سرکوب دهها روزنامهنگار هندی منتقد پاسخ دولت به کرونا
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۵۷۱۱
دولت هند همزمان با خط سیر افزایشی موارد کووید ۱۹، به سرکوب پوشش رسانهای برخاسته که از نحوه مدیریت بیماری همهگیر کرونا توسط دولت انتقاد کند.
به نقل از روزنامه گاردین، بیش از ۵۰ روزنامهنگار هندی بازداشت شدهاند، علیه آنها شکایت پلیس تنظیم شده یا مورد آزار جسمانی قرار گرفتهاند.
اکثر کسانی که با این اقدامات مواجه شدهاند، روزنامهنگاران مستقلی هستند که در مناطق روستایی هند کار میکنند، جایی که بیش از ۶۰ درصد جمعیت ۱.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"اُم شارما"، روزنامهنگار یک روزنامه هندی در "هیماچال پرادش"، ایالت کوهستانی در شمال هند، در این باره گفت: "پیام غیرمستقیم این است که ما نمیتوانیم دولت را بد نشان دهیم؛ اهمیتی ندارد اگر مجبور باشیم چشممان را به روی مسائلی که میبینیم، ببندیم". پلیس وی را به خاطر یک گزارش زنده فیسبوکی که کارگران نیازمند غذا در جریان قرنطینه را نشان میداد، محکوم کرده است.
شارما با اتهاماتی نظیر انتشار اطلاعات نادرست، نافرمانی از دستور یک خادم عمومی و رفتار توأم با سهلانگاری در قبال شیوع عفونت یک بیماری خطرناک، مواجه است.
قسمتی از قرنطینه بزرگترین جمعیت دنیا هفته گذشته، پس از ۱۰ هفته که با تشدید نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی و ضربه دیدن قشر آسیبپذیر در پی از دست دادن یکشبه کار همراه بود، برداشته شد. تا روز پنجشنبه، ۱.۵۸ میلیون نفر در هند به بیماری مبتلا شده و ۳۸ هزار نفر نیز بر اثر آن درگذشتهاند.
ساعاتی پیش از اعلام قرنطینه، نارندرا مودی، نخستوزیر هند، ویدئو کنفرانسی با ۲۰ صاحب و سردبیر سازمانهای رسانهای چاپی هند برگزار کرد و گفت: " مهم بود که با شیوع نااُمیدی، منفیگرایی و شایعه مقابله کنیم."
آمار کرونا هند
شیوه مدیریت بیماری توسط مودی، به خاطر تغییر سیاست او و ناکامی در محدود کردن شیوع ویروس، مورد انتقاد فزاینده قرار گرفته و اینها باعث شده هند، سومین کشور با بیشترین آسیب از کووید ۱۹، بعد از آمریکا و برزیل باشد.
هند در حال حاضر با افت دو رتبه، در جایگاه ۱۴۲ فهرست جهانی آزادی مطبوعات، از مجموع ۱۸۰ کشور قرار گرفته است. / ایسنا
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۵۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احکام روزهداری| آیا ضعف جسمانی موجب سقوط روزه میشود؟
به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، از زمانی که دختر و پسر به سن تکلیف می رسند، انجام واجبات الهی جزو وظایف دینی آنها می شود ولی ممکن است عبادتی مانند روزه داری از توان برخی افراد خارج باشد و از نظر جسمی با مشکلاتی روبرو شوند. از طرف دیگر اقرار سالمند نیز ممکن است به دلایل مختلف توان روزه گرفتن را نداشته باشند. در همین راستا برخی استفتائات مقلدان رهبر معظم انقلاب و پاسخ دفتر معظم له را مرور می کنیم:
سؤال: دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی تواند قضای آن را به جا آورد تا این که ماه رمضان سال بعد فرا می رسد، چه حکمی دارد؟
پاسخ: ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی شود، بلکه قضای روزههای ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.
سؤال: دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیدهاند و روزه گرفتن بر آن ها مقداری مشکل است، چه حکمی دارند؟ آیا سن بلوغ شرعی دختران اکمال ۹ سال قمری است؟
پاسخ: بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل ۹ سال قمری است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جایز نیست ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار برای آنها جایز است.
سؤال: من زمان دقیق رسیدن به سن تکلیف خود را نمیدانم، از جناب عالی خواهشمندم بیان فرمایید که از چه زمانی قضای نماز و روزه بر من واجب است؟
پاسخ: فقط قضای آن مقدار از نمازها و روزه ها که یقین به فوت آن بعد از رسیدن به سن قطعی تکلیف شرعی دارید، بر شما واجب است.
سؤال: اگر دختر ۹ سالهای که روزه بر او واجب شده، به دلیل دشواری، روزهاش را افطار نماید، آیا قضا بر او واجب است یا خیر؟
پاسخ: قضای روزههایی که از ماه رمضان افطار کرده، بر او واجب است.
سؤال: اگر فردی به خاطر عذری قوی، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نیست و به همین دلیل روزه نگیرد، ولی بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفّاره چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وی باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم بر او واجب است. اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلایی داشته باشد، کفّاره واجب نیست، ولی قضا بر او واجب است.
سؤال: مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج می برد و در عین حال هر دو روزه می گیرند که گاهی مشخص است روزه باعث تشدید بیماری آن ها می شود، تا کنون نتوانسته ام آن ها را قانع کنم که لااقل هنگام شدت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آن ها راهنمایی فرمایید.
پاسخ: ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن تشخیص خود روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد و در عین حال بخواهد روزه بگیرد، روزه گرفتن برای وی حرام است.
سؤال: مادرم تقریباً ۱۳ سال بیمار بود و به همین دلیل نمی توانست روزه بگیرد. من دقیقاً اطلاع دارم که علت روزه نگرفتن او احتیاج به مصرف دارو بوده است، امیدواریم ما را راهنمایی فرمایید که آیا قضای روزه ها بر او واجب است؟
پاسخ: اگر ناتوانی او از روزه گرفتن بر اثر بیماری بوده، قضا ندارد.
انتهای پیام/