Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: 4 مرکز تحقیقاتی جدید به‌منظور ارتباط بیشتر با صنایع و سازمان‌ها و انجام تحقیقات کاربردی و تقاضامحور در حال راه‌اندازی است.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی با حدود ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۱۴۷ هزار تجهیزات تخصصی، ۱۲ پژوهشکده و ۱۲۵ مرکز تحقیقاتی در خدمت جامعه دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه‌ای که در قالب سامانه‌های «ساها»، «ساتا» و آزمایشگاه همکار استاندارد آماده هرنوع خدمت آزمایشگاهی به دانشگاهیان و صنعتگران سراسر ایران است. 

با توجه به جایگاه مهم و اثربخش آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاهی در آموزش دانشجویان و آینده‌ساران، توسعه پایدار کشور، بخش تولید و به‌ویژه رونق و جهش آن، مهارت‌آموزی دانشجویان و ... در سلسله گزارش‌ها و گفتگوهای خبرگزاری آنا و در شماره 22 به ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان پرداخته می‌شود.

گفتگوی خبرنگار آنا با علیرضا کاظمی‌زاده رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان درباره‌ امکانات و ظرفیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی این دانشگاه را در ادامه می‌خوانیم.

آنا: ظرفیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازرگانی: در استان زنجان چهار واحد دانشگاهی زنجان، ابهر، هیدج و خدابنده، دو مرکز دانشگاهی طارم و ماهنشان و دو آموزشکده سمای زنجان و ابهر دایر هستند. در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان زنجان تعداد 150 کارگاه و آزمایشگاه و چهار مرکز تحقیقاتی متالورژی، بیولوژی، کشاورزی، خودرو و انرژی‌های تجدیدپذیر فعال است که در آنها فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی منجر به تولید علم و پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور صورت می‌گیرد.
 
آنا: چه دستگاه‌ها و تجهیزات شاخصی در دانشگاه متبوع‌تان دارید؟

بازرگانی: از دستگاه‌ها و تجهیزات شاخص موجود در استان می‌توان دستگاه‌های پراش اشعه ایکس، کوانتومتر، اندازه‌گیری اندازه ذرات پودر با لیزر، پتانسیواستات، دستگاه‌های سختی‌سنج و میکروسختی‌سنج، کوره ذوب القایی تحت خلأ، کوره‌های دمای بالا، جذب اتمی، طیف‌سنج مادون قرمز، طیف‌سنج ماوراء بنفش-مرئی دو پرتویی، کروماتوگرافی، ماشین‌های تراش و فرز، کانال پنج‌متری، رینولدز، انواع دوربین‌های نقشه‌برداری، دستگاه‌های کشش و خمش، فریزر درایر، فرمانتور آزمایشگاهی، تیشوپروسسور و رنگ‌آمیزی اتوماتیک بافت‌شناسی، میکرواستریوتکس، الکتروپوریشن، انواع میکروسکوپ‌های نوری، اینورت و فلورسانس، ایزوالکتریک فوکوسینگ، انواع انکوباتورهای ساده، شیکردار و دارای CO2، ترمال سایکل و Real time PCR را نام برد.
 
آنا: کاربرد این دستگاه‌ها برای چه گروه‌های تحصیلی و پژوهشی است؟

بازرگانی: این دستگاه‌ها در گروه‌های متالورژی، شیمی، ژنتیک، میکروبیولوژی، فیزیولوژی، عمران، مکانیک، صنایع غذایی، کشاورزی و دامپزشکی برای آموزش و فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی و تقاضامحور و نیز ارائه خدمات آزمایشگاهی به صنایع و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آنا:  آیا آزمایشگاه‌های شما به آزمایشگاه همکار استاندارد تبدیل شده است؟

بازرگانی: اکنون آزمایشگاه بتن واحد ابهر آزمایشگاه همکار استاندارد بوده و تبدیل سایر آزمایشگاه‌های موجود در استان به آزمایشگاه همکار استاندارد نیز در حال پیگیری است.

آنا: تاکنون چه اقداماتی برای گسترش دانش آزمایشگاهی و علمی دانشگاه‌تان داشته‌اید؟

بازرگانی: در راستای ارتباط با صنعت و پژوهش‌های مسئله‌محور، تفاهم‌نامه و قراردادهای متعددی بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان با صنایع و سازمان‌ها منعقد شده است. ازجمله این تفاهم‌نامه‌ها می‌توان تفاهم‌نامه‌های امضاشده با شرکت پارس‌سوئیچ، کانون هماهنگی دانش، صنعت، بازار، تولیدکنندگان مواد و تجهیزات آزمایشگاهی، شرکت مهندسی و تحقیقاتی فلزات غیرآهنی، اداره استاندارد، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان زنجان، انجمن مدیران کنترل کیفیت استان زنجان، مؤسسه تحقیقات ترانسفورماتور ایران، تفاهمنامه چندجانبه با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، اتاق بازرگانی استان، شرکت صنایع استیل ایران، انجمن چاقوسازان زنجان را نام برد که در راستای ارتقای توانمندی، افزایش بهره‌وری و توسعه تجاری در زمینه صنایع‌دستی و تولید ورق فولادی چاقوی باکیفیت منعقد شده است.

علاوه‌بر این دوره‌ها و کارگاه‌های  آموزشی تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی متعددی برای دانشجویان، اعضای هیئت علمی و مؤسسات و سازمان‌ها به‌منظور توانمندسازی آنان و گسترش دانش آزمایشگاهی در واحدهای استان برگزار شده است.

آنا: با توجه به شعار سال (جهش تولید) در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های واحد متبوع‌تان چه برنامه‌هایی برای کمک به رونق تولید در سال جاری دارید؟

بازرگانی: با توجه به انتخاب مدبرانه نام سال جاری توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال جهش تولید و سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی مبنی ‌بر مشارکت همه‌جانبه واحدهای دانشگاهی در امور و پدیده‌های اجتماعی در مواجهه با بحران‌های منطقه‌ای و ملی و شیوع بیماری کرونا، بیش از 500 لیتر ژل و محلول ضدعفونی‌کننده با پایه الکلی تولید و در اختیار واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان قرار گرفت. تعداد 200 هزار عدد ماسک و  3 هزار عدد گان پزشکی هم توسط واحدهای استان زنجان تولید شد.

راه‌اندازی 4 مرکز تحقیقاتی جدید در آینده نزدیک

چهار مرکز تحقیقاتی جدید نانوبیوتکنولوژی، معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی، زنجان‌شناسی و بهره‌وری، توسعه فناوری و کارآفرینی برای ارتباط بیشتر با صنایع و سازمان‌های استان به‌منظور انجام تحقیقات کاربردی و تقاضامحور در حال راه‌اندازی است.

آنا: آیا موفق به پیوستن به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری شده‌اید؟

برای استفاده بهینه از ظرفیت تجهیزات موجود در استان زنجان مراکز تحقیقات بیولوژی و متالورژی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری پذیرفته شده‌اند و عضویت سایر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های استان نیز به این شبکه در دست اقدام است.

آنا: در زمینه سامانه‌های ساها و ساتا چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

بازرگانی: تمام دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی موجود در استان به‌همراه تعرفه خدمات آنها در ساها (سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد) برای استفاده محققان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و صنایع ثبت شده است و آماده ارائه خدمات‌ آزمایشگاهی و تحقیقاتی به صنایع در ساتا هستیم.

انتهای پیام/4103/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان آزمایشگاه های دانشگاه آزاد گان پزشکی دانشگاه آزاد علیه کرونا جهش تولید معاون علمی دانشگاه آزاد آزمایشگاه همکار استاندارد دانشگاه آزاد اسلامی استان آزاد اسلامی استان زنجان آزمایشگاهی و کارگاهی کاربردی و تقاضامحور مرکز تحقیقاتی جدید خدمات آزمایشگاهی صنایع و سازمان ها موجود در استان آزمایشگاه ها مرکز تحقیقات راه اندازی دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۳۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است

دکتر منیره رحیم خانی دکترای علوم آزمایشگاهی، PhD میکروب شناسی بالینی و عضو هیئت علمی (دانشیار) دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح اهمیت نقش آزمایشگاه‌ها گفت: آزمایشگاه‌ها خط مقدم در تشخیص و درمان بیماری‌ها هستند و اگر آزمایشگاهی وجود نداشته باشد، هیچ پزشکی نمی‌تواند به تشخیص قطعی درباره بیمار خود برسد.

وی افزود: با وجود آزمایشگاه‌ها، یک دکتر می‌تواند بیماری را تشخیص دهد؛ ساده‌ترین بیماری‌ها با علائم بالینی زیاد، با وجود آزمایشگاه‌ها تشخیص داده می‌شوند.

این دکتر بیان کرد: بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است؛ من این روز را به تمام آزمایشگاهیان، سفیدپوشان و افرادی که در خط مقدم تشخیص بیماری هستند، تبریک می‌گویم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ایجاد آزمایشگاه پزشکی در مناطق صعب‌العبور
  • شرایط بهتر موجودی کیت‌های آزمایشگاهی در کشور/مرجع سلامت حامی تولید داخل
  • سی ام فروردین، روز آزمایشگاه
  • اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی/ فعالیت ۸ هزار آزمایشگاه در کشور
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در فارس
  • فعالیت ۲۵۴ آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • امروزه تشخیص طبی پیش شرط خدمات درمانی است
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود
  • پایگاه اورژانس بانوان در همدان راه‌اندازی می‌شود