Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@13:55:44 GMT

سامانه‌ای برای همگرایی شفافیت با تدبیر و امید

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۸۳۲۵

سامانه‌ای برای همگرایی شفافیت با تدبیر و امید

براساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که مشتمل بر ۵ فصل،٢٣ ماده و ۷ تبصره به هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات موسسات عمومی و خصوصی می دهد، مگر آن که قانون منع کرده باشد. هم اکنون این قانون با ۹ شیوه نامه که برای رفع ابهامات و تعریف مفاهیم و مصادیق دسترسی آزاد به اطلاعات تصویب شده از مجهزترین قوانین در کشور با موضوع شفافیت و مطالبه گری قانونی محسوب می شود که درحال اجرا و پیگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عموم مردم می توانند پس از ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور از دستگاه های مشمول قانون که در این سامانه فعال هستند درخواست اطلاعات خود را ثبت کرده و دریافت نمایند.

مرجع ناظر و پیشران قانون

کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با ترکیب فراقوه‌ای به‌عنوان مرجع ناظر و پیشران قانون، برای نظارت بر حسن اجرای قانون، رفع اختلافات و بررسی سایر مسائل و موضوعات مرتبط با رعایت قانون از سوی مؤسسات عمومی تشکیل شده و دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است .

پس از راه اندازی این بستر برخط برای تسهیل و تسریع اجرای قانون مذکور موسسات و سازمان ها برای پیوستن به این سامانه دعوت شدند. در ابتدا شناسایی تمامی دستگاه ها و زیرمجموعه های تابعه مشمول، کار سخت و دشواری بشمار می رفت از طرفی روح این قانون با نظام دیوانی ادارات و موسسات دولتی نامأنوس بوده و تمایلی به شفافیت و مطالبه گری و پاسخگویی نداشتند و یا اظهار بی اطلاعی از تصویب قانون می کردند.

دبیرخانه کمیسیون برای رفع موانع اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که تحقق آن از ارکان و مصادیق حقوق شهروندی محسوب می شود برنامه های آموزشی و ترویجی را برنامه ریزی کرد. در ماه‌های اول، به‌دلیل اینکه دستگاه ها و موسسات دولتی و مشمول از وجود این قانون و چگونگی اجرای آن آگاهی‌های لازم را نداشتند تعداد کمی در سامانه فعال شدند (۸۰ موسسه تا شهریور ۹۶).

پاسخگویی به بیش از ۱۷هزار درخواست شهروندی

مدیر سامانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به جزئیات مشارکت دستگاههای اجرایی کشور با این سامانه،‌ گفت: با برگزاری جلسات در شوراهای اداری و ستادی دستگاه های اصلی، آموزش نحوه اجرای قانون به مسئولان پاسخگویی سازمان های فعال، نشست بحث و بررسی و تبیین ابعاد قانون با اصحاب رسانه و....روند فعال شدن دستگاه ها در سامانه افزایش یافت به طوری که در پایان سال ۹۷ بیش از ۵۷۰ دستگاه و سازمان برای اجرای قانون در بستر این سامانه فعال شدند.

حسن نیک پی ادامه داد: با فعالیت بیشتر دستگاه های عمومی و افزایش تعداد درخواست ها و عدم پاسخگویی بعضی از سازمانهای مشمول دبیرخانه کمیسیون روزانه با مشورت و تبیین چگونگی پاسخگویی به مدیران سازمان و همچنین پیگیری مطالبات مردمی تلاش شد تا کیفیت پاسخگویی و زمان ارایه اطلاعات به مهلت قانونی نزدیک شود. 

فعالیت ۱۰۰۰ دستگاه اجرایی در سامانه

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸، در نتیجه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی کمیسیون و دبیرخانه آن تعداد مؤسسات فعال در سامانه به بیش از ۱۰۰۰ دستگاه و مؤسسه رسید. از نظر کیفیت پاسخ‌گویی به درخواست‌های شهروندان نیز وضعیت پاسخ‌گویی مؤسسات به‌مرور زمان بهتر و حرفه‌ای‌تر شده است.

به گفته نیک پی، در این سامانه امکان دسترسی به درخواست‌های مردم و واکنش مؤسسات دسترسی به اطلاعات به آن‌ها نیز به صورت عمومی منتشر شده تا هم در موارد مشابه، اشخاص ذی‌نفع بدانند که چگونه اقدام کنند و هم نقد و بررسی درخواست‌ها و پاسخ‌های مؤسسات می‌تواند جنبه آموزشی و ترویجی داشته باشد و به اجرای بهتر قانون مذکور کمک کند. ازاین‌رو، کمیسیون به‌تدریج(آذر ۹۶ تا اسفند۹۸) نسبت به انتشار درخواست‌های شهروندان (با لحاظ جنبه‌های حریم خصوصی آن‌ها) و پاسخ‌های مؤسسات عمومی روی صفحه اصلی سامانه اقدام کرده است.

انتشار ۹۴۰ سند از سال ۹۶تا ۹۷

مدیر سامانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ادامه سخنان خود، یکی از اهداف مهمی که برای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصور است را انتشار اطلاعات کلیدی دانست که صرف‌نظر از هرگونه تقاضا، نفع عمومی قابل ملاحظه‌ای دارند و در قانون مقرر است این اطلاعات به صورت ابتکاری منتشر شوند؛ از سال ۹۶ تا اسفند ۱۳۹۷ آمار اسناد منتشر شده توسط ۵۷۰ دستگاه فعال ۹۴۰ سند و اطلاعات (انتشار بدون درخواست) در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بوده که با پیگیری و هدف گزاری دبیرخانه کمیسیون و همکاری دستگاه های فعال هم اکنون بیش از ۱۰ هزار مورد در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

انتشار ۳۰۰ مصوبه و دستورالعمل مقابله با کرونا؛ ابتکاری نو در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

نیک پی همچنین، یکی از اهداف مهمی که برای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصور را انتشار اطلاعات کلیدی دانست که صرف‌نظر از هرگونه تقاضا، نفع عمومی قابل ملاحظه‌ای دارند و در قانون مقرر است این اطلاعات به صورت ابتکاری منتشر شوند؛ موضوعی که با ترویج و تکلیف علاوه بر این قانون در قوانین متعددی دیگری نظیر قانون بورس اوراق بهادار، قانون اجرای سیاست های کلی اصل۴۴، قانون ثبت اختراعات، طرح ها و علائم تجاری و قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد وجود دارند که موسسات عمومی را ملزم به انتشار اطلاعات کلیدی کرده‌اند که در راستای نفع عمومی و حقوق شهروندی و افزایش اعتمادسازی و دسترسی عمومی باید صورت پذیرد. 

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان نمونه با توجه به شیوع بیماری کرونا و نیاز به اطلاع‌رسانی به‌هنگام و مستند برای آگاهی‌بخشی و ارتقای سلامت عمومی جامعه، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در یک هم‌افزایی ملی و همکاری تنگاتنگ با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون بیش از ۳۰۰ سند مرتبط با مقابله عمومی با شیوع ویروس کرونا را به‌صورت متمرکز در سامانه منتشر کرده است.

بنابر اعلام دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مردم می‌توانند برای اطلاع از آخرین مصوبات و دستورالعمل‌های دستگاه‌های مختلف کشور در رابطه با بیماری کرونا به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مراجعه کنند.

به‌عنوان نمونه با توجه به شیوع بیماری کرونا و نیاز به اطلاع‌رسانی به‌هنگام و مستند برای آگاهی‌بخشی و ارتقای سلامت عمومی جامعه، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در یک هم‌افزایی ملی و همکاری تنگاتنگ با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۳۰۰ سند مرتبط با مقابله عمومی با شیوع ویروس کرونا را به‌صورت متمرکز در سامانه foia.iran.gov.ir  منتشر کرده است.

