Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، به تازگی و در ادامه همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا، نخستین فروشگاه زنجیره ای عرضه کالاهای ساخت ایران به نام "مگاصیص" در شهر کاراکاس پایتخت ونزوئلا افتتاح شده است. این فروشگاه با مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع بیش از ۲۵۰۰ قلم انواع کالاهای کاملا ایرانی شامل مواد غذایی، پوشاک، مواد سلولزی، انواع شوینده ها، مواد پلاستیکی و یکبار مصرف، انواع آجیل و تنقلات، تراکتور و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را جهت عرضه و فروش در خود جای داده است.

همزمان با افتتاح و شروع فعالیت فروشگاه "مگاصیص" درخواستهای متنوعی از سوی تجار و بازرگانان  این کشور جهت تأمین کالاهای ایرانی نظیر انواع مصالح ساختمانی، تجهیزات کشاورزی و معدنی، دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی، خودروهای ارزان قیمت و قطعات یدکی مربوطه، تراکتور، باتری های خودرویی، ابزار یراق، شیرآلات و ... صورت گرفته که بر همین اساس سازمان اتکا از کلیه تولید و صادر کنندگان  ایرانی برای فروش کالا به سازمان اتکا و یا حضور مستقیم جهت عرضه در فروشگاه اتکا و یا ایجاد نمایندگی فروش محصولات خود دعوت به عمل می آورد.

ایران و ونزوئلا دهه‌هاست روابط قوی و محکمی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند. ایران در حالی با فشارهای اقتصادی آمریکا روبرو بوده که می‌تواند با تحکیم روابط با کشورهای دوست همچون ونزوئلا، برخی کمبودها را جبران کند. نیکلاس مادورو رئیس‌ جمهوری ونزوئلا که دولتش بشدت تحت فشار آمریکا بوده، در طول سه سال اخیر با مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدی دست‌ و پنجه نرم کرده اما بر مقاومت و پایداری در برابر تحریم‌ها تأکید داشته و همین پافشاری و مقاومت نتیجه داده است.

پیامی محکم به آمریکا

مسئله مهم فقط افتتاح یک فروشگاه ایرانی در ونزوئلا نبوده بلکه این رویداد نشان می‌دهد که به رغم فشارهای واشنگتن علیه تهران و کاراکاس، ایران و ونزوئلا همچنان در مسیر تحکیم روابط تجاری و اقتصادی گام برمی‌دارند این در حالی است که اعزام نفتکش‌های سوخت‌رسان ایران به ونزوئلا نیز نشان داد تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه این دو کشور را می‌توان با سازوکارهای خاصی نقش بر آب کرد.

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در کاخ سفید بنا را بر تشدید فشارها علیه ایران و ونزوئلا گذاشت. هرچند در برخی مواقع سخن از مذاکره با دولتهای تهران و کاراکاس به میان آورد اما هدف اصلی واشنگتن ایجاد اختلال در فعالیتهای اقتصادی این دو کشور بوده تا به اهداف شوم خود برسد. این در حالی است که فشارهای دولت ترامپ علیه ایران و ونزوئلا در برخی زمینه‌ها نتیجه معکوس به دنبال داشته است. تشدید فشارها علیه تهران و کاراکاس حتی موجب گسترش روابط اقتصادی دو طرف شده به طوریکه ایران و ونزوئلا شجاعانه در مسیر تقویت مراودات اقتصادی‌شان به طور علنی گام برداشته‌اند. انتقال نفتکش‌های حامل بنزین از ایران به ونزوئلا در حالی انجام شده که پیشتر نگرانی‌هایی در مورد اقدام آمریکا علیه این نفتکش‌های ایران وجود داشت اما واشنگتن به رغم تبلیغات گسترده نتوانست مانع از انتقال محموله‌های بنزین به ونزوئلا شود.

