Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن زائری‌لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره فعالیت‌های فرهنگی گسترده معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: گستردگی کار‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور رسالت اداره کل فرهنگی را دشوار می‌کند. در بین نهاد‌های دانشجویی در سراسر کشور بالغ بر ۷۰۰ کانون فرهنگی، قریب به ۸۰۰ انجمن علمی و ۱۶۸ تشکل سیاسی و ۱۲۰۰ نشریه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعلاوه دبیرخانه حجاب و عفاف و اردو‌های جهادی از جمله فعالیت‌های مرتبط با حوزه اداره کل فرهنگی است. این حجم گسترده از فعالیت‌های فرهنگی نیازمند تجهیزات و در اختیار داشتن فضا‌های فیزیکی مناسب است.

او  ادامه داد: لازمه حضور در فعالیت‌های فرهنگی فراهم کردن عرصه مناسب برای فعالیت است تا دانشجویان بتوانند فعالیت‌های علمی و تشکیلاتی خودشان را داشته باشند و آزادانه نقطه نظرات خودشان را بیان کنند. برای فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت فرهنگی نیازمند فعالیت در دو عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستیم. در ابتدا دانشجویان باید برای فعالیت‌های فرهنگی فضای مناسبی داشته باشند و متناسب با آن باید تجهیزات مناسبی را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهیم تا حداکثر مشارکت دانشجویان را داشته باشیم و دانشجویان با طیب خاطر بتوانند در این عرصه دست به فعالیت بزنند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت بالای دانشجویان در عرصه فرهنگی بیان کرد: خوشبختانه دانشجویان فعالی در عرصه‌های فرهنگی داریم و به جرات می‌توانم بگویم که بسیاری از آن‌ها از جیب خودشان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی هزینه می‌کنند و خلاقیت‌هایی از خودشان نشان می‌دهند که بسیار موفقیت‌آمیزتر از برنامه‌هایی بوده است که ما از پشت میز برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. وقتی دانشجویان برنامه‌ای را تدارک می‌بینند مشارکت دانشجویان بالاتر است و در ضمن تمرینی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی بزرگ‌تر برای خودشان است.

او  کمک مالی برای تجهیز فعالیت نهاد‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها را در سال‌های گذشته بی‌سابقه خواند و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌ها و حمایت دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و مشاور اجرایی او دکترسیدعابدین حسینی آهنگری توانستیم ۳ میلیارد تومان به ۶۰ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کمک کنیم. این مبلغ تنها بابت تجهیز فضا‌های تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌هایی که در اختیار دانشجویان قرار دارد باید صرف شود. تاکید ما این است که این هزینه صرفا در زمینه تجهیز فضا‌های فرهنگی مصرف شود و لازم است دانشجویان ما بدانند که تجهیز فضا‌های فرهنگی آن‌ها دغدغه وزارتخانه است. تلاش داریم در آینده نیز کمک‌هایی را ترتیب دهیم تا کیفیت تجهیز فضا‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقا یابد.

طراحی  سامانه‌ای با عنوان «فضا‌های فرهنگی در اختیار نهاد‌های دانشجویی»

زائری درباره شیوه نیازسنجی برای کمک به دانشگاه‌های علوم پزشکی توضیح داد: حدود یک ماه پیش سامانه‌ای با عنوان «فضا‌های فرهنگی در اختیار نهاد‌های دانشجویی» طراحی شد و نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های کشور ارسال کردیم که وارد پرتال معاونت شده و تجهیزات و فضا‌های فیزیکی که در اختیار تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها قرار داده‌اند را به شیوه خوداظهاری بیان کنند. خوشبختانه در بسیاری از دانشگاه‌ها خانه فرهنگ و فرهنگسرا وجود داشته و این فضا‌ها در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. متاسفانه در سطح برخی از دانشگاه‌ها با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم و باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود. خوشبختانه در برخی از دانشگاه‌ها تلاش‌هایی صورت گرفته است تا فضا‌هایی را از دانشگاه بگیرند و پس از تجهیز کردن در اختیار نهاد‌های دانشجویی قرار دهند. در حال حاضر چند دانشگاه در این مرحله قرار دارند و درخواست کمک از وزارتخانه را دارند.

زائری‌لطف اضافه کرد: در اختیار داشتن فضای مستقل فرهنگی موجب مشارکت و شور و نشاط بین دانشجویان شده و به نوعی اتاق فکر دانشگاه محسوب می‌شود. دکتر لاری تاکید داشتند که ما باید عرصه را برای فعالیت دانشجویان باز کنیم و بر این اساس به این سمت وسو حرکت کردیم. اعتقاد داریم حرکت‌های فرهنگی منسجم و مدون مانعی در برابر آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درباره حمایت از ساخت فضا‌های فرهنگی عنوان کرد: از ۳ میلیارد کمکی که به دانشگاه‌ها ترتیب دادیم به هر دانشگاه ۵۰ میلیون تومان می‌رسد و قاعدتا این مبلغ متناسب با ساخت فضا‌های فرهنگی نیست. ما در نظر داشتیم فضا‌های موجود فرهنگی را از این طریق تجهیز کنیم تا برای ساخت و ساز مورد به مورد تصمیماتی بگیریم. چند دانشگاه برای ساخت فضای فرهنگی برنامه عملیاتی روشنی ارائه داده‌اند و به آن‌ها کمک موردی انجام می‌دهیم تا با مشارکت دانشگاه‌ها و خیران این کار به سرانجام برسد. مبنای کمک ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی در زمینه ساخت این است که فضای فرهنگی ساخته شده حتما در اختیار نهاد‌های دانشجویی قرار بگیرد.

