Web Analytics Made Easy - Statcounter

فقط دو روز پس از آغاز زمان اجرای بخش سیاسی توافق ریاض، منابع خبری از درگیری سنگین میان نیروهای دولت مستعفی یمن وابسته به سعودی و نیروهای شورای انتقالی جنوب هم‌سو با امارات عربی متحده خبر دادند.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری بامداد امروز (شنبه)، از درگیری سنگین میان «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب، وابسته به امارات) و نیروهای دولت مستعفی یمن در استان «ابین» در جنوب شرق یمن خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو، متحدان امارات و عربستان در جنوب یمن هستند که از تابستان سال گذشته درگیر جنگ قدرت و جنگ نظامی با یکدیگرند و حتی سبب به راه افتادن انتقادهای جدی از درون دولت مستعفی یمن، مستقر در ریاض شده‌اند مبنی بر اینکه هدف ائتلاف عربی در یمن،‌ کمک به یمن نیست. 

پایگاه خبری شبکه «روسیا الیوم» به نقل از خبرنگار خود در یمن گزارش داد که شورای انتقالی و نیروهای دولت مستعفی یمن بشدت با یکدیگر درگیر شده‌اند بطوریکه در محور «الطریه» در استان أبین از توپ سنگین استفاده شده است.

پایگاه خبری الجزیره نیز در ساعات پایانی روز جمعه خبر داد که دو تن از نیروهای شورای انتقالی در درگیری با نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن در «عدن» (جنوب یمن)  کشته شدند.

این درگیری درست پس از آن است که تنها دو روز از اعلام آغاز زمان اجرای بخش سیاسی توافق ریاض می‌گذرد.

سه روز پیش، دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب با سازوکار جدیدی که عربستان سعودی برای اجرای توافق ریاض ارائه داد، موافقت کردند و رئیس‌جمهور دولت مستعفی «معین عبدالملک» را مأمور به تشکیل کابینه دولت جدید کرد.

توافق ریاض در نوامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) میان شورای انتقالی و دولت مستعفی امضا شد اما هر بار با تجدید درگیری‌های نظامی اجرایی نشد. 

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: درگیری عربستان سعودی شورای انتقالی جنوب دولت مستعفی یمن توافق ریاض ابین عدن کشته دولت مستعفی یمن شورای انتقالی توافق ریاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۶۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد

آلبرت بغزیان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین، تغییرات نرخ دلار در کشور را سیاسی و بی ارتباط با متغیرهای اقتصادی توصیف کرد و یادآور شد: از لحاظ اقتصادی چیزی تغییر نکرده، ولی وقتی که امنیت اقتصادی به خطر می‌افتد و ارزش پول ملی یعنی واحد های ریال در دسترس افراد کم ارزش می‌شوند، نرخ ارز رو به صعودی شدن می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دلالها حتی در روزهای تعطیل هم نرخ ارز را تغییر می‌دهند، خاطرنشان کرد: روند رشد دلار با عملیات طوفان الاقصی شروع شد که دلار شد ۵۵هزار تومان، با ادامه جنگ غزه، رکورد ۶۰هزار تومان به ثبت رسید و وقتی که مستقیما کنسولگری ما هدف قرار گرفت، دلار شد ۶۵هرار تومان.

وی با بیان اینکه اگر این اخبار  را گوش ندهیم و یا توجه نکنیم اتفاقی در نرخ ارز هم نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: روشن است که بازی در بازار درهم رقم می‌خورد، درهم بالا می‌رود و ضربدر عدد ۳/۶ می‌شود و نرخ دلار به دست می‌آید.

این اقتصاددان اضافه کرد: شما هر وقت بازار دلار را نگاه کنید، شروع کننده رشد قیمت از بازار درهم است چون بازیگران تعیین نرخ دلار در امارات هستند.

بغزیان اظهار کرد: بانک مرکزی به‌خوبی به بازی درهمی دلار واقف است اما نمی‌دانم چرا اقدامی انجام نمی‌دهد. البته اینکه نرخ خودش در بازار را نگه می‌دارد، بابل تمجید است.

وی با اشاره پیشنهاد برخی کارشناسان برای کاهش فاصله دلار آزاد و دلار نیمایی یادآور شد: خیلی ها اصرار دارند حالا که اختلاف بین بازار آزاد و بازار رسمی زیاد شده، نرخ ارز در مرکز مبادله باید بالا رود  تا رانت کم شود اما نتیجه این روند، تجربه دوران ریاست قبلی بانک مرکزی است که بازار غیررسمی، بازار رسمی را دنبال خود می‌کشید و قیمت مدام بالا می‌رفت.

او در پاسخ به سوالی درباره گرانس در بازار، گفت: درست است که بانک مرکزی نرخ ارز را تغییری نداده، اما بهانه دست خیلی ها داده که بتوانند قیمت خودرو و یا لوازم خانگی را افزایش دهند و بعد این روند کشیده شود به لبنیات و سفره مردم.

این اقتصاددان، پیروزی ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای را شرط بازگشت ثبات به بازار ارز دانست و افزود: متاسفانه کل بازار آزاد بین پنج تا ۱۰درصد است که اکثرا دست قاچاقچی هاست و آنها هستند که ارز لازم دارند. بانک مرکزی اینها را می‌داند ولی بستن کانالهای امارات جرات می‌خواهد.

بغزیان در پایان یادآور شد: دلالها نرخ‌ها را به‌صورت حدسی و بر مبنای هیجانات بازار بالا می‌برند. اگر مردم از این نرخ استقبال کردند و حرید انجام شد، قیمت تثبیت می‌شود، در غیر اینصورت به تدریج قیمت اصلاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • شهادت یک فلسطینی و زخمی شدن چند نظامی صهیونیست طی درگیری‌ها در طولکرم
  • انتقاد اردوغان از آمریکا
  • امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس 
  • همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس 
  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • سپاه حفاظت هسته‌ای: درصورت تهدید دشمن، ممکن است در دکترین هسته ای کشور تجدید نظر کنیم
  • ۲۱ پهپاد ارتش اوکراین در «بلگورود» روسیه منهدم شدند
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • روسیه : اوکراین بیش از ۸۰۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران