Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:25:37 GMT

تروریسم هوایی آمریکا و اسناد بین المللی

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۸۴۰۰

تروریسم هوایی آمریکا و اسناد بین المللی

به گزارش ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گذشته در جلسه هیات دولت به خطر انداختن جان مسافران هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنگنده‌های آمریکایی را در فضای کریدور بین المللی، «تروریسم هوایی» خواند و از سازمان‌های مسئول و همه کشورها خواست با این اقدام تروریستی دولت آمریکا برخورد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون تردید اقدام اخیر آمریکا در مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران (ماهان) و به مخاطره افکندن جان و سلامت سرنشینان آن، نقض آشکار و صریح مقررات حمل و نقل هوایی به ویژه کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو و ضمائم مختلف آن پیرامون امنیت پرواز، کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱، نقض مقررات سارپ (SARP) و برنامه های متعددی همچون گاسپ (GASP) در چارچوب سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) بوده که مسئولیت بین المللی آمریکا را به موجب حقوق بین الملل و اصول مسلم آن به دنبال خواهد داشت.

اقدام آمریکا از منظر «تروریسم هوایی» نیز به صورت مستند و مستدل قابل طرح است؛ زیرا شکست های پیاپی آمریکا در عرصه های گوناگون حقوقی و سیاسی در مقابل ایران و انزوای غیرقابل وصف و بی سابقه این کشور در محافل بین المللی و همچنین مشاهده ناکارآمدی تحریم های ظالمانه علیه ایران، یکی از انگیزه های آمریکا در صدور فرمان چنین اقدامات تروریستی است که از منظر حقوق بین الملل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تروریسم و راهزنی هوایی در اسناد بین المللی

تروریسم هوایی یکی از انواع تروریسم است که عمدتاً نسبت به هواپیمای در حال پرواز و سرنشینان آن انجام می گیرد. تعاریف مختلفی از تروریسم هوایی ارائه شده و در قوانین داخلی کشورها نیز برای آن جرم انگاری شده است. برای نمونه براساس بند (۱) ماده واحده قانون مجازات اخلال‌کنندگان در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسائل و تأسیسات هواپیمایی ‌مصوب ۱۳۴۹ کشور، «کسانی که با اجبار یا ارعاب و تهدید یا اعمال خدعه و نیرنگ هواپیمای آماده برای پرواز یا در حال پرواز را در اختیار بگیرند یا به نحوی از ‌اختیار مسئولین خارج ساخته و موجب تغییر مسیر یا مقصد هواپیما شوند یا در نقطه‌ای غیر از مقصد هواپیما را مجبور به فرود نمایند [...]». برخی کنوانسیون های بین المللی به طور خاص به موضوع تروریسم و راهزنی هوایی پرداخته اند:

کنوانسیون توکیو، ۱۹۶۳

متعاقب نشست های بین المللی به منظور جلوگیری از ارتکاب اعمال مجرمانه علیه امنیت پرواز در سپتامبر ۱۹۶۳ میلادی «کنوانسیون توکیو ئدرباره جرایم و برخی اعمال ارتکابی دیگر در هواپیما» تصویب شد. ماده (۱) کنوانسیون به صورت موسع بیان می دارد: «کنوانسیون حاضر در موارد ذیل مجری خواهد بود: الف-در مورد جرائم موضوع قوانین جزائی، بند (ب) : در مورد اعمالی که متضمن ارتکاب جرم بوده و یا نباشد لکن سلامت هواپیما و سرنشینان و محمولات آن را به مخاطره افکند و یا سبب اختلال نظم و آرامش در هواپیما گردد». همچنین به موجب بند (۲) مجری بودن کنوانسیون منوط به ثبت هواپیما در یکی از دول متعاهد گردیده اعم از اینکه در حال پرواز باشد یا در سطح دریای آزاد و یا منطقه ای باشد که متعلق به هیچ دولتی نیست. ایران براساس قانون الحاق به کنوانسیون توکیو در ۲۳ شهریور ۱۳۴۲ شمسی، به این کنوانسیون پیوسته است.

