Web Analytics Made Easy - Statcounter

"سبزه‌میدان" منطقه‌ای در بافت مرکزی شهر زنجان در کنار بازار معروف و تاریخی، مسجد جامع، خانه‌های به یاد ماندنی و خاطره انگیز ذوالفقاری واقع شده که می توان گفت برای همه  شهروندان زنجانی نامی بسیار آشناست که علاوه بر هسته مرکزی شهر، بخش مهمی از هویت زنجانی‌ها را نیز به خود اختصاص داده است.

به لحاظ همین اهمیت سرشار سبزه‌میدان و تاریخی بودن این منطقه، ۳۲ سال پیش یعنی در سال ۶۷ اجرای پروژه سبزه‌میدان با تصمیم مدیران شهری تصویب شد، اما طی این سال‌ها اقدامی خاصی به جز تملکات محدوده پروژه سبزه‌میدان در این محل انجام نگرفت و فقط به یک کلنگ‌زنی مختصر بسنده شد، تا اینکه عملیات اجرایی آن بصورت رسمی شهریور سال ۹۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه ای که بر اساس برنامه ریزی ها مقرر بود، با زیربنای ۱۳۰ هزار مترمربع و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با اختصاص ۵۹ هزار مترمربع میدان اصلی شهر و ۱۶ هزار مترمربع کاربری تجاری اجرا شود، اما پس از فسخ قرارداد با سرمایه‌گذار پروژه در سال ۹۵ در عمل، به فراموشی سپرده شد، تا اینکه با روی کار آمدن شورای شهر دوره پنجم و انتخاب شهردار جدید تصمیمات جدی‌تری برای اجرای آن اتخاذ شد.

اعضای شورای اسلامی شهر زنجان نیز پس از برگزاری جلسات متعدد و به قولی کار کارشناسی فراوان تصمیم گرفتند که گستره پروژه سبزه‌میدان را کاهش دهند و در واقع اجرای آن به شکل باغ ایرانی باشد که در نهایت پس از برگزاری سه بار مناقصه از سوی سازمان بازرسی استان اشکالاتی به روند انجام کار وارد شد.

پس از کش و قوس های فراوان و برای سومین بار مناقصه این پروژه از بین شرکت‌های شرکت کننده با توجه به شاخص‌های تعیین شده برگزار و در نهایت شرکت پیشگامان فن اندیش  انتخاب شد.

 در زمان حاضر بعد از گذشت سال ها بالاخره این پروژه در هسته مرکزی شهر توسط شرکت یاد شده در دست اجرا بوده و بر اساس برنامه اعلام شده مقرر شده سبزه میدان به صورت میدان عمومی و باغ ایرانی اجرا شود.

این در حالی است که شهروندان زنجانی از وضعیت پروژه‌های عمرانی این شهر چندان دلخوشی ندارند و با نگاهی به گذشته می توان این موضوع را در پروژه های مهم دیگر نظیر پل سیدالشهدا جستجو کرد که پس از گذشت سال ها و دست به دست شدن در مدیریت شهری بالاخره در این دوره از فعالیت شورا به بهره برداری رسید.

علی نظری یکی از شهروندان زنجانی در این خصوص با اشاره به اینکه مردم زنجان از اجرای پروژه های مختلف شهری رضایت ندارند، گفت: متاسفانه مسائل مختلفی از جمله تغییرات مکرر مدیریت شهری، عدم مطالبه عمومی و دیگر مسائل موجب شده عمران و آبادانی چندان امیدوار کننده نباشد.

وی اظهار داشت: سبزه میدان از جمله پروژه های مهم شهری است و هر بار مسؤولان از عملیات اجرایی و پیشرفت خوب این طرح خبر می دهند اما پس یک خاکبرداری مقطعی دیگر به فراموشی سپرده می شود.

این شهروند خاطرنشان کرد: وضعیت طرح های مختلف شهری در زنجان نشان می دهد که اجرا و پایان پروژه ها قدمتی طولانی دارد و مردم این شهر با این وضعیت، انس و الفت دیرینه‌ای دارند.

گذشته این پروژه نیز نشان می دهد که بیش از ۶ بار عملیات اجرایی آن در زمان‌های مختلف و به دست مسؤولان مختلف استانی و کشوری آغاز شده اما به علت سلایق مختلف و یا نبود اعتبارات، نیمه کاره رها شده و مدتهای طولانی راکد مانده است.

مروری بر اظهارنظرهای مسؤولان استانی نیز نشان می دهد که هر چند عزم خاصی در اجرای این پروژه وجود داشت اما موانعی موجب شد که آنگونه که باید و شاید روند طبیعی خود را طی نکند.

اعمال سلایق متعدد از علل تاخیر پروژه 

معاون امور عمرانی استاندار زنجان نیز در ارتباط با وضعیت این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت: اشکالاتی در فرآیند مناقصه پروژه سبزه میدان وجود داشت که پس از ابطال آن شهرداری زنجان مناقصه را برای پیشبرد بهتر پروژه در مدت کوتاهی تجدید کرد.

مهرداد سلطانی اضافه کرد: ابهاماتی به لحاظ فرآیند مناقصه پروژه سبزه میدان وجود داشت و نهادهای نظارتی نیز نسبت به این موضوع اشکالاتی را وارد کردند که بر همین اساس جلسه ای برگزار شد.

به گفته این مسؤول، در این جلسه مقرر شد نسبت به تعیین تکلیف نهایی مناقصه اقدام شود تا خللی در اجرای پروژه به وجود نیاید که با توجه به ایرادهای وارده، مناقصه دوباره تجدید  شد.

این مسؤول در پاسخ به علل مشکل و تاخیر در اجرای پروژه سبزه میدان زنجان نیز گفت: این پروژه مشکلاتی از قبیل خود طرح، محدوده طرح تملکات و بحث های مدیریتی داشته است.

سلطانی افزود: معضل اساسی این طرح رویکرد و راهبرد پیاده کردن آن طی سال های متمادی بوده است چرا که عده ای پروژه سبزه میدان شهر زنجان را اَبَر پروژه قلمداد می کردند که تمام مسایل آن باید مد نظر قرار می گرفت چراکه برخی ها آن را مجموعه تفریحی، فرهنگی، اداری و برخی دیگر آن را در مقیاس بزرگ می نگریستند.

وی  یادآوری کرد: هر مدیریتی به این پروژه دیدگاه خود را اعمال کرده و همین مساله موجب شده است گره این پروژه باز نشود.

به گفته معاون امور عمرانی استاندار زنجان، تغییرات مدیریتی بزرگترین آسیب را به روند اجرای این پروژه وارد کرده است، به دلیل آنکه هر مدیری تا خواسته به نتیجه نهایی در این موضوع برسد تغییر مدیریتی در سطح مدیریت شهری، شورای شهر و حتی مدیریت استان رخ داده و این مسائل موجب شده پروژه با چالش مواجه شود و تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ نشود.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن بروز مشکلات اقتصادی کشور نیز اتفاقاتی را در اجرای این پروژه رقم زد به عنوان مثال بار قبل این پروژه در مرحله اجر قرار گرفته بود که سرمایه گذار در سطح ملی این طرح، به دلیل مشکلات مالی کنار کشید و پس از آن روند پروژه تغییر کرد.

سلطانی خاطرنشان کرد: در مجموع تغییرات مدیریت شهری، ایجاد تغییرات در خود طرح، راهبردهای مدیران در این خصوص و از طرفی عمر کوتاه مدیریت شهری عامل دیگر در بروز مشکلات برای اجرای این پروژه است.

تملکات مشکل اصلی پیشبرد پروژه 

شهردار زنجان در ارتباط با آخرین اقدامات انجام شده در پروژه سبزه‌میدان نیز  گفت: متاسفانه با وجود اینکه عملیات اجرایی  پروژه سبزه‌میدان از شهریور سال قبل آغاز شده بود، اما پیشرفت فیزیکی آن تا فروردین سال جاری فقط هفت درصد یعنی یک درصد در هر ماه بوده است.

حبیب ملایی یگانه افزود: هر چند با پیگیری انجام شده در مدت زمان اخیر پیشرفت این پروژه به بالای  ۱۵ درصد رسیده است، اما با این حال این پروژه نسبت به زمان‌بندی تعیین شده عقب است.

