Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@04:55:13 GMT

مساجد پایگاهی برای آموزش مهارت های زندگی

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۵۵۹۴

مساجد پایگاهی برای آموزش مهارت های زندگی

مهارت های زندگی یکی از نیازهای مهم امروز جامعه است که مساجد یکی از بهترین پایگاه ها برای آموزش این دسته از مهارت های برای اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مهارت های زندگی از نیازهای مهم و اساسی جامعه برای اعتلا و کاهش آسیب های اجتماعی است و همه اقشار به ویژه جوانان و نوجوانان باید برای فراگیری این دسته از آموزش ها اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مراکز فرهنگی و آموزشی نیز در این حوزه نقش موثری دارند و هر کدام به اندازه توانایی و ظرفیت خود باید در این مسیر سرمایه گذاری کنند و این مسئولیت مهم  همگانی را با پاس کاری بر عهده دیگر نهادها نگذارند.

 

واگذاری این مسئولیت بر عهده همدیگر و شانه خالی کردن از مسئولیت خود موجب بروز مشکلات دیگر و افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه خواهد شد که فراگیری آسیب ها دامنه مشکلات و تهدیدها را افزایش زندگی همگان را فرا می گیرد.

 

آمار روبه رشد آسیب های اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، تعارضات خانوادگی و مفاسد اخلاقی حکایت از ناکارآمدی و یا کم توجهی به این دسته از مهارت آموزی ها در گذشته توسط نهادهای فرهنگی و اجتماعی است.

 

مراکز زیادی در کشور متوالی این امر هستند که باید با تدوین برنامه جامع نقش هرکدام مشخص و برای این موضوع برنامه ریزی و اقدام اساسی و به هم پیوسته داشته باشند تا اینکه شاهد نتایج فعالیت آن ها باشیم.

 

مساجد و مراکز فرهنگی فعال در این پایگاه دینی از جمله کانون های فرهنگی و هنری از جمله نهادهای متولی و توانمند در حوزه آموزش مهارت های زندگی هستند چرا که آن ها مخاطب خود را به دلیل حضور در مراسم های مساجد و همچنین عضویت در کانون ها دارند و دست یابی به آن ها با دعوت در مساجد فراهم شدنی است.

 

ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سال گذشته به ماموریت خود در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرده و به صورت نمادین افتتاحیه نیز در یکی از شهرستان های استان اصفهان برگزار و اهمیت و جایگاه آن را برای متولیان کانون ها تبیین کرد اما در این مجال گزارشی از وضعیت و اقدامات منسجم و حمایت هایی که ستاد کانون های مساجد انجام داده نداریم و امیدواریم این مسئله به صورت جدی پیشگیری و منویات ستاد توسط کانون های مساجد اجرا شده باشد.

 

*مهارت های زندگی مبتنی بر مفاهیم دینی است

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرایان ایران گفت: مهارت های مثبت اندیشی و مهارت های زندگی مبتنی بر مفاهیم دینی است و آموزه های اسلام بر آن ها تاکید دارد.

 

«علیرضا معماریان» با اشاره به صبر، گذشت، امیدواری و گفت و شنود به عنوان مهمترین سرفصل های مهارت زندگی و مثبت اندیشی افزود: در دین اسلام این مفاهیم و مهارت ها اجر و پاداش زیادی دارد که همواره بزرگان دینی به رعایت آن ها توصیه کرده اند.

 

وی ادامه داد: آموزش این دسته از مفاهیم با روش های جدید و فعالیت گروهی و تبیین نیازهای آن از ضرورت های جامعه است که مساجد یکی از بهترین و موثر ترین مکان های آموزشی در این حوزه است.

 

استاد روانشناس دانشگاه با بیان اینکه کودکان، نوجوانان و جوانان به این دسته از آموزش ها خیلی نیاز دارند، تصریح کرد: علاوه بر آموزش های تئوری، با مسئولیت دهی به آن ها در کانون های مساجد امکان فراگیری بهتر آموزش ها به روش عملی فراهم می شود.

 

وی اضافه کرد: آموزش های عملی با واگذاری مسئولیت، به صورت نامحسوس انجام می شود و فرد چگونگی نقدپذیری، تحمل همدیگر، صبر، گذشت و کارگروهی را می آموزد و شیرینی آن برایش مشخص می شود.

 

معماریان با اشاره به اینکه کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران سرمایه گذاری خوبی در این حوزه انجام داده، یادآورشد: این مرکز با آموزش پدران و مادران اعضای کانون، آموزش عملی و تئوری اعضا و واگذاری مسئولیت به نوجوانان و جوانان مهارت های زندگی را آموزش داده است.