وی افزود: ما همیشه موضوعات مختلف را به مباحث فرهنگی گره می زنیم، اما سرمایه‌گذاری مشخصی برای آن انجام نمی‌دهیم. خوشبختانه در وزارت بهداشت و با تاکید وزیر بهداشت به این موضوع توجه خوبی شده است و برنامه‌های فرهنگی مختلفی در حال برگزاری و برنامه‌ریزی است.

از ۳ میلیارد کمکی که به دانشگاه‌ها ترتیب دادیم به هر دانشگاه ۵۰ میلیون تومان می‌رسد و قاعدتا این مبلغ متناسب با ساخت فضا‌های فرهنگی نیست. ما در نظر داشتیم فضا‌های موجود فرهنگی را از این طریق تجهیز کنیم تا برای ساخت مورد به مورد تصمیماتی بگیریم.

زائری‌لطف درباره روش‌های نظارت بر بودجه تجهیز فضا‌های فرهنگی گفت: ما برای نظارت و صرف این هزینه برای فعالیت‌های فرهنگی راهکار‌های مختلفی داریم. می‌توانیم از طریق سامانه «فضا‌های فرهنگی در اختیار نهاد‌های دانشجویی» گزارش قبل و بعد از تجهیز فضا‌های فرهنگی را داشته باشیم. علاوه برآن با دریافت گزارش مستمر از مدیران و معاونان فرهنگی می‌توانیم چگونگی هزینه کرد این بودجه را رصد کنیم. این موضوع باعث می‌شود تا دانشگاه‌ها به انجام فعالیت‌های فرهنگی تمایل بیشتری نشان دهند. تلاش داشتیم به دانشگاه‌ها این پیام را برسانیم  که در این ایام کرونایی دغدغه فرهنگ و نهاد‌های دانشجویی برای ما مهم و قابل توجه است. امیدوارم این بستر زمینه‌ساز یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در زمینه فرهنگی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: 

مصاحبه داوطلبان آزمون دکتری وزارت بهداشت مجازی شد

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت فضای مجازی را زمینه مناسبی برای گسترش فرهنگ دانست و گفت: مطئنا در دوران پساکرونا تمام فعالیت‌ها به سمت مجازی شدن حرکت می‌کنند و شیوه ارتباط گیری یا برگزاری کلاس‌ها تحت تاثیر کرونا قرار می‌گیرد. در این بین فعالیت‌های فرهنگی هم دستخوش مجازی‌تر شدن می‌شود. اگر بستر فضای مجازی ما در دانشگاه گسترش پیدا کند فعالیت‌های فرهنگی محدود به یک دانشگاه نخواهد شد و دربرگیری شبکه‌ای خواهد داشت. بدین منظور ما سامانه‌های مجازی مختلفی از جمله سامانه کانون‌ها، انجمن‌ها و رتبه‌بندی و دکه نشریات را تشکیل داده و کلاس‌های مجازی و کارگاه‌های تخصصی را بدین طریق برگزار می‌کنیم. بعد از ایام امتحانات کارگروهی را با حضور دانشجویان و با موضوع فعالیت فرهنگی در بستر مجازی تشکیل می‌دهیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا در ایران مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها برای فعالیت فعالیت ها ساخت فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۹۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان برای ثبت نام و حضور در دیدار رمضانیه با رهبر انقلاب تا پایان امروز پنج شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ مهلت دارند.

دانشجویان می توانند با ثبت‌نام در سایت didar.nahad.ir و پاسخ به پرسش «اگر شما در دیدار دانشجویی فرصت صحبت با رهبر انقلاب اسلامی را داشتید، مهم‌ترین نکته‌ای را که با ایشان در میان می‌گذاشتید چه بود؟»به قید قرعه در دیدار رمضانیه دانشجویان با رهبر انقلاب حضورداشته باشند.

همزمان با نزدیک شدن به سنت هر ساله دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با فعالان دانشجویی دانشگاه ها، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نظر دارد، مجموعه از نکات و مطالب، سوالات، پیشنهادات و ایده های موثر ناظر به دانشگاه و فضای عمومی جامعه را در قالب سامانه دیدار جمع آوری نموده و به طور مکتوب به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی منعکس نماید.

در این راستا و با توجه به استقبال گسترده و هرساله از این دیدار، از دانشجویانی که در این طرح مشارکت داشته باشند با قید قرعه جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده و نتیجه از طریق پیامک به اطلاع خواهد رسید.

کد خبر 6064092

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با استفاده از خودروهای برقی
  • امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • امروز آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • امانی، عضو شورای شهر تهران: ساخت این مسجد وقفی در پارک قیطریه، خلاف قانون است
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک دیشموک
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک
  • سرعت گرفتن چرخ اشتغال سیستان و بلوچستان با طرح نهضت ملی مسکن
  • وضعیت اخلاق مداری دانشجویان