سرد، گوشت به قصابی‌ها عرضه می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به مغازه‌های قصابی به مقدار نیاز گوشت خریداری کنند و دیگر لازم نیست که یک گوسفند کامل خریداری شود و هر کس به اندازه توان خود می‌تواند از گوشت‌ها خریداری کند.

او متوسط قیمت هر کیلو دام زنده را ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد.

ملکی از ثبات قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود و نوسان خاصی را در بازار گوشت برای روز عید قربان‌ متصور نیستیم.

بی رمقی بازار دام در عید قربان؛ قیمت هر کیلو دام زنده ۴۰ هزار تومان

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی درباره آخرین وضعیت بازار دام عید قربان اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های سازمان دامپزشکی، تقاضای چندانی برای خرید دام زنده در بازار وجود ندارد.

او افزود: با وجود انباشت دام در واحد‌ها و شرایط کرونا، عیدقربان امسال با سال‌های گذشته کمی متفاوت است به طوری که با کاهش تقاضا برای خرید شاهد افزایش قیمت در حوزه دام نخواهیم بود.

پوریان با اشاره به اینکه با ازدحام دام در واحد‌های دامداری رو به رو هستیم، بیان کرد: با وجود آنکه خریدار واقعی برای دام در بازار وجود ندارد، مقادیر زیادی دام با وزن بالا روی دست دامداران باقی مانده است که با این وجود کمبودی در عرضه وجود ندارد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: با گسترش ویروس کرونا و تاکید سازمان دامپزشکی بر روش‌های جایگزین خرید دام زنده به افراد توصیه می‌شود که به منظور نذورات خود اقدام به خرید لاشه از کشتارگاه کنند.

او قیمت فعلی دام زنده با اوزان سبک را ۴۰ هزار تومان و سنگین ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرد.

مردم از کشتار دام اجتناب کنند؛ پیش بینی کشتار ۱۶۰ هزار راس دام در عید قربان

علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتو گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به ضوابط نظارت دام‌های ذبح شده در عید قربان اظهار کرد: با توجه به ضرورت بازرسی، نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در این روز و به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی در شرایط فعلی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشتارگاه‌های کشور لازم الاجراست.

او افزود: با توجه به اولویت کشتار دام‌های قربانی در کشتارگاه‌های دام هر شهر، کشتارگاه‌های دام موظفند ذبح دام‌های قربانی را از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ روز عید سعید قربان انجام دهند و همواره بازرسان بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه، مستقر و آماده کار باشند.

ماکنعلی ادامه داد: برنامه عملیاتی بازرسی، نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی شامل سازماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار، نظارت بهداشتی و شرعی در استان و ادارات تابعه در قالب پرسنل فنی دامپزشکی به همراه مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه و ناظرین شرعی به منظور بازرسی و نظارت بهداشتی و ناظران شرعی بر دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان است.

رئیس سازمان دامپزشکی در توصیه‌ای به مردم گفت: از مردم‌ تقاضا داریم که به هیچ وجه خودشان اقدام به ذبح دام نکنند، هرچند انتقال بیماری کووید ۱۹ از حیوان به انسان هنوز اثبات نشده است، اما برای رعایت جوانب احتیاط و جلوگیری از انتشار سایر بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان از هر گونه کشتار غیر مجاز جلوگیری می‌شود و کشتار دام تنها باید در کشتارگاه‌های مجاز صورت‌پذیرد.

او در پایان تصریح کرد: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که امسال ۱۶۰ هزار رأس دام در روز عید قربان کشتار شود.

در پایان باید گفت با توجه به گسترش ویروس کرونا و احتمال انتقال بیماری از دام به انسان توصیه می‌شود که افراد از ذبح دام در منازل خود اجتناب کنند و تنها گوشت مورد نیاز خود را از کشتارگاه‌های سراسر کشور و قصابی‌ها خریداری کنند که اکیپ‌های دامپزشکی بر روند کشتار دام ها نظارت دارند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: هزار تومان اعلام گو با خبرنگار صنعت دام های قربانی روز عید قربان سازمان دامپزشکی تجارت و کشاورزی نظارت بهداشتی کشتارگاه ها ۴۰ هزار تومان عید قربان ویروس کرونا گسترش ویروس وجود ندارد کشتار دام بازار دام قیمت دام دام زنده عرضه دام ذبح دام دام سبک دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۱۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می شود؟

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور، اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند.

وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.

وی با تاکید بر این‌که املاکی که قرار است آگهی شود باید در سامانه املاک و اسکان باشند، تاکید کرد: اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.

کد خبر 6086157 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم
  • فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • خبر رسانه سپاه از موج برخورد با دلالان فوتبال
  • آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال؛ محرومیت در انتظار دلالان
  • خاندوزی چند هفته قبل از وزیر شدن: شش ماهه مشکل گرانی‌ها حل می‌شود
  • آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می شود؟
  • بخش املاک دیوار و شیپور غیرفعال می‌شود
  • گوشت قرمز ۲۹۹ هزار تومانی وارد بازار شد؛ از کجا می‌توان گوشت ارزان خرید؟