Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس رضایی روز شنبه در حاشیه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اصفهان گفت:  چگونگی مدیریت در مصرف آب مستلزم تغییر نگرش کشاورزان در روش آبیاری، حذف آبیاری غرقابی و تغییر الگوی کشت متناسب با وضعیت کم‌آبی استان است.
وی ادامه داد: در جلسه امروز اطلس نیاز آبیاری گیاهان زراعی و باغی استان به منظور مدیریت بهینه تقاضای آب در بخش کشاورزی، بازنگری، تکمیل و تدوین الگوی بهینه کشت محصولات زراعی و باغی به تفکیک شهرستان‌ها و دهستان‌های استان و تدوین نهایی الگوی بهینه کشت محصولات زراعی و باغی استان مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: خوشبختانه  اقدامات مطالعاتی و زیربنایی خوبی در حوزه افزایش بهره‌وری کشاورزی استان و کاهش مصرف آب صورت گرفته است که جای تقدیر دارد.
وی با اشاره به برخی مشکلات این طرح‌ها در حوزه اجرا، تاکید کرد: برخی الزامات قانونی و سیاسی از جمله هدفمند کردن تعرفه یارانه‌ای حامل‌های انرژی بر اساس الگوی کشت پیشنهادی، هدفمند کردن بیمه محصولات کشاورزی و سیاست‌های حمایتی خرید در راستای اجرای الگوی کشت پیشنهادی، پیش‌بینی راهکارهای قانونی تشویقی جهت بهره‌بردارانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند از طریق ارائه تسهیلات بانکی و جوایز می‌تواند در اقناع و ترغیب کشاورزان به کشت بر اساس الگوی ارائه شده موثر باشد.
رییس جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اصفهان نخستین استانی است در کشور که برحسب ضرورت نیاز، سند ملی آبی الگوی کشت را تدوین کرد، گفت: لازمه اجرای این طرح تدوین اطلس نیاز آبی بود.
مهرداد مرادمند افزود: تهیه و تدوین اطلس نیاز آبیاری گیاهان زراعی و باغی استان به منظور مدیریت بهینه تقاضای آب در بخش کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شده است.
وی ادامه داد: در این اطلس براساس اطلاعات مجموعه‌های چاپی و نرم‌افزاری نقشه های پراکنش جغرافیایی نیاز خالص آبیاری ۳۷ محصول زراعی و باغی از جمله گندم، جو، برنج، سیب زمینی، پیاز و بادام مشخص می‌شود.
مرادمند در خصوص طرح بازنگری و تکمیل اطلس تناسب اراضی کشت محصولات زراعی و باغی برای تدوین الگوی کشت استان، اظهارکرد:  تعادل تولید، منطق در تصمیم گیری، استفاده بهینه از عوامل تولید، پایداری و تولید اقتصادی از نتایج برنامه ریزی الگوی تولید است.

 تغییر الگوی کشت در ایران و اصفهان با توجه به کمبود آب ضروری است چرا که در کشوری همچون ایران که میزان بارندگی آن یک چهارم و تبخیر آب آن ۲ برابر جهان است باید تمام برنامه‌ریزی ها در زمینه تولید محصولات کشاورزی به صورت همگرا مورد توجه قرار بگیرد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۵۰ هزار هکتار را تشکیل می‌دهند که با توجه به محدودیت منابع آب در سال‌های اخیر، ۳۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد.

سالانه ۴.۶ میلیون تُن محصولات زراعی و ۸۰۰ هزار تن محصولات باغی و گلخانه ای در استان اصفهان تولید می‌شود که ۴۸۹ هزار هکتار از اراضی مربوط به کشت گیاهان زراعی و ۷۹ هزار هکتار مربوط به باغ هاست.

برچسب‌ها اصفهان استانداری اصفهان  عباس رضایی 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان استانداری اصفهان عباس رضایی اصفهان استانداری اصفهان عباس رضایی محصولات زراعی زراعی و باغی هزار هکتار الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۵۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی و احیای ۴۶ کیلومتر از قنات‌های اصفهان

 مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، بخش گسترده‌ای از پهنه استان را شامل مناطق بیابانی و نیمه بیابانی دانست وگفت: ۴۶ کیلومتر از قنات‌های این استان در یک سال گذشته لایروبی و احیا شده است.


غلامرضا عُشاقی، استان اصفهان را دارای بیش از چهار هزار و ۵۰۰ رشته قنات بیان کرد و افزود: بطور میانگین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب سالانه از این قنات‌ها برداشت می‌شود.


مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:با تامین اعتبار مورد نیاز قادر خواهیم بود، طرح لایروبی و احیا را در حدود ۵۰۰ هکتار از قنات‌های این استان تا پایان برنامه هفتم توسعه اجرا کنیم.


او ادامه داد: برنامه هفتم توسعه (از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶) با هدف رسیدن به پیشرفت اقتصادی توام با عدالت یکی از اسناد مهم برای ورود به گام دوم انقلاب اسلامی است.


مجموع اراضی زراعی قابل کشت استان اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در شرایط معمول از لحاظ بارش، حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • لایروبی و احیای ۴۶ کیلومتر از قنات‌های اصفهان
  • مبارزه علیه آفات زراعی و باغی بروجرد در سطح بیش از ۳۵ هزار هکتار
  • لزوم کاهش ۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی تهران/ پر مصرف‌ها هزینه بیشتری برای آب بپردازند
  • استاندار تهران خواستار کاهش هشت درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی شد
  • خسارت ۲۲ هزار و ۳۷۰ هکتاری باران به اراضی زراعی و باغی کرمانشاه
  • تاکید استاندار تهران بر کاهش مصرف آب
  • استاندار تهران خواستار کاهش ۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی شد
  • اصلاح الگوی کشت در استان بوشهر ضروری است
  • انهدام باند سرقت محصولات باغی در اصفهان
  • دستگیری سارقان مسلح محصولات باغی در اصفهان