Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس حوزه بانک ضمن موثر خواندن اقدامات دولت و بانک مرکزی در بازگرداندن ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی، گفت: هدف مداخله و اعلام لیست اسامی صادرکنندگانی که ارزهای حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده‌اند صرفاً برای کنترل و تامین ارز در بازار است و اگر از انگیزه‌ای غیر از کنترل نرخ ارز برخوردار باشد موجب زیان اقتصاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا حمزه‌لو در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به امکانات، توان بانک مرکزی و مشکلات تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی، مدیریت و کنترل بازار ارز کشور قابل تقدیر و قابل توجه است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به هیچ عنوان پذیرفته نیست که صادرکنندگان در شرایط کنونی منابع ارزی و ملی کشور را که محدود و تامین آن با دشواری همراه است در خارج کشور سپرده کنند، اظهار کرد: دولت با در اختیار قرار دادن امکانات و ارز لازم به صادرکنندگان امکان صادرات محصولات را تسهیل و تسریع می‌کند اما در این میان به هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست که صادرکنندگان منابع ملی و ارزی کشور را به عنوان صادرات محصولات خود بگیرند و به تعهدات خود عمل نکنند.

وی افزود: به نظرم دولت تاکنون با فرصتی که در اختیار صادرکنندگان قرار داده است مدارا کرده و بانک مرکزی با اعلام لیست این افراد به قوه قضاییه اقدامی بسزا انجام داده تا از طریق مبادی قانونی این امور پیگیری شود.

در ادامه این کارشناس امور مالی و بانکی، گفت: مداخله دولت در امور ارزی، امری تعجب ‌برانگیز نیست و حتی در زمره وظایف ذاتی آن به ‌عنوان نهاد ناظر بر بازار پولی و مالی است که می‌تواند با قوانین و ضوابط موجود این منابع را بازگرداند.

حمزه لو ضمن ارزشمند خواندن استقلال بانک مرکزی، تصریح کرد: در واقع هدف مداخله و اعلام لیست اسامی صادرکنندگانی که ارزهای حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده‌اند صرفاً برای کنترل و تامین ارز در بازار است و اگر از انگیزه‌ای غیر از کنترل نرخ ارز برخوردار باشد موجب زیان اقتصاد خواهد شد.

وی افزود: بانک مرکزی در این مدت نشان داده که به صورت مستمر بازار را کنترل کرده تا اجازه ندهد به مردم تا این حد فشار وارد شود. دولت هم برای مدیریت و کنترل بازار ارز باید با حمایت از بانک مرکزی در سطح بین الملل بدون تعارف طبق قوانین و ضوابط موجود منابع مالی که در کشورهای مختلف وجود دارد را پس بگیرد.

این کارشناس امور اقتصادی در پایان سخنانش، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و با توجه به فضای بازار ارز، مهمتر از هر اقدامی این است که بانک مرکزی فضای روانی را بهتر و به گونه‌ای مدیریت کند تا عده‌ای از مردم که به بازار ارز وارد می‌شوند و نیازی به آن ندارند بدانند که در آینده متضرر خواهند شد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بانك مركزي بازگشت ارزهای صادراتی اقتصاددان بانک مرکزی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۲۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو

بنا بر اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ میزان ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بیش از چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

تامین ارز سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز بیش از سه میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده است.  

کالاهای اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