Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فیلم‌های عکاسی رنگی در دوران جنگ جهانی دوم کمیاب بودند. بیشتر عکس‌هایی که در طول این جنگ گرفته شدند سیاه و سفید بودند و عکاسی رنگی در مجموع هنوز تکنیک نسبتاً جدیدی به شمار می‌رفت.

همین نکته است که تصاویر منتشر شده توسط موزه سلطنتی جنگ بریتانیا را بسیار مسحور کننده می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عکس‌ها دقیقاً به همان شکلی هستند که در ابتدا ثبت شدند، نه دستکاری شده اند و نه رنگ آمیزی. ایان کارتر، نویسنده‌ی کتابی که این عکس‌ها در آن منتشر شده می‌گوید: «شما دقیقاً همان چیزی را می‌بینید که گرفته شده. می‌دانم که این روز‌ها دیدن عکس‌های دستکاری شده و تصاویر سیاه و سفید رنگ آمیزی شده امری عادی است، اما این عکس‌ها اصل هستند.»

این تصاویر به سفارش وزارت اطلاعات بریتانیا گرفته شدند که در آن زمان توانسته بود مقدار بسیار کمی فیلم رنگی کداکروم گیر آورد. بعد از آن تصمیم بر آن شد که از این فیلم‌های رنگی به طور آزمایشی استفاده شود. برای این کار فیلم‌ها را در اختیار تعدادی از عکاسان رسمی قرار دادند که از آن‌ها در جا‌های متعدد و با وسواس زیادی استفاده کردند.

در مجموع تنها حدود ۳ هزار عکس با این فیلم‌های رنگی گرفته شد، اما همه‌ی آن‌ها هم باقی نماندند. کارتر می‌گوید: «نزدیک به نیمی از آن‌ها گم شدند و ما نمی‌دانیم کجا هستند.» عکس‌های باقیمانده در سال ۱۹۴۹ در موزه آرشیو شدند و بعضی از آن‌ها حالا برای اولین بار طی ۷۰ سال گذشته منتشر می‌شوند.

این تصاویر برای چاپ در نشریات آمریکایی گرفته شدند که چاپ رنگی داشتند، اما همه‌ی آن‌ها در زمان جنگ منتشر نشدند.

حالا روشن نیست از این فیلم‌های رنگی دقیقاً به چه منظوری استفاده می‌شد، اما احتمالاً از این فیلم‌ها برای ثبت تصاویر «خاص» در کنار دوربین‌های سیاه و سفید معمول آن زمان استفاده می‌کردند. کارتر می‌گوید: «آن‌ها فیلم خیلی کمی در اختیار داشتند و باید خیلی مراقب می‌بودند. پس حتماً فیلم‌های رنگی را در یک دوربین جداگانه می‌گذاشتند و در عین گرفتن عکس‌های سیاه و سفید، چند عکس هم با فیلم‌های رنگی می‌گرفتند.»

دیدن تصاویر و فیلم‌های رنگ آمیزی شده این روز‌ها دیگر چیز جدیدی محسوب نمی‌شود، اما تصاویر این مجموعه دنیا را واقعاً همانطوری نشان می‌دهند که مردم آن زمان می‌دیدند. کارتر می‌گوید: «وقتی به این عکس‌ها نگاه می‌کنید، تقریباً انگار همین دیروز گرفته شدند.»

«دیدن عکس‌های رنگی از جنگ جهانی دوم هنوز کمی عجیب به نظر می‌رسد و می‌تواند هر کسی را شوکه کند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جنگ جهانی دوم عکس رنگی فیلم های رنگی سیاه و سفید فیلم ها عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۳۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)

عصر ایران - سپیداج (Cuttlefish) که ده‌پا نیز نامیده می شود، به رده سرپایان تعلق دارد و از استتارگران ماهر دریاست. صد و بیست گونه سپیداج وجود دارند که همه آنها دارای هشت بازو و دو شاخک قابل گسترش دارای دیسک های مکنده هستند.

سپیداج یکی از بزرگترین نسبت های مغز به بدن را در بین تمام بی مهرگان به خود اختصاص داده و هوش این حیوان از طریق توانایی آن در تمایز غذاها، توانایی محاسبه، و تقلید رنگ، بافت و الگوهای محیط اطراف خود مشاهده شده است.

