Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجمع تشخبص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مذاکره با آمریکا برای لغو تحریم و حل مشکلات حرفی احمقانه است، گفت: با ظرفیت های بی نظیری که در کشور داریم، می توانیم اقتصادی قوی داشته باشیم. - اخبار اقتصادی -

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص راه های قوی شدن اقتصاد برای مقاومت در برابر تحریم ها ، اظهار داشت: کشور ایران، کشوری بزرگ بوده و از نظر وسعت یک درصد جغرافیای جهان و از نظر جمعیت یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد، همچنین، 7  درصد ذخایر زیرزمینی و رتبه هجدهم از نظر اقتصادی را در دنیا در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ظرفیت هایی که به صورت بالقوه و بالفعل در ایران وجود دارد، ظرفیت های غنی و گسترده ای است، گفت: از نظر نیروی انسانی شرایط خوبی داریم و در زمینه معادن نیز از معادن نفتی و گازی گرفته تا سنگ آهن، مس، روی، اورانیوم و .. . شرایط بسیار مطلوبی داریم. در بخش کشاورزی نیز از نظر زمینهای حاصلخیز و محصولات باغی نیز جزو 10 کشور تولیدکننده این محصولات هستیم. بنابراین باید از این همه منابع و ظرفیت ها درست استفاده کنیم.

*باید تصدی دولت کاهش و ارزش پول ملی حفظ شود 

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه باید از همه این ظرفیت ها حداکثر بهره برداری را ببریم، ادامه داد: در کنار همه این مسائل باید هزینه های زائد کاهش یافته و دولت نیز تصدی گری خود را کاهش دهد تا بخش خصوصی و تعاونی وارد میدان شوند زیرا با این کار می تواند مالیات بیشتری نیز دریافت کند. بنابراین درامد مالیاتی نیز افزایش می یافت.

مصباحی مقدم افزود: اگر ارزش پول ملی را ثابت نگه داریم، خدمت بزرگی به ملت ایران کرده ایم، زیرا مدتی است ارزش پول ما دچار کاهش شده و در مقابل  شاهد تورم بالا و دورقمی هستیم. تورم ما با وضعیت اقتصادی کشور تناسب نداشته و سالها است که شاهد نرخ تورم دو رقمی هستیم و باید آن را مهار کنیم.

*تولید باید در کنار نقدینگی رشد کند

وی گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که باید نقدینگی متناسب با تولید رشد کند، نباید رشد تولید صفر باشد ولی در مقابل نقدینگی 34 درصد افزایش یابد. نباید تصور کنیم که هر چه نقدینگی بیشتر شود اقتصاد بهتر می شود، زیرا این شرایط به اقتصاد آسیب می زند و این شرایط باعث شده قیمت سکه، ارز، خودرو، مسکن و زمین افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید نقدینگی در کوتاه مدت به سمت تولید هدایت شود، اما اهتمام لازم برای این کار وجود ندارد. البته معتقد نیستم که باید اقتصادی بسته داشته باشیم زیرا اقتصاد بسته، یک اقتصاد عقب مانده خواهد بود.بنابراین باید با سایر کشورها در قالب صادرات و واردات ارتباط داشته باشیم.

*مذاکره با آمریکا حرفی احمقانه است

مصباحی مقدم با بیان اینکه بر اینکه کشوری مثل آمریکا ما را تحریم کرده و به سایر کشورها نیز اجازه نمی دهد با ما ارتباط داشته باشند، اظهار داشت: این وضعیت تمام خواهد شد و نباید خسته شویم بلکه باید آنها را خسته کنیم. اینکه برخی می گویند با آمریکای لجوج، جنایتکار و جانی مذاکره کنیم، حرفی احمقانه است زیرا این کشور که در شرایط کرونا هنوز تحریم ها را ادامه می دهد نشان دهنده این است که هیچ چیز برایش مهم نبوده و تنها منافع خود را در نظر می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: مذاکره با آمریکا در ظاهر ممکن است برخی تصور کنند مثبت است ولی این کار در عمل به معنی تسلیم شدن و شکست خوردن است.

