Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه از آمادگی این پژوهشگاه برای همکاری با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید حجت‌الله علم‌الهدی، در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از تأسیس پژوهشگاه قوه قضائیه را تشکیل یک مرکز واحد برای استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور به‌منظور حل چالش‌ها و مشکلات قوه قضائیه و تأمین نیازهای علمی و پژوهشی دستگاه قضا عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه افزود: رویکرد پژوهشگاه در انجام فعالیت‌ها و مأموریت‌ها، عدم موازی کاری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه امروزه یکی از آفت‌های فعلی در پژوهشکده‌های وابسته به دستگاه‌های حاکمیتی، اکتفا به ظرفیت داخلی است گفت: همین مسئله منجر شده امکان استفاده از ظرفیت‌های بیرونی وجود نداشته باشد اما پژوهشگاه قوه قضائیه همواره تلاش کرده از ظرفیت‌های بیرونی نهایت استفاده را ببرد و بر همین اساس، به سراغ دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و حوزه‌های علمیه رفتیم و سعی کردیم با انعقاد تفاهم‌نامه و ایجاد کارگروه‌های مشترک، ضمن تبادل علمی، از ظرفیت‌های بیرونی بهره‌مند شویم.

علم الهدی همچنین از تأسیس یک پردیس نوآوری در دستگاه قضا در آینده نزدیک خبر داد.

وی اضافه کرد: علاوه بر پژوهشگران و اعضای هیئت‌علمی مستقر در پژوهشگاه قوه قضائیه، در تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های علمی – پژوهشی از ظرفیت اساتید برجسته حقوق و قضات مجرب دادگستری نیز استفاده می‌شود و همین مسئله ظرفیت منحصربه‌فردی را در پژوهشگاه قوه قضائیه ایجاد کرده است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه از آمادگی برای همکاری‌های علمی با شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی پژوهشگاه قوه قضائیه، وصل بودن به ظرفیت منحصربه‌فرد قوه قضائیه و استفاده از تجربیات چندین هزار قاضی است که در پرونده‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، رأی صادر کردند.

علم‌الهدی بابیان اینکه می‌توان در راستای مسائل و چالش‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کند، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های پژوهشگاه قوه قضائیه، دسترسی به آرا و انتشار آرای قضائی است که خوشبختانه آرای قضائی در سامانه ملی آرای قضائی منتشر می‌شود که در آینده این انتشار با رویکرد حداکثری خواهد بود.

استفاده از منابع مطالعاتی پژوهشگاه قوه قضائیه برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این دیدار بابیان اینکه از گذشته خلأ حوزه پژوهش در قوه قضائیه وجود داشت که خوشبختانه باوجود پژوهشگاه قوه قضائیه جبران شد، اظهار کرد: پژوهشگاه قوه قضائیه می‌تواند در رویه قضائی و موضوعات اصلی قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم و جرم‌زدایی و فراهم کردن زمینه‌ جلوگیری از جرائم مدنی مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه باید از منابع علمی و پژوهشی کشور استفاده کرد و توصیه رئیس قوه قضائیه در زمینه بهر‎ه‌مندی از ظرفیت بیرونی قابل‌تقدیر است، گفت: از ابتدای انقلاب همواره شاهد این بودیم که دستگاه‌ها خود مراکز پژوهشی ایجاد و عملاً نقش دانشگاه‌ها را ایفا کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه دایره رابطه قوه قضائیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی وسیع است، افزود: نظارت، اجرا و ارزیابی اقدامات و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند توسط قوه قضائیه صورت گیرد که خوشبختانه رئیس قوه قضائیه در این زمینه دغدغه‌مند بوده و به واحدهای مربوطه قوه قضائیه پیگیری‌ اجرایی شدن مصوبات کلیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرده‌ است.

وی با اشاره به اینکه موضوعاتی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پروش، سند مهندسی فرهنگی کشور، سند نقشه جامع علمی کشور و سایر اسنادی که بسیار مهم است می‌تواند توسط دستگاه قضا پیگیری شود، افزود: به‌عنوان‌مثال آموزش‌وپرورش دارای بدنه بزرگی است و اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه آموزش‌وپرورش مهم و گسترده است که قوه ‌قضائیه می‌تواند با ورود به مصوبات مرتبط با این امر، اقدامات خوبی را رقم بزند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران بابیان اینکه نباید ورود قوه قضائیه برای پیگیری اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفاً جنبه قضائی داشته باشد، افزود: باید مکانیسم هوشمندی طراحی شود البته در حال حاضر در دبیرخانه شورای عالی اقداماتی برای شاخص ارزیابی اسناد شورای عالی، به‌منظور رصد هوشمند و به لحظه انجام شده است.

وی ادامه داد: هر چه تحول دیجیتال را اجرایی کنیم در کاهش فساد و کاهش بروکراسی قدم‌های بزرگی برداشته شده و امکان رصد و ارزیابی نیز فراهم می‌شود.

عاملی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، استناد فرا قوه‌ای دارد بنابراین دستگاه قضا در زمینه اجرای مصوبات می‌تواند کمک کند و خوشبختانه فضای همکاری و همفکری عمیق در این زمینه وجود دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: یکی از موارد همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با پژوهشگاه قوه قضائیه می‌تواند این باشد که داده‌‎های پژوهشگاه در سیستم‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بارگذاری شود و درواقع اگر داده‌های مرتبط با فناوری و موضوعات فرهنگی وجود دارد، در سامانه ما بنشیند و در این زمینه همکاری و همفکری داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: موضوع دیگر همکاری می‌تواند این باشد که یک زیرساخت برای طرح‌ها و لوایح و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود تا از منابع مطالعاتی پژوهشگاه قوه قضائیه برای تنظیم لوایح و مصوبات استفاده کنیم؛ همچنین یک نسخه از مصوبات برای قوه قضائیه ارسال شود تا نظارت و اجرا را پیگیری کند.

انتهای پیام/4145

منبع: آنا

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی پژوهشگاه قوه قضائیه حجت الله علم الهدی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پژوهشگاه قوه قضائیه قوه قضائیه قوه قضائیه دستگاه قضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۲۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌های کشور گفت: تاکنون ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کمبود اعتبار و بودجه در ضمانت اجرایی مصوبات شورا‌های فرهنگ عمومی چندان نقش ندارد.

خسروپناه همچنین گفت: بیش از ۷۰ درصد اجرای مصوبات به اراده و انجام رسالت خود دستگاه‌های متولی بستگی دارد و ارتباطی با کمبود اعتبارات فرهنگی ندارد.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه راهبری، راهبردی، راه‌بینی و راه‌سنجی را برعهده دارد و وظیفه شورای انقلاب فرهنگی راه‌سازی و عملیات نیست بلکه باید موضوعات علمی و فرهنگی را راهبری کند.

وی با اشاره به اینکه تدوین برخی سیاست‌گذاری‌ها در استان‌ها بی‌فایده است، گفت: سیاست‌های کلی را مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند و سیاست‌های عملیاتی را شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحریر درآورده است.

دیگر خبرها

  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • دستگاه‌ها دلیل عدم اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی را اعلام کنند
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود
  • فراجا وظایف ذاتی و قانونی در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانین مختلف و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد
  • برنامه‌های در دست اقدام شورای فرهنگی چیست؟
  • ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است
  • اعتبار نقش چندانی در اجرای برنامه‌های فرهنگی ندارد