Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@08:57:10 GMT

ایمنی بازار اصفهان به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۴۶۵۴

ایمنی بازار اصفهان به کجا رسید؟

آتش سوزی بازار تبریز و حوادثی مشابه گویا تنها مدت کوتاهی زنگ خطر را برای بازارهای ناایمنی همچون بازار اصفهان با قدمتی بیش از چهار قرن را به صدار درآورد و امروز پس از گذشت مدتی خبری از ایمن شدن نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معماری هنرمندانه و دیدنی بازار تاریخی اصفهان با طول هشت کیلومتر چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، اما هنگام ورود به آن تماشای منظره‌ای از سیم‌های تارعنکبوتی سقف بازار و راه باریک رفت و آمد زیبایی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها در خصوص ایمنی بازار اصفهان نشان داده که برای تحقق این مهم، چند دستگاه حاکمیتی از جمله میراث فرهنگی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری و راه و شهرسازی نقش دارند و تنها در صورت تعامل و هماهنگی این دستگاه‌ها ایمنی بازار برقرار می‌شود؛ در این میان شهرداری اصفهان منتظر اقدامات سایر دستگاه‌های اجرایی در خصوص ایمنی بازار نمانده و با نصب جعبه‌های F و شیرهای هیدرانت در نقاط مختلف بازار به وظایف خود عمل کرده است.

استعلام ایمنی تک به تک مغازه‌های بازار، انتقال واحدهای طلاسازی با وجود کپسول گازی و اسید به محلی مناسب، امکان نامناسب امدادرسانی در صورت وقوع حریق و ساماندهی شبکه سیم‌های تارعنکبوتی سقف بازار از موضوعات مهمی است که بنا بر تاکید مسئولان به ایمن شدن بازار اصفهان کمک می‌کند.

به گفته کارشناسان سازمان آتش نشانی سقف‌های کاذبی که کسبه در بازار استفاده کرده‌اند و برخی تغییر کاربری‌ها از دیگر عواملی است که امدادرسانی در بازار اصفهان را در زمان حریق دشوارتر می‌کند.

صدای زنگ خطر ایمنی بازار اصفهان شنیده نمی‌شود

«حسین امیری» معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: ایمنی بازار اصفهان زنگ خطری است که بارها به صدا درآمده و هشدارهای لازم به مسئولان ذی‌ربط داده شده، اما هنوز اقدامات لازم صورت نگرفته است.

وی اظهار می‌کند: علیرغم اینکه برای ایمنی بازار مکاتباتی از سوی دادستانی انجام شده، اما هنوز اقدام جدی در این باره صورت نگرفته و نگران وقوع حادثه غیرقابل جبران در بازار اصفهان هستیم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه وضعیت بازار اصفهان مناسب نیست، تاکید می‌کند: اتاق اصناف باید واحدهای صنفی فعال در سطح شهر را ملزم به دریافت تأیید ایمنی از آتش نشانی قبل از آغاز فعالیت کنند.

وی می‌افزاید: در محدوده بازار، کارگاه‌های تعمیر و ساخت مثل زرگری، طلاسازی و… منابع خطری است که باید جمع آوری و به فضاهای استاندارد منتقل شود.

امیری ادامه می‌دهد: در بخش‌هایی از بازار اصفهان تجمع کپسول‌های گاز مشاهده می‌شود که هر لحظه می‌تواند به عنوان یک نقطه انفجاری عمل کند.

وی تاکید می‌کند: تاکنون اخطارها و تذکرات زیادی به کسبه داده شده تا نکات ایمنی را رعایت کنند، اما برای داشتن ایمنی نیازمند توجه و همراهی همه دستگاه‌ها به خصوص اتاق اصناف و کسبه بازار هستیم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه برای انجام طرح مطالعات ایمنی بازار در مرحله انتخاب مشاور هستیم تا اقداماتی که باید در بازار صورت بگیرد، می‌گوید: دستگاه‌های زیادی از جمله میراث فرهنگی، سازمان‌های خدمات‌رسان همچون آب، برق، مخابرات و گاز متولی ایمنی بازار اصفهان هستند که باید به وظایف خود عمل کنند.

