Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@10:33:35 GMT

آیا هر قرارداد خارجی یعنی ترکمانچای؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۶۶۶۴

آیا هر قرارداد خارجی یعنی ترکمانچای؟

چرخ های اقتصاد کشور که زیرِ فشار تحریم ها لنگ می زدند؛ دوباره به حرکت دربیایند. چندین شرکت بین المللی و بزرگ نفتی، خودروسازی و صنایع دیگر آمدند و کارهایی را هم شروع کردند اما حل نشدن مسئله ی روابط بانکی ایران با جهانِ خارج و مشکلات انتقال پول پیچیدگی های زیادی را ایجاد کرد.
روشن است که برای انجام پروژه های بزرگ باید در مقابل کالا و خدمات پول های کلان پرداخت شود و اینجاست که نقش بانک ها در زمینه ی باز کردن اسناد اعتباری یا همان "ال سی" پررنگ می شود و بدون عملکرد سریع و موثر بانک ها سرمایه گذار خارجی نمی تواند مطمئن باشد که گردش مالی به موقع خواهد داشت و پولش را سر موعد خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه گذار خارجی امکانات مالی، فناوری و نیروی انسانی متخصص خود را وارد کشور می کند تا بتواند سود مورد انتظارش را ببرد و کشور میزبان هم از امتیازاتی مانند ایجاد اشتغال و انتقال فناوری و بهره برداری از پروژه استفاده خواهد کرد.
همه ی اینها نیازمند یک نظام بانکی کارآمد است که با ارتباط آزاد با دنیا بتواند جابجایی پول را به آسانی انجام دهد. از طرف دیگر سختی های کار تجارت و بازرگانی و همین طور سرمایه گذاری در ایران سوالات فراوانی را برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرد که آیا باید وارد بازار ایران بشوند یا خیر؟!

پدیده ی ترکمانچای سازی هر قرارداد خارجی در ذهنیت ما ایرانیان همیشه حضوری قوی دارد و از آن بوی تحقیر و ذلت می شنویم و الصاق این برچسب به یک قرارداد با طرف خارجی در مجلس یا تریبون های دیگر همان و روی هوا رفتن قرارداد هم همان!
این بی ثباتی در تصمیم ها و دخالت های پر دامنه ی دولت، مجلس و دیگر نهادهای صاحب نفوذ در قراردادهای بین المللی به همراه بدبینی تاریخی فقط باعث فراری دادن سرمایه گذاران می شود. در شبکه های اجتماعی در ایران دائم این سوْال پرسیده می شود که چرا برای مثال کشور امارات به لحاظ اقتصادی به فلان جا رسیده و ما هنوز اینجا هستیم؟ یا چرا قطر سال ها از میدان مشترک پارس جنوبی گاز استخراج می کند و ما از آنها عقب افتادیم؟ اما بسیاری از همان منتقدین وقتی پای یک قرارداد خارجی با شرکت های بزرگ مثل "توتال" فرانسه به میان می آید بدون توجه و حتی فهمیدن مفاد قرارداد فقط به خاطر بی اعتمادی به طرف مذاکره کننده ی ایرانی آن را ترکمنچای دیگری می نامند.

انگار که قطر و امارات و عربستان و عمان و بحرین فقط با سرمایه و نیروی بومی خود کار می کنند! گاهی هم توجه نمی شود که برای رسیدن به شرایطی مثل شیخ نشین های عرب خلیج فارس باید سرمایه گذاری کلان خارجی انجام شود و از طرف دیگر آن کشورها حضور خارجی ها در تمام عرصه ها در کشورشان را پذیرفته اند. روشن است که ایجاد رونق اقتصادی و توسعه فقط با اتکا به نیروی انسانی و سرمایه ی داخلی امکان پذیر نیست. حتی کشورِ پر از امکاناتی مثل ایران هم لازم است تا برای پیشرفت بتواند جذب سرمایه ی خارجی و همین طور حضور نیروهای خارجی متخصص را در جاهایی که لازم است بپذیرد و در قراردادهای خارجی به دنبال وضعیت برد برد باشد نه فقط دنبال برد خود و باخت طرف خارجی تا مبادا متهم به امضا کردن ترکمنچای دیگری شود!

