Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

مراسم نامتعارف حج امسال به پایان رسید و حاجیان برای آخرین بار خانه کعبه را با رعایت فاصله اجتماعی طواف کردند. به گفته مقام‌های عربستان هیچ موردی از ابتلا به کرونا در مدت حج گزارش نشده است.

به گزارش خبرفوری در حج امسال که مقررات جدی فاصله‌گذاری و ضوابط بهداشتی بسیاری داشت، فقط پانزده هزار زائر از داخل عربستان اجازه شرکت داشتند در حالی که هر سال حدود دو میلیون نفر از سراسر دنیا برای حج به عربستان سفر می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال برای نخستین بار در یک قرن اخیر به زائران خارج از عربستان اجازه ورود به خاک این کشور داده نشد و تنها شهروندان سعودی و زائران خارجی مقیم این کشور در کنار کادر امنیتی، ماموران انتظامی و بهداشتی در این مراسم شرکت کردند.

مراسم رمی جمرات با جمع اندکی از حاجی‌ها، درحالی که ماسک به صورت زده و از یکدیگر فاصله گرفته بودند و از سنگ‌های استریل‌شده استفاده می‌کردند، به پایان رسید

رمی جمرات یکی از ارکان حج است. زائران پس از احرام بستن و طواف مکه، از شهر خارج می‌شوند تا اعمال حج را در سرزمینی معروف به «مشاعر» ادامه دهند. زائران روز را در صحرای عرفات سپری می‌کنند، شب تا طلوع صبح را در بیابان «مشعر» و صبحگاه به منا می‌روند تا به نمادهای شیطان سنگ بزنند و قربانی دهند.

منا در ۷ کیلومتری شمال شرقی شهر مکه قرار دارد و به بزرگ‌ترین شهر چادر در جهان معروف است. چادرهای این شهر تا سال گذشته جمیعتی بالغ بر دو و نیم میلیون نفر را پوشش داده است. امسال به علت کووید-۱۹ عربستان تصمیم گرفت حج را با جمعیت محدودی از ساکنان مقیم در این کشور برگزار کند. مقامات سعودی گفته‌اند حج با حدود یک هزار نفر برگزار شده است اما منابع خبری این کشور اعلام کرده‌اند تعداد حجاج از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است.

در منا، سه ستون بزرگ سنگی وجود دارد که نماد شیطان است. حاجی‌ها در روز اول، سنگی که به شیطان بزرگ معروف است را هفت مرتبه سنگ می‌زنند و در روزهای دوم و سوم، به هر سه ستون، سنگ پرتاب می‌کنند. به این مراسم رمی جمرات یا پرتاب سنگ به شیطان می‌گویند که تجدید نمادین از حج حضرت ابراهیم (ع) است. در بین مسلمانان روایت است، منا سرزمینی بود که شیطان بر ابراهیم ظاهر شد و او به فرمان فرشته جبرئیل، برای مقابله با وسوسه نافرمانی از خدا، در این سه نقطه هفت مرتبه به شیطان سنگ زد.  

مراسم رمی جمرات سه روز طول می‌کشد اما گاهی برخی زائران روز چهارم هم در جمرات حضور دارند و مراسم پرتاب سنگ را تکرار می‌کنند.

زائران در دسته‌های کوچک با همراهی یک راهنمای بهداشت، درحالی که ماسک به لباس احرام آن‌ها اضافه شده بود، وارد جمرات شدند و با رعایت فاصله، این مراسم را به جای آوردند. این زائران پیش از آنکه در حج شرکت کنند، قرنطینه بودند و تست کرونا داده‌اند. در طول مراسم نیز تب‌سنجی آن‌ها ادامه داشته است. آن‌ها ملزم هستند بعد از مناسک حج، قرنطینه را ادامه دهند.  

عربستان که با انتشار مکرر تصاویر از حج سعی دارد نشان دهد این مراسم را با شیوع ویروس کرونا به درستی مدیریت می‌کند، حج امسال را به ۵ روز محدود کرده است. این مراسم رسماً از روز چهارشنبه (هشتم مردادماه) آغاز شد. این درحالی است که سال‌های گذشته زائران به انگیزه حج تا یک ماه در مکه و مدینه حضور داشتند اما زائران امسال اجازه سفر به مدینه و زیارت مزار پیامبر (ص) را در طول برنامه حج نداشتند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: عربستان سعودی خانه کعبه مراسم رمی جمرات صراط رمی جمرات حج امسال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همراه داشتن این دارو‌ها در عربستان ممنوع است

سردار رضا بنی‌اسدی‌فر با اشاره به اعزام نخستین گروه زائران عمره از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: «این دارو‌ها شامل هیرومرفین، آمپول پتیدین، آمپول مرفین، شربت اکسپکترانت کدئین، قرص و آمپول ترامادون، قرص متیل فنیدات، آمپول و قرص بوپرنورفین، آمپول و قرص دیازپام، قرص استامینوفن کدئین، شربت و قرص متادون است.»

به گزارش ایرنا، وی گفت: اعزام زائران با امنیت کامل و در آرامش شروع شده و در ۱۱ ایستگاه پروازی ادامه خواهد یافت.

این مقام انتظامی ادامه داد: پلیس فرودگاه‌های فرماندهی یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با آمادگی کامل تا ۱۳ اردیبهشت عملیات رفت را به پایان خواهد رساند.

وی افزود: امسال با هماهنگی صورت گرفته، همه پرواز‌ها توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد و بیش از پنج هزار زائر عمره و خدمه از طریق فرودگاه‌های مشخص شده، اعزام خواهند شد.

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با تصریح بر اینکه پلیس فرودگاه‌های سراسر کشور عملیات حج عمره را به عنوان یک فرصت خدمت به زائران خانه خدا می‌دانند، خاطر نشان کرد: کارکنان پلیس فرودگاه‌ها پس از اعزام زائران عمره، آمادگی لازم را برای برگزاری عملیات حج تمتع کسب می‌کنند.

پس از بیش از ۹ سال توقف، عملیات عمره و اعزام زائران خانه خدا و سرزمین از بامداد فردا - دوشنبه ۳ اردیبهشت - از ۱۱ فرودگاه کشور در سراسر کشور آغاز و تا ۱۳ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

قرار است زائران خانه خدا در قالب ۱۱ پرواز به ترتیب از فرودگاه‌های مشهد (۳ اردیبهشت)، زاهدان (۴ اردیبهشت)، اهواز (۵ اردیبهشت)، تبریز (۶ اردیبهشت)، یزد (۷ اردیبهشت)، کرمان (۸ اردیبهشت)، بندرعباس (۹ اردیبهشت)، ساری (۱۰ اردیبهشت)، اصفهان (۱۱ اردیبهشت)، شیراز (۱۲ اردیبهشت) و مشهد (۱۳ اردیبهشت) و و همچنین در قالب ۱۱ پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم کشور عربستان خواهند شد.

در عملیات حج عمره امسال پنج هزار و ۷۲۰ زائر خانه خدا عازم سرزمین وحی می‌شوند، که دو هزار و ۸۶۰ زائر از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و دو هزار و ۸۶۰ زائر از طریق فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) برای انجام این فریضه مقدس عازم عربستان می‌شوند.

تمامی پرواز‌ها توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و آخرین پرواز برگشت زائران در تاریخ ۲۳ اردیبهشت خواهد بود.

دیگر خبرها

  • همراه داشتن این دارو‌ها در عربستان ممنوع است
  • هشدار جدی عربستان درباره حج
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • ۹۰ هزار ایرانی در مراسم حج امسال شرکت خواهند کرد
  • برقراری پرواز‌های حج از خرداد امسال به مقصد عربستان
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است
  • اعلام تعداد زائران حج و پیگیری‌ برای ویزای عربستان
  • اعزام زائران عمره به عربستان از ۱۱ ایستگاه پروازی
  • حضور سفیر عربستان در مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به حج