انگیزه‌ای برای ایمن کردن بازار وجود ندارد

«آتشپاد محسن گلابی» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه رسالت آتش نشانی حفظ و نجات جان و مال مردم است، اظهار می‌کند: ایمنی تمام فضاهای شهر از جمله بازار، پارک‌ها، مبلمان شهری، فضاهای عمومی، خیابان‌ها و ساختمان‌ها اهمیت دارد و نمی‌توانیم این فضاها را از نظر اهمیت طبقه‌بندی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید منتظر بود حادثه‌ای رخ دهد و بعد به فکر ایمنی بازار یا مجتمع‌های تجاری بیفتیم، تصریح می‌کند: اماکن و معابر بازارهای شهر اصفهان از نظر عرض گذر، قابلیت عبور وسایل اطفاییه بزرگ و سنگین را ندارد و با توجه به طول بازار و کاربری‌های متفاوتی که در آن وجود دارد می‌طلبد که میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه امکان عبور خودروهای آتش نشانی در هنگام وقوع حوادث در بازار اصفهان به دلیل سد معبر صنوف مختلف وجود ندارد، اظهار می‌کند: در سقف بازار اصفهان شبکه‌ای از سیم‌های برق به شکل تار عنکبوت قرار گرفته که هر لحظه احتمال اتصال و حریق وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌های قبل تعدادی از کپسول‌های آتش‌نشانی همچنین "جعبه‌های F " و کپسول‌های ایمنی در بدنه بازار قرار گرفت، اما در حال حاضر یا اثری از این جعبه‌ها نیست یا با توجه به اینکه کسبه بر روی آنها اجناسی قرار داده‌اند دیده نمی‌شود؛ از این رو به انجمن اسلامی بازار و هیئت مدیره مجتمع‌های تجاری در سراها و بازارها پیشنهاد شد قسمت‌هایی از بازار را در اختیار سازمان آتش نشانی قرار دهند تا به عنوان پایگاه آتش نشانی تجهیزات اطفاییه آتش نشانی در آن قرار گیرد و در صورت وقوع حادثه امکان واکنش سریع وجود داشته باشد، اما علی‌رغم شناسایی هشت نقطه مناسب در بازار، اوقاف و میراث در ارتباط با اختصاص محل هنوز هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

آتشپاد گلابی با اشاره به استفاده از خانه‌های مسکونی در محدوده اطراف بازار بزرگ اصفهان به عنوان انبار نگهداری کالا، گفت: استفاده از یک فضای مسکونی به عنوان انبار، آن هم در شرایطی که هیچ یک از مشخصات فنی و استانداردهای لازم مثل سیستم تهویه و دسترسی به وسایل اطفا حریق را ندارند بسیار پرخطر است.

وی می‌افزاید: تاکنون مکاتبات زیادی با استانداری، میراث فرهنگی و اتاق اصناف برای ایمنی بازار اصفهان انجام شده مبنی بر اینکه یکی از مشکلات بازار نبود ایمنی در مغازه‌های بازار است و باید ایمنی این مغازه‌ها استعلام و با حضور کارشناس سازمان آتش نشانی موارد غیر ایمن شناسایی شود، اما در این رابطه پاسخی دریافت نکردیم و لذا این سوال مطرح می‌شود که در صورت وقوع حریق بازار اصفهان و وارد شدن خسارت اعتباری به بازار این کلانشهر چه دستگاهی پاسخگو خواهد بود؟

وی تاکید می‌کند: برخی اقدامات از جمله حفظ و نگهداری مکان‌های تاریخی همچون بازار طبق اساسنامه میراث فرهنگی بر عهده این دستگاه است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه استعلام ایمنی مغازه‌های بازار توسط صنوف و اتاق اصناف الزامی است، تصریح می‌کند: خطرات بازار، امکانات ایمنی موجود در بازار و تدابیر اندیشیده شده به مراجع مربوطه اطلاع رسانی شده، اما متأسفانه انگیزه‌ای برای ایمن کردن بازار وجود ندارد.

آتشپاد گلابی با بیان اینکه طرح جامع ایمنی بازار اصفهان تدوین شده و تحقق آن نیاز به همکاری چند دستگاه ذی‌ربط دارد، اظهار می‌کند: آتش نشانی و شهرداری اصفهان در این باره اقدامات لازم و پیگیری‌های زیادی را انجام داده همچنین اداره برق در ارتباط با رفع سیم کشی‌های تارعنکبوتی سقف بازار ورود پیدا کرده، اما اتاق اصناف به هیچ عنوان همکاری نکرده است.

ایمنی بازار وظیفه اتاق اصناف نیست!

«رسول جهانگیری» رئیس اتاق اصناف اصفهان در این باره با اشاره به انجام مکاتبات سازمان آتش نشانی با اتاق اصناف در ارتباط با استعلام ایمنی صنوف، اظهار می‌کند: در مکاتبات انجام شده درخواست همکاری صورت گرفته و اتاق اصناف نیز در جایگاه تعامل همراهی لازم را انجام خواهد داد، اما این سازمان انتظار دارد که ایمنی تمامی صنوف شهر از آتش نشانی استعلام شود که این موضوع بر خلاف قانون نظام صنفی است.

وی با بیان اینکه بازار اصفهان و بعضی از پاساژهای قدیمی بزرگ برای استعلام ایمنی به آتش نشانی معرفی شده است، می‌گوید: قانون نظام صنفی شرح وظایف اتاق اصناف را مشخص کرده حتی اینکه کدام صنوف باید استعلام ایمنی دریافت کنند توسط قانون گذار تعریف و اعلام شده که از کجا باید استعلام گرفته شود، نکته مهم اینکه قانون اجبار نکرده استعلام ایمنی از آتش نشانی دریافت شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان می‌افزاید: در راستای تعامل اعلام کردیم در مکان‌هایی که احتمال خطر وجود دارد، فراتر از قانون همکاری می‌کنیم، اما گویا انتظار از اتاق اصناف این است که این تعامل را به همه صنوف تعمیم دهیم که این موضوع مغایر با تسهیل فضای کسب و کار است.

وی تاکید می‌کند: عملیاتی کردن ایمنی بازار وظیفه اتاق اصناف نیست، البته چنانچه سازمان آتش نشانی راهکار ایمنی و امنیتی داشته باشند، همکاری لازم را انجام خواهیم داد.

جهانگیری تصریح می‌کند: مهمترین راهکار ایمنی بازار، ساماندهی شبکه سیم‌های برق، برقراری امکان رفت و آمد آسان و تردد امکانات آتش نشانی در مواقع بروز حادثه است.

گشت‌های مشترک برای برقراری ایمنی و پدافند غیرعامل در بازار

«ایرج موفق» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ارتباط با لزوم استعلام ایمنی واحدهای صنفی از آتش نشانی، می‌گوید: طبق قانون نظام صنفی برای صدور پروانه کسب باید استعلام‌هایی از برخی ارگان‌ها دریافت شود، اما برای دریافت استعلام از سازمان آتش‌نشانی قانون و اجباری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه استعلام ایمنی از آتش نشانی خلاف قانون نظام صنفی است، تاکید می‌کند: وظیفه ذاتی آتش نشانی بررسی ایمنی تمام ساختمان‌های شهر است و نکات ایمنی واحدهای صنفی توسط کارشناسان اداره کار تذکر داده می‌شود، بنابراین ایمنی این واحدها را نباید در گردونه استعلامات آتش نشانی قرار داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه می‌دهد: میراث، شهرداری و آتش نشانی باید از بازار اصفهان بازدید و پدافند غیرعامل آن را طبق وظیفه ذاتی برقرار کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در جلسات برگزار شده با حضور نمایندگان میراث، شهرداری، اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و آتش نشانی مقرر شد با تعامل و همکاری به خاطر حفظ بازار تاریخی شهر، گشت‌های مشترک تشکیل شود و موارد ایمنی صنوف پر خطر بازار تذکر داده شود تا ایمنی و پدافند غیرعامل در بازار ایجاد شود.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 436447

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بازار اصفهان ايمني بازار آتش نشاني اتاق اصناف اصفهان شهرداری اصفهان سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان کلانشهر شهر تجهیزات ایمنی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ایمنی بازار اصفهان سازمان آتش نشانی قانون نظام صنفی شهرداری اصفهان استعلام ایمنی میراث فرهنگی آتش نشانی آتش نشانی آتش نشانی وجود ندارد اتاق اصناف برای ایمن دستگاه ها سقف بازار مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۴۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم عملیات تخلیه آب در سه محله اهواز

ایسنا/خوزستان رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از تداوم عملیات تخلیه آب در سه محله خبر داد. 

ابراهیم قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بارندگی‌های شدید روز گذشته و امروز اظهار کرد: در حال حاضر نیروهای آتش‌نشانی اهواز در سپیدار، ملاشیه و بهارستان در حال تخلیه آب و امدادرسانی به شهروندان هستند.

وی با اشاره به حجم بالای آبگرفتگی‌ها افزود: تمام تلاش بر این است که آبگرفتگی‌ها تا شب رفع شود. 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در خصوص ورود آب به حیاط و پارکینگ برخی منازل گفت: تاکنون آب از پارکینگ‌های بیش از ۳۰ واحد مسکونی تخلیه شده است. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • فوت مرد میانسال در تصادف پرشیا و تریلر در تهران + عکس
  • ایجاد خودروی ارتباط سیار در آتش‌نشانی قم
  • استقرار آتش‌نشانان در محل‌های برگزاری مراسم شب‌های قدر
  • آماده‌باش آتش‌نشانان تهران در شب‌های قدر
  • اسکان بیش از ۷۸۲ هزار مسافر نوروزی در اصفهان
  • ۲۱۰ کپسول گاز پیک‌نیک از چادر مسافران نوروزی در باغ فدک خارج شد
  • نشت گاز در مهاباد ۴ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • آماده‌باش ۵۳۰ نیروی آتش‌نشان برای تأمین ایمنی شهروندان و مسافران نوروزی اصفهان
  • انفجار در یک ساختمان دو طبقه در ایذه
  • تداوم عملیات تخلیه آب در سه محله اهواز