سپیداج می تواند رنگ خود را با محیط اطرافش هماهنگ کند

به منظور ترکیب شدن با محیط اطراف خود، سپیداج ها می توانند رنگ پوست خود را در کمتر از یک ثانیه تغییر دهد. آنها می توانند رنگ خود را با الگوهای سریع تغییر دهند که در این شرایط به نظر می رسد موج های رنگی روی بدن حیوان حرکت می کند. این توانایی تغییر رنگ با توجه به این حقیقت که سپیداج موجودی کوررنگ است، چشمگیرتر می شود.

سپیداج سه قلب دارد

مانند تمام سرپایان، سپیداج نیز دارای سه قلب است. دو قلب از سه قلب برای پمپاژ خون به آبشش های بزرگ حیوان استفاده می شود و قلب سوم خون اکسیژن دار را به دیگر قسمت های بدن می رساند.

سپیداج دارای یک دستگاه گردش خون بسته است. خون پمپاژ شده از قلب این حیوان رنگی آبی-سبز دارد زیرا حاوی پروتئینی مبتنی بر مس به نام هموسیانین است.

سپیداج می تواند اشیا اطراف خود را تقلید کند

در تلاش برای پنهان شدن از دید شکارچیان، سپیداج می تواند شکل و بافت اشیا اطراف خود را تقلید کند. خویشاوند نزدیک آنها، یعنی اختاپوس نیز چنین توانایی دارد. سپیداج تغییر بافت را با باز یا جمع کردن برجستگی های کوچکی به نام پاپیلا (Papillae) انجام می دهد که در سراسر بدن حیوان قرار دارند. تغییر بافت به سپیداج اجازه می دهد تا بهتر با شن، سنگ های ناهموار یا سطوح دیگر جایی که پنهان شده است، هماهنگ شود.

سپیداج دید فوق العاده ای دارد

به عنوان موجوداتی کوررنگ، سپیداج ها قدرت بینایی چشمگیری دارد. آنها توانایی تشخیص نور پلاریزه را دارند که ظرفیت بیشتری برای تشخیص طعمه به آنها می دهد. به دلیل مردمک های دبلیو شکل، سپیداج ها می توانند با حرکت چشم های خود به راحتی همه جهات از جمله پشت سر را ببینند.

سپیداج می تواند بشمارد

سپیداج ها به دلیل هوش بالای خود شناخته شده هستند. یک مطالعه نشان داد که سپیداج یک ماهه می تواند تفاوت بین جعبه ای حاوی چهار میگو با جعبه ای حاوی پنج میگو را تشخیص دهد.

زمانی که جعبه ها حاوی میگوی بیشتری بودند، تصمیم گیری سپیداج برای این که از کدام جعبه غذا بخورد، زمان بیشتری طول می کشید. پژوهشگران آن را به عنوان شاهدی مبنی بر این که سپیداج شمارش میگوها را پیش از تصمیم گیری انجام می دهد، در نظر گرفتند.

آنها به این نتیجه رسیدند که توانایی سپیداج در مقایسه مقادیر با نوزاد یک ساله انسان و میمون رزوس قابل مقایسه است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ملیبه ویریدیس؛ یک جاندار عجیب با روشی متفاوت برای شکار و تولید مثل! (+فیلم و عکس)

دیگر خبرها

  • سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)
  • کلیپ دیده نشده از شهید سرلشکر حاج رحیمی
  • ثبت‌نام ۱۵ نفر در انتخابات فدراسیون شطرنج/ پریدر نیامد
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • تصویر کمتر دیده شده از پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول + فیلم
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • ببینید | تصاویری دیده نشده از اولین موشک بالستیک ضد رادار ایران
  • شلیک گاز اشک‌آور و گلوله رنگی از دوربین امنیتی
  • سازمان ملل : یک سوم زمین های کشاورزی غزه نابود شده است
  • ما که جنگی نکرده‌ایم هنوز / هرچه که‌ دیده‌اید تمرین بود+ فیلم