Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@19:59:17 GMT

ربیعی: بودجه خودکفایی گندم را حذف نکرده‌ایم

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۴۷۰۳

به گزارش الف، با توجه به شرایط پیش آمده برای علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت، در روزهای اخیر به بخش عمده‌ای از سوالات پاسخ مکتوب داده شده است. امروز نیز سخنگوی دولت پاسخ سوال خبرگزاری مهر را مکتوب داده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص علت حذف بودجه خودکفایی گندم و ادغام آن در ردیف اعتباری به نام بودجه خوداتکایی، اظهار کرد: در خصوص به کار بردن عبارت حذف ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم در سال ۹۴ باید گفت حذفی در کار نبوده و بخشی از اعتبارات آن در قالب طرح ضریب خود اتکایی محصولات اساسی کشاورزی که اتفاقاً عمده آن مربوط به گندم است تغییر یافته است، همچنین در طرح قدیمی، یارانه ناچیزی برای بذر گندم وجود داشت در حالی که در حال حاضر چند صد میلیارد تومان از یارانه نهاده‌ها است که مبالغ بالایی برای یارانه بذر به ویژه بذر گندم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: علاوه بر این قبل از سال ۹۴ از محل ردیف اعتباری گندم مبلغ اندکی برای مکانیزاسیون پرداخت می‌شد در حالی که در حال حاضر با ایجاد طرح کمک‌های فنی مکانیزاسیون و ایجاد خط تسهیلات مکانیزاسیون که عمده آن صرف مکانیزاسیون گندم می‌شود جهش بزرگی برای نیل به خودکفایی گندم برداشته شده است.

ربیعی تاکید کرد: خودکفایی در تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و برای تولید گندم یک برنامه ۱۲ ساله تا پایان برنامه هفتم تهیه و تدوین و از سال ۹۳ به مرحله اجرا گذارده شده است، در این راستا با حمایت و پشتیبانی‌های علمی، فنی و اجرایی و تلاش کشاورزان سختکوش و لطف خداوند متعال، در حالی‌که در حد فاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۲ میانگین تولید گندم حدود ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار تن بوده و ناگزیر به واردات متوسط ۶ میلیون تن بودیم اکنون در سایه برنامه‌های کلان دولت تدبیر و امید تولید گندم کشور به رقم حدود ۱۴ میلیون تن رسیده است.

سخنگوی دولت گفت: این میزان تولید، کلیه مصارف و نیاز داخلی را (شامل نان، بذر، دام و سایر) پاسخ می‌دهد که با رشد ۱۱۸ درصدی همراه بوده است. در سال جاری نیز تاکنون حدود ۷ میلیون تن از کشاورزان، گندم خریداری و تحویل سیلوها شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد و در مجموع ۸۷ درصد خرید سال قبل تحقق پیدا کرده و این در حالی است که برداشت گندم تا اواسط شهریور ادامه دارد و خرید از کشاورزان نیز تا آخر آبان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: میزان واردات گندم در شروع این دولت به دلیل شرایط آن زمان حدود ۶ میلیون تن بوده در حالی که چند سال متوالی است که تولید داخلی گندم، همه نیاز مصارف کشور را به طور کامل برآورده می‌کند و اگر هم وارداتی به شکل محدود صورت گیرد برای تامین ذخائر استراتژیک کشور است که با مسئولیت و هماهنگی وزارت صمت انجام می‌پذیرد و ربطی به مصارف عمومی کشور ندارد.

ربیعی ادامه داد: بنابراین برخلاف ادعاهای ذکر شده در حال حاضر نه تنها تولید گندم زمین نخورده بلکه در کمال افتخار در ۵ سال اخیر کشور به خوداتکایی کامل در تولید گندم رسیده و حتی در سال اخیر تولید بیش از نیاز عمومی کشور بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: چنانکه گفته شد ردیف خودکفایی با افزایش مبالغ آن در قالب بودجه تامین نهاده‌ها، توسعه مکانیزاسیون و توسعه خوداتکایی ادامه داشته و عملاً حذف نشده است.

منبع: الف

کلیدواژه: خودکفایی گندم سخنگوی دولت تولید گندم میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۴۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ملی گندم و نان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ سی و یکم فروردین، روز ملی گندم و نان بر فعالان زنجیره‌ گندم تا نان در استان مرکزی و سراسر کشور گرامی‌ باد.

استان مرکزی در تولید آرد و نان کامل سبوس‌دار در کشور پیشگام بوده و بزرگ‌ترین کارخانه تولید آرد کامل کشور با فناوری بومی و استاندارد در استان فعال است.

اکنون حدود ۹۰ نانوایی در استان مرکزی، نان را با آرد کامل پخت و عرضه می‌کنند. این در حالی است که پارسال بیش از ۲۵۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان مرکزی خرید تضمینی شد. این میزان خرید رشد ۳۰ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۹۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که در بحث تأمین نیاز خود در حوزه نانوایی، صنف و صنعت از مسیر تولید استان، خودکفا است.

دیگر خبرها

  • خوکفایی در گندم علاوه بر تامین امنیت غذایی، اهرم موازنه قوا در روابط بین الملل است
  • پیش‌بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری
  • خودکفایی در تولید بذر گندم در اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • روز ملی گندم و نان
  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • تحریم ها باعث قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان شد