Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا: انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و سیاسیون به تکاپو افتاده‌اند. وضع اصلاح طلبان، اما چندان خوب نیست. از یک طرف ورود یک اتوبوس کاندیدا و از سوی دیگر بلاتکلیفی در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که در ادوار گذشته سازوکار انتخاباتی این جریان بوده است. البته برخی از اصلاح طلبان معتقدند که در زمان باقی مانده تکلیف شورای عالی روشن خواهد شد و این سازوکار قادر به نقش آفرینی مجدد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از این سیاسیون علی صوفی است. این فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرنگار «فردا» گفت: «طبعا شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بر انتخابات آینده تاثیر گذار است و شاید بتوان گفت که اصلاح طلبان بدون آن نمی‌توانند به صورت منسجم و اجماعی در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر نقش ایفا کنند.»
وی به تجارب قبلی اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: «ما تجربه ناموفقی از عدم انسجام و عدم اجماع اصلاح طلبان را در سال‌های ۸۴، ۸۸ پشت سر گذاشتیم و نتیجه آن هم شکست سختی بود که خوردیم. مهمتر از آن سپردن کشور به دست کسانی بود که از اداره کشور عاجر بودند و مصیبت‌هایی را بوجود آوردند. اصلاح طلبان از ۹۲ تا ۹۶ پیروز انتخابات بودند و توانستند مجلس را تاحدی به دست بگیرند و ریاست جمهوری را هم به کاندیدای واحد خود سپردند. البته کاندیدایی که در یک شرایط سخت و جامانده از رقابت ناگزیر به حمایت از او شدند؛ بنابراین شورای عالی تا حالا این نقش را داشته و عدم وجود آن هم تبعات سوء سال‌های ۸۴ و ۸۸ را داشته است.»
صوفی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات فعلی شورای عالی تا قبل از انتخابات ۱۴۰۰ رفع خواهد شد یا خیر؟ گفت: «قطعا این‌ها باید حل شود. از نظر من مشکل جدی نیست و در این زمینه سیاه نمایی زیاد شده است. خود اصلاح طلبان و نه جناح رقیب حوادثی که بروز کرد را بزرگ نمایی کردند. اصلاح طلبان در واقع این مسائل را درست مدیریت نکرده و یکباره دستپاچه شدند.»
وی با اشاره به گسترده شدن انتقادات از شورای عالی بعد از استعفا‌های اخیر، گفت: «برخی شروع کردن به نقد و از لزوم فروپاشی آن گفتند. در حالی که همین افراد و احزاب از بدو تولد شورای عالی در آن حضور داشتند. نماینده آن‌ها در همه جلسات شورای عالی بوده و خودشان هم تابع تصمیمات شورا بودند. البته تکثر در نظر و وحدت در عمل خیلی خوب است.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه استعفا‌های اخیر راغیرضروری خواند و گفت: «من از دوستانی که استعفا دادند تعجب می‌کنم و گلایه دارم. زیرا درست است که شورای عالی چهار ساله است، اما هیات رئیسه آن محدودیت زمانی یک ساله دارد و این دوستان با توجه به اینکه زمان آن به پایان رسیده می‌توانستند در انتخابات هیات رئیسه بعدی کاندید نشوند».
وی در شرح اینکه با این حساب چرا موسوی لاری و عارف استعفا دادند، گفت: «در تمام این سه دوره آقای موسوی لاری از حضور در هیات رئیسه امتناع داشته و اعضای شورای عالی اصرار می‌کردند. ایشان هم معذوریت‌هایی داشتند و شاید این بار خواستند که اجازه ندهند دیگر به او فشار بیاورند. درباره آقای عارف هم برخی فکر می‌کردند که عارف خودش می‌خواهد همیشه رئیس باشد و حاضر نیست وضعیت غیر از آن را بپذیرد. در واقع احتمالا خواسته که با استفعای خود این شبهه رارفع کند و نشان دهد که اصراری به ادامه ریاست شورای عالی ندارد».
صوفی همچنین با اشاره به اینکه «عارف کاریزمایی که در شورای عالی اول و دوم داشت را در شورای سوم از دست داد» گفت: «این هم برمی‌گردد به مجلس و جایگاهی که به عنوان رئیس فراکسیون امید داشت. اینکه چقدر تقصیر داشته است البته قابل بحث است و خودش آمادگی دفاع از خود را دارد. به هرحال همین فضا را احساس کرد و برای همین هم خواست که فرصت را برای دیگران باقی بگذارد.»
وی در پاسخ به این پرسش که با این وصف عارف قادر است در انتخابات ۱۴۰۰ یکی از ظرفیت‌های جریان اصلاح طلب باشد؟ گفت: «اصلاح طلبان در کل سرمایه اجتماعی خود را به طور چشم گیری از دست داده‌اند. به نحوی که اگر شورای نگهبان آن رد صلاحیت‌ها را انجام نمی‌داد باز هم احتمال باخت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس وجود داشت.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: «مردم از وضع موجود به شدت خشمگین و از مسئولین متنفر هستند. بخشی از این تنفر و خشم قطعا متوجه اصلاح طبان است. اینکه ۶۰ درصد مردم در انتخابات ۹۸ شرکت نکردند پیام داشت و یعنی مردم ناراضی هستند و امیدی به صندوق رای ندارند. شاید اگر اصلاح طلبان تایید صلاحیت می‌شدند درصدی به مشارکت کنندگان اضافه می‌شد، اما این محل تردید بود که آن درصد بتواند آنان را پیروز کند.»
وی افزود: «بر این اساس دغدغه اصلی اصلاح طلبان ترمیم آسیبی است که به سرمایه اجتماعی آنان وارد شده است.»
صوفی همچنین گفت: «بخشی از اصلاح‌طلبان به عنوان حزب به دنبال آن رفتند که حضور در قدرت و یا آویزان قدرت شدن (یعنی قدرت دست اصلولگراهاباشد و اصلاح طلبان آوزیران قدرت شوند) را توجیه کنند. این یعنی نادیده گرفتن مردم، آن هم مردمی که سرمایه اصلاح طلبان هستند. همین هم سبب شد که اصلاح طلبان دچار انحراف شوند».
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات ادامه داد: «ما الان به عنوان حزب معتقدیم که جایگاه حزب این نیست. در قانون احزاب آمده که حزب برای مشارکت در قدرت تشکیل شده، اما بلافاصله گفته شده که برای نقد و اصلاح قدرت هم تشکیل شده است؛ بنابراین کسی که آویزان قدرت شود، قدرت نقد را نخواهد داشت. متاسفانه ما از ابتدای ۹۲ تا الان دیدیم که برخی احزاب که مدعی هم هستند احزاب بزرگی هستند در این زمینهبی پروا شده و به جای اینکه قدرت را نقد کنند به مشارکت در قدرت پرداخته و به اصلاح طلبان به شدت آسیب زده‌اند».
وی با تاکید بر اینکه «اصلاح طلبان باید این روند را اصلاح کنند» گفت: «برخی اکنون بحث جامعه محوری را مطرح می‌کنند، اما اگر این هم شعار باشد و عملی نشود، مردم باور نمی‌کنند. احزاب به خصوص احزاب اصلاح طلبان که تکیه آنان بر حفاظت از جمهوریت نظام است، بدون پشتوانه مردمی نمی‌توانند کار کنند و برای جلب این پشتوانه باید هزینه هم بدهند. هزینه آن نیز حداقل عدم مشارکت در قدرت است».
صوفی در پاسخ به اینکه آیا پیشنهاد مشخص شما به اصلاح طلبان عدم مشارکت در انتخابات آتی است؟ گفت: «خیر، من می‌گویم که باید مشارکت کنند، اما با رویکرد مردمی. یعنی تنها راه اصلاح طلبان از نظر منطقی معرفی کاندیدای صد در صد اصلاح طلب است. دیگر نمی‌توانند کاندیدای مثل روحانی یا مثل علی لاریجانی و امثال آن را آورد و ائتلاف کرد و انتظار هم داشت که مردم به حرف آن‌ها گوش دهند. حتی اگر اصلاح طلبان هم بخواهند این غیر ممکن است. اصلاح طلبان ناچار هستند که رویکرد خود را نسبت به ۹۲، ۹۴ و ۹۶ عوض کند و در یک کاندیدای کاملا اصلاح طلب معرفی کنند.»
وی افزود: «ضمن اینکه حتما باید برنامه‌هایی برای برون رفت مردم از بحران‌های فعلی ارائه دهند و بتوانند رضایت مردم را جلب کنند. باید برنامه‌ای با ضمانت اجرایی بالا برا حل مشکلات معیشتی مردم داشته باشند و در مناظرات از این برنامه دفاع کنند. در این صورت است که ممکن است نظر مردم جلب شده و بگویند که خب اصلاح طلبانی که ما از آنان دلخور هستیم برنامه‌ای دارند و یک کاندیدای اصلاح طلب برای اجرای آن برنامه معرفی کرده‌اند. در واقع مردم این بار باید به برنامه اصلاح طلبان و کاریزمای کاندیدای آنان رای دهند.»

منبع: فردا

کلیدواژه: صوفی اصلاح طلبان انتخابات 1400 شورای عالی اصلاح طلبان شورای عالی اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۷۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق ۱۴۰۳ بدون تغییر / حق مسکن کارگران افزایش نیافت

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روز گذشته جلسه ای با حضور اعضای شورای عالی کار در وزارت کار برگزار شد و اخبار دریافتی بیانگر این بود که قرار است برخی آیتم های مزد ۱۴۰۳ مجدداً‌ مورد بررسی قرار گیرد و احتمال افزایش حق مسکن کارگران وجود دارد.

بیشتر بخوانید: حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر افزایش خواهد یافت؟

تشکیل این جلسه به دلیل نارضایتی نمایندگان کارگری قرار بود و مقرر بود شورایعالی کار با حضور گروه‌های سه جانبه تشکیل جلسه دهد و احتمال تجدید نظر دربرخی آیتم های مزدی ۱۴۰۳ وجود داشت.

در حالی علی باقری, نماینده کارگران در شورای عالی کار در باره این جلسه گفته، که موضوع در خصوص افزایش حق مسکن کارگران است اما علی اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان بعد از پایان جلسه می گوید: جلسه خاصی امروز نداشتیم و بحثی در خصوص اصلاح دستمزد هم نشد. اینکه نماینده کارگران اعلام کرده بود حق مسکن افزایش پیدا می کند، ما اطلاعی نداریم.

از بین اعضای کارگری شورای عالی کار برخی در جلسه حضور نداشتند, و موضوع افزایش حق مسکن هم در جلسه روز گذشته مطرح نشده است و جلسه بدون خروجی مثبت برای کارگران پایان یافته است.

انتهای پیام/

زینب امینیان کد خبر: 1227291 برچسب‌ها حقوق

دیگر خبرها

  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • آملی لاریجانی: خویشتن‌داری جمهوری اسلامی در برابر اقدامات متعدد شرارت‌آمیز صهیونیستها حدّی دارد
  • حقوق ۱۴۰۳ بدون تغییر / حق مسکن کارگران افزایش نیافت
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • آملی لاریجانی: دنیا فهمید که صبر ایران حدی داشت
  • آملی لاریجانی: قدرت جمهوری اسلامی عیان شده است
  • صادق لاریجانی اسرائیل را تهدید کرد /هشدار داده بودیم اما توجه نکردید!
  • چرا همه چیز از نظر رادیکال‌ها «سیاه» است؟
  • عملیات «وعده صادق» پاسخ بازدارنده بود
  • پیشنهاد دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره گزینش معلمان