Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@18:45:15 GMT

شورای ساختی که با اشتباهات ناتمامش رو به زوال می‌رود

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۱۱۸۳

شورای ساختی که با اشتباهات ناتمامش رو به زوال می‌رود

عدم سیاست‌گذاری‌های مهم و کارشناسی شده در سازمان سینمایی نتیجه خود را در بخش‌های ذیربطی مانند شوراهای پروانه ساخت و نمایش و یا دیگر حوزه‌های آن نشان می‌دهد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شورای پروانه ساخت یکی از بخش‌های مهم و اساسی سازمان سینمایی است. این حوزه مانند گلوگاهی است که با رد شدن از آن عملاً متقاضی تهیه‌کنندگی و کارگردانی وارد مرحله مهم فیلمسازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو اهمیت نظارت و دقت بر این حوزه بر کسی پوشیده نیست.

صحبت‌های نماینده محترم کانون کارگردانان در این شورا با برنامه شهر فرهنگ که با این شورا مخالفم جای تعجب و سؤال دارد. چگونه ممکن است بررسی هنری و کیفی یک فیلمنامه اشتباه باشد؟ عدم وجودِ دفاتری برای بررسی و نظارت بر ساخت در دیگر مراکز سینمایی کشورهای جهان، بعید به نظر می‌رسد. جدای از این نکته، شیوه سیاست‌گذاری و مبانی ما به عنوان «جمهوری اسلامی ایران» با کشورهایی با مبانی فکری و فرهنگی گوناگون تفاوت دارد. علاوه بر این کجای سینمای ما شبیه دنیا است که می‌خواهیم در نبود این یک مورد شبیه آنان باشیم؟

این شورا در هفته گذشته در اقدامی که خبرساز شد به یکی از چهره‌های اینستاگرام پروانه ساخت داد که بعد از آن موجی بزرگ علیه این اقدام به راه افتاد. تمام رسانه‌ها با هر طیف و سلیقه‌ای علیه این حرکت، مطالبی را منتشر کردند. البته برخی از چهره‌های سینمایی نیز بعضاً با نفس مخالفت و برخورد با این چهره  مواق نبودند و می‌گفتند که باید فریادها را بر سر وزارت ارشاد کشید.

هنجارشکنان فرهنگی چگونه از فیلتر وزارت ارشاد عبور می کنند؟/ مجوز سازمان سینمایی به شاخ اینستاگرام!

دفترچه کارشناسی که دفترچه خاطرات شده است

محسن علی اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در خصوص مشکلات شورای پروانه ساخت و راه بهبود آن به خبرنگار تسنم گفت: در مرحله اول باید سازمان سینمایی مشخص کند که از نظر سیاست‌گذاری چه مد نظر دارد؟ در سال‌های قبل دفترچه‌ای بود که کار کارشناسی خوبی برای تولید آن شده بود. در این دفترچه سیاست‌های پروانه ساخت و نمایش برای یک سال تمام تنظیم شده بود و بر اساس آن شورای پروانه ساخت تصمیم‌گیری می‌کرد. این دفتر به امضای معاون سینمایی ارشاد می‌رسید و در اختیار سینماگران قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: «این دفترچه الان تبدیل به دفترچه خاطرات شده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد که چیزی به نام سیاست‌گذاری جدی و راهبردی وجود ندارد یا اگر هست اعلام نمی‌شود که شواری ساخت و نمایش بر اساس آنها  تصمیم بگیرند و مجوز بدهند.  این درحالی بود که در آن دوره از رشته‌های مخلف کارشناسان و اساتیدی حضور پیدا می‌کردند و با همفکری یکدیگر نسبت به این سیاست‌ها به بحث و بررسی می‌پرداختند. از زمینه‌های پلیسی و قضایی  گرفته تا ادبیات و هنر و روانشانسی در این جلسات حضور داشتند.» 

