Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-23@20:08:12 GMT

چرا زنان متاهل جراحی زیبایی انجام می‌دهند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۲۴۳۵

صراط: جراحی زیبایی مسئله‌ای است که می‌توان از جنبه‌های مختلف آن را بررسی کرد. مطالعات نشان داده است که انجام جراحی‌های زیبایی طی سال‌های گذشته در ایران افزایش یافته و سالانه مبالغ زیادی برای انجام این عمل‌ها صرف می‌شود.

به همین دلیل پژوهشگران دانشکده روان‌شناسی دانشگاه‌های علامه طباطبایی، آزاد اسلامی تهران و فردوسی مشهد، در مطالعه‌ای به بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و فردی موثر در گرایش افراد به عمل‌های زیبایی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جواد خدادادی سنگده، سولماز رنجی و محسن رضایی آهوانویی؛ پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند.

پژوهشگران این پژوهش را به صورت کیفی و از طریق مصاحبه انجام دادند. آن‌ها تلاش کردند با بررسی صحبت‌های شرکت‌کنندگان در مصاحبه به تفسیر مفاهیم موجود در صحبت‌های آن‌ها بپردازند و دلایل اقدامات‌شان را بیابند.

این پژوهش در بازه زمانی سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ انجام شد و محققان با ۲۱ نفر از زنان متاهل شهر کرج که سابقه جراحی زیبایی انجام داشتند، مصاحبه عمیق انجام دادند. معیارهای انتخاب شرکت‌کنندگان در پژوهش این موارد بود: حداقل یک سال از عمل جراحی زیبایی‌شان گذشته باشد، جراحی آن‌ها صرفا برای زیبایی انجام شده باشد و دلایل پزشکی و ترمیمی نداشته باشد و برای شرکت در پژوهش رضایت داشته باشند.

مصاحبه عمیق با افراد، با این سوال شروع می‌شد که «چه شد که تصمیم گرفتید عمل جراحی انجام دهید؟» و در ادامه مصاحبه‌کننده با پرسیدن سوالات کاوشگرانه مثل «می‌توانید بیشتر در این مورد بگویید؟» یا «منظورتان از این مورد چه بود؟»، معانی، جزئیات و اطلاعات بیشتری فراهم می‌کرد و ابهام را کاهش می‌داد.

این مصاحبه‌ها به طور معمول در حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه انجام می‌گرفت و با کسب اجازه از افراد ضبط می‌شدند. پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، مفاهیم به دست‌آمده تحلیل و طبقه‌بندی می‌شدند.

جراحی‌های زیبایی مورد نظر این مطالعه کلیه جراحی‌های زیبایی بدون ضرورت پزشکی، مثل جراحی بینی، پلک، ابرو، گونه، پیشانی، گردن، پهلو، باسن و اشکال مختلف پیکرتراشی بودند.

افرادی که در این مطالعه شرکت کردند بین ۲۳ تا ۵۸ ساله بودند و تحصیلات شش نفر از افراد دیپلم و پایین‌تر، چهار نفر فوق‌دیپلم، ۹ نفر لیسانس و دو نفر فوق‌لیسانس بودند. از نظر میزان درآمد، هفت نفر عالی، هشت نفر خوب، چهار نفر متوسط و دو نفر ضعیف بودند. ۱۲ نفر در مسکن شخصی، هفت نفر در مسکن استیجاری و دو نفر در مسکن سازمانی زندگی می‌کردند. ۹ نفر از افراد خانه‌دار و ۱۱ نفر شاغل بودند.

یافته‌های به‌دست آمده در پژوهش‌ها در سه حوزه فردی، زناشویی-خانوادگی و فرهنگی- اجتماعی طبقه‌بندی شدند.

عوامل فردی

طبق نتایج به‌دست‌آمده در این پژوهش، عوامل فردی موثر بر انجام عمل‌های زیبایی: خودپنداره منفی، انزوای اجتماعی، بدریخت انگاری، تجربه نشانگان روان‌رنجوری (افسردگی، اضطراب و تحریک‌پذیری)، گرایش به الگوی شخصیتی خودشیفته، نیاز به تایید و تنوع‌طلبی و ترس و اجتناب از نشانگان پیری، بودند. در تحقیقات گذشته مشخص شده بود که تنها زنانی که اعتماد به نفس پایینی دارند اقدام به جراحی زیبایی می‌کنند ولی در این مطالعه زنان با اعتماد به نفس بالا نیز تنها برای تنوع طلبی و ترس و اجتناب از نشانگان پیری جراحی‌های زیبایی انجام داده‌اند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ این موضوع نشان‌دهنده آن است که نیازهای امنیت، سلامت، حمایت و پذیرش در افراد اقدام کننده به‌صورت قابل تأملی ارضاء نشده است. بنابراین وجود چنین مؤلفه‌هایی نشانگر این است که افراد اقدام‌کننده به جراحی زیبایی، توجه، محبت، گرمی و مصاحبت با دیگران را کمتر دریافت کرده‌اند، منابع حمایتی مناسبی نداشته و دنبال رسیدن به این منبع حمایتی هستند.

عوامل خانوادگی-زناشویی

ادراک تکراری شدن برای همسر، جلب توجه همسر، سابقه اقدام به جراحی زیبایی در خانواده، رفتار تحقیرآمیز همسر و سایر اعضای خانواده، افزایش رضایت جنسی، کمرنگ شدن صمیمیت زناشویی و نگرش مثبت و تشویق همسر؛ عوامل خانوادگی- زناشویی بودند که در اقدام افراد به جراحی زیبایی نقش داشتند.

به گفته پژوهشگران؛ این عوامل در سطح خانواده، از طریق فشار و الگوهای رفتاری تحقیرآمیز از سوی اعضای خانواده و همسر برای انجام جراحی زیبایی ایجاد انگیزه می‌کند. رفتارهای تحقیرآمیز، از دوران کودکی در خانواده‌ها بوده و تا دوران بزرگسالی نیز ادامه داشته است و زمینه‌ساز نارضایتی فرد از بدنش را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از عوامل اصلی که به عنوان انگیزه انجام عمل زیبایی مطرح می‌شود، کسب رضایت همسر است. در مواردی همسران‌شان در مورد ظاهر آن‌ها اظهار نظر کرده و در مواردی هم زنان احساس می‌کردند که همسران‌شان غیرمستقیم آن‌ها را با زنانی که از آن‌ها زیباتر و بی‌نقص‌تر بودند، مقایسه می‌کردند. برخی از زنان تصور می‌کنند که برای همسرشان، جذابیت اولیه را ندارند و به عبارتی تکراری شده‌اند در نتیجه، به واسطه جراحی زیبایی، به دنبال جلب توجه همسرشان هستند.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در جراحی زیبایی، اطلاع از تجربه خوشایند دیگران است که باعث می‌شود زنان با آسودگی خاطر و اطمینان بیشتری جراحی زیبایی را انتخاب کنند. زنان از طریق آشنایان و دوستان خود به طور مستقیم یا با واسطه در جریان چگونگی شرایط و مراحل جراحی زیبایی و نوع ارزیابی کسانی که این تجربه را داشته‌اند قرار می‌گیرند.

عوامل فرهنگی- اجتماعی

نقش همسالان و دوستان، دریافت تأیید اجتماعی، ارزش یافتن زیبایی و ریخت‌پروری، نقش مدل‌های رسانه‌ای، تسهیل اقدام به جراحی و پیشرفت جراحی زیبایی و مد شدن اقدام به جراحی از عوامل فرهنگی- اجتماعی موثر در انجام جراحی‌های زیبایی هستند.

به گفته محققان این مطالعه؛ هرچه فشار همسالان و دوستان، رسانه‌ها و همچنین دریافت تأیید اجتماعی پررنگ‌تر باشد، احتمال جراحی زیبایی بیشتر می‌شود. زنانی که در صحنه اجتماع زندگی می‌کنند، از سوی رسانه‌ها، زمینه اجتماعی و دیگران، تأثیر می‌پذیرند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه محدودیت‌هایی نیز دارد. با توجه به اینکه جامعه مورد مطالعه فقط شامل زنان متأهل شهر کرج است، نمی‌توان نتایج را تعمیم داد. همچنین اقدام به جراحی زیبایی از عوامل و متغیرهای اثرگذار دیگری نیز ممکن است ناشی شود که در این مطالعه شناسایی نشده است. به علاوه؛ ممکن است با مطالعه جراحی زیبایی در زنان مجرد یافته‌های دیگری نیز به‌دست آید.

نتایج این پژوهش به صورت مقاله علمی پژوهشی در فصل‌نامه «پوست و زیبایی» وابسته به مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: جراحی جراحی زیبایی عمل زیبایی صراط جراحی های زیبایی جراحی زیبایی اقدام به جراحی زیبایی انجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۲۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از صفر تا صد جراحی‌های چاقی

آفتاب‌‌نیوز :

جراحی های چاقی در سال‌ اخیر بسیار رایج شده است؛ برخی با هدف زیبایی و رسیدن به تناسب اندام به جراحی روی می آورند و برخی هم به دنبال درمان برخی بیماری های متابولیک خود از این طریق هستند. در این میان آنچه مهم است، اینکه مزایا و معایب آن را بشناسیم.

به گزارش شفاآنلاین،  متخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه جراحی یکی از روش‌هایی است که برای کاهش وزن برخی افراد به کار گرفته می‌شود، گفت: فرد حتما باید نسبت به مراقبت‌های بعد از عمل کاملا توجیه شود و آگاه باشد که بعد از عمل ممکن است دچار بازگشت وزن شود و باید بعد از جراحی رژیم متعادل و فعالیت بدنی مناسب داشته باشد.

 
دکتر ناصر ملک پور علمداری متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی های چاقی و متابولیک در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: چاقی یکی از معضلات مهم سیستم های بهداشتی در جهان محسوب می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه چاقی باعث افزایش شیوع بیماری های قلبی و احتمال بروز سرطان ها (پستان، رحم، کولون) می شود، افزود:  نزدیک به ۳۰ درصد افراد در امریکا دچار اضافه وزن هستند و شاخص توده بدنی  آنها بین ۳۰تا۲۵ است و حدود ۱۳ درصد جمعیت آنان نیز دچار چاقی هستند.

ملک پور طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شاخص توده بدنی یا BMI را  معیاری برای تشخیص چاقی و اضافه وزن عنوان کرد و گفت: شاخص توده بدنی از تقسیم وزن بیمار برحسب کیلوگرم بر مجذور قد برحسب متر حاصل می‌شود.

وی افزود: شاخص توده بدنی بین  ۲۵ تا ۳۰ به عنوان اضافه وزن، بین ۳۰ تا ۳۵ چاقی درجه یک و بین ۳۵ تا ۴۰ چاقی درجه دو و بالای ۴۰ چاقی درجه سه یا چاقی مرضی در نظر گرفته می‌شود.

به گفته دکتر ملک پور روش‌های متعددی برای برخورد با معضل چاقی وجود دارد که از آن جمله می توان به اصلاح سبک زندگی، رژیم تغذیه‌ای صحیح و مناسب، فعالیت بدنی مناسب و در نهایت جراحی اشاره کرد.

دانشیار دانشگاه درباره روش جراحی در درمان چاقی توضیح داد: این روش با توجه به این که احتمال بازگشت‌های مکرر چاقی وجود ندارد، مطمئن‌تر است. اما جراحی نیز دارای عوارضی است که نسبت به نوع عمل و بیماری‌های زمینه‌ای فرد و تجربه جراح متفاوت است.

انواع جراحی چاقی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انواع روش‌های استاندارد جراحی در چاقی گفت: کاستن حجم معده یکی از این روش‌هاست که شاخص ترین آن‌ها عمل اسلیو یاگاسترکتومی است. در این عمل نزدیک به ۸۵ درصد از حجم معده را کاهش می‌دهیم.

به گفته وی روش باندینگ از دیگر جراحی ها در درمان چاقی است که در گذشته بسیار شایع بوده است اما امروز به دلیل عوارض مکرر و بازگشت وزن پس از برداشتن بند، دیگر انجام نمی‌شود.

ملک پور در ادامه به روش تغییر مسیر غذا اشاره کرد که باعث سوء جذب مواد غذایی می‌شود و افزود: شایعترین روش سوء جذب مواد غذایی بایپس است که در این روش حجم کوچکی از معده از بقیه قسمت‌ها جدا شده و به روده باریک متصل می‌شود تا مواد غذایی مستقیما وارد روده باریک شده و بدون جذب دفع شود.

این متخصص جراحی عمومی انتخاب نوع جراحی را بسته به شرایط بیمار متفاوت دانست و یادآور شد که هر یک از این اعمال جراحی دارای مزایا و عوارضی هستند.

وی با اشاره به انجام عمل باندینگ و بای پس در گذشته خاطرنشان کرد که هم اکنون جراحی باندینگ منسوخ شده است. اما روش جراحی اسلیو و بای پس انجام می شود و حتی در برخی جوامع بای پس بیشتر انجام می‌گیرد.

ملک پور با اشاره به احتمال عود و حتی شکست در جراحی های چاقی یادآور شد: براساس آخرین مقالات در جراحی اسلیو یا کاستن حجم معده نزدیک ۲۷ درصد احتمال بازگشت بعد از ۲ تا پنج سال و برای عمل جراحی بایپس نزدیک به هفت درصد گزارش شده است.

این فلوشیپ جراحی عروق با تاکید بر ضرورت آگاهی دادن به بیماران درخصوص روش‌های جراحی گفت: فرد حتما باید نسبت به مراقبت‌های بعد از عمل کاملا توجیه شود و آگاه باشد که بعد از عمل باید جراحی رژیم متعادل و فعالیت بدنی مناسب داشته باشد و بداند که ممکن است بازگشت وزن را تجربه کند.

به گفته وی بر اساس مطالعات، پس از جراحی چاقی امید به زندگی به ویژه در افراد دیابتی چاق نزدیک به ۱۰ سال افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه جراحی چاقی تنها برای زیبایی و اصلاح ظاهر نیست خاطرنشان کرد: این افراد معمولا مبتلا به بیماری‌های متابولیک هستند که پس از جراحی بسیاری از این بیماری ها مرتفع می‌شود. مطالعات نشان داده در ۷۰ درصد موارد دیابت این افراد پس از جراحی کاملا بهبود می‌یابد و فشارخون و مشکلات خواب آنان نیز کم می‌شود.

اندیکاسیون جراحی چاقی

وی با اشاره به اندیکاسیون های جراحی چاقی گفت: در BMI بالای ۴۰ یا چاقی درجه سه و چاقی مرضی و همچنین اBMI  بالای ۳۵ به همراه بیماری‌های زمینه ای اندیکاسیون جراحی چاقی را می‌توانیم برای بیمار مطرح کنیم.

به گفته این دانشیار دانشگاه این افراد معمولا دچار بیماری‌های متابولیک نظیر دیابت و پرفشاری خون نیز هستند که تحقیقات اثبات کرده که با جراحی چاقی این بیماری‌های متابولیک و عوارض آنها کاهش می یابد. اما این موضوع بدین معنا نیست که به دلیل دیابت با هر وزنی فرد تحت جراحی چاق قرار می گیرد.

