Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@23:43:56 GMT

نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی درقم

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۶۳۳۶

نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی درقم

تجمع درآرامستان ها نگران کننده است، روند صعودی افزایش کرونا درقم، خطر خاموشی برق در کمین بیماران کرونایی،  افزایش قیمت مواد بهداشتی چالشی مهم برای هیات‌های مذهبی‌، قم در حمایت از قشرهای آسیب‌دیده کرونا پیشگام است و حضور بازرسان بهداشت قم در محل برگزاری آیین دکترا از دیگر اخبار کرونایی هفته پیش قم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختصاص ۶ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال تسهیلات وی کسب و کارهای آسیب دیده

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: ۶ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا در قم تخصیص‌یافته و عملیات شناسایی نیز آغاز شد، که پس از ثبت‌نام و راستی آزمایی پرداخت می‌شود.

مهرداد غضنفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر در بانک‌ها پرونده‌ها شکل‌گرفته و مشغول پرداخت تسهیلات هستند.

نظارت بازرسان بهداشت قم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آزمون دکترا

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: بازرسان بهداشت محیط همزمان با برگزاری آزمون دکترا در سه محل دراستان  قم،‌نظارت ویژه‌ای بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعمال کرده‌اند.

محمدحسین باباخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: با توجه به برگزاری آزمون دکترا در سه دانشگاه قم،  مفید و دانشگاه آزاد واحد پردیسان، بازرسان بهداشت محیط از ساعت ۰۶:۳۰ در محل‌های برگزاری کنکور حضور دارند.

وی اضافه کرد: در این بازرسی تب سنجی و کنترل شرکت‌کنندگان در بدو ورود به دانشگاه، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک  توسط ناظران و شرکت‌کنندگان نظارت می‌شود.

تجمع در آرامستان‌های قم نگران ‌کننده‌است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تجمع در آرامستان‌های قم در آخر هفته نگران‌کننده است، گفت: هر نوع تجمعی می‌تواند خطر گسترش ویروس کرونا را به همراه داشته باشد.

محمدرضا قدیر  هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری, کنترل و مبارزه با کرونای این استان، اظهار داشت: میزان ابتلا به ویروس کرونا در قم افزایش یافته‌است.

وی افزود: روندی که در مورد ویروس کرونا شاهد هستیم کاملا افزایشی بوده و نگرانی ما را زیاد کرده‌است‌.

قدیر گفت: مردم باید همکاری نموده و با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری از ابتلا به ویروس جلوگیری کنند.

آیین‌های محرم در فضاهای باز برگزار شود

استاندار قم گفت: آیین‌های عزاداری ماه محرم تا جایی که امکان دارد باید در فضاهای باز و غیرمسقف برگزار و از برپایی در مکان‌های سرپوشیده جلوگیری شود.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری افزود: اصل و تصمیم نهایی استان بر برگزاری آیین‌های عزاداری ماه محرم در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیش‌ازحد کرونا است.

سهمیه ۱۷ هزار ماسک روزانه وزارت بهداشت به قم نرسیده‌است

استاندار قم در ادامه گفت: هنوز قم از سهمیه ۱۷ هزار ماسکی که باید هرروز از طریق وزارت بهداشت به این استان اختصاص پیدا کند بهره‌مند نشده است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در فصل پاییز شاهد جولان همزمان کرونا و آنفولانزا باشیم بنابراین باید نسبت به سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت‌های تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برنامه‌ریزی شود.

ساعت کاری ادارات قم کاهش یافت

در پی افزایش دما در استان قم و با هدف صرفه‌جویی در میزان مصرف برق در شرایط سطح هشدار کرونایی، استاندار قم هفته گذشته با کاهش ساعات کاری ادارات و سازمان‌ها موافقت کرد.

به گزارش  ایرنا، این تصمیم به درخواست شرکت برق استان و پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی  استان قم در جلسه ستاد مدیریت بحران قم به ریاست استاندار گرفته شد.

بر اساس این مصوبه، به دلیل قرار گرفتن استان در سطح هشدار و نارنجی کرونا و درخواست شرکت برق استان به جهت کاهش ولتاژ برق ساعات کار کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی به مدت یک هفته تا ۱۷ مردادماه  از ۷/۳۰تا ۱۳ تعیین شد.

هشدار رییس دانشگاه  علوم پزشکی قم به روند صعودی کرونا در این استان

 رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به موج پرسرعت کرونا در استان، گفت: اگر میزان بستری شدن و ابتلای مردم قم مانند روال کنونی ادامه داشته باشد تخت‌های بیمارستانی به‌زودی اشباع می‌شود.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری افزود: میزان تست‌های کرونا در قم نسبت به گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی با هشدار نسبت به ادامه برگزاری تجمعات عزا، عروسی و تفریحی در قم ادامه داد: ادامه برپایی این تجمعات وضعیت پرخطر کرونایی قم را هرروز نگران‌کننده‌تر می‌کند.