کد خبر 1416564

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۶۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان جذب سرمایه برای سه پروژه شهری اهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، صادق کهوازی با بیان اینکه سال گذشته سه پروژه مشارکتی مدنی در اهواز به مرحله عقد قرارداد رسید، اظهار کرد: مجتمع مسکونی گلستان به مساحت یک هزار و ۸۰۰ متر مربع در هشت طبقه، مجتمع مسکونی نهج‌البلاغه به مساحت یک هزار و ۸۶۷ متر مربع در هشت طبقه و مجتمع بازارچه رسالت به مساحت ۶۵۰ مترمربع به صورت مشارکت مدنی به مرحله عقد قرارداد و جذب سرمایه رسیده است.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم ادامه داد: استفاده از مشارکت مردمی در سرمایه‌گذاری، در اولویت کاری سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قرار دارد و در روز‌های آینده با تایید کمیته فنی و بازرگانی، سه پروژه مهم شامل سوله مهرشهر به مساحت ۴ هزار متر مربع، تالار ولیعصر و پارک نوستالوژی حجاب به مرحله فراخوان خواهند رسید و شهروندان و سرمایه‌گذاران می‌توانند با شرکت در فراخوان وارد مرحله سرمایه‌گذاری شوند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اهواز عنوان کرد: پروژه تفریحی ورزشی زیپ‌لاین نیز مراحل دریافت مجوز‌ها را به پایان رسانده و به مرحله امضای قرارداد رسیده است و در روز‌های آینده با هدف استفاده مفید از فضای جذاب و بکر رودخانه کارون وارد فاز اجرایی می‌شود. پروژه مجتمع مسکونی رسالت نیز با مساحت ۲ هزار و ۸۵۹ مترمربع و مجتمع مسکونی مهرشهر هم با مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع در مرحله عقد قرارداد قرار گرفته است.

وی در خصوص اجرای پروژه لایت باکس در سطح شهر افزود: پروژه لایت‌باکس (استند‌های تبلیغاتی) با همکاری سازمان زیباسازی با هدف ساماندهی و ایجاد جلوه‌های بصری در سطح معابر اجرا خواهد شد و این پروژه هم در مرحله اعلام فراخوان قرار گرفته است.

کهوازی گفت: روند جذب سرمایه با توجه به شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود، بسیار پیچیده و زمان‌بر است. دریافت مجوز‌های لازم از سازمان‌ها و دیگر نهاد‌ها از جمله آب و برق، میراث فرهنگی، کمیسیون ماده ۵، شورای ترافیک، محیط زیست و راه و شهرسازی و... نیازمند همکاری و تشکیل جلسات تخصصی است و تمام این مراحل توسط سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی با هدف تسهیلگری در جذب سرمایه و همکاری با سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • پایان یک توقف طولانی؛ گاز ایران در مسیر پاکستان
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • رشد ۱۲ برابری میزان سرمایه گذاری خارجی در گلستان
  • طلسم صادرات گاز به پاکستان شکسته خواهد شد؟​
  • بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از واحد تولیدی کنسانتره در ارومیه
  • چرا تندروها ظریف را ترسو، واداده، وسط باز، سازشکار و فریب خورده نامیدند؟/ ایرانیان چه زندگی را انتخاب کرده اند؟ / آیا عهدنامه ترکمانچای منفی بود؟
  • طلسم صادرات گاز به پاکستان شکسته خواهد شد؟
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • ریزش سرمایه‌گذاری خارجی چین
  • فراخوان جذب سرمایه برای سه پروژه شهری اهواز