Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرشید مقدم روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر عدم حضور زنان باردار درتجمعات، افزود: مادران باردار مبتلا به کرونا درصورتی‌که در بیمارستان بستری شوند، ۵۰ درصد بیشتر از سایرین نیاز به بستری در بخش مراقبت ویژه پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، توجه و هوشیاری مادر و اطرافیان برای رعایت نکات پیشگیری از ابتلا به کرونا و مراجعه به‌موقع در صورت بروز علایم اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقدم بیان کرد: توصیه مهم به مادران بارداری که خودشان و یا اطرافیانشان کاملا سالم هستند و مشکلی وجود ندارد، این است که برای مراقبت‌های بارداری قبل از مراجعه، به‌صورت تلفنی نوبت بگیرند و در هنگام مراجعه استفاده از ماسک و همراه داشتن ملحفه اختصاصی یا یک‌بار مصرف و مواد ضدعفونی دست را مورد توجه قرار دهند.

وی تاکید کرد: زنان باردار باید سعی کنند در سالن انتظار فاصله ۱.۵ متر را از دیگران حفظ کنند و در هنگام استفاده از آسانسور با استفاده از یک دستمال‌کاغذی دکمه آسانسور را انتخاب کنند.

به گفته وی، اگر فرد دیگری در آسانسور هست روبروی دیوار آسانسور و پشت به هم بایستند؛ این نکات باید در مراجعه به مراکز سونوگرافی یا آزمایشگاه هم رعایت شود.

کارشناس مرکز بهداشت قم با بیان این‌که مادر باردار باید به‌صورت تلفنی با ماما یا مراقب سلامت خود مرتبا در ارتباط باشد، افزود: امروزه تمام پایگاه‌های سلامت قم گروه مجازی برای مادران تشکیل داده‌اند و مادران می‌توانند در این گروه‌ها نگرانی‌ها و سوالات خود را با ماما در میان بگذارند یا به‌طور شخصی تصویر سونوگرافی و آزمایش را برای ماما بفرستند تا راهنمایی بگیرند.

در سطح شهر قم، ۲۸ مرکز خدمات جامع سلامت و  ۸۹ پایگاه بهداشتی فعال است که به مردم خدمات اولیه سلامت ارائه می‌دهند.

به گفته وی، کارشناسان مامایی متبحر در سامانه ۴۰۳۰(کد ۹) پاسخگوی سوالات مادران در ۲۴ ساعت شبانه‌روز هستند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۹۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض تزریق بوتاکس و ژل برای زنان باردار | اگر در آستانه مادر شدن هستید،‌ دور این ۴ مورد را خط بکشید

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: دوران بارداری، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران زندگی برای مادر و جنین است و هر رفتار و کار درست و نادرست از سوی مادر می‌تواند بر سلامت جنین تاثیرات مثبت یا منفی بگذارد. تاثیراتی که می‌تواند تا پایان عمر با فرد همراه بماند.

یکی از رفتارهای مادر که می‌تواند تاثیر ناگوار و ناخوشایندی بر سلامت جنین بگذارد، تزریق فیلرهای پوستی یا همان ژل و نیز بوتاکس در دوران بارداری است. عده‌ای از زنان معتقدند تزریق بوتاکس و ژل و ... تاثیری در سلامت جنین ندارد اما پزشکان می‌گویند حتی اگر تازه برای بارداری اقدام کرده‌اید هم سراغ مراکز زیبایی و تزریق بوتاکس و ... نروید.

بیشتر بخوانید؛

در چه مواردی نباید از بوتاکس برای رفع چین‌وچروک صورت استفاده کرد؟ چطور چین‌وچروک‌های گوشه چشم را کاهش دهیم؟ راهکارهای مقابله با پیری پوست | چگونه بهترین روش جوان‌سازی پوست را انتخاب کنیم؟ عوارض خطرناک تتو که خیلی‌ ها نمی‌دانند | تاثیر عجیب تتو روی نتایج رادیولوژی و ام‌آرآی! خطرات بوتاکس در دوران حاملگی

دکتر طاهره لباف، متخصص زنان و زایمان در این باره به همشهری‌آنلاین می‌گوید: تزریق بوتاکس در دوران حاملگی ممکن است عوارضی از جمله زایمان زودهنگام، کاهش وزن جنین در هنگام تولد، محدودیت رشد داخل رحمی و حتی مرگ جنین را به همراه داشته باشد. دلیلش هم ساده است؛ چون بوتاکس یک نوع سم است و تزریق آن در دوره بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. حتی کاشت ناخن و رنگ مو و همچنین انجام کارهایی مثل تاتو هم در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. نه تنها توصیه نمی‌شود، موکدا منع دارد.

