Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@01:15:47 GMT

تغییر زمین بازی خرید نفت چین از آفریقا به خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۸۲۵۴

ساعت 24 - بنا بر گزارش افریکا ریپورت ، ایران و چین در حال اتمام یک توافق گسترده نفت و زیرساخت هستند که راه را برای میلیاردها دلار سرمایه گذاری چین در بخش های انرژی ، ارتباطات و خدمات مالی ایران در ازای خرید 25 ساله نفت هموار می‌کند و این امر موجب نگرانی برای کشورهای نفت خیز افریقایی نظیر انگولا و سودان که پیشتر به چین نفت صادر میکردند شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال پیش نویس تفاهم نامه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ارائه ی برنامه ی همکاری‌های دراز مدت 25 ساله ی ایران و چین در بخش های مختلف، هر دو طرف اذعان کرده اند که مذاکرات در حال انجام است اما هیچ کدام ازجزئیات را تأیید نکرده اند.هنگامی‌که یک روزنامه نگار بین المللی رادیو چین از سخنگوی وزارت امور خارجه  چین هوآ چونین[در مورد گزارش نیویورک تایمز درباره این معامله سؤال کرد ، هوآ از اظهار نظر خودداری کرد.با این وجود ، گمانه زنی‌های گسترده ای وجود دارد مبنی بر این که این معامله 400 میلیارد دلار ارزش دارد و می‌تواند حیاتی اساسی برای تهران فراهم کند که اقتصاد آن در زیر فشار تحریم های بسیار سنگین امریکا قرار دارد.این سوال پیش می اید که توافق پیشنهادی چین و ایران به آفریقا چه ارتباطی پیدا می‌کند ؟

تغییرجهت از نفت آفریقا:

سفیر پیشین ایالات متحده و محقق برجسته چین و آفریقا ، دیوید شین در اظهارات خود در کمیسیون بررسی اقتصادی و امنیت امریکا  و چین در ماه مِی گذشته خاطرنشان کرد: در سال 2008 چین بیش از 30درصد از نفت خود را از آفریقا دریافت می‌کرد اما ده سال بعد این رقم به 18 درصد کاهش یافت.  در صورت تکمیل معامله چین با ایران، تداوم تنوع بخشی منابع نفتی چین از منابع آفریقایی کاهش خواهد یافت.

اعتبار جدید چین برای نفت خلیج فارس

 واردات نفت چین از عربستان سعودی در سال گذشته 47 درصد افزایش یافته و پکن را به عنوان بزرگترین مشتری این کشور تبدیل کرده است. به همین ترتیب ، چین نیز سرمایه گذاری زیادی را در زیرساخت های نفتی عراق با هدف گسترش عرضه از آنجا انجام می دهد. بنابراین ، توافقنامه ایران برای بخش قابل توجهی از منابع نفتی آن ، وابستگی تکنولوژی و تجارت چین به خلیج فارس را تثبیت می‌کند و احتمالاً اعتماد به تأمین کنندگان نفتی آنگولا و سودان را که زمانی برجسته بودند ، کاهش می دهد.هنگامی‌که به آخرین اطلاعات مربوط به طرح تحقیقاتی چین-آفریقا در دانشگاه جان‌هاپکینز یا تحقیق جدید مرکز مشاوره توسعه ری-ایمَجیند مستقر در پکن نگاه می‌کنیم، بر این توافق آنگولا با نقش برجسته خود در تعامل با چین در قاره افریقا، از صحنه ی همکاری‌های نفتی  خارج خواهد شد.

چین میلیاردها دلار در آفریقا صرف همان نوع معامله نفتی برای زیرساخت هایی کرده است که به نظر می رسد اکنون با ایران در حال مذاکره است و ده‌ها میلیارد دلار طلب از آنگولا و کشورهای دیگر آفریقایی دارد که باعث افت روند این نوع ترتیبات خواهد شد.نکته آخر این است که ایام سرمایه گذاری گسترده چین در بخش نفت آفریقا به احتمال زیادبه سر  آمده و آنها بیشتر از تولید کننده‌های روسیه ، خلیج فارس و آمریکا خریداری می‌کنند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۸۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات


به گزارش تابناک، بر اساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبلغ تراکنش روزانه برای خرید با ۱۰۰ میلیون تومان افزایش به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. پیش از این محدودیت تراکنش خرید در هر روز ۱۰۰ میلیون تومان بود.

در متن ابلاغیه‎‌ای که بانک مرکزی در خصوص سقف تراکنش‌های روزانه مجاز برای خرید صادر کرده، آمده است:

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال و مجموع تراکنش‌های انجام‌شده کارتی برای مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.
بر اساس این ابلاغیه‌ی بانک مرکزی، هر شخص حقیقی از طریق یک کارت بانکی در یک روز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز به انجام تراکنش خرید است.

علاوه‌ براین، سقف مجموع تراکنش‌های بانکی یک شخص حقیقی با همه کارت‌های بانکی متعلق به او نیز ۲۰۰ میلیون تومان است.

دیگر خبرها

  • عملیات ترکیبی «وعده صادق» ایران نه تنها معادلات خاورمیانه بلکه معادلات نظامی جهان را تغییر داد
  • طلا تغییر فاز داد؛ سکه سرگردان میان تنش‌ها
  • وقتی خانه‌ها بوی نفت می‌داد!
  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد
  • سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • عصبانیت ژابی آلونسو از ادین ترزیچ؛ یک پیش‌بینی که غلط از آب درآمد
  • تغییر سقف تراکنش‌های بانکی
  • سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد
  • سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات