Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@09:57:45 GMT

وزنه برداری در مسیر مبارزه با دوپینگ

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۱۱۷۱

وزنه برداری در مسیر مبارزه با دوپینگ

وزنه‌برداری در حالی بیشترین تعداد دوپینگ مثبت در یک سال گذشته را به خود اختصاص داده که نسبت تعداد نمونه‌گیری با این آمار، نشان از وضعیت ایده آل این ورزش در مقابله با این پدیده دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ 7 اردیبهشت سال 1394 بود که با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری، علی مرادی که پیش از آن نیز در سال‌های 1373 تا 1385 ریاست این فدراسیون را برعهده داشت، بعد از حسین رضازاده بار دیگر بر مسند ریاست نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی بعد داوود باقری از سوی علی مرادی به عنوان رئیس کمیته پزشکی و نایب رئیس فدراسیون انتخاب شد. از همان وقت تا تمدید دوباره ریاست مرادی در انتخابات تیرماه سال 1398، در وزنه‌برداری اتفاقات ویژه‌ای در بخش پزشکی و مبارزه با دوپینگ اتفاق افتاده که مورد اذعان کارشناسان و متخصصان بوده است.

همه اذعان دارند که با توجه به اینکه وزنه‌برداری رشته‌ای قدرتی است، با توجه به بالا بودن میزان آسیب‌ها، بیش از سایر رشته‌ها در آن مباحث پزشکی و کنترل دوپینگ اهمیت دارد. با توجه به فلسفه دوپینگ، قطعا در رشته‌های قدرتی موارد مصرف داروهای غیرمجاز بیشتر از سایر ورزش‌هاست. به همین دلیل نظارت، آموزش و حمایت‌های پزشکی و تغذیه‌ای می‌تواند تا حدود زیادی بازدارندگی لازم را داشته باشد.

فدراسیون وزنه‌برداری در این خصوص نمونه موفقی از پیشگیری از دوپینگ را در سال‌های اخیر پیاده کرده است؛ از تامین مکمل‌های ورزشی برای قهرمانان ملی گرفته تا افزایش نمونه دوپینگ.

در دوران بازگشت علی مرادی به فدراسیون و آغاز به کار کادر جدید، از نادوی ایران درخواست شده تعداد آزمایش‌های دوپینگ را به طور چشمگیری افزایش دهد. درحالیکه پیش از این صرفا به صورت رندومی از اردوهای ملی تست گرفته می‌شد. به درخواست فدراسیون، تست گرفتن در لیگ و قهرمانی کشور نیز به انجام نمونه گیری در اردوهای تیم ملی و همچنین پیش از اعزام، اضافه شده که نشان از مبارزه‌ای فراگیر دارد. با این اقدام، تعداد نمونه گیری‌ها چند برابر قبل شده و به 210 نمونه در سال 2019 رسیده که موجب شده تا تعداد موارد مثبت نیز افزایش یابد.

البته در کنار این مبارزه میدانی با دوپینگ که در تمام سطوح وزنه‌برداری صورت گرفته، مکمل‌های مجاز از سوی فدراسیون در اختیار ورزشکاران قرار گرفته تا وزنه‌برداری جزو معدود فدراسیون‌هایی باشد که خودش مکمل در اختیار ملی‌پوشان قرار می‌دهد. در واقع، مبارزه‌ای همه جانبه، علمی و معطوف به واقعیت‌های ورزشی و تمرینی که منجر به ساختن تیم‌های ملی پاک شده است.

اما یک واقعیت را نباید در سایه‌های تحریف برخی گروه‌ها که اهداف خاص دارند، فراموش کرد. نسبت تعداد تست‌های گرفته شده و نمونه‌های مثبت به صورت آشکار نشان می‌دهد که وزنه‌برداری کشور چه عملکرد مطلوب و حتی درخشانی در حوزه مبارزه با دوپینگ داشته است. این بخش که تبدیل به بحرانی برای وزنه‌برداری و ورزش کشور شده بود، اکنون در یک مسیر امن و موفق قرار گرفته است.

مجموع تست‌های گرفته شده داخلی و خارجی و آمار مثبت اعلامی، آموزش مستمر درخصوص ممنوعه‌های غذایی و مکمل و ...، فدراسیون وزنه‌برداری را تبدیل به مدل موفقی از مبارزه با دوپینگ کرده که مورد تائید کارشناسان و آگاهان قرار گرفته است.

 

 

انتهای پیام
منبع: تسنیم

منبع: دانا

کلیدواژه: مبارزه با دوپینگ وزنه برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۴۳۰۰ مورد نمونه برداری از مرکز تولیدی مرکزی انجام شد

سیدسعید میرنظامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته ۲۶۳۹ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی این استان انجام شد و ۱۷۱۷ نازل سوخت مایع نیز، مورد آزمون قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۷ جایگاه نازل سوخت و ۲۱۲۷ وسیله شخصی داد و ستد عمومی مورد آزمون قرار گرفت، ادامه داد: چهار هزار و ۳۳۴ مورد نمونه برداری از مراکز تولیدی و ۸۰۲ مورد بازرسی نیز از تجهیزات و زمین‌های بازی طی سال گذشته انجام شد.

میرنظامی گفت: اداره کل اداره استاندارد تلاش کرده در حوزه‌های مختلف اقداماتی به فراخور شرایط انجام دهد اما برخی از این اقدامات متناسب با شرایط تشدید می‌شود به عنوان مثال در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در راستای ناامن کردن بازار سودجویان و تأمین رفاه مردم، نظارت بر سنجش‌ها (ترازو و باسکول‌ها) و اقلام پر استفاده افزایش یافت.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی افزود: براساس ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این اداره کل در خصوص مواردی همچون بهداشت و محیط زیست به صورت ویژه ورود خواهد کرد و براساس معیارهایی که تعیین شده، نظارت و ارزیابی انجام می‌شود.

مردم با ارسال کد ۱۰ رقمی از اصالت کالا مطلع شوند

وی با اشاره به کسب اطمینان خاطر مردم از اصالت کالا گفت: مردم می‌توانند با ارسال عدد ۱۰ رقمی که ذیل علامت استاندارد قرار دارد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۱۵۱۷ از اصالت یا نداشتن اصالت کالا مطلع شوند.

میرنظامی ادامه داد: در ایام نوروز اقامتگاه‌ها، مجموعه بین راهی، آجیل فروشی‌ها و پایانه و حتی فرودگاه که جز مأموریت این اداره بود مورد نظارت قرار گرفت و تمام تلاش‌ها بر این بود مردم از خدمات بهترین استفاده را داشته باشند.

وی گفت: همچنین برخی تجهیزات تفریحی به دلیل نداشتن استاندارد پلمب شدند که خوشبختانه به واسطه نظارت‌های مشترک با دستگاه قضائی استان، سال گذشته هیچ گونه حادثه ناشی از تجهیزات تفریحی و حتی آسانسورها نداشته باشیم.

جمع آوری گاز اکسیژن‌های طبی غیراستاندارد

مدیر کل استاندارد استان مرکزی با اشاره به ماده ۴۲ کمیسیون فرهنگی این ارگان گفت: یکی از اقدامات موفق سال گذشته اداره استاندارد، جمع آوری گاز اکسیژن‌های طبی در راستای ایمن سازی سلامت مردم بود که در این راستا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اراک، تمام گاز اکسیژن‌های طبی که غیر استاندارد و حادثه آفرین بودند جمع آوری شد.

نظامی با اشاره به اقدامات اداره کل استاندارد مرکزی در بحث اندازه شناسی مقیاس در سال گذشته گفت: سال گذشته نقطه عطفی در بحث اندازه شناسی اوزان و مقیاس‌ها در استان مرکزی بود و از این حیث بیشترین نظارت در سنجش‌ها مثل ترازوها و باسکول‌ها را داشتیم و حدود ۲۱۱۷ مورد با تعامل و هم‌افزایی مدیران مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی گفت: در بحث آرد کامل استان مرکزی نیز خوشبختانه اقدامات مناسبی از سوی اداره کل غله انجام شد و جلساتی که با استاندار مرکزی برگزار شد مشکلی در خصوص تأمین آرد در استان نداشتیم.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی تاکید کرد: همچنین به مباحث ایمنی و محیط زیست کشتارگاه اراک نیز ورود کردیم و با توجه به اینکه اکنون امکان احداث کشتارگاه جدید در این شهر وجود ندارد اما انتظار می‌رود رعایت موارد بهداشتی مورد توجه ویژه باشد.

ورود به مباحث آلودگی

میرنظامی ادامه داد: در خصوص مباحث آلایندگی واحد تولیدی نیروگاه، شرکت ایرالکو همچنین املاح معدنی نیز به صورت فنی ورود کردیم هر چند در گذشته در بحث آمایش سرزمینی دقت نشده است.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی افزود: در سال ۸۶ طرح کاهش آلودگی هوای اراک در هیأت دولت تصویب شد و مقرر شد شرکت آلومینیوم به خیر آباد منتقل شود اما تا کنون این مهم محقق نشده است.

وی ادامه داد: چنانچه قرار است در سال‌های آتی واحد صنعتی در این استان راه اندازی شود انتظار است رعایت استانداردهای زیست محیطی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد خبر 6080464

دیگر خبرها

  • دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی
  • دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان
  • همدان، میزبان مسابقات وزنه برداری دختران کشور
  • بیش از ۴۳۰۰ مورد نمونه برداری از مرکز تولیدی مرکزی انجام شد
  • رکورد بانوان وزنه‌بردار نشان از پیشرفت این رشته است
  • وزنه‌بردار خوزستانی به اردوی تیم‌ملی فراخوانده شد
  • آیا تا به حال خرچنگی را در حال وزنه‌برداری دیده‌اید؟ (فیلم)
  • دفاع نواب نصیرشلال از تصمیم برای دهدار
  • دفاع نواب نصیرشلال از تصمیم برای دهدار/ انتخاب وزنه ها عالی بود
  • میزبان و زمان برگزاری مسابقات وزنه‌برداری کارگری مشخص شد