دکتر لباف درباره زنانی که نمی‌دانند باردارند و اقدام به تزریق بوتاکس و فیلر می‌کنند هم می‌گوید: اگر خانمی قبل از بارداری یا پایان سه ماهه اول بارداری بوتاکس تزریق کرد بدون اینکه از بارداری خود خبر داشته باشد، خطر کمی جنینش را تهدید می‌کند. چون با یک دوز تزریق زیر پوستی، بوتاکس وارد سیستم گردش خون نمی‌شود و معمولاً اثری بر جنین ندارد. اما توصیه این است که زنان باردار و همچنین زنان شیرده از این کار خودداری کنند.

عوارض بوتاکس برای مادر و جنین

دکتر محمد رضوانی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی هم در این زمینه به همشهری‌آنلاین می‌گوید: صراحتا در تمامی کتب مربوط آمده است که تزریق فیلرها یا ژل‌ها و نیز بوتاکس یا همان سم بوتولونیوم در دوران بارداری ممنوع است. چون بوتاکس یک داروی تزریقی است که در واقع از سم خالص‌شده بوتولینوم تولید می‌شود. البته خود "بوتاکس" اسم یک برند آمریکایی است اما در کشور ما به انواع این سم با نام‌های مختلف، بوتاکس گفته می‌شود. این سم به طور موقت (۳ تا ۶ ماه) مانع از اتصال انتقال‌دهنده‌های عصبی به عضلات می‌شود و عضلات صورت را فلج می‌کند.

دکتر رضوانی می‌گوید: البته مواردی داشتیم که خانمی بوتاکس تزریق کرده اما از بارداری خود خبر نداشته است. هنوز گزارشی در کل دنیا به عنوان عارضه بوتاکس در این زنان ثبت نشده است. اما اگر می‌دانیم خانمی باردار است، نباید تزریق برای آنها انجام شود. این موضوع درباره فیلر هم صدق می‌کند. چون ممکن است عوارضی برای مادر یا جنین داشته باشد؛ مثلا موجب خونریزی مادر و حتی منجر به سقط شدن جنین شود. ما قبل از تزریق بوتاکس از خانم‌ها می‌پرسیم که باردار هستید یا نه و اگر باردار باشند، تزریق بوتاکس باید کنسل شود.

این متخصص زیبایی درباره تزریق فیلرها هم توضیح می‌دهد: فیلر هم خطرش کمتر نیست. چون ممکن است واکنش‌هایی در مادر و جنینش ایجاد کند. فیلرهای کیفیت پایین و نامناسب را بگذاریم کنار، حتی برندهای خوب هم ممکن است واکنش ایجاد کنند. هم در مادر و هم در جنین.

دکتر رضوانی تاکید می‌کند: حتی توصیه این است که اگر خانم قصد باردار شدن دارد و هنوز باردار نیست هم بوتاکس تزریق نکند. چون بوتاکس ۲ روز تا ۲ هفته طول می‌کشد تا اثر کند و به این نکته باید توجه داشت.

کد خبر 839529 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت عمل‌های زیبایی سقط جنین خبر مهم زنان - زایمان جنین باروری

دیگر خبرها

  • حدود سه میلیون نفر به مراکز اورژانس کشور مراجعه کردند
  • مراقب سلامت دندان‌ها در تعطیلات نوروزی باشید
  • نظارت ۳۰۰ نفر بازرس مرکز بهداشت اصفهان در طرح سلامت نوروزی
  • انجام بیش از ۵ هزار نظارت بهداشتی در طرح سلامت نوروزی تاکنون
  • توقف مرگ مادران باردار طی ۳ سال اخیر در رفسنجان
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • ثبت بیش از ۲۰۰۰ بازرسی بهداشتی از مراکز تهیه غذای خرمشهر
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عوارض تزریق بوتاکس و ژل برای زنان باردار | اگر در آستانه مادر شدن هستید،‌ دور این ۴ مورد را خط بکشید
  • تشکیل پرونده برای سه واحد متخلف در بوکان