Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الحدث، خلیفه حفتر، فرمانده ارتش خودخوانده ملی لیبی، طی نامه‌ای به مقامات آمریکایی لیستی از خواسته‌ها و مطالبات خود را اعلام کرده است. بر اساس اطلاعاتی که منابع عربی از مفاد این لیست اعلام کرده‌اند، یکی از مطالبات اصلی حفتر خروج بی قید و شرط و فوری نظامیان ترکیه از خاک لیبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفتر همچنین این را هم گفته که حاضر نیست که با ترکیه بر سر هیچ میز مذاکره‌ای بنشیند. فرمانده ارتش ملی لیبی، همچنین مدعی شده که تحت هیچ عنوان حاضر نیست از مواضع خود در السرت و الجفره عقب‌نشینی کند. بر اساس شنیده‌ها، نیرو‌های تحت امر خلیفه حفتر همچنین این را هم گفتند که به دنبال باز کردن موانع پیش‌روی موجود در دسترسی به منابع نفتی لیبی در بنادر این کشور هستند.

در این نامه همچنین تاکید شده که یک نظارت بین‌المللی برای کنترل ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی از ترکیه به داخل لیبی باید ایجاد شود. ارتش تحت امر خلیفه حفتر همچنین ارسال کمک‌های نظامی به دولت وفاق ملی از سوی ترکیه را دخالت در امور داخلی لیبی خوانده است.

ارتش تحت امر خلیفه حفتر از سازمان‌های بین‌المللی خواسته تا نظارت‌های خود را بر فرودگاه‌های بین‌المللی در لیبی بیشتر کنند تا از ارسال نیرو از سوی ترکیه به لیبی جلوگیری شود.

ترکیه اخیرا ضمن تاکید بر حضور نظامی خود در لیبی، اعلام کرده که به دنبال ایجاد دو پایگاه نظامی در این کشور است تا نظارت بهتری بر درگیری‌ها در این کشور داشته باشد. سازمان ملل و اتحادیه اروپا از آنکارا شدیدا انتقاد کردند و از ترکیه خواسته‌اند تا ارسال تجهیزات نظامی و نقض تحریم‌ تسلیحاتی علیه لیبی را متوقف کند. اتحادیه اروپا، ترکیه را به اعمال تحریم در صورت عدم تغییر الگوی رفتاری در لیبی، تهدید کرده است.

اظهارات خلیفه حفتر علیه ترکیه و اتهام‌زنی به این کشور، در حالی است که دولت وفاق ملی لیبی بارها تاکید کرده که سه کشور امارات، عربستان و مصر اقدام به حمایت کلان نظامی و مالی ارتش تحت امر خلیفه حفتر می‌کنند. 

لیبی اکنون شاهد درگیری شدید و دخالت های کشورهای خارجی است. اتحادیه اروپا از ادامه ناآرامی‌ها در لیبی ابراز نگرانی کرده و بیم آن دارد که عدم ثبات در لیبی ممکن است امنیت در اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خلیفه حفتر نظامیان ترکیه ارتش ملی لیبی تحت امر خلیفه حفتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۹۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین در بخش هایی از کتاب تازه منتشر شده خود با عنوان «پایاب شکیبایی» که به روایت هشت سال حضور او در وزارتخارجه در دولتهای یازدهم و دوازدهم اختصاص دارد، درباره ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای شکل دادن به روند آستانه با حضور ایران، روسیه و ترکیه به منظور پایان دادن به بحران سیاسی و امنیتی در سوریه می نویسد:

«در سال 1394 آگاهی یافتیم که روسیه مشغول رایزنی ردۀ بالا با ترکیه پیرامون سوریه است. البته ما نیز دوجانبه با ترکیه پیرامون سوریه رایزنی میکردیم. بارها به همراه سردار سلیمانی با رئیس جمهور، وزیر خارجه و رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه در آنکارا و تهران دیدار و گفتگوهای جدی و صریح دوجانبه داشتیم. ولی خبر آن را منتشر  نمیکردیم. اما ترکیه و روسیه چنین رایزنی هایی را به شیوۀ آشکار آغاز کردند. وزیر خارجه و وزیر دفاع  ترکیه و روسیه به شیوۀ آشکار با یکدیگر دیدار کردند.

از این رو، ما برگزاری یک نشست سه جانبه را پیشنهاد کردیم. روسیه نشستی شش جانبه را پیشنهاد داد. یعنی نشستی در مسکو با حضور وزرای خارجه و دفاع سه کشور. همراه با سردار دکتر دهقان، وزیر دفاع وقت به مسکو رفتیم. پس از ورود به مسکو، از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور داده  شد که دکتر دهقان در نشستهای شش جانبه شرکت نکند و فقط نشستهای دوجانبه با هر یک از وزرای دفاع داشته باشد. نشست سه جانبه تنها بین وزرای امور خارجه برگزار شد و روند آستانه شکل گرفت.‌

افسوس که به دلیل برگزار نشدن نشست شش جانبه، توافقهای نظامی روند آستانه به شیوۀ دوجانبه بین روسیه و  ترکیه صورت گرفت و سند کاهش تنش تنها به امضای نظامیان روسیه و ترکیه در سازمان ملل متحد ثبت شد. آن ارتباط همچنان برپاست و توافقهای کلیدی نظامی در سوریه بین ترکیه و روسیه انجام شده است. بدیهی است روند کاهش درگیری، بیشتر جنبه نظامی دارد. به همین دلیل، توافق نخست کاهش تنش آستانه به امضای روسیه و ترکیه در سازمان ملل متحد ثبت شده است. توافق دوم یعنی توافق سوچی پیرامون ادلب نیز به امضای روسیه و ترکیه است. توافق حضور نیروهای ترکیه در سوریه نیز به امضای ترکیه و روسیه است.‌

به زبان دیگر با دستور ناگهانی دبیرخانۀ شورای عالی امنیت ملی که دلیلش هیچگاه برایم روشن نشد، بخش نظامی ما از ابتکاری که توسط ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه و نیروی قدس آغاز شده بود کنار گذاشته شد. البته در ادامۀ روند آستانه، فرماندهان لشکری ایرانی هم ناگزیر از حضور بودند، چون بسیاری از گفتگوها میدانی بود و مشارکت نکردن فرماندهان ما سبب حذف کامل ایران از روند  آستانه می شد. البته روسیه و ترکیه کانون توافقهای نظامی در روند آستانه برجا ماندند.

این تجربه، نمونۀ  دیگری از پیامدهای چالش شناختی روابط جهانی در ایران است که پیشتر بدان پرداخته شد. بارها ثابت شده است که این انگاره که خودداری از حضور در یک روند چندجانبه و یا حتی مخالفت آشکار با آن به جلوگیری از شکل گرفتن یا مشروعیت آن روند میانجامد، در جهان واقع، خیالبافیی بیش نیست. بخش نظامی روند آستانه یکی از نمونه های تلخ و فراوان آن است.‌»

دیگر خبرها

  • توضیحات وزیر علوم درباره طرح پژوهانه ورتبه بندی اساتید دانشگاه‌ها
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • ابلاغ آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • ابلاغ آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • ابلاغ آئین نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها / افزایش ارزش اسقاط خودروهای فرسوده
  • ابلاغ آیین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها
  • تکذیب همکاری نظامی با اسرائیل ازسوی وزارت دفاع ترکیه
  • ترکیه: هیچ همکاری نظامی با اسرائیل نداریم
  • ابلاغ آئین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها/ افزایش ارزش اسقاط خودروهای فرسوده
  • بن گویر: همین حالا باید وارد رفح شویم