قدیر گفت: یک فرد مبتلا به کرونا که از ماسک استفاده نمی‌کند می‌تواند در یک بازده زمانی مشخص ۴۳۰ نفر را مبتلا کند.

خطر خاموشی برق در کمین بیماران کرونایی

وی با هشدار نسبت به قطعی برق در مراکز درمانی قم اظهار کرد: برای جلوگیری از کاهش ولتاژ برق در مراکز درمانی قم باید سیستم‌های سرمایشی دستگاه‌های اجرایی دیگر در برخی از ساعت‌های روز خاموش شود.

قدیر ابراز داشت: دستگاه‌های تنفس مهم‌ترین ابراز زنده ماندن بیماران کرونایی است که در صورت کاهش و افت فشار برق می‌تواند وضعیت آن‌ها را بحرانی‌تر کند.

روند صعودی ابتلا و فوت کرونا در قم

رییس مرکز بهداشت قم نیز اظهار داشت: وضعیت ابتلا به کرونا در ایران در حال گذر از پیک فروردین‌ماه سال جاری است که به‌شدت نگران‌کننده است.

سیامک محبی تصریح کرد: میزان مرگ براثر کرونا در طی یک هفته گذشته روند صعودی و نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است.

رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات قم ۷۴ درصد، دفاتر پیشخوان دولت ۶۴ درصد، بانک‌ها ۷۵ درصد و در جایگاه سوخت ۷۷ درصد می‌باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: همچنین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آموزشگاه‌ها ۸۲ درصد، فروشگاه‌ها ۷۳ درصد، تالارهای پذیرایی ۶۷ درصد، نانوایی‌ها ۴۹ درصد و مساجد ۳۷، بیمارستان‌ها ۸۱ و مطب‌ها ۷۶ درصد است.

سیستم معیوب توزیع ماسک در قم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه  خاطرنشان کرد: مواد اولیه مهم‌ترین چالش و مشکل واحدهای تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده است.

مهرداد غضنفری تاکید کرد: ۲۵۰ هزار ماسک روزانه در قم تولید می‌شود که بخش مهمی از نیاز استان را برطرف می‌کند.

وی اظهار داشت: ظرفیت‌سازی قم برای تولید ماسک بیش از یک و نیم برابر نیاز واقعی قم است که منتظر تامین مواد اولیه برای راه‌اندازی خط تولید است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با معیوب دانستن سیستم توزیع ماسک ابراز کرد: در حوزه توزیع ماسک و دسترسی مردم و داروخانه‌ها به این محصول مشکل جدی وجود دارد.

خطر عادی پنداری کرونا در قم

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم نیز در ادامه، ابراز داشت: عادی‌سازی شرایط کرونایی مساله ای است که می‌تواند موج کرونا را در قم شدیدتر کند.

بیژن سلیمان‌پور تصریح کرد: از همه ظرفیت‌های خبری استان به‌صورت متن، دیداری و شنیداری برای فرهنگ‌سازی نسبت به خطر موج دوم کرونا استفاده خواهد شد.

بر اساس یافته‌های علمی، قم خاستگاه انتشار کرونا نبوده است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: دشمنان تلاش کردند حضور زائران و طلاب را عاملی در شیوع کرونا در قم معرفی ‌کنند، درحالی‌که یافته‌های پزشکی و علمی، نادرستی این مسائل را به اثبات رساند که خاستگاه انتشار ویروس، قم نبود.

بیژن سلیمان‌پور هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این‌که قم همواره مورد هجمه‌ دشمنان برای به چالش کشیدن حضور مهمانان خارجی بوده است، اضافه کرد: ما وظیفه داشتیم زائران و مسافران خارجی را در کمال سلامت به کشورهایشان بازگردانیم و در این زمینه اقدام‌های زیادی انجام شد.

وی تاکید کرد: اتباع خارجی که مهمان جمهوری اسلامی بودند بر اساس رسالت بشردوستانه و آموزه‌های دینی از خدمات درمانی و بهداشتی بهره‌مند شدند و به‌رغم محدودیت‌های زمینی و هوایی، این عزیزان را در سلامت و با حفظ حرمت و کرامت به کشورهای مبدا بازگردانده شدند.

مراسم عزاداری محرم در فضاهای رو باز برگزار شود

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: مراسم سوگواری ماه محرم باید در مکان روباز برگزارشده و بیش از دو ساعت به طول نینجامد.

یونس عالی‌پور در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری اضافه کرد: برگزاری مراسم‌ عزاداری محرم و صفر به مساله سهل و ممتنعی تبدیل‌شده که باید تدابیر لازم برای مدیریت و جلوگیری از شیوع کرونا اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: اجتماعات این ماه باید با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام‌شده و پذیرایی به شیوه متداول آن و انداختن سفره در محل هیات های مذهبی انجام نگیرد.

افزایش قیمت اقلام بهداشتی چالش مهم هیات‌های مذهبی 

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم نیز در این جلسه ابراز کرد: پروتکل اولیه برگزاری جلسات هیات‌های مذهبی در ماه محرم و صفر در حال آماده‌سازی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا عزت زمانی اظهار داشت: این پروتکل تکمیل‌کننده پروتکلی است که در ماه رمضان به هیات‌های مذهبی و مساجد ابلاغ‌شده‌بود.

وی اظهار داشت: تورم و افزایش قیمت اقلام بهداشتی یکی از چالش‌های مهم هیات های مذهبی قم در برگزاری مراسم‌های ماه محرم است.

درگیری کرونا در روستاهای قم کمتر از مناطق شهری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: درگیری کرونا در روستاها بسیار کم و موارد جزیی نسبت به شهر قم ثبت‌ شدهاست و روستائیان، اعضای شورای اسلامی و دهیاری‌ها مشارکت لازم را برای اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا دارند.

محسن بهشتی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: تمام مشکلات حاکم بر شهر قم در رابطه با کرونا در روستاهای استان نیز حاکم بوده است.

وی همکاری دهیاری‌ها برای کنترل ورود و خروج به روستاها را قابل‌تقدیر دانست و بیان کرد: مشارکت پویای روستاییان عزیز تأثیر بسیاری در کنترل این ویروس در روستاها داشته و از شهر قم وضعیت مناسب‌تری داشتند و معابر روزی دو بار ضدعفونی شده و فضاهای عمومی استفاده ‌نشده و اجتماعات تعطیل بود.

بهشتی همکاری روستاییان در تعطیلی مساجد و امامزادگان را نیز موردتوجه قرارداد و تاکید کرد: هر نوع مصوبه‌ای که از ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد استانی به بخش‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ می‌شد بلافاصله اجرایی شده و همکاری بسیاری خوبی را در این دوران با استانداری قم داشتند.

وضعیت کرونا در قم به مرحله هشدار رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که وضعیت کرونا در این استان به مرحله هشدار رسید و رنگ قم از زرد به نارنجی تبدیل شد.

محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که متاسفانه وضعیت کرونایی استان قم به مرحله هشدار رسیده و به رنگ نارنجی درآمده است.

وی افزود: به دنبال افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری، قم وارد مرحله هشدار شده و زنگ خطر به صدا درآمده است.

قدیر اضافه کرد: از مردم عزیز قم تقاضا داریم با زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و مراسم عروسی و عزا در مبارزه با کووید ۱۹ به کادر سلامت یاری رسانند.

‌ادعای ترخیص نشدن تبعه کرونایی فوت‌شده در قم دروغ است

رییس بیمارستان شهید بهشتی قم در پی شایعاتی مبنی بر عدم ترخیص پیکر یکی از فوتی‌های ناشی از کرونا گفت: بیمار کرونایی فوت‌شده از اتباع غیرمجاز بوده که پیکرش در همان روز نخست به خانواده‌اش تحویل داده‌ شده و از ۳۷ میلیون تومان هزینه درمان فقط ۹ میلیون دریافت شده است و اگر این بیمار از اتباع مجاز بود فقط ۱۰ درصد هزینه را مانند سایر افراد پرداخت می‌کرد.

سید یاسر فروغی هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: دستورالعمل جدید دریافت هزینه از بیماران کرونایی که توسط وزیر بهداشت ابلاغ‌شده به این صورت است که هزینه درمان دریافت شود.

فروغی ابراز داشت: اما برخی تخفیف‌های مددکاری برای افراد بی‌بضاعت لحاظ می‌شود که ارتباطی با اتباع خارجی بودن یا نبودن بیماران ندارد و در حال حاضر از تمام بیماران چه ایرانی و چه اتباع خارجی هزینه دریافت می‌شود.

قم در حمایت از قشرهای آسیب‌دیده کرونا پیشگام است

استاندار قم‌ با قدردانی از حضور پرشور مردم در طرح همدلی و مواسات مومنانه در ایام شیوع کرونا گفت: قم در حمایت از قشرهای آسیب‌دیده از ویروس کرونا پیشگام است.

بهرام سرمست در جلسه شورای استانی نهادهای انقلابی،‌ حمایتی، عمومی و سازمان‌های مردم‌نهاد با دولت در تالار کرامت استانداری قم اظهار داشت: با اقدام‌های موثر خیران، نهادها و ‌دستگاه‌های دولتی جایگاه قم را که همیشه پیشگام و الگوی سایر استان‌ها بوده است به نمایش گذاشتیم.

وی با اشاره به طرح مواسات و کمک‌های مومنانه در راستای کمک به قشرهای آسیب‌پذیر از شیوع کرونا افزود: مدیریت استان خود را موظف دانست تا از این اقدام‌های خیر به‌صورت نمادین تشکر و قدردانی کند.

سرمست بابیان اینکه بسیاری از خیران به‌صورت گمنام در حال فعالیت هستند خاطرنشان کرد: بااین‌وجود مسوولان موظف به مستندسازی و تشویق سایرین به این اقدام‌ها هستند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رییس دانشگاه علوم پزشکی قم جلسه ستاد مدیریت بحران رعایت پروتکل های بهداشتی معاون هماهنگی امور رعایت فاصله گذاری بیماران کرونایی کرامت استانداری بازرسان بهداشت هیات های مذهبی هفته گذشته مرحله هشدار ویروس کرونا استاندار قم نگران کننده قشرهای آسیب کرونا در قم شیوع کرونا روند صعودی آسیب دیده بهداشت قم ماه محرم اقدام ها قم نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۶۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟

نیروی سپاه پاسداران کشورمان در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک کشورمان در دمشق، عملیات ترکیبی را با استفاده از موشک‌ها و پهپادها به اراضی اشغالی انجام داد و اثبات کرد تنبیه متجاوز وعده‌ای صادق و در عین حال مشروع است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عملیات غرورآفرین «وعده صادق» بامداد ۲۶ فرودین در پی سکوت مرگ‌بار رسانه‌ای و عدم واکنش نهادهای حقوقی و حقوق بشری جهان به حملات پی‌درپی رژیم منحوس و مجعول صهیونیستی به مردم مظلوم غزّه و ترور ناجوانمردانه نخبگان و عزیزان این سرزمین و دست آخر تجاوز آشکار به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رساندن فرماندهان راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. این عملیات که نشان از درایت، مدیریت، دقّت، هوشیاری و عزم راسخ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دارد.

این عملیات بازتاب گسترده‌ای در سطح جهان داشت و نشان داد تنبیه متجاوز وعده‌ای صادق و در عین حال مشروع است.

در ادامه در با اشاره به مشروعیت عملیات تنبیهی «وعده صادق» به فهرستی طولانی از جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه کشورمان در ۴۵ سال گذشته پرداختیم:

۱- تیر ۱۳۶۱ ربودن احمد متوسلیان
۲- خرداد ۱۳۷۳ انفجار حرم امام‌رضا (ع)
۳- دی ۱۳۸۸ ترور مسعود علیمحمدی
۴- خرداد ۱۳۸۹ حمله ویروس استاکس نت
۵- آذر ۱۳۸۹ ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی
۶- فروردین ۱۳۹۰ حمله ویروس ستارگان
۷- مرداد ۱۳۹۰ ترور داریوش رضایی نژاد
۸- آبان ۱۳۹۰ ترور تهرانی مقدم
۹- آذر ۱۳۹۰ ترور مصطفی احمدی روشن
۱۰- فروردین ۱۳۹۱ ویروس وایپر
۱۱- اردیبهشت ۱۳۹۱ ویروس فیلم
۱۲- آبان ۱۳۹۷ ویروس جدیداستاکس نت
۱۳- اردیبهشت ۱۳۹۹ حمله سایبری
۱۴- تیر ۱۳۹۹ انفجار نطنز
۱۵- آذر ۱۳۹۹ ترور شهید فخری‌زاده
۱۶- فروردین ۱۴۰۰ انفجار در نطنز
۱۷- آبان ۱۴۰۰ هک پمپ بنزین‌ها
۱۸- خرداد ۱۴۰۱ ترور احسان قدبیگی
۱۹- خرداد ۱۴۰۱ ترور مهدی عبدوس و علی کمانی
۲۰- بهمن ۱۴۰۱ پهپاد انتحاری
۱۳- فروردین ۱۴۰۳ حمله به کنسولگری ایران

کد خبر 745668

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • اجرای طرح «کاسبان امین» و «ناظران افتخاری»برای کنترل قیمت‌ها درقم
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • ◄ مشارکت مردم و ابتکار بخش خصوصی/ نگاهی به پروژه لوکوموتیو GT22