Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه مداحان اهل بیت روزهای گذشته در توییت ها و پست های جداگانه ای بر اصل بودن حفظ جان مردم تاکید کردند و نظر ستاد ملی مقابله با کرونا را فصل الخطاب دانستند تا همانند مرحله قبل و موج همیاری که برای مقابله با کرونا پرچم دار آن بودند، در این برهه هم با تاکید بر عقلانیت شیعی مسیر را برای تصمیمات درست هموار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون این وظیفه برعهده ستاد ملی کرونا است تا پروتکل های کامل و جامعی در وقت مناسب برای عزاداری محرم مشخص کنند تا عزادارای های امسال مبتنی بر آن پروتکل ها و با کم ترین ریسک برگزار شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ کسی نمی‌توانست واقعه‌ای را تصور کند که بتواند یک باره زندگی هشت میلیارد نفر جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار داده و فراتر از آن تهدید کند و همه جمعیت دنیا را مجبور کند زندگی خود را تغییر دهند، دست از بسیاری از علایق خود بردارند و حتی از نزدیک شدن به یکدیگر پرهیز کنند.

اما این اتفاق در مقابل چشم همگان افتاد تا انسان‌ها بعد از این همه پیشرفت علمی و تحقیق و پژوهش پزشکی و انسانی پی به میزان ناتوانی خود ببرند. کرونا مانند یک معجزه بر جان جهان افتاد و همه چیز را عوض کرد.

پدیدار شدن کرونا اتفاق غیرمنتظره و غیرمترقبه‌ای بود که کسی انتظار آن را نداشت و با توجه به سرعت انتشار آن اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان در مقابل آن درماندند و دولت‌ها بعد از گذشت مدتی از انتشار ویروس توانستند در جهت پیشگیری و کنترل آن قدم‌هایی بردارند.

*هیئات مذهبی پیش قدم مبارزه با کرونا

در این بین کمک مردم و به میدان آمدن گروه‌ها و نیروهای مردمی می‌توانست در جهت پیشگیری، درمان، کنترل و مدیریت اوضاع برگ برنده هر یک از کشورهای جهان شود که در کشور ما این همراهی به وجود آمد. گروه‌های مردمی از پیش متشکل مانند پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج و هیئات مذهبی که با روحیه ایثار و شهادت طلبی و خدمت به دیگران در اثر زندگی بر روی پلتفرم اسلام ناب محمدی رشد کرده و پرورش یافته بودند، وارد میدان شدند.

با توجه به نیازهای اولیه بیان شده توسط جامعه پزشکی و وزارت بهداشت در حالی که به مردم توصیه می‌شد از منازل خود خارج نشوند و تعطیلی‌های عمومی و اجباری کل کشور را فرا گرفت و وحشت و هراس از پیدا شدن یک ویروس ناشناخته و کشنده جدید اکثر مردم را در خانه‌ها نگه داشته بود، هر یک از این گروه‌های مردمی یا اقدام به تولید ماسک کردند، یا اقدام به ضدعفونی کردن خیابان‌ها و یا داوطلب حضور در خط مقدم مبارزه با کرونا در بیمارستان‌ها شدند.

 

*نیروهای مردمی ایثارگر پرورش یافته مکتب عاشورا بودند

دل به دریای خدمت زدن و مبارزه کردن با ویروس منحوس کرونا برای نجات مردم بدون ترس و هراس از مرگ نتیجه درس‌های ایثار و شهادت و آمیخته شدن این فرهنگ با خون هیئتی‌ها در مجالس معرفت و روضه و عزاداری امام حسین علیه‌السّلام بود.

فرهنگ محرم و امام حسین و عاشورا است که این آمادگی را برای انسان‌ها برای مقابله با چنین رویدادها و خطراتی روبرو می‌کند. کرونا به کسانی که در طول سال‌های گذشته خواستار خرج کردن هزینه عزاداری‌ها برای کمک به فقرا می‌شدند آموخت که باید محرم و عزاداری برای امام حسین علیه‌السّلام و شهدای عاشورا باشد تا جامعه نمیرد و در عین این که راه و روش زندگی کردن را به مردم آموزش می‌دهد آن‌ها را برای چنین مواقعی و برای شهادت و ایثار در راه خدمت به هم نوع آماده کند.

با نزدیک شدن به ماه محرم زمزمه‌ها و مباحثی در رابطه با برگزاری مراسم عزاداری این ماه آغاز شده است. رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد اما در سطح جامعه نظرات متفاوتی در رابطه با چگونگی برگزاری عزادارای در محرم بیان می شود.

 

*هر خانه یک حسینیه باشد

برخی از شخصیت‌های علمی کشور در این رابطه اظهار نظر کرده و خواستار برپایی عزای امام حسین علیه‌السّلام متفاوت از سال‌های گذشته هستند.

محمدرضا محبوب‌فر، جامعه‌شناس و اپیدمیولوژیست، از آن جمله است. وی معتقد است پاندومی و جهان‌گیری کرونا شرایط امسال را متفاوت از سال‌های گذشته کرده است و با توجه به خیل دلشیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام و استقبال ایشان از مراسم عزاداری محرم برای پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 باید تصمیم متفاوتی در برگزاری مراسم محرم امسال نسبت به سال‌‌های قبل اتخاذ کنیم.

این عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران گفت: از نگاه جامعه‌شناسی عزاداری‌ها در محرم به گونه‌ای است که شور و هیجان خاصی برای عزاداری امام حسین علیه‌السّلام ایجاد می‌شود که اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند و به عبارت دیگر این دستورالعمل‌ها در این شرایط امکان اجرا، و مراقبت ندارند.

این عضو ستاد کشوری مقابله با کرونا افزود: مراسم محرم جزء امور مستحب است و اگر شرکت مردم در این تجمعات منجر به شیوع بیماری و ایجاد ضرر و زیان برای سلامتی عزاداران و عموم جامعه شود، از لحاظ شرعی هم محل اشکال می‌شود.

محبوب‌فر پیشنهاد داد علاقمندان اهل بیت علیهم‌السّلام امسال به شیوه دیگری عزاداری را برپا کنند و با شعار «هر خانه یک حسینیه»، اعضای خانواده بدون خارج شدن از منزل درون خانه اقدام به سوگواری و عزاداری برای امام حسین علیه‌السّلام و یاران باوفای ایشان کرده و از طریق فضای مجازی و تلویزیون در عزاداری‌ها مشارکت کنند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در صورت برگزاری مراسم ایام محرم و همچنین تجمعات دیگر از جمله آزمون‌های سراسری که شاهد برگزاری آن خواهیم بود، بیش از 60 درصد به آمار کنونی مبتلایان به کرونا اضافه شود که با احتساب حداقل میزان کشته شدگان ناشی از ابتلا به این ویروس با رقم وحشتناکی از آمار مرگ و میر روبرو خواهیم شد.

این عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران تأکید کرد: کرونا ویروس جدید شدیداً عفونی بوده و انتقال و کشندگی بالایی دارد لذا توصیه ما ماندن در منزل و عدم خروج از خانه جز برای موارد ضروری است.

*دستورالعمل‌های بهداشتی را در هیئات اجرایی می‌کنیم

حجت‌الاسلام اسماعیل شامحمدی، کارشناس مذهبی هم در این رابطه به صاحب نیوز گفت: در صورتی که مراسم عزاداری محرم امسال نیز مانند سال‌های گذشته در فضای بسته با جمعیت متراکم و شلوغ برگزار شود قطعاً اتفاق ناگواری خواهد افتاد و نتیجه‌ای که همه نگران آن هستند رخ خواهد داد.

وی افزود: اما این مسأله قابل حل است و تجربه برگزاری نمازهای جماعت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نشان داد که می‌توان اوضاع را مدیریت کرد و چه بسا در صورتی که مراسم در فضای باز، با رعایت فاصله و اجبار در استفاده از ماسک برگزار شود، مشکلی پیش نخواهد آمد و میزان رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا از نمازهای جماعت نیز بیشتر خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام شامحمدی اظهار کرد: امسال تعطیلی مساجد و مراسمات مذهبی موجب شد ماه رمضان شور و شوق سال‌های قبل را نداشته باشد و در نتیجه بسیاری از مردم اذعان کرده‌اند امسال از لحاظ معنوی ضعیف‌تر از قبل شده‌اند که این امر پیامدهای منفی در اجتماع به همراه خواهد داشت و همواره کاهش میزان معنویت در جامعه با افزایش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فردی و پایین آمدن کیفیت زندگی برابر بوده است.

جامعه مداحان اهل بیت روزهای  گذشته در توییت ها و پست های اینستاگرامی جداگانه ای بر اصل بودن حفظ جان مردم تاکید کردند و نظر ستاد ملی مقابله با کرونا را فصل الخطاب دانستند تا همانند مرحله قبل و موج همیاری که برای مقابله با کرونا پرچم دار آن بودند، در این برهه هم با تاکید بر عقلانیت شیعی مسیر را برای تصمیمات درست هموار کنند. هم اکنون این وظیفه برعهده ستاد ملی کرونا است تا پروتکل های کامل و جامعی در وقت مناسب برای عزاداری محرم مشخص کنند تا عزادارای های امسال مبتنی بر آن پروتکل ها و با کم ترین ریسک برگزار شود.

گزارش از احسان جدیدی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دستورالعمل های بهداشتی امام حسین علیه الس لام مقابله با کرونا دستورالعمل ها سال های گذشته عزاداری محرم برگزار شود پروتکل ها ستاد ملی اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۴۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت زدایی اقدام اولویت دار سپاه روح‌الله استان مرکزی است

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی در آئین تجلیل از رزمندگان و خانواده‌های تیپ ۷۱ مردم پایه سپاه روح الله، اظهار کرد: حضور در مناطق مرزی و محل‌های استقرار رزمندگان تیپ ۷۱ مردم پایه سپاه روح الله در غرب کشور، بهترین خاطرات به یاد ماندنی را برای من به همراه داشت.

استاندار مرکزی محرومیت زدایی را از جمله اقدامات تیپ ۷۱ سپاه روح‌الله استان مرکزی دانست و افزود: امروز پس از گذشت حدود ۲ سال و نیم مجاهدت، ایثار، خدمت و تلاش شبانه روزی رزمندگان تیپ ۷۱ مردم پایه در حال مراجعت هستند که در این مأموریت بسیار دشوار، موفق و سربلند بیرون آمدند و موجب افتخار جامعه رزمندگان و نیروهای مسلح استان مرکزی شدند و مایه امید و دلگرمی همه مردم استان هستند.

مخلص الائمه تأکید کرد: مجاهدتِ توأم با نظم و اِشراف و روحیه عالیِ فرماندهان، تکاوران و بسیجیانِ تیپ ۷۱ در مناطق غرب کشور بسیار قابل تقدیر بود و با توجه به اینکه امنیت یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت است زحمات و مجاهدت‌های این تیپ در پیشرفت کشور بسیار قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: همچنین اقدامات مردم‌یاری تیپ ۷۱ روح‌الله در منطقه و تعامل جوانان و پیشکسوتان بسیجی و فرماندهان این تیپ با مردم و ریش‌سفیدان نیز شایان توجه بود و تیپ ۷۱ سپاه روح الله با حضور مقتدرانه خود در غرب کشور افتخاری دیگر برای مردم قهرمان استان مرکزی به ماندگار گذاشت.

فلسفه سپاه حضور شجاعانه در قلب مخاطرات است

فرمانده تیپ ۷۱ مردم پایه سپاه روح الله استان مرکزی نیز بیان کرد: فلسفه سپاه پاسداران حضور و ایستادگی شجاعانه در قلب مخاطرات است و مهمترین ویژگی پاسداران و بسیجیان ثبات قدم، اعتقاد به نصرت الهی و بصیرت است.

سردار رضا کریمی افزود: حضور تیپ ۷۱ مردم پایه سپاه روح الله در مناطق مرزی استان کرمانشاه دارای برکات بسیار فراوانی بود که مهمترین آن خدمت به مردم و تأمین امنیت در مناطق مرزی بود که با توکل بر خدا و مجاهدت‌های فراوان علاوه بر رفع بسیاری از تهدیدات اقدامات بزرگ و اساسی در حوزه‌های خدمت رسانی انجام شد.

وی تأکید کرد: مردم دوستی، مردم داری و مردم یاری مهمترین رکن فعالیت‌های تیپ ۷۱ در مناطق مرزی بود که اقدامات اساسی و کلان در حوزه‌های محرومیت زدایی و کمک‌های معیشتی انجام شد.

سردار کریمی با اشاره به اقدامات و مأموریت‌های تیپ طی یک دو دهه اخیر بیان کرد: تیپ مردم پایه ۷۱ سپاه در ۲ دهه اخیر در مأموریت‌های مختلف از جمله حضور در شمال غرب کشور، دفاع از حرم اهل بیت (ع)، حضور در استان‌های مختلف و رفع بحران‌های طبیعی از جمله سیل و زلزله و حضور در استان کرمانشاه خوش درخشیده و در این مأموریت‌ها علاوه بر اینکه تجارب ارزنده‌ای کسب کرده توانسته الگوهای خوبی در کشور به ماندگار بگذارد.

وی تأکید کرد: با توجه به سرکشی‌های فرماندهان ارشد و مسئولین کشوری از پایگاه‌ها و فعالیت‌های تیپ ۷۱ در کرمانشاه و همچنین گزارشات میدانی نشان از موفقیت ۱۰۰ درصدی تیپ در منطقه دارد و قطعاً تا سالیان سال برکات فعالیت‌های ماندگار تیپ مشهود است.

کد خبر 6063111

دیگر خبرها

  • دیدار مداحان و شعرای آیینی با امام جمعه شهرکرد
  • لزوم برخورد با مسئله روزه‌خواری علنی
  • مردم و مسولین ادامه دهنده راه شهدا باشیم/خدمت به مردم اولویت باشد
  • برگزاری مراسم شب قدر در بیش از ۹۵ مسجد شهرستان بهار
  • حمایت از فلسطین اولویت جهان شهرمقاومت
  • ابتکار و انجام کارهای جدید که به چشم مردم می‌آیند اولویت مسئولان باشد
  • امیدآفرینی و تحقق شعار سال اولویت شهرداری و شورای شهر است
  • مدیر رسانه ای مس رفسنجان: بازی سختی با استقلال در تهران داریم/ بخشی از مطالبات فصل قبل باقیمانده است
  • محرومیت زدایی اقدام اولویت دار سپاه روح‌الله استان مرکزی است
  • اولویت‌های جامعه کارگری در سال ۱۴۰۳