اقدام جمهوری اسلامی ایران در اعزام نفتکش های حامل بنزین و نیز ارسال محموله‌های مواد غذایی و تجهیزات فنی و مهندسی به ونزوئلا، در شرایطی که دو کشور تحت شدیدترین تحریم‌های یکجانبه آمریکا هستند، دستاوردی قابل توجه، پیامی صریح از جانب تهران برای جامعه جهانی و سند روشن ارتقای توانمندی‌های ایران در عرصه‌های صنعتی، اقتصادی، تولید محصولات راهبردی و صادرات است.

صادرات بنزین ایران به ونزوئلا در بحبوحه تشدید فشارهای دولت ترامپ، پیام معناداری برای سردمداران کاخ سفید داشته است. تحقق این مأموریت حکایت از آن دارد که راهبرد تحریم‌های دولت واشنگتن علیه بخش صنعت، انرژی و صادرات ایران، جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای یافتن راههای مختلف برای صادرات کالاهای خود سوق داده است.

دولت ترامپ از زمان حضورش در کاخ سفید، تمامی اهرم‌های فشار و تحریم را علیه ایران به کار بسته تا ایران را در اجرای سیاستهای مدنظرش مستاصل کند. اما دولت ایران ضمن تاکید بر مقاومت در برابر فشارهای واشنگتن، همواره تاکید کرده که این تحریم‌ها نه تنها نتیجه دلخواه آمریکایی‌ها را در بر نخواهد داشت بلکه نتیجه معکوس به دنبال دارد.

ساموئل مونکادا نماینده ونزوئلا در سازمان ملل اخیرا ضمن محکوم کردن طرح‌های آمریکا برای فروپاشی اقتصادهای ونزوئلا و ایران تاکید کرد که مقامات دولت ترامپ همچنان به دنبال ضربه زدن به اقتصاد این دو کشور هستند. وی گفته بود که در بحبوحه همه‌گیری جهانی کرونا، دو مقام نزدیک دولت ترامپ راهبردشان را برای نابودی اقتصاد ونزوئلا و ایران به نمایش می‌گذارند. این یک طرح نظام‌مند برای حمله به زندگی میلیون‌ها نفر با استفاده از تروریسم اقتصادی است. اینجاست که آنها (مقامات آمریکایی) به جنایت‌شان علیه بشریت اذعان می‌کنند.

دولت ترامپ همواره به دنبال این بوده که در کنار تحت فشار قرار دادن ونزوئلا، مانع از گسترش روابط این کشور با هم پیمانانش در جهان شود. حمایت‌های روسیه، چین، ایران و کوبا به ونزوئلا به دولت مادورو برای مقابله با تحریم‌های شدید واشنگتن کمک کرده و مانع از تحقق اهداف براندازانه کاخ سفید شده است.

بازتاب گسترده در رسانه‌های جهان

افتتاح این فروشگاه ایرانی در ونزوئلا در رسانه‌های جهان در حالی بازتاب گسترده‌ای داشته که این رسانه‌ها بر این مسئله اذعان کرده‌اند که تهران و کاراکاس به رغم مواجهه با شدیدترین فشارهای آمریکا و هم‌پیمانانش در مسیر موفق گسترش روابط تجاری با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها گام برمی دارند. تارنمای شبکه بلومبرگ نیز در این زمینه عنوان کرد که ایران و ونزوئلا توانسته‌اند به رغم تحریم‌های آمریکا راههایی را برای برآورده کردن نیازهای خود بدست بیاورند.

رسانه های جهان اعلام کردند که افتتاح این فروشگاه پیام آشکاری به دولتمردان آمریکایی است مبنی بر اینکه دو کشور در مسیر مواجهه با فشارها متحد هستند. این رسانه ها اعلام کردند که خصومت آمریکا با ایران و ونزوئلا باعث شده تا این دو کشور هرچه بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند و در مسیر مقابله با تحریم‌های واشنگتن متحد شوند. استفاده از نام یکی از شهرهای جنوبی ایران( مگاصیص) برای نامگذاری این فروشگاه ایرانی در ونزوئلا که نماد مقاومت در دوران جنگ ایران و عراق بوده، نیز پیام مهمی برای دولتمردان آمریکایی داشته است.

حضور پررنگ ایران در آمریکای لاتین

حضور ایران در آمریکای لاتین و گسترش همکاری‌ها با برخی کشورهای این منطقه می‌تواند در این برهه زمانی برای ایران امتیازهای اقتصادی به همراه داشته باشد. قطعا گسترش روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین همچون ونزوئلا زمینه را ایفای نقش پررنگ تر در این منطقه فراهم می‌کند.

ایران همواره روابط قوی و رو به گسترشی با کشورهای آمریکای لاتین داشته است و کشورهای این منطقه نیز بارها از تقویت روابط با تهران استقبال کرده‌اند. آمریکای لاتین به دلیل ظرفیت‌های بالا در حوزه اقتصادی می‌تواند کمک زیادی به راهبردهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران کند. لازم است سیاست‌های جدی و عملی را برای حضور پررنگ‌تر در آمریکای لاتین به کار بست تا خلاءهای ایجاد شده در زمینه کاهش مراوده اقتصادی با دیگر کشورها را بتوان از منابع این منطقه پُر کرد.

تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند به دولت در غلبه بر جنگ اقتصادی آمریکا کمک کند. همکاری با دیگر کشورهای چپ‌گرای آمریکای لاتین همچون کوبا و نیکاراگوئه که با فشارهای آمریکا نیز روبرو بوده‌اند، نفوذ راهبردی ایران را در این منطقه افزایش خواهد که بعدها به نفع ارتقای جایگاه جهانی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. باید راهبردی منسجم برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین تدوین و بسرعت اجرایی کرد تا بتوان از این فرصت مغتنم در دوران تحریم بهره مناسب برد.

در این میان، گسترش همکاری‌ها با دیگر کشورهای مهم آمریکای لاتین از جمله برزیل، آرژانتین، شیلی و مکزیک که خواهان روابط گسترده اقتصادی با ایران هستند نیز حائز اهمیت است. البته آمریکا به دلیل نفوذ بر دولتهای این کشورها ممکن است مانع‌تراشی کند اما باید این گزینه تعامل را امتحان کرد چون قطعاً در این شرایط اقتصادی نامناسب کشورها، اقدامی برد- برد خواهد بود.

برچسب‌ها دونالد ترامپ کاراکاس نیکلاس مادورو ونزوئلا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ کاراکاس نیکلاس مادورو ونزوئلا دونالد ترامپ کاراکاس نیکلاس مادورو ونزوئلا کشورهای آمریکای لاتین جمهوری اسلامی ایران ایران و ونزوئلا تهران و کاراکاس گسترش روابط دو کشور دولت ترامپ همکاری ها تحریم ها رسانه ها کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۸۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی زاده پنج شنبه شب در نشست با سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران با تشریح ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و تجاری استان بوشهر اظهار داشت: این استان ضمن اینکه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از ظرفیت‌های مهمی برخوردار است در بخش تولید محصولات صنعتی و کشاورزی نیز دارای ظرفیت بالایی است.

وی، تولید ۴۰ نوع محصول خرما در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و افزود: استان بوشهر ۵۰ درصد میگو پرورشی کشور را تولید می‌کند که این ۲ محصول، بازار خوبی در ازبکستان دارد.

استاندار بوشهر با تاکید بر آمادگی توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان بیان کرد: اعزام هیئت‌های تجاری ایران و ازبکستان به دو کشور و ایجاد نمایشگاه ارائه محصولات در بوشهر و تاشکند می‌تواند در توسعه ارتباط و معادلات تجاری اثربخش باشد.

کد خبر 6082169

دیگر خبرها

  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • استقرار کروزهای ضد کشتی ایران نزدیک خاک آمریکا
  • کروزهای ضد کشتی ایران در فاصله کم از خاک آمریکا
  • اسرائیل به ایران حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • رئیس جمهور ونزوئلا: تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد
  • تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می افتد