علی‌اکبر در ادامه بیان کرد که «زمانی که این سیاست‌ها با حضور نخبگان و کارشناسان مرتبط صورت نگرفته باشد معلوم نیست که شورا چه باید بکند. پس مشکل اصلی از جای دیگر است که سرریز آن به شورا نیز وارد شده است. در این صورت است که حتی از نظر کمی شوار دچار مشکل می‌شود و به جای آنکه مثلا در سال 60 پرواخت ساخت داشته باشیم به 100 فیلمنامه پروانه می‌دهیم. بعد هم به جای آنکه میان فیلم‌های اجتماعی، کودک و دفاع مقدس تناسبی داشته باشیم، فیلم‌های هجو و مبتذل در صدر اکران قرار می‌گیرند و باقی به گوشه رینگ اکران می‌افتند. سینمادار هم خود را مجاب نمی‌داند که حتماً به قوانین اکران پایبند باشد زیرا اکران فیلم‌های پرفروش برای آنان مفیدتر است.»

وی در پایان اظهار کرد که «سیستم تولید و تهیه ما بسیار سلیقه‌ای شده است و هرکس که با شوراها رفاقت و ارتباط داشته باشد زودتر می‌تواند فیلم خود را وارد چرخه تولید کند. اگر قوانین ما در حوزه شورای پروانه ساخت دقیق‌تر و کارشناسی شده‌تر باشد، تهیه‌کنندگان و کارگردانان ما بیشتر قدر پروانه‌های خود را می‌دانند.»

چهره‌های جدید اما خسته در شورای ساخت

بعد از این ماجرا، سازمان سینمایی خبر از حضور چهره‌های جدید در شورای پروانه ساخت داد. این اتفاق که بعد از این مسأله بود در وهله اول اینگونه به نظر رسید که قرار است تا با تحولاتی در شورای پروانه ساخت روبرو باشیم. تحولاتی مانند جوان‌گرایی و به روز بودن؛ اما حضور دو چهره محترم جدید در این شورا نشان داد که خبری از تحولات جدی در شورای پروانه ساخت نیست و این شیوه به نظر می‌رسد که بیشتر در حال نابود کردن این بخش راهبردی سازمان سینمایی است.

مدیران قدیمی شبکه 3 و امور سینمایی بنیاد مستضعفان، اعضای جدید شورای پروانه ساخت و نمایش

روز ابتدایی درج خبر اعطای پروانه ساخت به چهره اینستاگرامی خبرگار تسنیم در مصاحبه تلفنی با یکی از چهره‌های شورای پروانه ساخت درباره چرایی اعطای مجوز به این چهره گفت که ما خبر از فعالیت‌های وی نداشتیم. این عضو شواری پروانه ساخت که بعداً در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها همان جملات را گفت که ابای از بیان آنها با ما داشت: سن و سال ما و دیگر اعضا آنقدر بالا است که حوصله فعالیت در فضای مجازی را نداریم و از اخبار این چهره‌ها را نمی‌توانیم مرور کنیم. این کار به عهده بخش حراست وزارت ارشاد است.

به نظر می‌رسد که جوان‌گرایی که از سفارشات رهبری به تمام بخش‌های مختلف کشور است در وزارت ارشاد چندان جدی گرفته نشده است. البته نباید منکر اهمیت موسفیدان و باتجربه‌های سینما در این شورا شد؛ اما حضور یکپارچه از نظر سنی امر پسندیده‌ای نیست.

حضور یک مدیر مخلوع به عنوان تهیه‌کننده سینما

اما باز هم ماجرا به اینجا ختم نشد. شورای پروانه ساخت در آخر هفته خبر دیگری منتشر کرد که در آن فهرست متقاضیان تهیه‌کنندگی دیده می‌شود. در این فهرست نام «سعید خندق‌آبادی» دیده می‌شود. تنها کار جدی این مدیر مخلوع سینمایی حوزه هنری که مایه شرمساری آن شد و حتی به باور برخی تغییر در ساختار مدیریتی این نهاد انقلابی نتیجه کار او است، تولید سریال «دل» به عنوان یکی از پرخرج‌ترین و در عین حال بی‌کیفیت‌ترین سریال‌های نمایش خانگی است.

