Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ فربد زاوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه اگر قیمت دلار بالا نمی‌رفت هم خودرو گران می‌شد، اظهار کرد: این کالا ارتباط مستقیمی با نرخ ارز ندارد و دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو، تورم بالای اقتصادی است و از آنجا که دولت به جای جبران اشتباهاتش، مدام درحال تکذیب آنهاست، بنابراین دلار گران نشود نیز شاهد نوسان قیمت خودرو خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زاوه تصریح کرد: ضمن اینکه نوسان ارز به این سرعت در بازار خودرو تاثیرگذار نخواهد بود، همانطور که در سال‌های ۸۴ تا ۹۰ نرخ ارز در کشور ثابت بود و دیدیم که قیمت مسکن حدود ۴برابر و خودرو بیش از ۳برابر گران شد بنابراین نرخ ارز درواقع دماسنج تورم در هر کشوری است و بلافاصله تغییرات تورم را نشان می‌دهد؛ یعنی می‌توان گفت افزایش نرخ ارز علت رشد قیمت خودرو نیست بلکه، نرخ ارز خودش هم معلول تورم است.

ادامه روند افزایش قیمت خودرو تا پایان سال

او درباره حال و هوای این روز‌های بازار خودرو توضیح داد: این روز‌ها قیمت‌ خودرو مجددا افزایشی شده و حجم معاملات هم به شدت کاهش یافته و بازار خودرو در حالت رکود تورمی قرار دارد اما پیش‌بینی شده بود که بازار خودرو تا پایان امسال دچار رکود تورمی شود که متاسفانه زودتر با این بحران مواجه شدیم و حالا به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

زاوه با گلایه از کمبود عرضه خودروسازان گفت: خودروسازان ادعا می‌کنند که عرضه خودرو را بیشتر کرده‌اند درحالیکه نگاهی به وضعیت بازار نشان می‌دهد این ادعا چندان درست نیست زیرا بخشی از افزایش قیمت خودرو متاثر از همین موضوع نامتعادل بودن عرضه است.

وی افزود: همچنین حجم تعهدات معوق خودروسازان بسیار بالا است، به همین دلیل تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده هم تاثیر چندانی در بازار نخواهد گذاشت ضمن اینکه با بازنگری مجدد قیمت خودرو در کارخانه و کاهش حاشیه سود آن، عده‌ای برای تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی دچار تردید شده‌اند؛ این خطری است که بارها هشدار داده‌ام، یعنی روزی که قیمت خودرو به بازار نزدیک شود یا معاملات به سمت توقف پیش رود، شاهد افت شدید تقاضا برای خودرو خواهیم بود و باید منتظر ورشکستگی خودروسازان باشیم.

به گفته زاوه، در حال حاضر تقاضای بالای موجود مربوط به خودرو‌های کارخانه است که حاشیه سود بالایی نسبت به بازار آزاد دارد درحالیکه اگر قیمت کارخانه و بازار به همین نزدیک شود با سونامی انصراف خریداران خودرو از کارخانه مواجه خواهیم شد.

وی راهکار کنترل بازار خودرو را اصلاح نظام مالی دولت دانست و تاکید کرد: تا زمانی که دولت نپذیرفته نابسامانی بازار خودرو متاثر از اقدامات خودش است، مشکل حل نخواهد شد.

این کارشناس بازار خودرو در واکنش به بازنگری قیمت‌های خودرو در کارخانه نیز اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو‌های کارخانه در بازنگری دور دوم بهتر از دور اول بود اما بازهم تولید خودروسازان با این قیمت‌ها با زیان همراه خواهد بود،ضمن اینکه زیان انباشته خودروسازان به حدی بالا است که هرچقدر هم خودرو را گران بفروشند زیان آن‌ها جبران نخواهد شد.

زاوه در پایان تاکید کرد: یکی از اساسی‌ترین کارهایی که در صنعت خودرو مغفول مانده، فروش سهام خودروسازی‌ها است؛ الان بهترین فرصت برای واگذاری سهام این شرکت‌ها است تا شرکت‌ها بتوانند مشکلات ساختاری خود را که با تجدید ارزیابی‌ها مخفی کرده بودند به صورت واقعی حل کنند.

قیمت روز خودرو در بازار آزاد

قیمت‌های خودرو در بازار آزاد امروز (۹۹/۵/۱۲) توسط اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اعلام شده است.

قیمت پراید و تیبا در بازار آزاد

امروز قیمت پراید۱۳۱ حدود ۸۱میلیون، پراید۱۱۱ با قیمت ۹۳میلیون تومان و مدل ۱۳۲ از این خودرو با قیمت ۸۱میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار اعلام شده است.

قیمت هر دستگاه تیبا صندوقدار نیز در بازار امروز به ۹۶میلیون و تیبا۲ به ۱۰۷میلیون تومان رسیده است و ساینا نیز در بازار ۱۰۸میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت انواع پژو در بازار

طبق اعلام اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، امروز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ۲ در بازار آزاد ۱۶۳میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۵ نیز ۱۹۷میلیون و قیمت پژو۲۰۶ صندوق دار هم ۱۹۱میلیون تومان است.

همچنین قیمت پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس ۱۳۲میلیون تومان و پژو پارس سال نیز ۱۶۲میلیون تومان اعلام شده است.

در بازار آزاد امروز سمند سورن با قیمت ۱۹۰میلیون، رانا ۱۶۱میلیون، دنا معمولی ۲۱۲ میلیون و دنا پلاس با قیمت ۲۶۲میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت روز پژو ۲۰۷ دستی به ۲۲۸میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۲۹۸ میلیون و هایماS۷ توربو اتوماتیک به ۵۶۰میلیون تومان در بازار آزاد تهران رسید.

پربیننده ترین قیمت پراید امروز ۱۳۹۹/۵/۱۱ شرایط فروش اقساطی خودرو قیمت روز خودرو ال ۹۰ +جدول برنامه قرعه کشی جدید ایران خودرو اعلام شد قیمت پژو امروز ۱۳۹۹/۵/۱۰

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو قیمت روز خودرو قیمت پراید امروز قیمت پراید پراید قیمت پژو ۴۰۵ قیمت روز پژو ۲۰۷ ایران خودرو خودرو سایپا قیمت خودرو پراید قیمت پراید فروش خودرو قیمت روز خودرو پیش فروش خودرو شرایط ثبت نام خودرو ثبت نام ایران خودرو قیمت پراید امروز شرایط ثبت نام ایران خودرو سایت ثبت نام ایران خودرو 30 07 20 10 48 ثبت نام خودرو قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت افزایش قیمت خودرو بازار آزاد بازار خودرو قیمت پژو اعلام شد نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۴۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به تصمیم اخیر سازمان استاندارد در تغییر شاخص‌های کیفی خودرو‌ها اظهار کرد: ما مخالف این موضوع نیستیم بلکه درخواست ما این است که مسئولیت تدوین استاندارد جدید خودرو‌ها را به فعالان این صنعت واگذار کنند. انجام این کار سبد محصولات خودروسازان را محدود و قیمت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تصمیم اخیر سازمان استاندارد مبنی بر افزایش استاندارد‌های خودرو اظهار کرد: در حال حاضر خودروسازان به دنبال آن هستند که برای خودرو‌های سواری و دیزلی، 9 استاندارد غیر ضرور از میان ۸۵ استاندارد تعیین شده، کاهش پیدا کند. علت این درخواست به مهیا نبودن زیرساخت‌های آن در کشور بازمی‌گردد.


دبیر انجمن خودروسازان افزود: نصب حسگر‌های انحراف از مسیر خودرو‌های سواری و دیزلی، از جمله مواردی است که اکنون به دلیل تحریم‌ و همچنین نبود بعضی زیرساختی‌ها عملاً بلا استفاده شده است. انجمن خودروسازان خواهان تعلیق بعضی از این استاندارد‌های اجباری بی فایده است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا انجمن خودروسازان با افزایش استاندارد‌ها مخالف است یا خیر، گفت: این انجمن مدعی مخالفت با چنین مسئله‌ای نیست، بلکه درخواست ما این است که مسئولیت تدوین استاندارد جدید خودرو‌ها را به فعالان این صنعت واگذار کنند.


نعمت بخش خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تولید بعضی از قطعات خودرو با مشکل ارزی همراه هستیم؛ اکنون یک ماه از سال جدید می‌گذرد و وزارت صمت هنوز هیچ گونه تخصیص ارزی را برای ما در نظر نگرفته است. تغییر در استاندارد خودرو، وابستگی ارزی صنعت خودرو را تشدید می‌کند.


دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: کشور روسیه در زمان تحریم کشور‌های غربی، تمامی استاندارد‌های خود را کنار گذاشت. ما به دنبال چنین موضوعی نیستیم، اما تقاضا داریم که در زمان تدوین شاخص‌های کیفی جدید، نظر فعالان و کارشناس صنعت خودرو هم شنیده شود.


وی تاکید کرد: در حال حاضر هشت الی نه استاندارد مذکور در بیش از ۵۰ درصد کشور‌های اروپایی هم اجرا نمی‌شود، اما متولیان سازمان استاندارد همچنان بر اعمال آن در صنعت خودروی کشور پافشاری می‌کنند.


نعمت بخش متذکر شد: تصویب استاندارد‌های جدید بدون در نظر گرفتن نظر کارشناسان و فعالان صنعت خودرو و سپس عدم توافق با آن‌ها در شورایعالی استاندارد امکان تحقق نداشته و قابلیت اجرا هم ندارد. از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۳۰ مدل از خودرو‌های ۱۰ شرکت خودروساز به دلیل عدم تایید استاندارد‌های تعلیقی سازمان استاندارد، پلاک نشده‌اند. برای حل این موضوع تماس‌هایی با وزارت صمت گرفته شده، اما هنوز به نتیجه‌ای قطعی ختم نشده است.


این فعال صنعت خودرو ادامه داد عمده این موارد مربوط به خودرو‌های تجاری مانند، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت، وانت می‌شود.


محدودیت سبد محصولات خودروسازان با افزایش استاندارد‌های خودرویی


نعمت بخش همچنین در پاسخ به این سوال که افزایش استاندارد خودرو‌ها می‌تواند منجر به محدود شدن سبد محصولات خودروسازان شود، گفت: اعمال استاندارد‌های جدید به سرعت انجام نمی‌شود که بخواهد در کوتاه مدت تولید برخی از خودرو‌ها متوقف کند.


دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: برای پیاده کردن این موضوع باید دید که آیا قطعه سازان توانایی این را دارند بر کیفیت محصولات خود بیفزایند یا خیر. به عنوان مثال، احتمال دارد که با تغییر یک شاخص استاندارد، امکان استفاده از ورق فولاد ایرانی از بین برود و برای حل آن به سمت واردات این کالا روی بیاوریم. استاندارد‌های جدید وابستگی ارزی به وجود می‌آورند.


وی خاطرنشان کرد: در صورت تصویب استاندارد‌های جدید توسط شورایعالی استاندارد و با توجه به زیان و بدهی خودروسازان، این مسئله می‌تواند سبد تولیدی آن‌ها را محدود خواهد کرد.


افزایش قیمت خودرو نتیجه تحمیل استاندارد‌های جدید


نعمت بخش همچنین درباره تاثیر این موضوع بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها گفت: اولین شرط اجرای استاندارد‌های جدید، کنار گذاشتن قیمت‌گذاری تکلیفی برای خودروسازان است، زیرا در صورت چشم‌پوشی از این نکته، زیان و بدهی آن‌ها به سایر بخش‌های زنجیره تولید خودرو از شدت بیشتری برخوردار خواهد شد.


دبیر انجمن خودروسازان متذکر شد: کنون نزدیک به یک ماه است که وزیر صمت قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا را اعلام نکرده و خودروسازان همچون گذشته در حال زیان‌دهی هستند. با بالا رفتن قیمت کارخانه‌ای تمامی محصولات، بازار خودرو با افزایش قیمت خواهد شد.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که افزایش تعداد استاندارد و همچنین قیمت خودرو‌ها می‌تواند منجر به کاهش کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت خودرو‌ها شود، گفت: به طور کلی وقت قیمت‌ها فریز می‌شود و به خودروساز اجازه افزایش قیمت محصولات را نمی‌دهند، افت کیفیت خودرو‌ها یک امر اجتناب ناپذیر خواهد بود.


نعمت بخش در پایان گفت: افزودن استاندارد خودرو‌ها هزینه خودروسازان را بیشتر می‌کند، در نتیجه برای اجرای این تصمیم باید دید که آن‌ها و یا قطعه سازان ظرفیت انجام چنین کاری را دارند یا خیر.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: انجمن خودروسازان ، صنعت خودرو ، بازار خودرو ، احمد نعمت بخش ، استاندارد خودرو ، خودروسازان ، قطعه سازان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T94

دیگر خبرها

  • چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه
  • قیمت خودرو امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • بازار داغ فروش حواله خودرو؛ پژو پارس ۲۹۰ میلیون تومان!
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • قیمت خودرو امروز ۳۰ فروردین + جدول
  • شیب کاهش قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت سمند، کوییک، شاهین، ساینا، دنا و تارا + جدول
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو ۲۰۷ اتوماتیک
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو 207 اتوماتیک / اولین شرایط فروش BAC X۳ PRO در سال جدید اعلام شد (+ جدول فروش، عکس و مشخصات خودرو )
  • تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد
  • معرفی خودروسازان متخلف به قوه قضاییه