*مشکل اصلی ضعف در مدیریت اقتصادی است

وی در پاسخ به این سوال که در کدام بخش اقتصاد ضعف داریم، گفت: مشکل اقتصاد ما نداشتن مدیریت اقتصادی و ضعف در این بخش است.البته در همین شرایط نیز برخی از  بخش های کشور از جمله وزارت نیرو و صنعت در حوزه قطعه سازی  حرکت نسبتا خوبی در مدیریت اقتصادی داشته اند.همچنین شرکتهای دانش بنیان نیز در این شرایط توانسته اند کشور را از برخی نیازها، بی نیاز کنند.

مصباحی مقدم در خصوص حفظ ارزش پول نیز گفت: راه کار اصلی کنترل رشد نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید است.همچنین دولت باید کسری بودجه خود را از راه هایی غیر از افزایش نقدینگی تأمین کند. برای مثال اسناد خزانه داری که فروخت و نقدینگی را از دست مردم جمع کرد، راهکار مناسبی برای کسری بودجه است. 

وی ادامه داد: مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروتمندانی که چند رشته درآمد دارند، از جمله راهکارهایی است که دولت می تواند برای کسری بودجه از آن استفاده کند. زیرا بسیاری از ثروتمندان کشور رفاهی معادل رفاه ثروتمندان کشورهای اروپایی را دارند در حالی که بسیاری از خانوارها در کشور با حداقل ها زندگی می کنند. بنابراین دولت با دریافت  مالیات می تواند درآمد خود را افزایش و کسری بودجه را از این طریق جبران کند.

انتهای پیام/ 

R1012124/P/S7,78,77/CT1 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۵/۱۲|کاهش قیمت طلا و ارز/ سکه به کانال ۱۰ میلیونی بازگشت ۲ آغاز پذیره‌نویسی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهام صندوق ثروت بازنشستگی کشوری از امروز ۳ اختصاصی تسنیم|بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۳ ساله شد/همتی: برای آغاز پرداخت وام ودیعه منتظر اعلام اسامی هستیم ۴ جزئیات اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم/ آثار کرونا بر اقتصاد ایران مشخص شد/ بانک مرکزی: نرخ ارز تعدیل می شود ۵ شاخص بورس بر قله ۲ میلیون واحد ایستاد ۶ اسامی سهام بورس با بالاترین و پایین‌ترین رشد قیمت امروز ۹۹/۰۵/۱۲ ۷ هواشناسی ایران ۹۹/۵/۱۱|پیش بینی رگبار ۵ روزه باران در برخی استان ها/ هوا در نوار شمالی ۸ درجه خنک می شود ۸ قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌های بانکی امروز ۹۹/۰۵/۱۲|افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت دلار در صرافی‌ها/ دلار ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان شد مهمترین اخبار اقتصادی اختصاصی تسنیم|بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۳ ساله شد/همتی: برای آغاز پرداخت وام ودیعه منتظر اعلام اسامی هستیم «علاج تحریم»|غافلگیری حکمران اقتصادی در برابر تحریمها ناشی از عدم توجه به شاخصه‌های اقتصاد قوی بود جزئیات اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم/ آثار کرونا بر اقتصاد ایران مشخص شد/ بانک مرکزی: نرخ ارز تعدیل می شود «علاج تحریم»|حاجیان فرد: راهی جز قوی‌کردن اقتصاد نداریم/ تولید و مصرف کالای ایرانی باید در اولویت باشد مهمترین اخبار تسنیم سخنگوی سپاه: امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پیام رزمایش را دریافت کردند / هدفگذاری رزمایش انهدام اسکورت های ماکت ناو بود تشکر روحانی از امام خامنه‌ای و دستور تشکیل کارگروه ویژه رفع موانع تولید جریان تحریف چگونه واقعیت‌ها را بالعکس جلوه می‌دهد؟ یک فرمانده حشد شعبی خبر داد: فروپاشی مذاکرات استراتژیک میان بغداد و واشنگتن تأکید وزرای خارجه ایران و امارات بر آمادگی برای توسعه همکاری‌ها درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مصباحی مقدم کسری بودجه بانک مرکزی ارزش پول ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۰۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گذاری دستوری، مانع مشارکت مردم در تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، علیرضا ورناصری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در آغاز سال و همچنین، شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: در واقع من تحقق شعار امسال و موکدات رهبر فرزانه انقلاب در استمرار شعار‌های اقتصادی را یک مطالبه عمومی مهم می‌دانم، بدیهی است جهت تحقق شعار امسال، مشارکت مردم فقط به خرید تولیدات داخلی منحصر نشده بلکه حضور گسترده مردم و آحاد جامعه در همه مسائل بویژه در عرصه‌های متنوع تولید، موجب کاهش قابل توجه حجم مشکلات خواهد شد البته لازم است توجه کنیم که از مهمترین مبانی تحقق شعار امسال، بازخوانی الگو‌ها و تجارب موفق اقتصادی در بستر فرهنگ جهادی است.

  نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس با تاکید بر اینکه ایران به جهت توسعه و رشد اقتصادی به بهره برداری از پتانسیل‌های متعدد داخلی، هم افزایی و بهره وری صنعت و اقتصاد کشور نیاز دارد، اظهار کرد: در کشور بیش از ۱۰ هزار محصول تولید می‌شود که با اتخاذ راهبرد‌های نوین توسط بخش خصوصی می‌توان آن را به صد‌ها کشور صادر نمود، لذا حضور در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با تقویت دیپلماسی اقتصادی، تسهیل حضور بخش خصوصی و تعاونی در حوزه صادرات، موجب رونق تولید و طبیعتا گشایش اقتصادی، اشتغالزایی و بهبود وضعیت معیشت مردم خواهد شد.    عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد توسعه یافته محصول تعامل و هم افزایی دولت و ملت در اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی است، افزود: یکی از مهمترین راهبرد‌های برون رفت از تنگنا‌ها و مشکلات اقتصادی کشور بهره برداری از اراده جمعی ملت بزرگ ایران در روند جهش تولید است که با مشارکت گسترده مردم و در واقع مردمی سازی اقتصاد، عملی می‌شود.   وی با بیان اینکه در بخش مردمی سازی اقتصاد ظرفیت‌های بزرگی داریم و تحقق مشارکت مردم در اقتصاد صرفا در بخش‌ها و حوزه‌های خاصی مدنظر نیست، یادآور شد: استفاده از تمام ظرفیت‌های فکری و اقتصادی کشور جهت رفع موانع و مواقف و بهره برداری از امکانات و منابع بخش‌های غیردولتی و استفاده از پتانسیل‌های انسانی در روند جهش تولید با استفاده از نقشه عملی و برنامه‌ای منسجم است که منجر به توسعه مشارکت مردم در اغلب بخش‌های مختلف صنایع و پروژه‌های کلان توسعه‌ای، متناسب با ماده ۵ لایحه برنامه هفتم و هدف گذاری رشد ۸ درصدی خواهد شد، لذا همانطور که مشخص است تحقق تمام موارد مذکور و مدنظر، با عملیاتی سازی دقیق قانون سیاست‌های اصل ۴۴ توسط دولت قابل اجرا خواهد بود.   ورناصری با تاکید بر اینکه تسهیلگری پیش فرآیند دستیابی کشورمان به توسعه اقتصادی ناشی از مشارکت مردمی است، گفت: توسعه خدمات اینترنتی و تسریع در الکترونیکی شدن ارائه خدمات دولتی به مردم، استفاده از توان تبلیغاتی و رسانه‌ای دولت جهت تقویت سرمایه‌های اجتماعی در همسویی با سیاست‌های اقتصادی، توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل، هدایت اعتبارات بانکی بسوی حمایت از تولید، اصلاح نظام مالیاتی و بیمه به سود تولیدات بخش خصوصی، بازنگری و اصلاح قوانین مرتبط با تجارت و بورس، توجه به رقابتی سازی، ممانعت از قیمت گذاری دستوری و مواردی از این قبیل است که می‌تواند موجب توسعه مشارکت مردمی در امر جهش تولید شود.

دیگر خبرها

  • متکی: نباید در کمیسیون‌ها سرگرم رسیدن به ریاست باشیم
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| واعظ آشتیانی
  • منوچهر متکی: دولت باید اقتصاد را رها کند
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست /۲۰ برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست/ 20برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم
  • جهش تولید از نیازهای اساسی کشور است
  • پیش‌بینی استاد دانشگاه امام صادق از تورم امسال
  • پیدا و پنهان اقتصاد در سالی که گذشت!
  • قیمت گذاری دستوری، مانع مشارکت مردم در تولید
  • مشکل اقتصاد ایران در ۱۴۰۲ چه بود و ۱۴۰۳ دولت چه باید کند؟