انتشار فهرست متقاضیان تهیه‌کنندگی، پروانه ساخت و پروانه نمایش

این سریال که معلوم نیست 1 فصل است یا سه فصل در میان اصحاب رسانه سینما و منتقدین هیچ برتری و امتیازی در ساخت ندارد و بعد از نزدیک به 30 قسمت اتفاق مهم آن رخ داد. سریالی که آن را می‌شد به صورت یک فیلم سینمایی دو ساعته نیز ساخت. آنچه که در «دل» بسیار مایه رسوایی شده است عشق‌های چند ضلعی است که در سینمای ایران بی‌سابقه است. عشقی که بعضاً از آن به عنوان «عشق ذوزنقه»‌ای یاد می‌شود و شورش درآمده است.

نمایش خانگی| منطق «سرمایه و بیزینس» به نمایش خانگی جهت می‌دهد/ با «خلع ید» وزارت ارشاد به جای اصلاح محتوا و نظارت مخالفمشبکه نمایش خانگی|ویدئو چکی به نام یک سریال/ بازی خسته‌کننده منوچهر هادی با سریال‌های یکنواختحضور مدیرعامل یک نهاد فرهنگی انقلاب در سریالی لاکچری+عکس

حالا این چهره قرار است تا مجوز تهیه‌کنندگی‌اش نیز صادر شود و به جمع دیگر تهیه‌کنندگان سینمای ایران بپیوندد.

نمایی از سریال «دل»

با این حساب باید با توجه به جمع جدیدی از سرمایه‌داران، متولیان بیزینس و شاخ‌های اینستاگرامی در سینما، نگران آینده سینما بود. سینمایی که در آن کیارستمی، کیمیایی، حاتمی‌کیا، ملاقلی‌پور، مهرجویی و دیگر چهره‌های سینمایی مهم و باسابقه در آن حضور داشتند تا به اینجا رسیده است امکان دارد به تعبیر جیرانی با حاکم شدن مناسبات بخش خصوصی بر سینما نتیجه‌ای جز این نداشته باشد که سرمایه‌گذار و صاحب ثروت برای آن تعیین تکلیف کند.

