Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@23:24:37 GMT

مروز یادگارهای خسرو سینایی در موزه سینما

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۷۴۴۰

مروز یادگارهای خسرو سینایی در موزه سینما

دومین روزی است که خسرو سینایی از این دنیا رفته و حالا فیلم‌ها و جایزه‌هایش تنها یادگاری‌های او برای سینمای ایران هستند.

به گزارش ایسنا، خسرو سینایی که فعالیت فیلمسازی خود را از سال 1346 آغاز کرده بود، در تمام بیش از نیم قرنی که مشغول به کار بود، فیلم‌های کوتاه، مستند، داستانی بلند زیادی را ساخت که برخی از آن‌ها بیشتر در یادها مانده‌اند و برخی جزو آثار شاخص سینمای ایران شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنرمند که در حوزه‌های دیگری مثل شعر، نقاشی، معماری، موسیقی و هنرهای تجسمی دستی بر آتش داشت، بیش از 100 فیلم کوتاه ساخته بود و در میان فیلم‌های مستندش به «کوچه پاییز» درباره ژازه تباتبایی، «گفتگو با سایه» درباره صادق هدایت، «جزیره رنگین» درباره جزیره هرمز و «مرثیه گمشده» درباره مهاجران لهستانی در ایران می‌توان اشاره کرد که البته تعداد این مستندها به حدود 30 اثر می‌رسد.

در میان آثار سینمایی هم «عروس آتش» بیش از همه مشهور و ماندگار شد؛ فیلمی که سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از هجدهمین جشنواره فیلم فجر برای سینایی به ارمغان آورد. این جایزه اکنون در ویترین متعلق به این فیلمساز در موزه سینما نگهداری می‌شود.

از دیگر جایزه‌ها و لوح‌هایی که این سینماگر در دوران کاری خود گرفته و در حال حاضر در موزه سینما نگهداری می‌شود به جایزه جشنواره فیلم کارلووی‌واری برای فیلم «زنده باد...» می‌توان اشاره کرد. سینایی این جایزه را در سال 59 گرفته و در برخی منابع اینترنتی از ان به عنوان اولین جایزه بین المللی سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی نام برده می‌شود که این موضوع صحت ندارد و این عنوان متعلق به فیلم «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی است که جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم سه قاره نانت فرانسه را دریافت کرد.

علاوه بر این‌ها نشان لیاقت جمهوری لهستان برای مستند «مرثیه گمشده»،  نشان افتخار جمهوری لهستان و نیز جایزه جشنواره فیلم تهران در سال 48 برای فیلم «آن سوی هیاهو» از دیگر افتخارات این کارگردان است که در ویترینی به نام او حفظ شده است.

خسرو سینایی 11 مرداد ماه بر اثر ابتلا به کرونا در 80 سالگی از دنیا رفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه سینما خسرو سینایی جشنواره فیلم خسرو سینایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۷۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد

اصغر یوسفی‌نژاد را می‌توان یکی از نام‌های کشف شده در جشنواره فیلم فجر دانست که با اولین فیلمش «اِو» (خانه) در بخش سودای سیمرغ سی‌وپنجمین جشنواره فجر توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ به همین دلیل وقتی پنج سال بعد در چهلمین دوره این جشنواره با فیلم «عروسک» متقاضی حضور در جشنواره شد، فیلمش به عنوان یکی از آثار کنجکاوی‌برانگیز این رویداد محسوب می‌شد اما با رد شدن فیلم توسط هیأت انتخاب سرنوشت فیلم و شاید فیلمسازش هم تغییر کرد.

پس از جشنواره فیلم فجر اصغر یوسفی نژاد کارگردان مطرح سینمای کشورمان برای دریافت پروانه نمایش فیلم عروسک تلاش بسیاری کرد که تا قبل از فوتش بی‌نتیجه ماند و سرانجام  فیلم سینمایی عروسک چند روز پیش با حضور جمعی از اهالی سینما و منتقدین در سینماهای هنر و تجربه به نمایش در آمد.

فیلم «عروسک» (قولچاق) داستانی درام و اجتماعی دارد و ماجرای این فیلم در تبریز اتفاق می‌افتد. تهیه‌کننده فیلم جلیل صحت از اعضای انجمن منتقدان سینمای ایران است.

️مهسان فراست منتقد سینما تلویزیون درباره این فیلم گفت‌: اکبر خواجوی با پدرسالار ابدی شد و اصغر یوسفی نژاد با عروسک. معتقدم همان طور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم. زنده یاد اصغر یوسفی نژاد کارگردان پر آوازه ترک زبان اثری از خود به جا گذاشت که تاریخ سینمای ایران این شاهکار ترک زبان را هرگز فراموش نخواهد کرد و در عجبم که مسؤلین جشنواره فجر چطور این فیلم را رد کرده‌اند.

وی ادامه داد: فیلم سینمایی عروسک حداقل در سه رشته می‌توانست نامزد بهترین فیلمنامه، بهترین تصویر برداری و بهترین بازیگر نقش اول مرد قرار بگیرد اما نامهربانی داوران از ارزش‌های این فیلم کم نکرد و نخواهد کرد.

این منتقد سینما افزود: همچنین قطب اصلی داستان زبان مادری بازیگران است که شیرینی این فیلم را دو چندان کرده است. زنده یاد اصغر یوسفی نژاد با تمام وجود، درد جامعه افسار گسیخته امروز را درک کرده، از سینمای لمپنیسم امروز فاصله گرفته و یک اثر کلاسیک ایرانی به جا گذاشته است.

 فراست بیان کرد: فیروز عاقلی بازیگر نقش ایوب، مردی برای تمام ثانیه‌های فیلم عروسک است که تماشگر را با فیلم همراه و میخکوب می‌کند. همچنین این کاراکتر با دیالوگ های خیره کننده تماشگر را شیفته نقش منفی خود می‌کند.

وی مطرح کرد: فیلم عروسک با بهترین تصویر برداری و فیلم نامه ادای دینی برای بیدار شدن انسانیت و زنان بی سرپرست است. عروسک فیلمی است که بیننده آن را لمس می‌کند، ودرپایان داستان ببینده را به فکر فرو می‌برد. 

شایان ذکر است اصغر یوسفی نژاد در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر خونریزی و سکته مغزی در گذشت. 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند
  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد + فیلم
  • اعطای نخل طلای افتخاری کن به استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • رونمایی از مستند «قوی‌دل» همزمان با روز جهانی هموفیلی/ فیلم‌های مستند، مهجور هستند
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام