Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند روزی است که خبر صدور حکم اولیه اغتشاشگران در اعتراضات دی ماه ۹۶ که منجر به کشته‌شدن چندین فرد شده بود، در فضای مجازی دست به دست می‌شود و تعدادی از خانواده‌های این افراد با شنیدن این خبر در مقابل دادگستری کل استان اصفهان در خیابان نیکبخت حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دادرسی عادلانه در پرتو تحولات حقوق بشری اهمیت بسیاری در نظام‌های حقوقی ملی و بین‌المللی دارد که از جمله الزامات آن رعایت اصول حاکم بر دادرسی در نظام‌های قضایی است، طرفین هر دعوی انتظار دارند تا ضمن رعایت شفاف حقوق قانونی آن‌ها از سوی دادگاه، عدالت در حق آنان اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روزی گذشته که خبر صدور حکم اولیه اعدام برای اغتشاشگران در اعتراضات دی ماه ۹۶ که منجر به کشته‌شدن تعدادی از هم‌وطنان شده بود، در فضای مجازی دست به دست می‌شود و تعدادی از خانواده‌های این افراد با شنیدن این خبر در مقابل دادگستری کل استان اصفهان در خیابان نیکبخت حضور پیدا کردند و اجرای کامل روند دادرسی را خواستار شدند.

در این میان عده‌ای فرصت‌طلب که شرایط را برای به آشوب کشیدن مناسب می‌دیدند طی چند روز گذشته با حضور در میان خانواده‌ها تلاش کردند فضا را بحرانی کنند که تلاش‌های آنان در کنار جوسازی‌ رسانه‌های معاند تجمعی کمتر از صد نفری را مقابل دادگستری ایجاد کرد.

کانال‌های تلگرامی شامگاه پنج‌شنبه ۹ مرداد این‌طور القا کردند که قرار است در ساعات آینده حکم اعدام این افراد اجرا خواهد شد و از مردم خواستند تا برای جلوگیری از اجرای حکم به خیابان نیکبخت بروند، تجمع‌کنندگان را همراهی کنند و مانع از اجرای حکم شوند. موضوعی که آنچنان با استقبال همراه نشد که طبق معمول این کانال‌ها مجبور به خبرسازی جعلی و استفاده از تصاویر آرشیوی ناشیانه شدند که هیچ تناسبی با خیابان‌های اصفهان و این فصل از سال نداشت.

 

این در حالی است که اجرای حکم بدون تأیید نهایی آن از سوی مراجع عالی قضایی ممکن نیست و دادگستری کل استان اصفهان نیز در تکذیبیه منتشر شده تصریح کرده که هیچ زمانی برای اجرای حکم قبل از طی تشریفات قانونی تعیین نشده است.

نگرانی گروهی از حاضران در تجمع درباره عادلانه بودن حکم است، در حالی که دادگستری استان اصفهان بیش از دو سال برای تکمیل پرونده و استماع دفاعیات متهمان وقت گذاشته و مستندات را به دقت مورد بررسی قرار داده تا در عین صدور حکم ظلمی صورت نپذیرد و تقاص خون‌های ریخته شده گرفته شود.

اعتراضات سال ۹۶ که در واکنش به تصمیمات مدیریت شهری در شهر مشهد آغاز شد طی چند روز در تعدادی از شهرهای کشور تکرار شد و مردم که از شرایط نابه‌سامان معیشتی گلایه داشتند به خیابان‌ها آمدند اما این اعتراضات توسط چند روز بعد توسط عده‌ای مزدور سازمان‌دهی شده از مسیر اصلی که پیگیری حل مشکلات اقتصادی بود خارج شد و به سمت اغتشاشات خشونت‌آمیز و مقابله با نظام و جان و اموال مردم رفت.

اینجا بود که مردم متوجه شدند که هدف آن‌ها به حاشیه رفته و اوباش در حال استحاله مطالبات هستند و به همین دلیل راه خودشان را جدا کردند اما خسارت آشوب‌ها متوجه مردم شد و علاوه بر کشته‌شدن افراد بی‌گناه و شهادت یکی از حافظان امنیت، میلیاردها تومان زیان به بیت‌المال زده شد.

معترض یا گوش‌بُر؟/فعالیت مدنی با وینچستر و برنو

آتش زدن اموال عمومی و خصوصی و تخریب زیرساخت‌های شهر محصول فعالیت همین آشوبگران سازمان‌یافته در اغتشاشات ۹۶ است، افرادی که در میان جرائم آن‌ها قتل، گوش‌بری، تیراندازی با برنو، کلاش و وینچستر به مردم، آدم‌ربایی و مجروح کردن ۸۰ مأمور و مردم عادی مشاهده می‌شود، اما کانال‌های منافین معتقدند این افراد تنها معترض بوده‌اند و باید مانع اعدام آن‌ها شد.

در این میان اما دو اتفاق بیش از بقیه دردآور است، یکی قتل آرمین صادقی ۱۳ ساله و چند نفر دیگر و دیگری آتش زدن خانه مردم از جمله یک عروس و داماد توسط افرادی که امروز عده‌ای در دفاع از آن‌ها مردم را به تجمع مقابل دادگستری دعوت می‌کنند.

آرمین صادقی کودک ۱۳ ساله‌ای که در اغتشاشات دی ماه ۹۶ توسط اوباش به قتل رسید

 

یک سؤال از تجمع‌کنندگان

یکی از سؤالات اساسی که تجمع‌کنندگان این روزهای خیابان نیکبخت باید به آن پاسخ بدهند این است که چرا نسبت به اجرای حکم اعدام برای مصطفی صالحی، کارگردان اغتشاشات دی ماه ۹۶ در کهریزسنگ نجف‌آباد که سجاد شاهسنایی را به شهادت رساند نگران نبودند و تجمع نکردند، آیا تجمع اخیر ناشی از موج رسانه‌ای دشمن در فضای مجازی علیه صدور حکم اعدام برای سه نفر از عوامل اغتشاشات ۹۶ در تهران نیست؟

تشییع پیکر شهید سجاد شاهسنایی در نجف‌آباد

 

حرمت گزینشی و نوبه‌ای جان انسان

این تجمعات و اعتراضات در حالی با شوق و جدیت از سوی براندازان، سلطنت‌طلبان و جریان نفاق در فضای مجازی دنبال می‌شود که همین افراد در دی ماه ۹۶ با سر دست گرفتن تصاویر آرمین صادقی و دیگر کشته‌شدگان در این اغتشاشات که با گلوله مستقیم اسلحه‌های غیرسازمانی به قتل رسیده بودند، ندای تظلم‌خواهی‌شان و فریادشان اجرای قصاص برای عاملان بلند بود.

اما مشخص نیست در این روزها چه تغییر اساسی جز چرخش بر اساس منافع‌شان رخ داده که حالا با سر دست گرفتن تصاویر متهمان این خون‌ریزی حالا در جبهه مجرمان و قاتلان سینه‌چاک کرده و مدافع حقوق بشر شده‌اند. موضوعی که جز حرمت گزینشی برای جان انسان‌ها بر اساس اهداف اپوزیسیون و معاندان ایران اسلامی هیچ معنای دیگری را به ذهن متباد نمی‌کند.

بدون شک دین اسلام حرمت زیادی برای جان انسان‌ها قائل است تا جایی که در آیه ۳۲ سوره مائده تأکید می‌کند که اگر انسان بی‌گناهی کشته شود گویا همه انسان‌ها به قتل رسیده‌اند اما همین آموزه‌های اسلامی اعدام را یک حکم بازدارنده می‌داند که منجر به حفظ جامعه خواهد شد، حال اگر عده‌ای بخواهند با فشار رسانه‌ای مانع از اجرای قانون شوند، دور از انتظار نخواهد بود که امنیت تحت‌الشعاع احساسات قرار بگیرد و مجرمان باکی از هیچ تخلفی نداشته باشند.

آن وقت باید سؤال کرد که آیا تمایلی به حضور افرادی با این سوابق رفتاری و تهدیدکننده امنیت جامعه در کنار خودشان و اعضای خانواده‌شان دارند یا باز هم در صورت عدم اجرای حکم، کشور و نهادهای قانونی مقصر خواهند شد و این بار به خاطر اجرا نشدن قانون و عدم دفاع از حقوق خانواده مقتولان و متضرران همه را به مسلخ انتقاد و تخریب خواهند برد؟

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ص۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: عدالت فضای مجازی انسان استان اصفهان مقابل دادگستری خیابان نیکبخت فضای مجازی استان اصفهان جان انسان اجرای حکم دی ماه ۹۶ صدور حکم انسان ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۳۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در گزینشی المپیک حریفان را دست کم نگیرید

رئیس فدراسیون کشتی خطاب به ملی‌پوشان اعزامی این رشته به گزینشی المپیک پاریس، گفت: به داشته‌های خود اطمینان کنید و حریفان را در مسابقات گزینشی دست کم نگیرید.

به گزارش مشرق، علیرضا دبیر که با توجه به لغو پروازها، سفرش به قرقیزستان به تعویق افتاده است، در تماس تصویری، صحبت‌هایی را با ۳ آزادکار و ۲ فرنگی‌کار شرکت کننده در رقابت‌های گزینشی المپیک در قرقیزستان انجام داد.

رئیس فدراسیون کشتی خطاب به نمایندگان کشورمان گفت: اگر به دنبال کسب مدال در المپیک هستید، پس کسب سهمیه باید برایتان راحت‌تر باشد. هرکدام شما یک سردار برای ایران و نماینده ۸۵ میلیون مردم عزیز کشورمان هستید و نگاه مردم به افتخارآفرینی شما در این مسابقات است. ما با دعای خیر مردم و تشویق آن‌ها روحیه می‌گیریم و شما هم باید با بالا بردن پرچم ایران اسلامی به مردم روحیه دهید و آن‌ها را خوشحال کنید.

دبیر گفت: تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتید، هیچ کشتی‌گیری به مانند شما تمرین و کار نکرده است. به داشته‌های خود اطمینان کنید و حریفان را نیز دست کم نگیرید. کادر فنی برای شما زحمات فراوانی کشیده است.

مسابقات کسب سهمیه المپیک در کشتی آزاد فردا (جمعه) برگزار می شود که احمد محمدنژاد جوان در وزن ۵۷ کیلوگرم، یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم نمایندگان کشورمان هستند.

مسابقات کشتی فرنگی گزینشی المپیک نیز روز یکشنبه برگزار خواهد شد و امین کاویانی نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم و علیرضا مهمدی در وزن ۸۷ کیلوگرم برای کشورمان به میدان می‌روند.

دیگر خبرها

  • تجمع مردم در حمایت از عملیات سپاه پاسداران 
  • وضعیت مناطق سیل‌زدۀ جنوب سیستان و بلوچستان/ مردم مراقب خطر تمساح باشند
  • رئیسی: مسئولان عملکرد خود را با اقتضای انقلابی زیستن،‌ اندیشیدن و عمل کردن ارزیابی کنند
  • در گزینشی المپیک حریفان را دست کم نگیرید
  • ۱۳ هزار پرونده در آذربایجان غربی به سازش ختم شد
  • سازش ۱۳ هزار پرونده قضایی در آذربایجان‌غربی
  • کسب رتبه اول دادگستری ایلام در کاهش موجودی پرونده و تکریم ارباب رجوع
  • تردد پاک به معنای واقعی با موتورهای هیدورژنی پرقدرت
  • «قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون»؛ استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند
  • دبی به معنای واقعی غرق شد ! + ویدئو | تصاویری از باند پرواز فرودگاه در میان آب