Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-03-28@21:30:12 GMT

کارشناسی داوری سه صحنه جنجالی هفته

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۵۷۷۸

کارشناسی داوری سه صحنه جنجالی هفته

بعد از دیدار سرخابی های پایتخت دوباره جنجال داوری در فضای فوتبال ایران بالا گرفت و هواداران در شبکه های اجتماعی تیم مقابل را متهم به نفع بردن از سوت داوران کردند.

به گزارش "ورزش سه"، اگرجه پرسپولیسی ها قهرمانی خود را قطعی کرده اند اما اتفاقات بازی های این تیم مورد توجه رقبا قرار دارد و بازار اتهام ها همچنان داغ است؛ روز گذشته بعد از این که علی علیپور از روی نقطه پنالتی توانست دروازه علیرضا حقیقی را باز کند، هواداران رقیب نسبت به درستی این پنالتی شک و تردید ایجاد کردند اما ساعتی بعد عکس این اتفاق رخ داد؛ جایی که برخورد شیخ دیاباته با شایان مصلح پنالتی به سود استقلال تشخیص داده شد تا این بار صدای هواداران پرسپولیس و البته سپاهان بلند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما در میان این همهمه هواداری، شاید بهترین راه مراجعه به خُبرگان و متخصصان این کار باشد؛ آن هایی که روزگاری سوت داوری را در دست داشتند و حالا تجربه خود را در اختیار ما قراردادند تا بتوانیم سنجش دقیق تری از این صحنه ها داشته باشیم. با این توضیح که داورانی چون محسن ترکی، محسن قهرمانی، یدالله جهانبازی و... پاسخگو نبودند و بنابراین هیچ جهت گیری در استفاده از نظرات کارشناسان وجود نداشته است. همچنین ورزش سه اعلام آمادگی می‌کند تا نظرات هر کدام از کارشناسان داوری را در قبال سه صحنه پنالتی علیپور، اخراج رضاوند و پنالتی شیخ دیاباته بازتاب دهد:

 

هوشنگ نصیرزاده:


پنالتی علیپور: سرعت رسیدن مهاجم و دروازه بان به توپ زیاد است، طوری که حتی تصاویر آهسته هم نمی‌تواند به کارشناسان کمک کند. وی ای آر یک تکنولوژی خوب است که صحنه را نشان دهد اما این که بگوییم پنالتی شده یا علیپور دایو زده هر دو قابل دفاع است.


اخراج رضاوند: حتی داور مسابقه اگر در این صحنه کارت قرمز مستقیم هم می‌داد، بازهم قابل دفاع بود چون آشکارا بازیکن با دست به صورت بازیکن حریف ضربه زد.


پنالتی دیاباته: پنالتی استقلال که خیلی واضح پنالتی نبود و خطا را دیاباته مرتکب شد و چون داور صحنه را از پشت می‌دید تصور می‌کرد بازیکن سپاهان پشت پا زده در حالی که دیاباته اسباب سرنگونی را فراهم کرد.

 

* محمد فنایی:


پنالتی علیپور: صحنه پنالتی پرسپولیس خیلی سخت بود و نه میتوان گفت هست و نه میتوان گفت نیست. باتوجه به این که علیپور پنالتی گیر است، شاید دروازه بان برخورد داشته. اگر حقیقی برخورد داشته باشد پنالتی است اما اگر علیپور به حقیقی برخورد، پنالتی نیست. کوچکترین برخورد دروازه بان به مهاجم را داوران باید پنالتی بگیرند.


اخراج رضاوند: این دو کارت را داور درست داد، اول هم نورافکن با وریا غفوری درگیر شد و کلا دنبال دعوا راه انداختن بود که رضاوند هم بچگی کرد و آمد خطا خطا کرد و کارت قرمز گرفت.


پنالتی دیاباته: در مورد پنالتی متاسفانه جایگیری بیژن حیدری بد بود. دیاباته یک حرکت بدی کرد که اخلاقی نبود. توپ را رها کرد و بازیکن را با پای راست زد و بازیکن خراب شد و افتاد روی بازیکن آبی و چون جایگیری داور بد بود و پنالتی گرفت که اصلا پنالتی نبود.

 

* حیدر سلیمانی:


پنالتی علیپور: در صحنه پنالتی پرسپولیس در بازی نساجی خطای حقیقی به درستی روی علیپور اعلام شد زیرا دروازه بان نساجی با تکل شیرجه زد تا توپ را دریافت کند اما وقتی به توپ نرسید پای مهاجم را هدف قرار داد. با توجه به اینکه علیپور به سمت دروازه حرکت نمی کرد و به سمت بیرون در حال حرکت بود خطای حقیقی کارت نداشت و حاج ملک به درستی تصمیم گرفت.

 


اخراج رضاوند: صحنه درگیری بین بازیکنان استقلال و سپاهان را داور خوب مدیریت کرد. وقتی درگیری به وجود می‌آید و اعتراضات زیاد می‌شود داور معمولاً به طرفین کارت زرد نشان می‌دهد تا غائله بخوابد. نمی‌دانم چه الفاظی بین بازیکنان دو تیم(نورافکن و غفوری) ردوبدل شد اما داور به خوبی این صحنه را مدیریت کرد.


پنالتی دیاباته: در دقیقه 50 دیدار استقلال و سپاهان شایان مصلح اصلاً خطایی روی دیاباته انجام نداد. مهاجم استقلال بود که پای خودش را جلو انداخت تا خطا بگیرد. در این صحنه شیخ دیاباته هم با دست و هم با پای خودش مرتکب خطا شد. فکر می‌کنم این تصمیم داور مبنی بر اعلام پنالتی به سود استقلال تحت تأثیر اخراج رضاوند بود.

 

* مسعود مرادی:


پنالتی علیپور: علی علیپور داور را فریب داد و دایو زد و اصلا پنالتی نبود. داور باید به او یک کارت زرد نشان می‌داد و ضربه آزاد غیرمستقیم اعلام می‌کرد.


پنالتی دیاباته: این صحنه هم پنالتی نبود؛ شایان مصلح و شیخ دیاباته برخورد داشتند اما این دیاباته بود که خطا کرد و باید خطای او اعلام می‌‍شد اما برای مهاجم آبی کارت زردی نباید در نظر گرفته میشد.


اخراج رضاوند: من این صحنه را ندیدم چون سر بازی دیگری بودم و پنالتی ها را هم به صورت ویدیویی در ورزش سه تماشا کردم.


هوشنگ نصیرزاده:


پنالتی علیپور: سرعت رسیدن مهاجم و دروازه بان به توپ زیاد است، طوری که حتی تصاویر آهسته هم نمی‌تواند به کارشناسان کمک کند. وی ای آر یک تکنولوژی خوب است که صحنه را نشان دهد اما این که بگوییم پنالتی شده یا علیپور دایو زده هر دو قابل دفاع است.


اخراج رضاوند: این صحنه را ندیدم و نظری ندارم.


پنالتی دیاباته: پنالتی استقلال که خیلی واضح پنالتی نبود و خطا را دیاباته مرتکب شد و چون داور صحنه را از پشت می‌دید تصور می‌کرد بازیکن سپاهان پشت پا زده در حالی که دیاباته اسباب سرنگونی را فراهم کرد.

 

رضا سخندان:


پنالتی علیپور: دروازه بان بی احتیاطی می‌کند و پایش را در مسیر مهاجم می‌گذارد و فقط یک خطای پنالتی است و نیازی به کارت زرد نیست. حالت پشت پا زدن است و داور تصمیم درستی گرفت.


اخراج رضاوند: کاملا درست است و بازیکن کارت زرد را باید بگیرد و اخراج شود. بازیکن مدافع حواسش به توپ هست اما با ضربه دستی که به سر بازیکن می‌زند، باید اخراج شود. اگر شدت داشت حتی باید مستقیم اخراج می‌شد.

 


پنالتی دیاباته: به نظرم خطای مدافع نبود و مهاجم خطا کرد اما داور چون فاصله داشت از این صحنه نتوانست به خوبی تشخیص این خطا را بدهد و در اصل باید خطای مهاجم را می‌گرفت.

 

* نوید مظفری:


پنالتی علیپور:  این بازی تنها یک صحنه مهم داوری داشت و آن هم مربوط به پنالتی می‌شود. تصمیم آقای حاج ملک در این صحنه اشتباه بود و علی علیپور شبیه‌سازی کرد.


اخراج رضاوند: نظری از سوی این کارشناسان در خصوص این صحنه ثبت نشده است.


پنالتی دیاباته: در صحنه پنالتی دیاباته مهاجم استقلال روی مدافع سپاهان خطا کرد و داور در این صحنه اشتباه کرد و باید خطای مهاجم استقلال را اعلام می‌کرد.

 

* رسول فروغی:


پنالتی علیپور: به هیچ عنوان پنالتی نبود و بازیکن قبل از این که دروازه بان بیاید جلو شیرجه می‌زند و چون با آگاهی بوده، باید یک کارت زرد به او بدهند.


اخراج رضاوند: بازیکن با آن شدت و سرعتی که می‌آید و دستش می‌خورد، یک کارت زرد کفایت می‌کرد و اگر کارت زرد دوم بود که باید اخراج می‌شد.


پنالتی دیاباته: داور در ضد حمله از این صحنه عقب ماند و برای کمک داور هم دیدن آن سخت بود. دیاباته زرنگی کرد و با پای راست به زانوی چپ بازیکن سپاهان ضربه زد و روی زمین افتاد در حالی که خطای مهاجم بود و نباید پنالتی گرفته می‌شد.

 

* پیروز سیف الله پور:


پنالتی علیپور: صحنه خیلی سختی بود و عرضم این شکلی است که باید به تصمیم داور احترام گذاشت. ما اگر تجهیزاتی مثل ویدیو چک داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم پنالتی نبود یا این که داور پشت دروازه داشتیم. شاید سیمولیشن انجام شده اما انقدر ماهرانه بوده که با چشم غیرمسلح کم لطفی است که بگوییم داور باید تشخیص می‌داد که پنالتی نیست و کارت زرد برای مهاجم.


اخراج رضاوند: با خطا و کارت زرد موافقم اما با کارت زرد منجر به اخراج نه. چون جایی نبود که استنباط کنیم که اخراج بود و یک خطای فوتبالی در میانه میدان بود. نه این که مماشات کنیم، بلکه خطا خطایی برای کارت زرد دوم نبود.


پنالتی دیاباته: به خاطر جایگیری نامناسب داور، او حدس و گمان داشت که پنالتی است. اما اگر نزدیک بود قطع به یقین خطای مهاجم روی مدافع را می‌گرفت و این ضعف تکنیکی داور بود.

 

 

* حسین نجاتی:


پنالتی علیپور: قطعا پنالتی است، مهاجم مالک توپ بود و شانس ضربه داشت و دروازه بان به او ضربه زد و سرنگون کرد و پنالتی است.


اخراج رضاوند: رضاوند همه کارهایی که برای اخطار دوم لازم است را انجام داد؛ ضربه زد، بی ملاحظگی کرد و باید اخراج می‌شد.


پنالتی دیاباته: شیخ دیاباته در حال حرکت است و مدافع او را سرنگون می‌کند. مهاجم با سینی چای داغ سمت مدافع می‌آید و او باید مراقب باشد. به نظر من پنالتی است.


* نوذر رودنیل:


پنالتی علیپور: تنها اشتباه مهم وتاثیر گذار این بازی پنالتی بود که به اشتباه برای پرسپولیس اعلام شد در حالیکه باید یک ضربه آزادغیر مستقیم و اخطار به علیپور می‌داد.


اخراج رضاوند: اخطارها واخراج بازیکن ۸۸ استقلال درست بود.


پنالتی دیاباته: آقای حیدری باتوجه به اینکه به تازگی از کمند مصدومیت راهایی پیدا کرده بود ولی باز هم دراین بازی نتوانست دوندگی خوبی داشته باشد،به همین دلیل برای اعلام پنالتی فاصله زیادی داشت وباعث شد که خطای خود دیاباته را دردقیقه ۵۱  به اشتباه پنالتی به نفع استقلال بگیرد.

 

استقلال تهران علی علیپور آرش رضاوند دیاباته پرسپولیس تهران

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: استقلال تهران علی علیپور آرش رضاوند دیاباته پرسپولیس تهران پنالتی دیاباته پنالتی علیپور دروازه بان اخراج رضاوند صحنه پنالتی پنالتی نبود شیخ دیاباته خطای مهاجم علی علیپور کارت زرد ضربه زد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۵۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانی بارسلونا در کوپادِاسپانیا در فینال جنجالی و دراماتیک‌

به گزارش ورزش سه، هفته‌ای موفقیت آمیز و با شکوهی برای فراتر از یک باشگاه آغاز شده و آن‌ها علاوه بر تداوم پیروزی‌های مقتدرانه تیم فوتبال بانوان در ال‌کلاسیکو و برتری در دربی بسکتبال مقابل جوونتوت بادالونا، در یکی از معتبرترین مسابقات فوتسال اسپانیا، به مقام قهرمانی دست یافتند، تا یک‌شنبه‌‌ای فراموش نشدنی را پشت‌سر بگذارند. شاگردان خسوس ولاسکو با تمام ناملایماتی که ال‌پوزومورسیا در سر راهشان گذاشت، همانند همیشه جوهره‌ای از تاکتیک تیمی و تکنیک فردی را به نمایش در آوردند. اگرچه بارسایی‌ها در این بازی بسیار خشن هم ظاهر شدند و دو ستاره این تیم پیتو و دایگو به علت دریافت کارت قرمز زمین مسابقه را ترک کردند، اما در نهایت، پس از تساوی 3 بر 3 در وقت قانونی، ضیافت پنالتی ها را با پیروزی به پایان رساندند تا در کنار دفاع از عنوان قهرمانی، برای هفتمین مرتبه جام کوپادِاسپانیا را به ویترین افتخارات باشگاه اضافه کنند.

خسوس ولاسکو، پانزدهمین قهرمانی دوران حرفه‌ای‌اش در اسپانیا را کسب کرد تا دست‌ نیافتنی‌تر از همیشه شود. او به لطف دوران رویایی اش در اینتر موویستار دیگر تیم بزرگ اسپانیایی، دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، پنج قهرمانی متوالی لیگ ناسیونال، سه کوپا دل ری و سه سوپرکاپ، یک مربی افسانه ای لقب گرفته است. ولاسکو همچنین پنج بار متوالی در سال‌های 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 از سوی فوتسال پلنت، بهترین مربی جهان شناخته شده.

جام کوپادِاسپانیا، هر ساله بین هشت برتر نیم فصل اول لالیگا پیگیری می‌شود و از جام‌های معتبر فوتسال اسپانیا به شمار می‌رود. بارسلونا در اولین دیدار این رقابت‌ها، تیم ژوتا را با نتیجه دو بر یک شکست داد و در جدال نیمه نهایی برابر پالما که مسلم اولاد قباد را در اختیار داشت، پس از توقف یک بر یک، شبیه به فینال، در ضربات پنالتی پیروز شد و به نبرد پایانی راه یافت. ولاسکو با دوجین فوتسالیست ستاره، فینالی که در کارتاخنا برگزار شد را ابتدا ضعیف آغاز کردند و از ال‌پوزومورسیا عقب افتادند. اما پس از دریافت گل، باری دیگر قدرت همیشگی خود را به رخ کشیدند و توسط کاتلا از روی نقطه پنالتی، بازی را به تساوی انداختند. ال‌پوزومورسیا که جاه‌طلبانه بازی را به جریان انداخته بود، طولی نکشید تا باری دیگر از حریف بزرگ خود پیش بیافتد. اما این بار ستاره دیگر بارسلونا، آندره کوئیلو برای آبی‌اناری‌ها موفق به گلزنی شد تا این جدال جذاب و تماشایی دوباره برابر شود.

لحظه بالا رفتن جام قهرمانی توسط دایگو کاپیتان و ستاره برزیلی تیم بارسلونا که در جریان دیدار فینال به علت اعتراض به داوری، اخراج شد

اما لحظات دراماتیک در یک دقیقه پایانی رقم خورد. جایی که ال‌پوزومورسیا توسط گادیا به گل سوم رسید و بارسایی‌ها که دو فوق ستاره خود پیتو و دایگو را به علت کارت قرمز از دست داده بودند و تقریبا همه چیز تمام شده به نظر می‌رسید، در 17 ثانیه پایانی کاتلا که بهترین بازیکن زمین لقب گرفت، به شکلی معجزه‌وار نقش ناجی را برای بارسلونا ایفا کرد، تا قهرمانی و پیروزی بزرگ برای ال‌پوزو از کف برود.

در ضربات پنالتی، بازیکنان تیم ال‌پوزومورسیا به شکل تعجب برانگیز و وحشتناکی، توسط تافی و والریو، ضربات سوم و چهارم خود را خراب کردند تا حتی ضربه هدر رفته آدولفو بازیکن بارسلونا هم تاثیرگذار نباشد. در نهایت کوئیلو با شلیکی فوق العاده در ضربه پایانی، بارسلونا را به جام قهرمانی رساند.

لحظه بالا رفتن جام قهرمانی توسط دایگو کاپیتان و ستاره برزیلی تیم بارسلونا که در جریان دیدار فینال به علت اعتراض به داوری، اخراج شد

تیم بارسلونا اسپانیا، یک‌شنبه هفته آینده مهمان سانتا کولوما خواهد بود. اگرچه افق آن‌ها به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا گره خورده است. صعود ولاسکو و تیمش به مرحله پلی‌آف لیگا ناسیونال قطعی شده است، اما چیزی که برای آنها مهم و ویژه تعریف می‌شود، دیدار با اسپورتینگ لیسبون در فینال‌فور اروپاست که ماه آینده در ایروان پیگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • علیرضا فغانی آقای گل جام ملت‌های آسیا را اخراج کرد | اتفاقات جنجالی سال
  • خشم رونالدو و واکنش تند به داور چهارم!
  • عکس| خشم رونالدو و واکنش تند به داور چهارم!
  • مربی تونس تقلب پنالتی رساند (عکس)
  • خشم رونالدو: لعنتی 2 پنالتی‌مان را نگرفتی!
  • پنالتی بحث‌برانگیز در دیدار اسپانیا-برزیل (عکس)
  • داور دربی، بهترین داور 1402 شد!
  • داور دربی، بهترین داور 1403 شد!
  • قهرمانی بارسلونا در کوپادِاسپانیا در فینال جنجالی و دراماتیک‌
  • لیگ لبنان هم وی ای آر آورد