وی با بیان اینکه طبق زمان‌بندی تعیین شده پروژه سبزه‌میدان باید در مدت ۲ سال به پایان برسد، اضافه کرد: فعالیت مستمر برای اتمام این پروژه به صورت جدی در حال انجام است و تلاش شده که تعطیلی‌های کرونا، بر پیشرفت آن تاثیری نداشته باشد.

 این مسؤول، با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادات برای پیشبرد بهتر این پروژه تزریق مالی از سوی دولت و ۲ شیفته کردن فعالیت‌ها بود، اضافه کرد: در صورتی که این مهم رخ دهد شهرداری نیز آمادگی دارد که ۲ شیفته کار را پیش ببرد.

شهردار زنجان در ادامه یکی از مشکلات کنونی پروژه سبزه‌میدان را بحث تملکات آن عنوان کرد و گفت: در صورتی که مشکل تملکات حل شود، پیشرفت فیزیکی پروژه نیز شتاب می‌گیرد.

یگانه با اشاره به مشکل درآمدی شهرداری به خاطر موضوع کرونا و نبود نقدینگی برای تملک پلاک‌های باقی‌مانده افزود: با وصول درآمدها تملکات یک به یک انجام می‌شود.

وی  خاطر نشان کرد: تعداد پلاک‌های باقی‌مانده در پروژه سبزه‌میدان حدود ۱۲ یا ۱۳ عدد است که برآورد ارزش تقریبی این پلاک‌ها حدود ۴۰ میلیارد تومان است.

این مسؤول  ادامه داد:بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کامل این پروژه نیاز است که باید اعتبارات استانی نیز به آن تعلق گیرد.

 به گفته یگانه، قرارداد پروژه سبزه میدان با پیمانکار فقط عمرانی است و مباحث مبلمان و نورپردازی در قرارداد گنجانده نشده  که امیدواریم این بخش وارد قرارداد شود.

شهردار زنجان ادامه داد: قرارداد اولیه این پروژه ۶۴ میلیارد تومان است و در صورت افزودن موارد جدید بطور قطع مبالغ بیش از این خواهد بود که در یکی از جلسات نیز عنوان شد که این طرح جزو پروژه‌های شاخص گنجانده شده تا بتوان کمک‌های لازم را انجام داد.

وی اجرای کانال مشترک تاسیساتی در پروژه سبزه‌میدان را به عنوان اقدامی بی نظیر در زمینه عمران شهری عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم که این طرح در سایر نقاط شهر زنجان نیز اجرا شود.

به گفته این مسؤول در سفر اخیر معاون رییس جمهوری بازدید از این پروژه برای اختصاص اعتبار  دولتی انجام گرفت، هر چند قول های داده شد، اما رقم آن هنوز مشخص نیست.

پیشرفت پروژه سبزه میدان به ۲۶ درصد رسیده است

رییس شورای اسلامی شهر زنجان نیز با اشاره به اینکه هم اکنون پیشرفت پروژه سبزه‌میدان در جبهه‌های مختلف متفاوت است، گفت: پیشرفت کار در جبهه شرقی، روند خوبی داشته  اما  در جبهه غربی و شمالی از مدت زمان پیش‌بینی شده عقب است. 

عباس راشاد افزود: طبق برنامه تعیین شده قرار است پروژه سبزه میدان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ افتتاح شود و در این خصوص حتی به نمایندگان دولت پیشنهاد ارائه شد در صورت حمایت های دولتی از این پروژه روند عملیاتی اجرایی آن با سرعت بیشتری ادامه یابد. 

وی اضافه کرد: هم اکنون کارگاه سبزه‌میدان به صورت ۱۲ ساعته فعال است و شورا و شهرداری آماده ۲۴ ساعته کردن فعالیت کارگاه در صورت تامین اعتبار آن از سوی وزارت کشور است.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه باید تاکنون به ۲۹ درصد می رسید، گفت: اکنون این میزان ۲۶ درصد اعلام شده و تعداد پلاک های باقیمانده ۱۱ پلاک است که ۲ پلاک آن قطعی شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت اعلام کرده که حاضر است بخش عمده ای از نیاز پروژه سبزه میدان را تامین کند که امیدواریم این مهم محقق شده و در زمان خود عملیاتی شود.

جوانب مختلف پروژه شهری باید در نظر گرفته شود 

 عضو هیات علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به علل تاخیر این پروژه گفت: این موضوع می تواند دلایلی مختلفی داشته باشد که اصلی ترین علت این  است که پروژه در مقیاس وسیعتری تعریف شد که با توان مالی و اقتصادی شهرداری زنجان سازگاری نداشت و از طرفی نوسانات اقتصادی قیمتی طی چند سال گذشته نیز موجب شده که پیش از این پروژه با مبلغ کمتری امکان اتمام آن وجود داشت چندین برابر هزینه صرف شود.

مهدی ساشورپور افزود: همین نوسانات اقتصادی تاثیر بسزایی در به تعویق افتادن و بالا رفتن ریسک پیمانکاران به ویژ در قسمت اجرایی شده است که این مهم نیز دلیل کمرنگی نیست.  

وی اضافه کرد: برای همه پروژه های شهری در دانش شهرسازی مطالعات تحقق پذیری انجام می شود و در این مطالعات چند بعدی شهری و معماری ملاک قرار می گیرد شامل ابعاد اجتماعی، ارزش اقتصادی و ارزش زیست محیطی لحاظ می شود.

 این  استاد دانشگاه ادامه داد: چیزی که نشان می دهد این است که در ابتدای کار طرح بزرگ سبزه میدان مطرح شد بایک نگاه غیر اقتصادی و غیر اجتماعی پیشنهاد شده بود و از طرفی نتیجه این کار توان اقتصادی شهرداری عمده مشکلات آن به ۲ حوزه حقوقی تملک املاک با توجه به قوانین سختگیرانه باز می گردد که مدت زیادی را بخود اختصاص داد، دیگری بحث هزینه های هنگفت آن است که تاخیر را موجب شده است.  

وی، با اشاره با اینکه آیا این فضای ترسیم شده در پروژه سبزه میدان مورد نیاز شهروندان زنجانی است یا نه؟ نیز ادامه داد: این مسائل باید قبل از شروع پروژه سنجیده می شد نه اینکه بعد شروع پروژه انجام شود و از طرفی تملکات و تخریب های انجام گرفته، بافت مرکزی و هسته شهر نابسامان شده و باید هرچه سریع تر این بافت تاریخی را به یک وضعیت مناسب و سامان رساند.

ساشورپور افزود: عوامل مجموعه مدیریت شهری نیز به صورت شبانه روزی در حال تلاش و فعالیت هستند، مشاورانی نیز بحث طراحی پروژه را به پیش بردند و اگر در این خصوص مشاوره هایی از متخصصان شهرسازی گرفته شود می توان به طرح مطلوب و مناسبی برای شهرمان امیدوار بود و در نهایت شهروندان نیز از آن بهره مند خواهند شد.

این عضو هیات علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در این شهر پروژه های موفق نظیر پل امام حسن(ع) در موعد مقرر افتتاح و به بهره برداری رسید، ادامه داد: اگر خواست مدیریت شهری بوده و مشکل جانبی ایجاد نشود، بطور حتم پروژه های شهری می توانند در بازه زمانی تعیین شده خود و با کمترین تاخیر به اتمام و سرانجام برسند.

وی اضافه کرد: مقداری همت و جدیت در بحث زمانی پروژه ه حیاتی بوده که متاسفانه ایرانی ها به این مهم توجه و حساسیت لازم را ندارند که توجه بیشتر می تواند به بهره برداری پروژه ها در زمان مقرر منتهی شود.

ساشارپور خاطرنشان کرد: موضوع دیگر اینکه زمان کوتاهی برای اجرای پروژه های شهری اختصاص می یابد و در واقع همه جوانب آن خوب سنجیده نمی شود که پس از مدتی و در هنگام اجرا مشاهده می شود که برخی حوزه ها مغفول مانده که رفع مشکلات آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی اظهار داشت: اگر در ابتدای کار مطالعات عمیق تر و تخصص تری برای پروژه ها انجام گیرد و ارزش و وقت بیشتری را برای مطالعه و زمان بندی معقولی برای طرح ها اعمال شود و از طرفی نگاه تبلیغاتی نیز به آنها نداشت، به طور حتم در مرحله اجرا نیز کارها به موقع و در موعد مقرر به اتمام می‌رسد.

برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی شورای اسلامی شهر زنجان دولت زنجان شهرداری زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی شورای اسلامی شهر زنجان دولت زنجان شهرداری زنجان دانشگاه آزاد اسلامی شورای اسلامی شهر زنجان دولت زنجان شهرداری زنجان شورای اسلامی شهر زنجان پروژه سبزه میدان پروژه سبزه میدان شهروندان زنجانی اجرای این پروژه عملیات اجرایی سبزه میدان اجرای پروژه مدیریت شهری نشان می دهد برای اجرای تعیین شده زنجان نیز موجب شده پروژه ها موجب شد پلاک ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۳۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات از ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان

رئیس هیأت فوتبال استان زنجان گفت: با ورود ساخت و تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان از ملی بودن به استانی بودن تغییر یافته است.

نادر بلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان درباره آخرین وضعیت پیگیری ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان اظهار کرد: ۸۵ درصد امورات مربوط به کار ورزشگاه انجام شده است و خوشبختانه در چند ماه گذشته اتفاقات مثبتی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه پس از سفر ریاست جمهوری اتفاقات مثبتی در اختصاص اعتبار به این پروژه رخ داده است؛ افزود: از طرفی این پروژه از ملی به استانی تغییر یافته است.

رئیس هیأت فوتبال استان زنجان با اشاره به اینکه استانی بودن پروژه این مزیت را دارد که استان به صورت مستقل قادر خواهد بود، سریع‌تر یک سری از کارها را انجام دهد، بیان کرد: البته اداره کل ورزش و جوانان نیز پیگیر موضوع است و امیدواریم امسال این کار به پایان برسد.

بلباسی با بیان اینکه افتتاح این ورزشگاه پایان کار نیست و قطعاً باید یک سری برنامه‌ریزی نیز پس از افتتاح رخ دهد، افزود: یک موضوع ورود بخش خصوصی برای بحث بهره برداری از ورزشگاه و دیگری هم خرید تیم فوتبال است که امیدواریم این امر نیز با حمایت مسئولان محقق شود.

وی افزود: انتقال این پروژه از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور تا چند روز آینده به ورزش و جوانان انجام شده و با تمام قوت کارهای باقیمانده به اتمام می‌رسد.

گفتنی است؛ ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان با ۶۰ هزار و ۶۰۶ مترمربع زیربنا یک پروژه ملی محسوب می‌شود که کلنگ آن در سال ۸۴ به زمین زده شد و مسؤولیت ساخت آن به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور واگذار شد، ابتدا قرار بود این پروژه چهار ساله در کنار مجتمع تفریحی گاوازنگ این شهر به بهره‌برداری برسد.

پس از انجام طرح مطالعاتی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان در سال ۸۳ عملیات اجرایی آن سال ۸۴ آغاز شد، این در حالی است که پس از گذشت ۱۷ سال مردم زنجان به ویژه ورزش‌دوستان در انتظار افتتاح و بهره‌برداری این پروژه بزرگ ورزشی هستند.

کد خبر 745320

دیگر خبرها

  • ۳۲۱ نفر از فرزندان شهدا و جانبازان زنجانی در آزمون استخدامی ثبت نام کردند
  • کمک بیش از یک میلیارد ریالی زنجانی ها به مردم غزه
  • کمک بیش از یک میلیارد ریالی زنجانی‌ها به مردم غزه
  • ببینید | تیپ زرهیِ ارتش به میدان آمد؛ تصاویری از رژه نیروهای مسلح در زنجان
  • ۵۴۴ پرونده تخلفاتی برای اصناف زنجانی تشکیل شد
  • آخرین جزئیات از ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان
  • چشم‌انتظاری سهامداران عدالت برای دریافت مرحله سوم سود/ چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟
  • طرح جدید دیوارنگاره میدان حضرت ولی‌عصر(عج) زنجان
  • در روز ۲۶ فروردین مردم قزوین در حمایت از پاسخ قاطع سپاه به اسراییل در سبزه میدان تجمع کردند
  • زنجانی ها منتظر هوای گرم باشند