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط سازمان سینمایی سینما بیشتر بخوانید... نیم نگاهی به «دیوار پینک فلوید» آلن پارکر تردید عجیب درباره «مافیای اکران» توسط مجری برنامه هفت! نمایش خانگی| منطق «سرمایه و بیزینس» به نمایش خانگی جهت می‌دهد/ با «خلع ید» وزارت ارشاد به جای اصلاح محتوا و نظارت مخالفم قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نیم نگاهی به «دیوار پینک فلوید» آلن پارکر تردید عجیب درباره «مافیای اکران» توسط مجری برنامه هفت! نمایش خانگی| منطق «سرمایه و بیزینس» به نمایش خانگی جهت می‌دهد/ با «خلع ید» وزارت ارشاد به جای اصلاح محتوا و نظارت مخالفم واژه های کاربردی مرتبط سازمان سینمایی سینما پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ خسرو سینایی کارگردان پیشکسوت سینما درگذشت ۲ واکنش مداحان به سخنان رهبر انقلاب درباره عزاداری محرم/ فرمایش رهبری فصل‌الخطاب است ۳ نصر۶؛ پاسخ ارتش به شرارت های آمریکا در خلیج فارس و نابودی رویای «سیف سعد» صدام ۴ حدیث غدیر| تبعات رویگردانی از پیام غدیر در بیان امام کاظم (ع) ۵ ساخت مستند حیات وحش از منطقه‌ای که فقط هفت نفر واردش شده‌اند/ ماجرای دستمزد یک دهمی برای ۲ پروژه یکسان + عکس ۶ بیانیه جمعی از ستایشگران کشور در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب ۷ برنامه جدیدی برای سخنگویان/ وقتی مسئولان پاسخگوی رادیو گفت‌وگو می‌شوند ۸ برگزاری اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی در تالار رودکی مهمترین اخبار فرهنگی حدیث غدیر| تبعات رویگردانی از پیام غدیر در بیان امام کاظم (ع) برنامه جدیدی برای سخنگویان/ وقتی مسئولان پاسخگوی رادیو گفت‌وگو می‌شوند گیتی‌خامنه دوباره قصه‌گوی تلویزیون شد/ چطور برای کودکان باید برنامه‌سازی کرد؟ تحلیلی بر وضعیت فعلی و آتی کاغذ/ آیا قیمت کاغذ تحریر ۳۰ درصد حباب منفی دارد؟ مهمترین اخبار تسنیم دستاورد ۴ماهه ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه چه بود؟ کارگروه ویژه جای ستاد را می‌گیرد؟ شاخص بورس تهران بر بام ۲ میلیون واحد نشست رونمایی از گزینه جدید برای وزارتخانه بی‌وزیر/۱۰ روز مهلت برای "وزیر دار" شدن وزارت صمت قالیباف: جریان تحریم و تحریف دو لبۀ یک قیچی هستند تا مسیر پیشرفت ملت ایران را مسدود سازند نیویورک تایمز: "ما در حال سقوط، سقوط، سقوط، سقوط هستیم!" درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان سینمایی سینما سازمان سینمایی سینما شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی پروانه ساخت نظر می رسد تهیه کنندگی نمایش خانگی وزارت ارشاد سیاست گذاری ترین اخبار چهره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۱۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات شورای مسکن در شهرجدید مهستان، گره نهضت ملی مسکن در این شهر را باز کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ استاندار البرز در سالن جلسات شرکت عمران شهرجدید مهستان با هدف بررسی روند اجرای نهضت ملی مسکن در استان، تخصیص انشعابات، تامین زیرساخت ها، ایجاد هماهنگی بین مدیران، حل مسائل وموضوعات مهستان در ابعاد مختلف و... برگزار شد، افزود: ضرورت دارد کارگروه ویژه صدور پروانه برای نهضت ملی مسکن راه اندازی شود.

وی ادامه داد: در این کارگروه باید موانع رسیدگی و برطرف شده و روند صدور پروانه تسریع شود.

عبداللهی گفت: دستگاه های خدمات رسان باید همراهی و تعامل ویژه ای داشته و در کمترین زمان ممکن نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام کنند. 

وی افزود: طرح الحاق ۵۰۰ هکتار به شهرجدید مهستان توسط مشاور ارائه شد و این اراضی در راستای تحقق بخشی از اهداف نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

استاندار البرز گفت: پیش پروانه اجرای نهضت ملی مسکن باید ظرف یک هفته صادر شود تا امور با سرعت پیش برود.

وی با بیان اینکه البرز براساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ موظف به ساخت حدود ۱۰۰ واحد مسکن طی ۴ سال شده، افزود: در دولت مردمی سیزدهم در حوزه مسکن توجه و تاکیدات ویژه ای شده و یکی از مهمترین اولویت های کاری، مسکن است.

دیگر خبرها

  • مصوبات شورای مسکن در شهرجدید مهستان، گره نهضت ملی مسکن در این شهر را باز کرد
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی
  • پوران درخشنده: «عشق» را باید خارج از ایران ساخت
  • روایت سینمایی پرونده‌های قضـــایی
  • اعمال تخفیف‌ها 5 تا 100 درصدی برای صدور پروانه ساخت
  • بهره برداری و صدور ۱۲ پروانه بهداشتی ساخت کارخانه و کارگاه در اهواز
  • پوران درخشنده بعد از 8 سال فیلم می‌سازد
  • پوران درخشنده «عشق» می‌سازد
  • فضای فانتزی، ساخت «سال گربه» را سخت کرد/ بازی مسلط بهرام افشاری
  • درگیر شدن با «عروس خیابان فرشته»/ فیلمنامه‌ از بازیگر مهم‌تر است