کنوانسیون لاهه ۱۹۷۰

برخی کاستی های کنوانسیون توکیو کشورهای مختلف از جمله ایران را بر آن داشت در دسامبر سال ۱۹۷۰ میلادی در شهر لاهه کنوانسیون بین المللی جلوگیری از تصرف غیرقانونی هواپیما را تصویب نمایند. ماده (۱) این کنوانسیون جرم موضوع کنوانسیون را محدود به وقوع آن در داخل هواپیمای در حال پرواز کرده است.

کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱

کنوانسیون جلوگیری از اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری ۱۹۷۱ موسوم به کنوانسیون مونترال مشتمل بر یک مقدمه و شانزده ماده بوده که در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۱ در مونترال منعقد گردیده و ایران نیز در سال  ۱۳۵۲ شمسی (۱۹۷۳ میلادی) بدان ملحق شده است. هدف از تصویب این کنوانسیون در مقدمه آن به خوبی منعکس شده است که بیان می دارد: «[...] اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری، امنیت افراد و اموال را به مخاطره انداخته و بهره‌برداری سرویس های هوایی را شدیداً‌ مختل و اعتماد مردم جهان را نسبت به امنیت هواپیمایی کشوری متزلزل می‌سازد [...] ».

بند (۱) ماده (۱) این کنوانسیون بیان می دارد: «هر کس برخلاف قانون و عامداً مرتکب اعمال زیر گردد مجرم شناخته می‌شود: الف - علیه سرنشین هواپیمای در حال پرواز به عمل عنف‌آمیزی مبادرت کند که طبیعت آن عمل امنیت هواپیما را به مخاطره افکند».

مشخصه این کنوانسیون پوشش جرم «امنیت هواپیمایی» است که نسبت به جرم هواپیماربایی، به نحو ملموس تری می توان اقدام جنگنده های آمریکایی علیه امنیت هواپیمایی ماهان و سرنشینان آن را مشمول آن قرار داد. همچنین با توجه به اینکه محل وقوع جرم (فراز آسمان سوریه) مکانی غیر از محل ثبت هواپیما بوده و عنصر خارجی در این قضیه وجود دارد، امکان موفقیت آمیز توسل به کنوانسیون میسر است.  

براساس ماده (۵) صلاحیت کنوانسیون برای چهار دولت تعیین شده است که از جمله آن دولت محل ثبت هواپیما و دولت محل وقوع جرم است که علاوه بر ایران، دولت سوریه نیز می تواند سران و فرماندهان سنتکام را تحت تعقیب جزایی قرار دهند. اعتراف صریح «بیل اوربان» سخنگوی  فرماندهی تروریستی ارتش ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در بامداد جمعه به مزاحمت برای پرواز ماهان اعتراف صریح به ارتکاب جرم بوده و این اقدام مجرمانه را مشمول کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ قرار خواهد داد.

قطعنامه های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد

قطعنامه های بسیاری نیز نظیر قطعنامه ۳۰۳۴ مورخ ۱۹۷۲؛ قطعنامه ۱۰۲/۳۱ مورخ ۱۹۷۶؛ قطعنامه ۱۴۷/۳۲ مورخ ۱۹۷۷؛ قطعنامه ۱۰۹/۳۶ مورخ ۱۹۸۱ میلادی و ... از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت تروریسم تصویب شد.

همچنین شورای امنیت به موجب قطعنامه های شماره ۷۳۱ و ۷۴۸ مورخ ۱۹۸۰ میلادی برای نخستین بار تروریسم و اعمال تروریستی را به عنوان عامل بر هم زننده صلح و امنیت بین المللی توصیف کرد و سرکوب اعمال تروریستی بین المللی که مستقیم یا غیرمستقیم دولت ها در آن دخالت دارند، ضروری اعلام کرد.

تروریسم دولتی آمریکا و لزوم واکنش جامعه جهانی

نقش مستقیم دولت آمریکا در اقدامات تروریستی در جهان از جمله علیه ایران مسبوق به سابقه است. حمله ناو جنگی «وینسنس» آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی در ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۶۷؛ صدور مستقیم فرمان تروریستی از جانب آمریکا در قضیه شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و حادثه هواپیمایی اخیر بخشی از تروریسم دولتی آمریکا است که البته برای ایران بر اساس ماده (۵۱) منشور سازمان ملل متحد ایران حق دفاع مشروع را محفوظ خواهد داشت.

ابعاد برخی از این اقدامات تروریستی آمریکا تا حدی آشکار است که حتی مقامات بین المللی را نیز به واکنش وادار کرده است به نحوی که برای مثال گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی اقدام به ترور سردار قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد به دست آمریکا را غیرقانونی اعلام کرد. موارد متعدد نقض های پیدا و نهان قواعد بین المللی از سوی آمریکا، این دولت را به پرچمدار نقض حقوق بین الملل در جهان  مبدل کرده است.

اقدامات یکجانبه ایالات متحده آمریکا در خروج از سازمان ها و معاهدات بین المللی که کاملاً برخلاف تعهد دولت ها وفق منشور مبنی بر همکاری در جهت حل و فصل مشکلات و مسائل بین المللی است، موید طغیان گری آمریکا است که جامعه جهانی نباید تنها نظاره گر آن باشد.

برچسب‌ها حقوق بین الملل تروریسم ایالات متحده آمریکا ماهان پروندهٔ خبری تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حقوق بین الملل تروریسم ایالات متحده آمریکا ماهان حقوق بین الملل تروریسم ایالات متحده آمریکا ماهان هواپیمای مسافربری کنوانسیون مونترال هواپیمایی کشوری امنیت هواپیمایی حقوق بین الملل امنیت هواپیما تروریسم هوایی حال پرواز سازمان ملل علیه امنیت بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۸۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آفتاب‌‌نیوز :

رسانه عبری: اسرائیل با استفاده از هواپیما‌های F۳۵ حملاتی را در عراق، سوریه و ایران انجام داد و در این حمله از حریم هوایی اردن استفاده کرد.

●سناتور مارکو روبیو: اسرائیل این توانایی را دارد که بدون ورود به حریم هوایی ایران، از حریم هوایی سوریه و عراق به اهدافی در داخل ایران حمله کند.

●زیرنویس شبکه خبر: منابع خبری از شنیده‌شدن صدای قوی در برخی مناطق مرکزی کشور خبر دادند.

●تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاهی گفت:  پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز، فرودگاه‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب به حالت تعلیق درآمدند. این پرواز‌ها تا بدین لحظه لغو نشده؛ مسافران پیش‌از عزیمت اطلاعات پرواز را چک کنند.

●اورشلیم پست: یک حمله موشکی اسرائیل بامداد روز جمعه یک سایت در ایران را هدف قرار داد

●جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

منابع خبری به فارس می‌گویند صدای سه انفجار در حوالی پایگاه شکاری ارتش در شمال شرق اصفهان شنیده شده است.

 پدافند در واکنش به یک شی که احتمال داده می‌شود ریزپرنده باشد فعال شده است.

گفته شده رادار ارتش از اهداف احتمالی بوده است؛ و شیشه‌های چند ساختمان اداری در این محدوده شکسته شده است. 

 فارس نوشته است گزارش از جلوی پایگاه شکاری ارتش در اصفهان نشان می‌دهد وضعیت عادی است.

●خبرنگار المیادین در تهران: اطلاعاتی مبنی بر رهگیری ۵ هدف از سوی پدافند هوایی در آسمان اصفهان منتشر شده است.

●شهروندان در شمال شهر اصفهان از شدت صدای انفجار از خانه بیرون آمدند.

●الون بن دیوید تحلیلگر اسرائیلی: بر اساس گزارش‌های ایران و آمریکا، این حمله محدود و هدفمند به یک پایگاه نیروی هوایی در نزدیکی اصفهان است.

●یک هواپیمای آمریکایی در صحرای سماوه در جنوب عراق در حال سوخت رسانی به یک هواپیمای جنگنده ناشناس است.

●ادعای abc: اسرائیل به 9 هدف در ایران حمله کرد!

●گفته شده شورای عالی امنیت ملی در پی وقوع حوادث امشب جلسه تشکیل داد.

●سخنگوی سازمان فضایی کشور: چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است.

●منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

صبح امروز برخی منابع محلی از شنیده شدن صدایی شبیه صدای انفجار در جنوب غرب شهر تبریز خبر داده‌اند.

بررسی‌های فارس نشان می‌دهد هیچ‌گونه انفجاری در تبریز رخ نداده است و پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شی مشکوک اقدام به شلیک کرده است.

پدافند هوایی تبریز در محدوده وادی رحمت در شمال این شهر قرار دارد.

این پدافند مشرف به شهر تبریز و در فاصله حدود ۲ تا ۳ کیلومتری از پالایشگاه و پتروشیمی تبریز قرار دارد.

هم اکنون تبریز در آرامش کامل است.

●خبرگزاری اسپوتنیک روسیه: نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران و سپاه پاسداران، وضعیت آماده باش حداکثری را اعلام کرد.

●منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

در پی شنیده شدن صدای انفجار در غرب تبریز و حوالی منطقه‌ای بنام وادی رحمت، طبق پیگیری‌های ایرنا مشخص شد، پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شی مشکوک شلیک کرده است.

هیچ گونه انفجاری در تبریز رخ نداده و هم اکنون نیز شهر در آرامش کامل بسر می‌برد.

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه به تسنیم گفتند که علیرغم شایعات تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه انفجار بزرگی در اصفهان رخ داده و یا موشکی اصابت کرده باشد وجود ندارد.

بر اساس گفته این منابع، با توجه به سطح بالای حساسیت، پدافند شلیک‌هایی را در اطراف پایگاه هوایی اصفهان انجام داده است، اما تا این لحظه صرفاً احتمال موضوع ریزپرنده مطرح است، اگر چه این موضوع نیز هنوز قطعی نشده است.

●منابع موثق: تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است 

صداوسیما اعلام کرد: گزارش برخی رسانه‌های خارجی درباره حادثه در این تأسیسات نادرست است.

●خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام تلافی‌جویانه» علیه ایران خواهند زد.

ان‌بی‌سی به نقل از مقامات آمریکایی: آمریکا در حمله اسرائیل به ایران شرکت نداشت!

رویترز: حمله موشکی به ایران صورت نگرفته است.

گزارش ایرنا از آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

به دنبال فعال شدن پدافند هوایی در برخی نقاط کشور برای مقابله با برخی اهداف احتمالی، گزارش خبرنگاران ایرنا ار سراسر کشور حکایت از این دارد که تاکنون اصابت و انفجار گسترده‌ای که ناشی از برخورد هرگونه تهدید هوایی باشد گزارش نشده است.

از سویی بررسی‌های میدانی در شهر اصفهان نشان می‌دهد تاسیسات مهم در این استان به ویژه تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است و حادثه‌ای در آن‌ها گزارش نشده است.

تصاویر ثبت شده توسط کاربران حکایت از فعالیت توپ‌های پدافندی در برخی از نقاط کشور داشته که که بعنوان سامانه‌های دفاع نقطه‌ای در برابر تهدیدات در ارتفاع بسیار کم عمل می‌کنند و فعالیت آن‌ها در وضعیت هوشیاری صد در صدی کاملا طبیعی است.

تاکنون گزارشی از شلیک سامانه‌های پدافندی موشکی دریافت نشده است.

●تکذیب جلسه شورای عالی امنیت ملی

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: گزارش برخی رسانه‌های خبری خارجی درباره تشکیل جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران کذب است.

دیگر خبرها

  • صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه
  • آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند
  • آمریکا سیاست دوگانه خود در قبال تروریسم را کنار بگذارد
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • اوکراینی‌ها از آمریکا ناامید شده‌اند
  • پرینچک: ترکیه حریم هوایی خود روی آمریکا و اسرائیل را ببندد
  • ناصر هادیان: اسرائیل در حمله به کنسولگری ما کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض کرد/ با فرستادن پهپاد و موشک نشان دادیم هم توان و هم اراده پاسخگویی داریم/ این عملیات به لحاظ استراتژیک موفقیت‌آمیز بوده است
  • اسناد مهم و حساس رژیم صهیونیستی به دست هکرهای بین‌المللی افتاد