Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:10:49 GMT

خسرو سینایی نگاهی جامع به فرهنگ و جامعه ایران داشت

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۲۱۱۱

خسرو سینایی نگاهی جامع به فرهنگ و جامعه ایران داشت

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیتی برای درگذشت خسرو سینایی، کارگردان و مستندساز، نوشت: خسرو سینایی نگاهی جامع به فرهنگ و جامعه ایران داشت و ایران را دوست داشت و سال ها برای شناخت - به تعبیر خودش- ریزه های فرهنگ ایران تلاش کرد. فرهنگ جامعه و هنر در آثار سینمایی سینایی هنرمندانه دیده می شود و سینمای سینایی نقش تاثیرگذاری در ثبت و معرفی فرهنگ جامعه ایرانی و هنر این سرزمین دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درگذشت نویسنده و کارگردان سینمای ایران را به خانواده هنرمندش و دوستداران هنر تسلیت می گویم، یادش به نیکی ماندگار

خسرو سینایی شاعر مرثیه‌های گمشده و راوی عروس آتش

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ار شاد اسلامی نیز طی پیامی در گذشت خسرو سینایی را به جامعه هنری تسلیت گفت.

هادی مظفری در این متن آورده است: خسرو سینایی شاعر مرثیه های گمشده و راوی عروس آتش، از میان ما رفت. درگذشت هنرمند بزرگ ایران،  زنده یاد خسرو سینایی ، جامعه هنری را داغدار کرده و غمی بزرگ بر دل ما نشانده است.
سینایی، فیلمساز ، نقاش و شاعری صاحب نام بود. وی در عمر هنری اش، نسل‌های زیادی  را با خود همراه کرد و به آنان آموخت و لذت اثر هنری ناب را به مذاق هنردوستان چشانید.
درگذشت استاد خسرو سینایی  را به هنرمندان ارزشمند؛ خانم گیزلا وارگا سینایی و خانم فرح اصولی، خانواده محترم سینایی و جامعه هنری ایران تسلیت عرض می کنم و باور دارم که خسرو سینایی در هنرش جاودان است و نظاره گر مشتاقان فیلم ها و نقاشی ها و شعرهایش.

خسرو سینایی متولد ۲۹ دی ماه سال ۱۳۱۹ در ساری، دیروز یک‌شنبه 11 مرداد، درگذشت، سینایی آثار بسیاری از جمله فیلم مستند و داستانی را با درون مایه‌های اجتماعی کارگردانی کرده است.

از جمله آثار این کارگردان می توان به جزیره رنگین، کویر خون، مثل یک قصه، گفتگو با سایه، عروس آتش، کوچه پاییز، هیولای درون، زنده باد و تهران امروز اشاره کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم عروس آتش و لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم هیولای درون از جمله جوایز این هنرمند است.

سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

برچسب‌ها مستندساز سید مجتبی حسینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خسرو سینایی سیدمجتبی حسینی سینما کارگردان فیلم هادی مظفری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مستندساز سید مجتبی حسینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خسرو سینایی سیدمجتبی حسینی سینما کارگردان فیلم هادی مظفری مستندساز سید مجتبی حسینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خسرو سینایی سیدمجتبی حسینی سینما کارگردان فیلم هادی مظفری خسرو سینایی عروس آتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۲۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ارایه برنامه جامع در حوزه فرهنگ و اقتصاد برای تحقق شعار سال

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا صبح پنج شنبه در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اظهار کرد: دستگاه‌های فرهنگی برای تحقق شعار سال برنامه جامع با موضوعیت فرهنگ و اقتصاد ارائه نمایند.

وی افزود: کار فرهنگی در راستای رفع موانع تولید و تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید می‌تواند نسل آینده را اصلاح کند و دستگاه‌های فرهنگی نیز در کنار سایر دستگاه‌های اقتصادی نباید خودشان را مستثنا از تحقق شعار سال دانسته و باید برنامه خود را ارائه دهند.

استاندار کردستان و نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اهمیت و جایگاه رسانه‌ها در جهت تحقق شعار سال خاطر نشان کرد: گرچه نقش محوری بر عهده رسانه‌هاست، اما این تنها به منزله استفاده از ظرفیت صداوسیما و خبرگزاری‌ها نیست بلکه با برگزاری یک جشنواره، رویداد و برنامه فرهنگی می‌تواند فضاسازی و نقش تبیین‌گر در شعار سال داشته باشد.

وی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی از مهمترین شوراهای استان است که برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی نقش مؤثری دارد و باید دستورکار و مصوبات این جلسه بیش از پیش مورد توجه باشد.

زارعی کوشا یادآور شد: ضعف فرهنگی می‌تواند مشکلات اقتصادی به بار آورد که با تحقق شعار سال می‌توان این مهم را برطرف کرد.

کد خبر 6081747

دیگر خبرها

  • «بازار هنری ایران» برگزار می‌شود/ در خوشنویسی پیشتازیم
  • نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده
  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • لزوم ارایه برنامه جامع در حوزه فرهنگ و اقتصاد برای تحقق شعار سال
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه به نیازهای روز جامعه
  • رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه برگزار می‌شود
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه و توجه به نیاز‌های روز جامعه
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی