Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@22:04:00 GMT

دشت کالپوش؛ بهشتی گم شده در میامی 

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۵۴۵۵

دشت کالپوش؛ بهشتی گم شده در میامی 

به گزارش «تابناک»، به  نقل از «مهر»، دشت شقایق‌های کالپوش در ۱۴۰ کیلومتری شمال شهرستان میامی قرار دارد. دسترسی به آن به گونه‌ای است که پس از طی ۴۶۰ کیلومتر از مسیر تهران به مشهد با رسیدن به شهر زیبای میامی به سمت شمال (جادۀ جاجرم) تغییر مسیر داده و به منطقۀ کالپوش منتهی می‌شود.

 

موقعیت ممتاز کالپوش در جذب گردشگر

این منطقۀ سرسبز و جنگلی با ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۳۴ هزار هکتار مزارع زیر کِشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگلداری، در فصل بهار با دشت‌های مملو از گل‌های شقایق، در شهریور ماه با گل‌های آفتابگردان، در پاییز و زمستان با مناظر زیبا و در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملّی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رویش شقایق‌ها در دشت‌های حاصلخیز این منطقه همه ساله هزاران بازدید کننده و تور‌های طبیعت گرد را از مناطق مختلف کشور به ویژه تهران، مشهد، بجنورد و گرگان به سوی خود جلب می‌کند.

گیاه شقایق از خانواده (Papaverasea) با گل‌های قرمز، گرز مرکزی در گل‌ها و برگ‌های پهن کنگره دار که ارتفاع آن‌ها حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر خواهد رسید، یکی از گیاهان بسیار زیبا تلقی می‌گردد. گل‌های آن دارای عمری بسیار کوتاه و گلبرگ‌های آن پایداری کمی برروی کاسبرگ‌ها دارند. رنگ قرمز پررنگ و حساسیت زیاد گلبرگ‌ها در پرپر شدن از مصادیق و اصطلاحات ادبی بوده که در متون پارسیان و شعر‌های ایرانی به فراوانی از آن ذکر شده است.

بیا کوچه را آب و جارو کنیم
                    کمی شعر تازه بیا رو کنیم

                                   بیا تا شقایق در این دشت هست،
                                                              تنِ زخمی عشق را بو کنیم ...

از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه زمین های زراعی و دامنۀ دشت های زیبای کالپوش به وسعت چندین هکتار پوشیده از گل های شقایقی است که سرخی آن از دور دست ها قابل مشاهده است.

 

چادری سرخ بر سر دشت های سبز کالپوش

گویی خالق هستی چادری سرخ بر دشت های سبز گسترده تا برای دقایقی آدمی را به درک قدرت لایزال خود به تأمل وا دارد.

این منطقه از نظر اقلیمی جزء اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب به شمار می رود. واقع شدن در اقلیم نیمه مرطوب از یک سو و وضعیت اراضی کشاورزی (دیمزار) که با کشت گونه های گیاهی مشخص می شود سبب شده تا پوشش گیاهی منطقه از شرایط ویژه ای برخوردار باشد.

 

قرار گرفتن 10 درصد مناطق نمونۀ گردشگری استان سمنان در کالپوش

 


علاوه بر گونه های زراعی، انواعی از درختچه های جنگلی نیز در منطقه کالپوش دیده می شود و در این میان دو مورد از گیاهان منطقه، یعنی گل شقایق و گل آفتابگردان به طور ویژه ای به عنوان امتیاز گردشگری در آمده اند.

قرار گرفتن 10 درصد مناطق نمونۀ گردشگری استان در محدودۀ کالپوش (دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک) از اهمیت گردشگری منطقۀ کالپوش و استعداد های بلقوه و خدادای این خطۀ زرخیز از سرزمین هزار نقشمان حکایت دارد.

 

وجود آبشارها، چشمه ها و گونه های متنوع درختان جنگلی از ویژگی های بارز کالپوش

آنچه این دشت را از دیگر نمونه های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی های بارز آن محسوب می شود، وجود آبشارها، چشمه ها، گونه های درختان جنگلی در این محدوده و نیز مناطق زیبای آبشار حسین آباد، قَشقَلَتِه، سرداربیک، آبشار زو (نام نیک) و غار خواجه قنبر (سُم) در پیرامون آن است که با احداث سد کالپوش در آینده نزدیک شهرت این منطقه را دوچندان خواهد نمود و در کنار هوای دل انگیزش به قطب گردشگری کشور مبدل خواهد ساخت.

 

کمبود زیرساخت ها و تسهیلات رفاهی از جمله مشکلات گردشگران

رویش شقایق در دشت ها و مزارع از نظر کشاورزان نوعی آفت محسوب می شود و سمپاشی های پی در پی در سال های اخیر نیز موجب کاهش رویش آن در منطقه شده است.

کمبود زیرساخت ها و تسهیلات رفاهی گردشگران از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر این جاذبۀ ارزشمند بوده که می بایست با معرفی بیشتر، نسبت به جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری کالپوش تلاش نمود.

 

روستای تلوبین یکی دیگر از جاذبه های توریستی منطقه کالپوش

علاوه بر سفر به دشت شقایق ها، بازدید از کاروانسراهای تاریخی طی مسیر مانند کاروانسرای بدشت، میامی، سپنج (جهان آباد) و موزۀ میامی نیز خالی از لطف نخواهد بود. می توانید به منظور ایجاد تنوّع در سفر، برای بازگشت مسیر نردین - گردنۀ خوش ییلاق - شاهرود را انتخاب نمایید تا چشم انداز های زیبای روستای تلوبین و گلستان را نظاره نمود و آن را به خاطرات خوب سفر افزود.

بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه سلطان العارفین، بایزید بسطامی می تواند از برنامه های سفر شما در بازگشت از منطقۀ کالپوش باشد و طبیعت گردی شما را رنگ و بویی عرفانی بخشد.

جاجیم بافی، لاک تراشی، سوزن دوزی و دیگر دستبافته ها از جمله صنایع دستی منطقۀ کالپوش محسوب می شوند که در کنار فرآورده های لبنی و تخمۀ آفتابگردان سوغاتی است که می توان از کالپوش به ارمغان بُرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح ترافیک 99 جمشید شارمهد گروه تروریستی تندر خسرو سینایی دشت کالپوش شهرستان میامی استان سمنان طرح ترافیک 99 جمشید شارمهد گروه تروریستی تندر خسرو سینایی دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۵۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تثبیت هفته فرهنگی شمیرانات در استان تهران

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی ذاکریان صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص جمع بندی نکات مطروحه در جلسه شورای اداری شمیرانات اظهار کرد: در این جلسه به منظور بهره وری حداکثری از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه‌های اقتصادی و عفاف و حجاب، برای مدیریت بهتر شهرستان به بازخوانی این منویات پرداختیم و موضوعات برگزاری دور دوم انتخابات مطرح شد.

ذاکریان گفت: برخی ادارات شمیرانات در حوزه تک برگ کردن سند ادارات اقدامات لازم را انجام داده اند و ضروری است که سایر ادارات نیز به این حوزه ورود کنند.

فرماندار شمیرانات افزود: مشکلات ثبت املاک در شمیرانات وجود دارد و مقرر شد با برگزاری جلسات و کارگروه‌ها این مشکل حل شود.

وی با شاره به اینکه موضوع اوقاف در منطقه شمیرانات برجسته است گفت: در این حوزه در برخی موقوفات متولی نداریم که نیاز است تعاملاتی در این زمینه صورت بگیرد.

ذاکریان به برگزاری هفته فرهنگی شمیرانات اشاره کرد و افزود: برگزاری این هفته یک رویداد نوپا است که از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ کلید خورد و می‌خواهیم در یک بازه سه الی ۵ ساله این هفته را در استان تهران تثبیت کنیم.

فرماندار شمیرانات با اشاره به ظرفیت‌های متعدد این شهرستان بیان کرد: منطقه در حوزه‌های مختلف مفاخر و تاریخ شمیرانات، لواسانات و رودبار قصران، اثر گذاری در فرآیند انقلاب، استقرار حضور حضرت امام خمینی (ره) در این منطقه که یک رویداد ویژه است و وجود کاخ‌های سعدآباد و نیاوران، وجود ۴۰ امام زاده و ظرفیت‌های ورزشی، مفاخر ورزشی فرهنگی و هنری متعدد، وجود سه پیست اسکی و بهره مندی از چشم اندازهای طبیعی و گردشگری بسیار مهم است که باید در این هفته معرفی شوند و دستگاه‌های متولی پس از تثبیت رویداد در این خصوص اطلاع رسانی کنند و فرهنگ سازی کنند.

ذاکریان گفت: برای برگزاری هفته فرهنگی شمیرانات امسال با اولویت «گردشگری مقاومت» در حوزه گفتمان انقلابی وارد گفتگو شده ایم و احتمالاً نشست فعالان گردشگری مقاومت را داشته باشیم و یکی از ظرفیت‌های این حوزه گلزار شهدای امامزاده علی‌اکبر (ع) چیذر است که پس از بهشت زهرا بزرگترین گلزار شهدای استان تهران محسوب می‌شود و نیاز به معرفی دارد.

وی اظهار کرد: پس از تعیین مراحل برای تثبیت هفته فرهنگی شمیرانات، توسعه این موضوع را در برنامه ریزی ها خواهیم داشت.

کد خبر 6085293

دیگر خبرها

  • حل مشکل جمع آوری و حمل زباله از منطقه گردشگری امامزاده شیخان علی آباد کتول
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود
  • ضرورت تثبیت هفته فرهنگی شمیرانات در استان تهران
  • طرح جامع گردشگری سردابه تدوین می‌شود
  • تصویری از پوشش متفاوت شقایق فراهانی در کانادا
  • اولویت انتخابات سرمایه‌گذار در کیش اعلام شد
  • دستاوردهای دولت در میامی/ راه، آب و معدن متحول شد
  • آغاز فصل زایش وحوش در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی خراسان شمالی