مناسب‌ترین و سریع‌ترین بستر برای ارائه اطلاعات

مدیر سامانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با جمع بندی سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر، سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مناسب‌ترین و سریع‌ترین بستر برای ارائه اطلاعات به عموم مردم است و خوشبختانه، روزبه‌روز بر تعداد مؤسساتی که خود را به ارائه اطلاعات از طریق این سامانه ملزم می‌بینند افزوده می‌شود و مطالبه عمومی اطلاعات از مؤسسات مذکور نیز در حال افزایش است. مردم می توانند با مراجعه به سامانه foia.iran.gov.ir ضمن مطالعه قانون، آیین نامه های اجرایی و شیوه نامه های مصوب ، گزارش نحوه پاسخگویی دستگاه های فعال از جزییات قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مطلع شوند. دبیرخانه کمیسیون آماده دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات شهروندان برای ارتقا و کیفیت سامانه و قانون است.

برچسب‌ها سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دولت تدبیر و امید کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات حسن روحانی پروندهٔ خبری سهم اهالی فرهنگ در مهار کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دولت تدبیر و امید کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات حسن روحانی سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دولت تدبیر و امید کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات حسن روحانی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دبیرخانه کمیسیون اجرای قانون درخواست ها دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۸۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم از تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در این مجموعه طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدمحمدمهدی هاشمی در سومین دوره آموزشی خبرنگاران صنعت گاز کشور و در جمع خبرنگاران گفت: جهاد تبیین در شرکت ملی گاز ایران که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، جز با همراهی خبرنگاران امکان پذیر نخواهد بود؛  از این روست که باید در مسیر تبیین این تلاش‌ها، همه همت خود را به کار گیرید.

وی افزود: اکنون، اتفاق‌ها و تحولات بزرگی در سطح‌های مختلف شرکت ملی گاز ایران را شاهد هستیم که جامعه هدف، تنها با کمک خبرنگاران از این تحولات آگاه می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم ادامه داد: آنطور که معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید داشته، ما همواره خود را متعهد به روشنگری در جامعه و افکار عمومی می‌دانیم و بی‌شک خبرنگاران برای رسیدن به این هدف، رسالت بزرگی بر عهده دارند.

هاشمی بیان کرد: توجه روابط عمومی ستاد و اداره آموزش به ارتقای دانش تخصصی خبرنگاران نشان‌دهنده اهتمام ویژه برای فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران است.

وی در پایان با بیان اینکه پارسال، بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در شرکت پالایش گاز فجر جم تولید شده است، تصریح کرد: اوج هنرمندی شرکت‌های پالایشی در زمستان، تولید پایدار و در تابستان، انجام تعمیرات اساسی است، زیرا ما تولید را در طول سال تعریف و هدفگذاری کرده‌ایم.

تبیین اقدام‌های سازمانی، مهمترین هدف خبرنگاران در حوزه روابط عمومی

بهرام حیدری، مدیر توسعه سرمایه انسانی مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این کارگاه آموزشی و تأکید بر انتشار صحیح آمار و اطلاعات، از جامعه آماری ۱۷ هزار نفری این مجتمع خبر داد.

وی گفت: شما به عنوان طلایه داران عرصه خبر، باید اصول و اخلاق حرفه‌ای و ارزش‌های اسلامی را همیشه مدنظر قرار داده و روحیه امید و مثبت‌گرایی را در جامعه مخاطب خود، انتشار دهید.

مدیر توسعه سرمایه انسانی مجتمع گاز پارس جنوبی تبیین اقدام‌های سازمانی را مهمترین هدف خبرنگاران در حوزه روابط عمومی‌ها دانست و اظهار کرد: رعایت امانت داری جهت اقناع افکار عمومی امری لازم و ضروری است؛ ضمن آن که انتشار اخبار امید آفرین  نیز در این اقناع، بی تأثیر نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • راهیابی دانشجوی دانشگاه آزاد نور به اردوی تیم ملی امید بوکس
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در وبگاه شفافیت شهرداری
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در سایت شفافیت شهرداری
  • بهره برداری از ۶ داشبورد و سامانه در مسیر شفافیت
  • تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲
  • مانع تراشی در مسیر شفافیت بازار مسکن
  • پاسخ به بیش از ۷۷ هزار تماس توسط مرکز تماس یکپارچه سازمان فناوری
  • فساد در زنجیره تأمین داده‌های فضای مجازی
  • جنس کار در دستگاه قضایی تدبیر و تدبّر است