شیوه جراحی

این متخصص جراحی عمومی درخصوص نحوه انجام اعمال جراحی چاقی گفت: جراحی چاقی در گذشته به روش باز انجام می‌شد اما امروزه در این نوع جراحی‌ها از روش‌های درون بین و کم تهاجمی یا لاپاروسکوپیک استفاده می‌شود.

وی روش انتخابی برای این جراحی را لاپاروسکوپیک و کم تهاجمی عنوان کرد تا دوره نقاهت کوتاهتر و بهبود سریعتر رخ دهد.

مهمترین عوارض جراحی‌های چاقی کدامند؟

ملک پور آمبولی ریه، سکته قلبی، عفونتها و خونریزی را از جمله عوارضی برشمرد که در تمامی جراحی ها احتمال بروز دارد و در جراحی های چاقی نیز ممکن است رخ دهد.

وی در ادامه به عوارض زودرس و دیررس ویژه جراحی های چاقی اشاره کرد و گفت: مهمترین عارضه در این خصوص مرگ و میر ناشی از جراحی های چاقی است که در گذشته بسیار بالا بود و اکنون حدود سه در ۱۰۰۰ جراحی است که بستگی به روش جراحی، امکانات و وسایل مورد استفاده و تجربه جراح دارد.

عوارض دیررس جراحی‌های چاقی را بشناسید

 به گفته ملک پور هرگونه کاهش وزن معنی دار در مدت کوتاه اگر همراه با اصول علمی نباشد باعث عوارضی نظیر ریزش مو، تحلیل رفتن عضلات و کاهش توان جسمی در فرد می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر کاهش وزن به صورت علمی و اصولی و تحت نظر متخصص صورت گیرد و همراه با تجویز صحیح مکمل ها و یک رژیم تغذیه ای علمی باشد ریزش مو قابل کنترل و اصلاح است.

وی افزود: برای جلوگیری از تحلیل عضلات نیز ورزشهای مناسبی به فرد توصیه می‌شود بنابراین عوارض با مکمل های مناسب قابل پیشگیری و کنترل هستند.

دوره نقاهت جراحی‌ چاقی چه مدت است؟

دکتر ملک پور یکی از بزرگترین محاسن اعمال جراحی کم تهاجمی( minimal invasive) را کاهش دوران نقاهت عنوان کرد و گفت: در این نوع جراحی ها دوره نقاهت بیمار کوتاه تر و درد کمتر است و بازگشت  فرد به کار سریعتر صورت می گیرد.

وی یادآور شد: در بیش از ۹۵ درصد اعمال چاقی بیمار در اولین روز بعد از عمل مشروط بر این که مشکل خاصی نداشته باشد ترخیص می شود و به وی توصیه می شود که تا سه روز کار سنگین و فعالیت زیاد انجام ندهد. اما بعد از سه یا در نهایت پنج روز بیماران می‌توانند به کار خود بازگردد.

ملک پور در پایان خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که در واقع  یک عمل جراحی نسبتا بزرگ انجام شده است، بنابر این فرد حدود یک ماه طول می کشد تا بتواند قوای جسمی نرمال خود را بازیابد.

دیگر خبرها

  • جراحی زیبایی کامران نجف‌زاده؛ از عمل بینی تا کاشت مو!
  • عجیب ترین سفارش ها برای عمل های زیبایی؛ از گوش برجسته تا بینی زین اسبی
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • تخصص زیبایی در پزشکی به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود/ عمل زیبایی دیگر جنبه مدگرایی دارد
  • تخصص زیبایی در پزشکی باید به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود/ عمل زیبایی دیگر جنبه مدگرایی دارد
  • افزایش آمار این عمل زیبایی ۳۰۰ میلیونی!
  • از صفر تا صد جراحی‌های چاقی
  • پهلوانان نمی‌میرند!
  • چطور با بوتاکس کردن میگرن را درمان کنیم؟
  • درمان میگرن با تزریق بوتاکس