Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:40:48 GMT

نقش خانواده در درمان فرد معتاد چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۸۷۰۹

نقش خانواده در درمان فرد معتاد چیست؟

آزاده اولیایی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص نقش خانواده در درمان اعتیاد اظهار داشت: خانواده به طور حتم نقش موثری در پیشگیری و درمان این بیماری (اعتیاد) ایفا می‌کند.

وی افزود: به عبارت دیگر مراجعه به مراکز درمان به منظور معالجه و درمان همراه با خانواده بی‌شک موجب کسب نتایج ارزنده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولیایی ادامه داد: همراهی و آشنایی خانواده با تیم درمان و سنجش و ارزیابی کلینیک و شاخص‌های اعتبار مرکز درمان نیز از مهمترین اقدامات خانواده در این رابطه است.

وی همچنین با بیان این که حضور در جلسات آموزش خانواده نیز ضروری است، تصریح کرد: یکی از مهمترین اشتباهات رایج خانواده در مسیر درمان اعتیاد، مداخله در تست‌های اعتیاد، دارو و درمان است.

اولیایی افزود: همراهی خانواده در معالجه و درمان بیمار اثرگذار است، اما این مشارکت باید حضور در جلسات درمان و آموزش خانواده به منظور آشنایی با وظایف باشد.

خانواده همکار تیم درمان است

این روان‌درمان‌گر گفت: در حقیقت اعضای خانواده همکار تیم درمان است و باید رفتار و عملکرد معتاد را (خارج از کلینیک) تحت نظر داشته باشد، اما نتایج تست و روند معالجه و درمان، نوع دارو و... از وظایف خانواده محسوب نمی‌شود.

اولیایی همچنین با اشاره به قوانین خانواده یادآور شد: در یکی از جلسات آموزش خانواده قوانین خانواده نیز به منظور معالجه و درمان بیمار تعریف می‌شود؛ تیم درمان در بهترین حالت 4 - 3 ساعت را با بیمار طی می‌کند، اما خانواده همه ساعات شبانه روز را با بیمار می‌گذراند.

وی با بیان این که براساس نوع درمان تعداد جلسات آموزش خانواده نیز تعیین می‌شود، گفت: درمان اعتیاد برای بیماران مختلف متفاوت است؛ به عبارت دیگر الگوی درمان با توجه به نوع مواد، سال‌های مصرف، سن، جنس و بیماری‌های زمینه‌ای متفاوت است.

اولیایی خاطرنشان کرد: برخی بیماران نیازمند داروهای نگهدارنده (به همراه مشاوره) هستند و درمان برخی بیماران مبتنی بر روان‌درمانی است. بنابراین دخالت خانواده در روش معالجه و درمان اشتباه است.

انتظار از تیم درمان واقع‌بینانه باشد

این روانشناس تاکید کرد: انتظار از تیم درمان نیز باید واقع‌بینانه باشد؛ اعتیاد به عنوان یک بیماری جسمی، روانی و اجتماعی در درازمدت اتفاق می‌افتد و بر این اساس معالجه و درمان آن نیز در کوتاه‌مدت حاصل نمی‌شود.

به گفته وی، درمان این بیماری باید تداوم داشته باشد؛ به دارودرمانی محدود نمی‌شود و روان‌درمانی نیز (به منظور تداوم روند درمان) از عناصر اصلی معالجه است.

اولیایی اظهار داشت: خانواده همچنین باید ترکیب جلسات دارودرمانی، روان‌درمانی و خانواده‌درمانی را از تیم درمان درخواست کند. وابستگی به برخی مواد دخانی صرفا روانی و بنابراین نیازمند روان‌درمانی است.

توبیخ و تشویق بیمار با مشورت تیم درمان انجام پذیرد

وی افزود: باج دادن در مسیر معالجه و پاداش‌های افراطی نیز از اشتباهات رایج خانواده در مراحل درمان است؛ پاداش و تنبیه بیمار (معتاد) باید با مشورت تیم درمان انجام پذیرد؛ زیرا گاه یک اشتباه همه روند درمان را تضییع و بی‌نتیجه می‌کند.

اولیایی همچنین عنوان کرد: این بیماری صرفا با دارو و استراحت درمان نمی‌شود؛ روند معالجه در این بیماری گاه پس از دارودرمانی آغاز می‌شود و مستلزم حمایت مشاور و روانشناس برای تغییر نگرش، آگاه‌سازی فردی، آشنایی با مهارت‌های زندگی و تکنیک‌های مقابله با وسوسه جهت رشد بازتوانی ذهنی و روانی است.

برچسب‌ها سلامت اعتیاد آسیب ها پیشگیری از اعتیاد پروندهٔ خبری معضل اعتیاد و ضرورت به روزرسانی قوانین سلبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت اعتیاد آسیب ها پیشگیری از اعتیاد سلامت اعتیاد آسیب ها پیشگیری از اعتیاد معالجه و درمان آموزش خانواده روان درمانی روان درمان تیم درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۸۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری معتاد متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد

جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: با تلاش و پیگیری ماموران کلانتری شهید" نواب صفوی" متهم به ۴۰ فقره سرقت محتویات داخل خودرو در هسته مرکزی شهر مشهد به دام افتاد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل پایگاه خبری پلیس، سردار احمد نگهبان اظهارداشت: در پی گزارش سرقت های سریالی و ادامه دار شبانه قطعلت و محتویات خودورهای پارک شده در محدوده خیابان نواب صفوی مشهد، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران دایره تجسس کلانتری نواب صفوی گشت زنی های هدفمند خود را با بررسی جغرافیایی زمانی و مکانی سرقت ها آغاز و سرانجام متهم را در حال بازکردن درب صندوق عقب یک دستگاه خودروی سواری پراید مشاهده و قبل از فرار وی را دستگیر کردند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: متهم 33 ساله با توجه به مستندات به‌دست آمده از مخفیگاهش و تصاویر به‌دست آمده از او در تعدادی از سرقت ها به  40 فقره محتویات داخل خودروهای پارک شده در خیابان های خلوت هسته مرکزی شهر مشهد برای تامین هزینه های موادمخدر اعتراف کرد.

سردار نگهبان با اشاره به شناسایی اموال کشف شده توسط 11 مالباخته، خاطرنشان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی در ادامه از شهروندان خواست؛ موارد ذیل را در پیشگیری از سرقت جدی بگیرند، اتومبیل خود را به لوازم ایمنی ضدسرقت مانند سیستم دزدگیر، قفل فرمان، قفل پدال، سوئیچ مخفی و سایر لوازم بازدارنده از سرقت مجهز کنید، از نصب تزئینات اضافی و گران قیمت بر روی اتومبیل خودداری و هنگام ترک آن دقت کنید که درها و شیشه ها کاملاً بسته باشد، هنگام ترک اتومبیل از به جای گذاشتن کیف پول، گوشی تلفن همراه، رم و فلش، رادیو پخش، اسناد و مدارک و هر گونه لوازم و اموال با ارزش در داخل اتومبیل که باعث تحریک سارقان می‌شود پرهیز کنید، از پارک کردن اتومبیل در نقاط خلوت و تاریک خودداری کنید.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • پرداخت ۹۶ فقره تسهیلات برای درمان زوج‌های نابارور
  • فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد
  • دستگیری معتاد متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد
  • باخت زندگی تاوان یک اعتماد
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی