Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی معتقد است، عدم توجه به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، باعث غافلگیری حکمران اقتصادی در دور جدید تحریمها شد. - اخبار اقتصادی -

وحید شقاقی شهری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب در خصوص تحریمهای اقتصادی و راهکارهای مبتنی بر مذاکره مجدد برای خروج از وضعیت فعلی تاکید کرد، در اقتصاد ایران سیاستهای کلی روشن شده و تنها راه عبور سلامت اقتصاد از چالشهای موجود عمل به این سیاستها می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه داشته باشیم که هر  نوع مذاکره در شرایط ضعف اقتصادی به واقع مانند یک سم مهلک است.

به گفته این استاد اقتصاد، محورهای سیاستهای کلی ابلاغی راه روشن عبور از چالشهای اقتصادی در این ایران است اما نکته مهم این است که در واقعیت و به دور از گزارشهایی که  از سوی دستگاههای دولتی ارائه می‌شود این سیاستها به درستی پیاده نشده است.

شقاقی شهری گفت: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال 1392 از سوی رهبر انقلاب برای تقویت بنیاد اقتصاد و عدم گرفتاری در شرایط تحریمی ابلاغ شد اما پس از 5 سال مجددا شاهد بودیم که با وقوع دور جدید تحریم در سال 1397 دقیقا همان آفتهای دور اول تحریم گریبان اقتصاد ایران را گرفت.

وی افزود، به زعم بنده عدم توجه به اصول کلی سیاستهای ابلاغی در حوزه های مختلف اقتصادی حکم ران اقتصادی در کشور که همان دولت میباشد را در دور جدید تحریم غافلگیر کرد. در غیر این صورت اگر اقدامات موثری برای پیاده سازی  اصول اقتصاد مقاومتی انجام شده بود چرا مجددا همان چالشهای سال 92 یعنی جهش نرخ ارز، افزایش چند برابری قیمت مسکن، چهش قیمت در تمام کالاها و...مجددا تکرار شد؟

به گفته این کارشناس اقتصادی چالشهای اقتصاد ایران مانند وابستگی به نفت، مشکلات اساسی در نظام بودجه ریزی، فرایندهای غیر شفاف در ارکان مختلف مدیریت اقتصادی، تورمهای مزمن و... از ابتدا مشخص بوده و بر همین  اساس یک سری سیاستهای کلی از قبیل سیاستهای اصل 44 در سال 1384 و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد. این درحالی است که حکم ران اقتصادی که بایستی این سیاستهای ابلاغی را پیاده می‌کرد عملا در این حوزه غفلت کرد و از این مسیر یک ضربه اساسی در دور جدید تحریم به اقتصاد ایران وارد شد.

وی با بیان اینکه شاه بیت سیاستهای مختلف ابلاغی در دو دهه اخیر کلید واژه اقتصاد قوی بوده است، گفت: این سیاست کلی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان و مردم محور بوده است که در واقع این دو مزیت اصلی اقتصادایران است.

رئیس گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: اصلاح نظام مالی و بودجه ریزی، کاهش اتکای درامدهای دولت به نفت، افزایش درامدهای مالیاتی، ارکان اصلی تحقق اقتصاد قوی در حوزه زیر ساختی هستند که متاسفانه بعداز شعارهای بسیار در سنوات اخیر هنوز اقدام خاصی در این حوزه انجام نشده است.

به گفته شقاقی شهری، 24 بند سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هم شامل راهبر و هم راهکار برای خروج از بحرانهای مختلف اقتصادایران است، این مجموعه سیاستها که بر برون گرایی و درون زایی تاکید دارند هیچ کمبودی برای عبور ایمن اقتصاد ایران از چالشها ندارند و موضوع اصلی عدم توجه بهینه و پیاده سازی دقیق آنها بوده است. به عنوان مثل خوب است دستگاههای مختلف دولتی در خصوص اقدام خود برای تحقق این سیاستها بعد از حدود 7 سال گزارش تفضیلی ارائه کنند که مشخص شود دقیقا دراین مدت چه کرده‌اند؟

وی افزود، وقتی کشوری در شرایط تحریم قرار می‌گیرد باید مشخص شود به طور ویژه برای تولید کالاهای راهبردی چه اقدامی انجام شده است و چرا باید عمده نیازهای کشور در حوزه کالاهای اساسی و خوراک دام همچنان پس از سالها وابسته به واردات باشد و هیچ دستگاهی نیز برنامه مشخص و زمان بندی شده در این خصوص ارائه نکرده باشد؟

این اقتصاددان با انتقاد از افرادی که در برهه های مختلف اقدام به ارائه راهکار برای عبور از چالشهای موجود می‌کنند، گفت: هم مساله اقتصاد ایران روشن است و هم راهکار لازم برای عبور  از انها روی میز قرار دارد. مساله این است که سیاستهای مربوط به خروج از چالشها هنوز پیاده نشده است. بر همین اساس رهبر انقلاب مجددا بر مباحث گذشته خود در خصوص علاج مساله تحریم تاکید کردند.

شقاقی شهری گفت: متاسفانه چالشهای تحریم دراقتصاد ایران در دوره سالهای 92 و 97 عینا تکرار شد و باید به این نکته تاکید کرد که دولت خیلی دیر به فکر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی افتاد و امروز هم میبنیم که به جز اقدامات نمایشی پیشرفت ملموسی دراین حوزه انجام نشده است. تمام چالشها به صورت زنجیره وار در اقتصاد ایران طی 5 سال تکرار شد و دولت و به عنوان حکم را اقتصادی بایستی درخصوص کوتاهیهای خود در این خصوص باید پاسخگو باشد.

وی درباره پیشنهاد مقام معظم رهبری درخصوص ایجاد کارگروه ویژه برای برطرف کردن موانع جهش تولید، گفت: موانع تولید در کشور ما شناخته شده است اما عزم و اراده جدی برای رفع این موانع وجود ندارد. به عنوان نمونه برای جهش تولید می‌بایست بستر مناسب برای فعالیت‌های تولیدی در کشور ایجاد شود، موانع صدور مجوز فعالیت و کسب و کار رفع شود، جذابیت فعالیت‌های غیر مولد و سوداگرانه که اثری نیز بر تولید و اشتغال در کشور ندارد  کاهش یابد، در هر صورت هرچند شعارهای زیادی در این خصوص داده شده،  اما  هنوز این موانع بر طرف نشده است.

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77/CT2 واژه های کاربردی مرتبط اقتصاد قوی تحریم های ایران جهش تولید بیشتر بخوانید... گزارش تحلیلی تسنیم| قیمت‌های میلیونی و میلیاردی از کجا آمد؟ از مسیر غلط گذشته برگردیم؛ راهبرد درست: «اقتصاد قوی» قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... گزارش تحلیلی تسنیم| قیمت‌های میلیونی و میلیاردی از کجا آمد؟ از مسیر غلط گذشته برگردیم؛ راهبرد درست: «اقتصاد قوی» واژه های کاربردی مرتبط اقتصاد قوی تحریم های ایران جهش تولید پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ تعلل هیئت دولت در تصویب ۲ خط/ آقای رئیس‌جمهور، برای تصویب افزایش ۲۰۰هزارتومانی حق مسکن کارگران چند دقیقه زمان نیاز است؟ ۲ پرداخت سود تقسیمی سهام‌داران شرکت‌های تابعه شستا از طریق سامانه سجام ۳ تولید خودروی لوکسژن در ایران کلید خورد ۴ «علاج تحریم»| ۱۰ پیشنهاد آل‌اسحاق برای پایان تحریم/ اگر قوی نشویم، تحریم تا ابد هست ۵ رشد ۲.۶ درصدی ارزش سهام عدالت در آغاز معاملات هفته ۶ یک کارشناس: بورس فرصت بزرگی برای تامین نقدینگی و بروزسانی تکنولوژی فراهم کرد ۷ ۴ رویکرد وزارت صمت برای جهش تولید/ تلاش برای کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات ۸ دستاورد ۴ماهه ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه چه بود؟ کارگروه ویژه جای ستاد را می‌گیرد؟ مهمترین اخبار اقتصادی شاخص بورس تهران بر بام ۲ میلیون واحد نشست دستاورد ۴ماهه ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه چه بود؟ کارگروه ویژه جای ستاد را می‌گیرد؟ «علاج تحریم»| پورحاجت: رشد ۵۰درصدی تولید مسکن تحریم را خنثی و بی‌اثر می‌کند گردن زدن داعش وار تمدن کاریزی ایران با اصلاحات آمریکایی مهمترین اخبار تسنیم دستاورد ۴ماهه ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه چه بود؟ کارگروه ویژه جای ستاد را می‌گیرد؟ شاخص بورس تهران بر بام ۲ میلیون واحد نشست رونمایی از گزینه جدید برای وزارتخانه بی‌وزیر/۱۰ روز مهلت برای "وزیر دار" شدن وزارت صمت قالیباف: جریان تحریم و تحریف دو لبۀ یک قیچی هستند تا مسیر پیشرفت ملت ایران را مسدود سازند نیویورک تایمز: "ما در حال سقوط، سقوط، سقوط، سقوط هستیم!" درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اقتصاد قوی تحریم های ایران جهش تولید اقتصاد قوی تحریم های ایران جهش تولید اقتصاد مقاومتی دور جدید تحریم کارگروه ویژه سیاستهای کلی اقتصاد ایران عدم توجه اقتصاد قوی شقاقی شهری جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۱۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

آقای حمید رواسی کاشانی، فعال اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما، گفت: قبل از هر چیزی باید به این درک برسیم که جهش تولید به چه معناست و آیا رونق هر تولیدی منجر به جهش تولید و در نهایت، رشد اقتصادی می شود؟ به نظر بنده اینطور نیست و معتقدم باید بر اساس نیاز بازارهای بین المللی و نیاز جامعه جهانی به صنایع و تولیدات بها داده شود و تولید آن ها گسترش یابد.

این کارآفرین با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، دولت‌ها تنها با چند صنعت به روش سنتی قصد داشتند که اقتصاد را رشد دهند، گفت: نفت و گاز و تولیدات مانند قالی و مشتقات آن، به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد کشور را رشد دهد. رشدی که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد باید در شاخه‌های مختلفی از فعالیت اقتصادی باشد. در دنیا گردش مالی صنعت فرش ۲ میلیارد دلار است، اما اگر بتوانیم وارد صنعت نیمه هادی‌ها شویم این صنعت در دنیا گردش مالی ۸ تریلیون دلاری را تجربه کرده است.  

آقای وارسی کاشانی ادامه داد: نیمه هادی ها یا همان ریز تراشه هایی که به عنوان سخت افزارها استفاده می شوند، به علت اهمیت بالایشان به موضوع جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین تبدیل شده است. اما در ایران هنوز به این موضوع توجهی نشده است. مسئولان دولتی باید علاوه بر حمایت تولید سیمان، فولاد و نفت و گاز به سمت حمایت از این نوع صنایع نیز بروند. ساخت کارگاه های کوچک برای این تولید کنندگان منجر می شود تا هر کدام از این ها برای کشور درآمد زایی کرده و خود نیز شاغل شوند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این کارآفرین با اشاره به یک تجربه موفق مشارکت مردمی در ایران گفت: ۸ سال دفاع مقدس را می‌توان به عنوان یک بسیج همگانی در نظر گرفت که سراسر کشور درگیر آن شدند. هر کس با حرفه خود و هر فرد با توانایی خود وارد میدان شد. مردم خود دسته بندی و خود وارد عملیات و میدان شدند. ما اگر بتوانیم تجربه این ۸ سال را برای اقتصاد هم اجرا کنیم، قطعا توانمندی‌های زیادی رونمایی می‌شود. چرا که در کشور استعداد بخش خصوصی از توانایی‌های گروه‌های دولتی بسیار بیشتر است.

او ادامه داد: کشورهایی مانند چین که دارای منابعی مانند نفت و گاز نیستند برای پیشرفت کشور به استعدادهای مردمی رجوع کرده اند تا بتوانند با بهره گیری از آن جمعیت، با کسب و کارهای خرد تا کلان اقتصاد را به پیش ببرند. 

آقای وارسی کاشانی با انتقاد به تداوم خام فروشی ها در کشور، گفت: به جای اینکه سیمان یا فولاد یا هر ماده صنعتی را برای صادرات تولید کنیم، باید با آن ها کارخنجات تولیدی ساخت و خط تولید اقلامی که در اقتصاد جهانی بازارهای خوبی دارند را گسترش دهیم. قطعا در این مورد سوددهی بیشتر و بازدهی اقتصادی بالاتری وجود خواهد داشت. نباید نقدینگی ها در بانک های کشور منجمد شوند و یکی از ابزارهای لازم برای حرکت نقدینگی به سمت تولید، جذابیت این بخش و حمایت های به موقع دولت هاست.

او ادامه داد:  باید نقدینگی به تولیدات خرد و کلان در حوزه های مختلف اقتصادی پرداخت شود. همچنین برخی از واردات در دولت ها جلوی تولیدات و افزایش کیفیت تولیدات داخلی را گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


###

دیگر خبرها

  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • «نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • تردید‌های تداوم رشد
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و جهش تولید