 

وی اضافه کرد: این اقدامات امید به زندگی را در بین اعضا افزایش داده و باعث خودباوری و کاهش آسیب های اجتماعی دربین اعضای این مرکز شده که تداوم این حرکت ها، حمایت از بیرون و فعالیت سایر نهادها و خانواده ها برای افزایش عملکرد لازم است.

 

*مساجد بستر مناسبی برای کاهش آسیب های اجتماعی هستند

 

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به کارکردهای مساجد گفت: مساجد بستر مناسبی برای کاهش آسیب های اجتماعی هستند که پلیس در ارتقای دانش در این حوزه با فعالان فرهنگی همکاری می کند.

 

سرهنگ «حسین حسین زاده» افزود: جنبه های معنوی مساجد موجب اثرگذاری بیشتر آموزش ها برای مردم می شود و ارائه این آموزش های کاربردی بر زندگی و کاهش مشکلات جامعه اثر می گذارد و جذابیت خاصی برای حضور مردم در مساجد خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان نیازمند فراگیری آموزش های مهارت زندگی هستند که ارائه آن در مساجد با استفاده از روش های جدید و کارشناسان خبره سبب جذب آن ها به مسجد نیز خواهد شد.

 

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان جذب به مسجد را نیز یکی از مولفه های مهم کاهش های آسیب اجتماعی بیان کرد و اظهارداشت: باید برنامه ریزی برای جذب مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان به مساجد فراهم شود تا اینکه در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جرائم نقش خود را ایفا کرده باشیم.

 

وی یادآورشد: نتایج بررسی های نشان داده که تقویت باورهای دینی در کاهش جرائم و معضلات اجتماعی نقش داشته که رفت و آمد به مراکز دینی در این مسیر نقش دارد و از این رو باید برای این مسائل سرمایه گذاری کرد.

 

*فعالیت تخصصی کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران در حوزه آسیب های اجتماعی

 

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی شهرستان تیران و کرون در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی به صورت تخصصی با بهره گیری از کارشناسان و متخصصان در این حوزه فعالیت چند ساله ای داشته است.

 

تشکیل گروه های اجتماعی، برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه خانواده ها و اعضای کانون، برگزاری همایش های عمومی در محل مسجد، آموزش از طریق فضای مجازی، ارائه آموزش و فعالیت های فرهنگی برای سایر کانون ها و تعامل با نهادهای فرهنگی و اجتماعی برای کاهش پدیده های شوم اجتماعی از دیگر اقدامات این مرکز فرهنگی و هنری است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون در این خصوص گفت: این کانون در حوزه تحکیم بنیان خانواده، آموزش مهارت های زندگی، کاهش آسیب های فضای مجازی، تقویت باورهای دینی و کارشناسی فعالیت متمرکز و با برنامه ای دارد.

 

اقبال صالحی افزود: بهره گیری از فناوری های نوین و فعالیت زیر نظر اساتید دانشگاهی و متخصصین از جلوه های ممتازی این مرکز در پیشرفت کار است که با حمایت از آن ها شاهد توسعه فعالیت ها در سطح استانی و ملی خواهد بود.

 

وی با اشاره به فعالیت گروهی در کانون خاطرنشان کرد: ایجاد بستر برای مشارکت اجتماعی و فعالیت گروهی به رشد اعضا و خودباوری آن ها کمک کرده است.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: اصفهان آسیب های اجتماعی مساجد کانون های مساجد کاهش آسیب های اجتماعی مهارت های زندگی فرهنگی و هنری آموزش ها مهارت ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۵۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

محسن رضایی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان، گفت: حدود ۱۰ درصد این تعداد، پارسال به عضویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان درآمده‌اند که نشان دهنده جذابیت فعالیت در این مراکز است.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان‌غربی مربوط به روستاها است که نقش بسزایی در شکوفایی استعداد‌ها و توان‌افزایی نوجوانان روستایی دارد.

رضایی تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری در آذربایجان‌غربی ویژه بانوان فعالیت می‌کند که از این تعداد ۸۶ کانون پارسال ایجاد شده و اقبال روزافزون دختران به سمت فعالیت‌های فرهنگی و هنری را نشان می‌دهد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: بخش مهمی از فعالیت‌های این کانون‌ها در بستر مسجد شکل می‌گیرد و اهتمام ویژه این نهاد، ایجاد جذابیت با زبان هنر شامل سرود و تئاتر برای حضور در فضای مسجد برای نوجوانان و جوانان است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • عضویت ۱۰۶ هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد
  • پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان
  • حضور کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت
  • ترویج معارف قرآنی، دلیلی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی