Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظریف‌منش با تشریح برنامه‌های دهه امامت و ولایت به تناسب شرایط کرونایی گفت: اطعام ۵ میلیون نفر و توزیع یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته معیشتی میان محرومان، برگزاری مسابقه‌های مجازی و اجرای طرح «احسان علوی» با شعار هر خانه یک غذا ازجمله این برنامه‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان نشست خبری تشریح برنامه های دهه امامت و ولایت در سال 99 امروز (یکشنبه، 12 مردادماه) با حضور «حسین ظریف منش»، مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر و اصحاب رسانه های جمعی در محل این بنیاد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

 

بنابر این گزارش، ظریف منش در این نشست با بیان اینکه غدیر بعد از بعثت پیامبر(ص)، عظیم ترین واقعه بشریت است، اظهار کرد: البته به این واقعه عظیم نگاه های متفاوتی شده است، برخی آن را واقعه ای تاریخی برای تعیین جانشین رسول خدا(ص) دانسته اند، برخی به علل و پیامدهای آن نظر داشته اند و برخی نیز با آن برخورد سلبی کرده و کوشیده اند این حقیقت عظیم را زیر سوال ببرند.

 

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر ادامه داد: یک نگاه هم نسبت به غدیر آن است که علما و بزرگان تشیع همچون امام راحل و مقام معظم رهبری و نیز شیعیان دارند و آن نگاه اینکه غدیر یک حقیقت همیشه جاری در بستر تاریخ و حیات جامعه بشری است و پیام آن برای امروز تنظیم شده و مناسبات اجتماعی، حکومتی و حاکمیتی را شامل می شود، همین نگاه باعث شده که غدیر در طول تاریخ مورد غضب دشمنان قرار بگیرد.

 

غدیر یعنی تبلور مردم سالاری دینی

 

 

وی با بیان اینکه حیات عزتمندانه ای که غدیر به بشر هدیه می دهد همیشه مورد غضب دشمنان بوده و است، گفت: غدیر یعنی سیاست، دخالت مردم در سرنوشت خود، مردم سالاری دینی، آزادی، تعریف و تبیین مدیریت اسلامی و ... برای همین هم رسول خدا(ص) فرمودند: حاضران به غایبان و پدران به پسران این پیام را تا قیامت برسانند.

 

ظریف منش افزود: غدیر سازده زیستی، عدالت محوری و حق طلبی را به مدیران یاد داده و عمل به آنها را می خواهد و باید با این نگاه غدیر و فرهنگ آن را جهانی کنیم. اساساً پیام غدیر برای جهان اسلام ساخت تمدن نوین اسلامی بر مدار حبّ علی بن ابیطالب(ع) است.

 

وی با اشاره به گرامیداشت ایام غدیر در دهه امامت و ولایت (فاصله بین اعیاد قربان تا غدیر) با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری، ابراز کرد:  بنیاد بین المللی غدیر برنامه های گرامیداشت این دهه را بر محورهای تبیین ویژگی های حکمران و حاکم اسلامی، تبیین فلسفه غدیر و تبیین آموزه ها و خصایص علوی در ابعاد فردی، خانوادگی،اجتماعی و حاکمیتی و ترویج نهج البلاغه به عنوان میراث گرانسنگ امام علی(ع) برای بشریت، برنامه ریزی و اجرا می کند.

 

انتخاب عناوین روزهای دهه امامت و ولایت با نگاه فرهنگسازی

 

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به نامگذاری هر یک از روزهای این دهه با عنوانی خاص که بر اساس کار محتوایی انتخاب شده است، تاکید کرد: گرامیداشت غدیر از طریق جشن و شادی، فرهنگسازی و معرفت افزایی درباره غدیر و تبیین فلسفه غدیر در این نامگذاری ها و برنامه هایی که ذیل آنها اجرا می شود، دنبال خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه شیوع کرونا و اوج گیری مجدد آن، برنامه های حضوری دهه امامت و ولایت را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: اما ما برنامه ها را به فضای مجازی برده ایم لذا برگزاری مسابقات کتابخوانی با محور خطبه غدیر، نهج البلاغه، فضایل امیرمومنان(ع) و ... را در این فضای دنبال می کنیم. همچنین در پی هماهنگی و تعامل با وزارت آموزش و پرورش، فراخوان جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزی با محور غدیر هم در دهه امامت و ولایت اعلام می شود.

 

اجرای گسترده طرح «احسان علوی» با شعار «هر خانه، یک غذا»

 

ظریف منش با اشاره به اجرای گسترده طرح «احسان علوی» با شعار «هر خانه، یک غذا» و در تداوم اجرای رزمایش مواسات و کمک های مومنانه، اعلام کرد: توزیع یک میلیون و 500 هزار بسته معیشتی و پنج میلیون غذای گرم میان محرومان با همکاری سازمان بسیج مستضعفین و مجموعه های مردم نهاد در این طرح صورت می گیرد.

 

 

راه اندازی پویش های مجازی در گرامیداشت غدیر

 

وی با اشاره به راه اندازی پویش های متعدد در فضای مجازی به منظور ترویج شادی های غدیر در جامعه به ویژه در شرایط کرونایی کشور، بیان کرد: پویش های «من غدیری ام»، «فقط به عشق علی(ع)»، «احسان علوی»، «اطعام علوی»، «همه در خدمت غدیر باشیم» و ... ازجمله تدارکات بنیاد بین المللی غدیر برای فضاسازی مجازی در گرامیداشت و رواج شادی های غدیر است.

 

ظریف منش از تعامل بنیاد بین المللی غدیر با اتاق اصناف کشور خبر داد و تصریح کرد: در پی این تعامل و تفاهم مقرر شد که صاحبان اصناف مختلف به آذین بندی و چراغانی کردن مغازه ها، فروشگاه ها و معابر و ... اقدام کنند همچنین در همراهی با رزمایش مواسات و کمک مومنانه، کالاها تخفیفات ویژه غدیری عرضه و فروخته شود.

 

برگزاری همایش «بانوان، پیشگامان دفاع از حریم ولایت»،

 

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر از برگزاری همایش های متنوع مجازی در دهه امامت و ولایت خبر داد و ابراز کرد: همایش های «بانوان، پیشگامان دفاع از حریم ولایت»، «مدیریت و فرماندهی در فرهنگ علوی»، «حکمرانی علوی» با همکاری دانشگاه عالی دفاع ملی و «فقر زدایی در سیره امیرالمومنین(ع)» به میزبانی استان مرکزی ازجمله این همایش ها است که اغلب به دلیل شرایط شیوع کرونا، به صورت وبینار و در فضای مجازی برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر این، همایش ملی علمی «نهج البلاغه و زمان شناسی» که 150 مقاله به آن ارسال شده و کار داوری مقالات آن به پایان رسیده و اواخر شهریور ماه یا اوایل مهرماه برگزار می شود، همایش مجازی «ولایت، محور اتحاد امت اسلام» به میزبانی هرمزگان و با همراهی و همکاری علمای اهل سنت، نیز به همت بنیاد بین المللی غدیر و 40 نهاد و دستگاه عضو ستاد گرامیداشت دهه امامت و ولایت برگزار می شوند.

 

راه اندازی 200 کاروان شادی غدیر در تهران

 

 

ظریف منش از راه اندازی کاروان های شادی در خیابان ها و معابر و محلات بدون مخاطب و همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام عید سعید غدیر خبر داد و اظهار کرد: در تهران 200 کاروان سیار شادی غدیر با این شیوه به حرکت در می آید.

 

وی درباره دیگر برنامه های ستاد بزرگداشت دهه امامت و ولایت در سال جاری، اعلام کرد: تجلیل از سادات شیعه و اهل سنت در شش شهر استان گیلان، تعظیم شعائر غدیر در استان فارس با همکاری مساجد و ادارات و از طرقی همچون نصب پرچم بر سردر منازل، مغازه ها و ...، اطعام 400 هزار نفره محرومان و توزیع نزدیک به 500 هزار قرص نان رایگان از طریق تعامل با 110 نانوایی در استان اصفهان، برگزاری مراسم عمامه گذاری طلاب با رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی در شهرها و استان های مختلف از جمله این برنامه ها است.

 

عطرافشانی مزار شهدا

 

ظریف منش با اشاره به همکاری شهرداری ها برای فضاسازی شهری متناسب با دهه امامت و ولایت و عیدالله الاکبر غدیر، گفت: عطرافشانی مزار شهدا به صورت محدود و با رعایت موازین بهداشتی، برگزاری جشن های حضوری در بقاع متبرکه مناطق سفید از نظر شیوع کرونا و اجرای برنامه در اعتاب مقدسه اعم از آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، آستان شاهچراغ و سیدالکریم و نیز مسجد مقدس جمکران نیز به همت ستاد بزرگداشت دهه امامت و ولایت و به تناسب شرایط کرونایی کشور تدارک دیده شده است.

 

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر در ادامه تاکید کرد: اطعام کودکان کار در روز عید غدیر، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب غدیر، قصه گویی مجازی درباره غدیر برای کودکان، اعلام فراخوان دوسالانه کتاب غدیر که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه تالیفات مرتبط در سال های 97 و 98 برگزار و اختتامیه آن در 13 رجب، سالروز ولادت باسعادت مولای متقیان(ع) برگزار می شود، نیز برای این ایام مبارک در نظر گرفته شده است.

 

عدم بازسازی میدانی واقعه غدیر به دلیل شیوع کرونا

 

 

 

وی با بیان اینکه بازسازی واقعه غدیر که از برنامه های اصلی همه ساله ستاد بزرگداشت دهه امامت و ولایت در ایام غدیر بود امسال به دلیل شیوع کرونا انجام نمی شود، گفت: همکاری با مسجد مقدس جمکران در جلب مشارکت های مردمی برای نذر قربانی به نیت سلامتی امام زمان(عج) و توزیع گوشت آن میان محرومان و تعامل با مساجد برای آذین بندی معابر و محلات و کمک به گروه های جهادی در تداوم کمک های مومنانه و توزیع چندهزار عددی اقلام فرهنگی همچون پرچم، بنر، پوستر، کتاب و جزوه با موضوع غیدر در مساجد و نهادهای فرهنگی مذهبی و ...  نیز در دستور کار ستاد بزرگداشت دهه امامت و ولایت است.

 

ظریف منش درباره برنامه های بنیاد بین المللی غدیر برای گرامیداشت دهه امامت و ولایت در خارج از کشور، گفت: سال گذشته در 57 کشور اجرای برنامه داشتیم امسال به دلیل شیوع کرونا این حجم کاهش یافته اما در تعامل با وزارت امور خارجه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و فعالیت معاونت مجازی بنیاد برنامه های این دهه را در خارج از مرزهای ایران اسلامی هم اجرا و دنبال می کنیم.

 

راه اندازی کانون های فرهنگی غدیر در دانشگاه ها

 

وی درباره دیگر طرح های در دست انجام بنیاد بین المللی غدیر برای ترویج فرهنگ امامت و ولایت و غدیر، خاطرنشان کرد: اجرای طرح «یکشنبه های علوی» که از چند ماه قبل رقم خورده و بر قرائت زیارت حضرت امیر(ع) در روز یکشنبه و بیان حدیثی از ایشان و فرازی از نهج البلاغه متمرکز است در مدارس، سازمان ها و ... و راه اندازی کانون های فرهنگی غدیر در دانشگاه ها با موافقت وزیر علوم به منظور آشنایی نسل دانشگاهی با معارف غدیر و حضرت امیر(ع) نیز در بنیاد با جدیت دنبال می شود.

 

گفتنی است، 40 نهاد و دستگاه همچون وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، صمت، رفاه، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان های اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی، هیئت رزمندگان اسلام، حوزه های علمیه و ... در بزرگداشت دهه امامت و ولایت با بنیاد بین المللی غدیر همکاری می کنند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بنیاد بین المللی غدیر دهه امامت و ولایت غدیر مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر دهه امامت و ولایت دهه امامت و ولایت شرایط کرونایی نهج البلاغه راه اندازی شیوع کرونا احسان علوی برنامه ها ظریف منش یک غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه امسال برنامه ای را در بنیاد رودکی آغاز کردیم تا از برخی از مفاخر حوزه موسیقی به شکل ویژه حمایت کند، گفت: در این راستا بنیاد رودکی و تالار وحدت را به بخش ویژه هنرمندان اصیل حوزه موسیقی اختصاص می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه برگزاری مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» اظهار کرد: استاد نجابتی بعد از این همه تلاش و مجاهدت امشب به‌عنوان چهره هنری انقلاب انتخاب شدند و به نظرم قاعده تکرار برای چنین موضوعی صدق نمی‌کند و طبیعتاً باید کسی انتخاب شود که در چشمان اهالی هنر در آن جایگاه رفیق قرار دارد و این هم با کاری مداوم و ممارست پدید می‌آید.

وی درباره تعدد ساختار با ایجاد سازمان پویانمایی نیز افزود: بستگی به این دارد که بنیاد پویانمایی با چه هدفی تشکیل شود؛ ما مخالف اضافه کردن سازمان‌ها هستیم به همین دلیل این اقدام به شکل مختصر انجام می‌شود و ما حوزه تنظیم‌گر، نظارتی و حوزه حامی را پدید می‌آوریم و آن چیزی که امروز برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه هفتم توسعه تعیین شده، نیازمند جایگاه مترقی است که بتواند این مأموریت را انجام دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختار مستقلی برای پویانمایی نداشتیم و مجبور شدیم چنین اقدامی انجام دهیم و این یعنی اینکه اقتضائات جدید حکمرانی را پذیرفته‌ایم؛ اینکه فیلم پویانمایی ساخته شده توسط ما افتخار آفرینی می‌کند در حوزه اقتصاد فیلم و فرهنگ نمونه‌هایی که در خارج از کشور به نمایش درآمد نیز داشتیم و همه این‌ها نشان دهنده وجود ظرفیت بالای این حوزه است که این بنیاد کمک می‌کند این ظرفیت افزایش یابد.

اسماعیلی درباره عدالت فرهنگی و آموزش رایگان هم گفت: بحث آموزش مناطق محروم به رویه‌ای جدی تبدیل شده و بیش از هزاران نفر آموزش دیدند و صاحب مؤسسات فرهنگی چند منظوره و تک منظوره شده‌اند؛ آموزشکده راه انداختند و نهضت بزرگی به راه افتاده است و نتایج آن را هم می‌بینیم و امید است به زودی در قالب برنامه فاخر هنری از برگزیدگان دوره‌های آموزشی تجلیل خواهد شد.

وی درباره پرداخت یارانه برای بلیت کنسرت برای استفاده قشر آسیب پذیر نیز عنوان کرد: امسال برنامه‌ای را در بنیاد رودکی آغاز کردیم تا بنیاد رودکی از برخی از مفاخر حوزه موسیقی به شکل ویژه حمایت کند؛ بسیاری از خوانندگان ارزشمند که مورد اقبال مردم هستند در قالب‌های جدید یا تهیه کننده ندارند و یا مایل به اجرا نبودند؛ ما این کار را در بنیاد رودکی انجام می‌دهیم و بنیاد رودکی و تالار وحدت را به بخش ویژه هنرمندان اصیل حوزه موسیقی اختصاص می‌دهیم و در آنجا تلاش خواهیم کرد در مراکزی که اختصاص به مجموعه وزارت فرهنگ دارد هم این کار را با قوت ادامه دهیم.

وزیر فرهنگ درباره گونه فیلم‌های به نمایش درآمده در سینماها تصریح کرد: بسته خوبی را در هر فصل همکارانم در سازمان سینمایی و انجمن صنفی پیشنهاد می‌کنند و در بسته‌ای هم که از نوروز شروع شده، همه گونه‌های مختلف فیلم وجود دارد؛ طبیعی است در هر بسته‌ای که ارائه می‌شود از همه گونه‌های فیلم وجود داشته باشد و بقیه مسائل به انتخاب مردم بستگی دارد، گاهی مردم پویانمایی را انتخاب می‌کنند و گاهی فیلم طنز و گاهی گونه‌ای دیگر را و وظیفه ما این است که امکان عرضه همه گونه‌ها را فراهم کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: شورای‌عالی سینما با سازمان برنامه و بودجه روز گذشته جلسه داشتند و بخش مهمی از مصوبات اجرایی شده است و امیدوار هستیم جلسه بعدی در فصل بهار برگزار شود.

وی درباره سطح مقامات هندی که برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت شده‌اند، گفت: از چند کشور در سطح وزیر دعوت کرده‌ایم و باید جلوتر رویم تا مطمئن شویم حضورشان قطعی شده است یا خیر. این مسئولان از کشورهای دوست و همسایه هستند.

کد خبر 745696

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه
  • بازگشت «بسته پیشنهادی» با عابدزاده و «پرویز خان»/ ساعت تغییر کرد
  • قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • هفتمین نکوداشت روز شهرکرد با اجرای ۵۰ عنوان برنامه
  • اهتمام ویژه دستگاه‌ها در تحقق شعار سال
  • تحقق ۸۷ درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستاهای لرستان
  • توزیع ۶۲ میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان
  • اهدای بسته‌های معیشتی به مددجویان الوار گرمسیری اندیمشک
  • اجرای برنامه‌های گذر از پیک تابستان ۱۴۰۳ درآذربایجان غربی