Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدمهدی طباطبایی نژاد در حاشیه بازدید از پردیس سینمایی تازه تاسیس «شمیران» به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ما زمانی که از صنعت سینما صحبت می کنیم در واقع باید به موضوع بازار توجه کنیم. بازار در ذات خود واجد چهار یا پنج مولفه است که یکی از مهم‌ترین‌های آن زیرساخت است. در شکل بازارهای سنتی قدیم، فضای بازار را مدنظر می‌گرفتیم و امروزه جنس آن متفاوت شده است و ممکن است فضای بازار دیجیتال نیز مدنظرمان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حوزه سینما ما دو بازار اصلی داریم، ادامه داد: اولین آن بازار سینما در حوزه زیرساخت به عنوان مکانی که فیلم را در آن عرضه می‌کنیم و در حوزه دیجیتال نیز فضای سالن‌های درخواستی و نمایش آنلاین داریم. آن چیزی که برای ما در اینجا مهم است بحث سینما به مثابه یک فضایی است که در واقع نمایش واقعی در آن شکل می‌گیرد و سینما در معنای حقیقی آن تحقق پیدا می‌کند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کاستی‌های صنعت سینما در کشور حوزه سالن‌سازی است، اظهار کرد: کشور ما به لحاظ تعداد سالن سینما فقیر است یعنی ما در بالاترین حد با احتساب پرده‌های متفاوتی که شاید بسیاری از آن‌ها در شان سینما نیست نزدیک به ۶۰۰ پرده سینما داریم در حالی که کشور ترکیه همسایه کشور ما با جمعیتی برابر جمعیت ما دوهزار و ۷۰۰ پرده سینما یعنی چند برابر ما دارد. یکی از ضرورت‌ها داشتن سالن‌هایی به لحاظ کمی بیشتر یعنی رسیدن به حداقل دوهزار سالن در شرایط ایده‌آل سینما است و به لحاظ کیفی واجد استانداردهای بین المللی به لحاظ کیفیت پرده، صندلی، فضای عمومی و شکل امروز که شکل پردیس‌های سینمایی هستند.

طباطبایی‌نژاد افزود: شاید امروز دیگر سالن‌های تک منظوره در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. در اروپا از اوایل قرن ۲۱ تقریبا شکل تک سالنه منسوخ شده است و مجتمع‌های سینمایی که در شکل پردیس‌هایی که در فضاهای تجاری فعالیت می‌کنند، غلبه پیدا کرده است. یک ارتباط دو سویه بین سینما و اقتصاد و مجموعه‌های دیگر حوزه بازار به وجود آمده است.

این مدیر فرهنگی گفت: در حال حاضر عمده سینماهای پر فروش ما سینماهایی هستند که در مجموعه تجاری قرار گرفته اند. وقتی خانواده‌ای برای خرید به مجموعه‌های تجاری مراجعه می‌کنند، مجموعه‌ای از فعالیت‌های خود را اعم از خرید و فضای بازی کودک را در یک مجتمع کامل می‌توانند تامین کنند. به همین دلیل پردیس‌های دارای این ویژگی‌ می‌توانند سرویس‌های مختلفی را ارایه بدهند و حضور آن‌ها از نظر من کمک جدی به سینما است.

وی با اشاره به اینکه دو وجه در حوزه سینما و سالن سازی اهمیت دارد، گفت: باید در این زمینه به لحاظ کمی حمایت کنیم تا تعداد سالن‌های سینما افزایش پیدا کند و به حداقل دوهزار سالن سینما در شرایط ایده‌آل در کشور برسیم. همچنین جدا از فراوانی و پراکندگی که باید در مکان‌های مختلف کشور باشد، بحث کیفی نیز که شامل شکل سازه، ساخت‌وساز، مجاورت آن با مکان‌های دیگر، داشتن سینماهای کم ظرفیت، پرظرفیت و وی آی پی در کنار یکدیگر و فضای سرویس‌گیری متنوع است از بحث‌های مهم و مورد توجه است.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در ادامه درباره پردیس سینمایی «شمیران» نیز خاطرنشان کرد: این پردیس سینمایی مجموعه‌ای باسلیقه، جذاب و واجد تحسین است. برای تعداد سالن بسیار باکیفیت در یک معماری متفاوت و جذاب باید تبریک گفت به دوستانی که این اهتمام را کردند. فضای تجاری که می‌توانست در اختیار فروشگاه‌های مختلف قرار بگیرد، در اختیار حوزه فرهنگ قرار گرفته و البته این منفعت نیز دو سویه است. یعنی در یک فضا سالن‌سازی اتفاق افتاده است و فیلم نمایش داده می‌شود و از سویی دیگر قرار گرفتن سالن‌های متعدد سینما در یک مجتمع تجاری امکان جذب مخاطب بیشتر را به آن مجموعه تجاری می‌دهد و مخاطب را متنوع و آن مجموعه را از یک ترکیب جمعیتی جذاب‌تری برخوردار می‌کند.

