Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-29@15:10:37 GMT

وام مستاجران و توجیه شرعی

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۰۶۸۰

وام مستاجران و توجیه شرعی

عباس عبدی روزنامه نگار و تحلیلگر در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: برخی اخبار را که می‌شنویم جز اظهار تاسف و ناراحتی و حتی ناامیدی واکنش دیگری ممکن نیست. در شرایط بسیار ناخوشایند اقتصادی، دولت تصمیم گرفته است که پول پیش یا رهن مستاجران را تا مبلغ معینی پرداخت کند.

اهمیت این مساله در آنجاست که مثلا به ازای ۵۰ میلیون تومان رهن، باید ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون تومان اجاره داد. در حالی که این مبلغ اگر وام مثلا ۱۲ درصد باشد، حدود پانصد هزار تومان می‌شود و این کمک مهمی به مستاجران است.

حالا در این میان برخی گفته‌اند که این پرداخت غیرشرعی است! در حالی که از اوایل انقلاب این شکل اجاره مرسوم بوده و حتی اوایل انقلاب هم که گفته می‌شد غیرشرعی است؛ یک راهی برای دور زدن آن پیدا کردند و به اصطلاح کلاه شرعی آن درست شد. به این صورت که اگر ارزش اجاره یک خانه ماهانه ۳ میلیون تومان باشد، مستاجر آن را ماهانه هزار تومان! اجاره می‌کند و صد میلیون تومان نیز به مالک قرض‌الحسنه می‌دهد که موعد بازپرداخت آن در زمان پایان اجاره است! در واقع شرط اجاره پرداخت این قرض‌الحسنه است؟! این دقیقا دور زدن اصل حکم است.

البته بیشتر مردم مطابق همین قاعده رهن عمل می‌کنند و این نوع قرارداد‌ها نیز از نظر قانون معتبر است. جالب است که در این معامله سود‌دهنده مالک است و او دست بالا را دارد، در حالی که عسر و حرج متوجه مستاجر است! حالا که بانک می‌خواهد همین مبلغ را به مستاجر وام دهد، یادشان افتاده که این عقد خلاف شرع است! خب چه کار باید کرد؟ آیا می‌توان نپرداخت؟ قطعا خیر.

تنها راه این است که یک توجیه شرعی برای آن ایجاد و مثلا در قالب یک عقد دیگر پرداخت شود ولی مردم پول را در همان ودیعه یا رهن به کار ببرند. اینکه فرقی ندارد، فقط لقمه را دور سر می‌چرخانیم تا بعد به دهان بگذاریم. چهل سال است که بیشترین سود بانکی را داریم می‌گیریم و می‌پردازیم و البته ریشه آن نیز تورم دو رقمی است و در بیشتر سال‌ها نیز دود آن به چشم پس‌اندازکنندگان کوچک رفته و وام‌گیرندگان منتفع شده‌اند، در عمل هیچ مخالفتی جدی و نتیجه‌بخش با آن صورت نگرفته است، حتی در مواردی به نام شرع، مقررات را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که به سود وام‌گیرندگان بزرگ شود، حالا که می‌خواهند به مستاجران وام دهند تا مبلغ رهن را بپردازند، مشکل شرعی دوباره به عرصه آمده است.‌

ای کاش می‌توانستند مساله شرعی مزبور را به‌طور ریشه‌ای حل کنند، ولی کیست که نداند این مساله قابل حل نیست، چراکه ماهیت پول و تورم با آنچه در گذشته بوده (سکه طلا و نقره) به کلی تفاوت دارد و نمی‌توان پول موجود را در قالب احکام گذشته تحلیل کرد. از این تناقضات در سیاستگذاری‌ها به وفور داریم.

قانون بانکداری اسلامی نیز کوشید قالب عقود فقهی را برای توجیه سود بانکی استفاده کند و در نهایت اصل ماجرا همان گرفتن و دادن سود شد و بانک فقط می‌تواند به تناسب آن را در یکی از قالب‌های قانونی قرار دهد. همچنین آن اوایل سود سپرده‌ها را نیز به صورت علی‌الحساب می‌دادند که آن هم کم‌کم برچیده شد و از آن قانون جز ظاهر و قالبی حقوقی چیزی باقی نماند. مساله خیلی ساده است. بانک‌ها به سپرده‌ها سود می‌دهند و از وام‌ها سود می‌گیرند. همین! اگر شرعی نمی‌دانید بهتر است که این را بردارید. در غیر این صورت انجام کار‌ها برای پیدا کردن قالب‌هایی که توجیه‌گر این فرآیند باشد، هیچ کمکی به اقتصاد و مردم کشور نمی‌کند و نوعی اتلاف وقت است.

یک‌بار دیگر هم نوشته بودم؛ آقایانی که این نظام بانکی و پرداخت و دریافت سود را غیرشرعی می‌دانند، کاش یک بانک یا موسسه مالی الگو درست می‌کردند تا معلوم شود که شرع مورد نظر آنان چیست؟ البته موسسات اعتباری غیرمجاز چنین ادعایی را داشتند. ولی آنقدر سود می‌دادند که بسیاری از این مدعیان پول‌های خود را برای کسب سود بیشتر و البته حلال در آنجا سپرده کرده بودند. صداقت هم خوب چیزی است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: عباس عبدی تحلیل گر میلیون تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۰۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی در قالب برنامه «فن‌تز»

برنامه فن‌تز بنا دارد تا از دستاوردهای پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه صنایع غذایی حمایت کند و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ فروردین طرح‌های خود را ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، برنامه فن‌تز با هدف فرهنگ‌سازی و هدایت دستاوردهای پایان‌نامه‌های دانشجویی در مسیر زنجیره ارزش از پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار حیطه صنایع غذایی (فن‌تز صنایع غذایی) و با خروجی‌های قابل ثبت در مراجع بین‌المللی و معتبر حمایت می‌کند.

چشم‌انداز این برنامه، حمایت از ثبت اختراعات و کمک به فرآیند توسعه فناوری، ترویج و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های حیطه فناوری‌های صنایع غذایی است.

این فراخوان توسط مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با حمایت سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به منظور حمایت از ایده‌ها و طرح‌های این حوزه در قالب حفاظت از دارایی‌های فکری، توسعه فناوری و خدمات استقرار در آزمایشگاه‌های ساخت سریع از قبیل فضای کار اشتراکی، خدمات آزمایشگاهی و پایلوت، شبکه‌سازی و برگزاری دوره‌ها و منتورینگ تخصصی اعلام شده است.

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، مجری اصلی این رویداد است و برنامه به نحوی طراحی شده ‌است که پایان‌نامه‌های مستعد و دارای قابلیت فناورانه، با حمایت معاونت مورد حمایت صددرصدی برای ثبت از مسیر بین‌المللی PCT قرار خواهد گرفت.

تمامی فارغ‌اتحصیلان کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای، دانشجویان دکتری که از پروپوزال خود دفاع کرده‌اند و موضوع پایان‌نامه آنها در حیطه‌های فناورانه علوم و صنایع غذایی است و همچنین محققان پسادکتری می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

«مواد اولیه صنعت غذا»، «فرآورده‌های غذایی سنتی و بومی»، «ضایعات کشاورزی و صنایع تبدیلی»، «فرمولاسیون و فرآیندهای تولید در صنایع غذایی»، «کاربرد هوش مصنوعی در صنایع غذایی» و «طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنایع غذایی» از محورهای این رویداد به شمار می‌رود.

صاحبان ایده‌های برتر مشمول جوایزی چون نگارش متن اختراع و ثبت تقاضانامه PCT برای ۳ طرح واجد شرایط ثبت اختراع، امکان حمایت از طرح‌های برتر برای توسعه در آزمایشگاه ساخت سریع پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی، امکان معرفی طرح‌های برگزیده به سرمایه‌گذاران و بهره‌مندی از مشاوران کسب وکار و منتورینگ تخصصی می‌شوند.

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ فروردین ماه جاری طرح‌های خود را برای این رویداد ارسال کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاظمی: در قطر هم خوب بازی نکردیم؛ عملکرد را با آمار توجیه نکنیم
  • کابل: پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند
  • توزیع بیش از ۱۵ هزار بسته معیشتی در زنجان
  • جابه جایی بیش از ۱۷۵ هزار مسافر در پایانه‌های مسافربری خوزستان
  • پاکستان با اتهام به افغانستان ناکامی خود را توجیه می کند
  • جابه جایی بیش از ۸۱ هزار مسافر توسط ناوگان مسافری استان مرکزی
  • خبر خوش برای مستاجران + جزئیات مهم
  • آیا الگوی سوم قابلیت توجیه علمی دارد؟
  • حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی در قالب برنامه «فن‌تز»
  • مراقب کارت ملی خود باشید !