طباطبایی نژاد با اشاره به واقع شدن پردیس سینمایی «شمیران» در منطقه یک توضیح داد: حدود یک سوم جمعیت منطقه یک که در شعاع سه کیلومتری از این مجتمع قرار دارند هیچ گونه دسترسی فرهنگی و امکان فرهنگی به عنوان سینما نداشتند و ساخت این مجتمع در این منطقه یک اتفاق خوب بوده است و دوستان زحمت کشیده‌اند. امیدوارم علاوه بر استقبال خوب مخاطبان از این مجموعه پردیس سینمایی شمیران بتواند به یک مرکز جذاب، پرترافیک و پر مراجعه از مخاطبان این محدوده و البته مناطق دیگر تهران به این مجموعه تبدیل بشود.

وی درباره پراکنش سالن‌ها در سطح شهر بیان کرد: طبیعتا در حوزه وزارت ارشاد و شهرداری مراعات‌هایی می‌شود اما ما در دولت بیشتر حمایت کننده هستیم. این سازندگان هستند که باید به اقتضای مطالعاتی که انجام می‌دهند نسبت به این موضوع مراعات لازم را انجام بدهند. البته طبیعی است در مناطقی که فکر می‌کنیم نیاز به افزایش ظرفیت وجود دارد و دوستان در آن منطقه نیاز بیشتری دارند، حمایت‌ها جدی‌تر است یکی از مشکلات همواره همین بوده است که پراکندگی سالن‌های ما در سطح شهرها و در سطح کشور مناسب نبوده است. ما دو معضل را همزمان داریم کمبود سالن و پراکندگی نادرست و غیرمتوازن هر دو به عنوان یک آسیب در سالن‌های کشور ما وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن را رفع کنیم.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: اولین موضوع بحث کمی است که باید تعداد سالن‌ها و پردیس‌ها را افزایش دهیم. به عنوان یک خبر باید بگویم شاید تا حدود یک تا یک سال و نیم آینده و در شرایط ایده‌آل سینما نزدیک به ۲۰۰ پرده به مجموعه پرده‌های کشور با استانداردهای درجه یک جهانی اضافه می‌شود و تا سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۸۰۰ پرده را در کشورمان خواهیم داشت و از این تعداد بیش از نیمی از پرده‌های ما در بالاترین سطح استاندارد قرار خواهند گرفت.

طباطبایی‌نژاد درباره حمایت سازمان سینمایی از ساخت سالن سینما توسط بخش خصوصی اظهار کرد: تا آنجا که من مطلع هستم وزارت فرهنگ و ارشاد و موسسه سینماشهر به عنوان موسسه مسئول سازمان سینمایی در این حوزه حمایت‌های فنی لازم را کرده‌اند. در حوزه معاونت توسعه و فناوری سازمان سینمایی نیز که کمیسیون ماده ۲ و کمیسیون ماده ۵ فعالیت می‌کنند سازمان سینمایی حامی جدی سازندگان است و تلاش زیادی در این زمینه کرده است. در کمیسیون ۵ مجموعه‌های مختلفی حضور دارند و باید مجوزهای لازم اخذ شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی و معاون توسعه و فناوری این سازمان به عنوان یک بازوی حمایت کننده سعی کرده است در کنار سینماسازان کشور به صورت جدی باشد اما مهم‌ترین حامی موسسه سینماشهر است که همراه و همپای دوستان در مقام مشاور و هم حامی از ابتدای کار تا لحظه بهره برداری حضور دارد.

برچسب‌ها محمدمهدی طباطبائی نژاد موسسه سینما شهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موسسه سینما شهر موسسه سینما شهر سازمان سینمایی پردیس سینمایی طباطبایی نژاد تعداد سالن پردیس ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۸۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زرند، پیشروترین شهرستان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد 

رضا محمودی نسب در جلسه آموزشی تحت عنوان فرزند ایمن و والد آگاه گفت : شهرستان زرند در مواجهه گسترده با انواع اختلالات و آسیب های اجتماعی روبرو بوده است که  در سایه تلاش خیران و تشکل های مردم نهاد فعال در این حوزه و همراهی و همکاری مسئولان و مدیران استانی و محلی، مواجهات تخصصی و کارآمدی را در این شهرستان با این معظلات شاهد بوده ایم که نتایج قابل قبول و در خوری را در پی داشته است.

 وی  افزود : برگزاری جلسات آموزشی تحت عنوان فرزند ایمن و والد آگاه  در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه آگاه سازی و ارتقای مهارت های زندگی فردی و اجتماعی تاثیر به سزایی در کنترل و بهبود وضعیت خواهد داشت و با نهادینه شدن این آموزش ها و با توجه به استقبال خوب و پرشور جامعه هدف و خانواده ها از این دوره های آموزشی، بی تردید در آینده ای نزدیک شاهد اثرات مثبت قابل قبولی در سطح جامعه خواهیم بود.

همچنین کمال الدین مودب،کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از اعتیاد زرند، زرند را از پیشرو ترین شهرستان های استان کرمان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد معرفی کرد و ابراز امیدواری کرد: با تداوم این همکاری ها و افزایش دوره های آموزشی مرتبط، شاهد رشد و تثبیت این دستاورد ارزنده در سطح شهرستان زرند باشیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • تلویزیون و سازمان‌های سینمایی آثار برتر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی را تولید کنند
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • رقابت برای رام کردن اژدهای سینما
  • زرند، پیشروترین شهرستان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد