Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@21:50:59 GMT

غرب آسیا و نظریه «منطقه قوی»

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۱۱۳۶

غرب آسیا و نظریه «منطقه قوی»

خبرگزاری میزان- یک نظریه درباره غرب آسیا مطرح است که می‌گوید منطقه قوی مشکلات امنیتی را بر طرف می‌کند اما آیا اینگونه است؟ تاریخ انتشار: 05:15 - 13 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۲۷۵۶

خبرگزاری میزان - منطقه قوی به این مفهوم است که همه کشورهای غرب آسیا و خلیج فارس از قدرت نظامی بالایی برخوردار باشند و در واقع در یک مسابقه تسلیحاتی سعی کنند که هر یک از آنها از قدرت نظامی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسابقه تسلیحاتی قطعاً باعث تقابل و تضادهای پیچیده‌ای خواهد شد و هر یک از آنها خود را برتر از دیگری از نظر نظامی می‌داند و پس باید رهبری منطقه را نیز در دست داشته باشد.

آیا چنین منطقه‌ای با نظریه «منطقه قوی» به جای «دولت قوی» شکل خواهد گرفت؟

بر اساس آنچه که تجربه در جهان نشان می‌دهد،‌ زمانی منطقه‌ای قوی می‌شود که یک یا چند دولت قوی حضور داشته باشند و البته همگرایی و همکاری نزدیک و راهبردی نیز میان آنها برقرار باشد.

نمونه این «منطقه قوی» و «دولت قوی» را می‌توان اتحادیه اروپا دانست، هر چند این اتحادیه با ضعف‌هایی روبرو است، اما در کل توانسته است به واسطه سیاست‌هایی که اعمال کرده،‌ یک اتحادیه تقریباً موفق را تشکیل دهد.

مقایسه اتحادیه اروپا با دیگر اتحادیه‌هایی که در دیگر نقاط دنیا وجود دارد، این موضوع را اثبات می‌کند.

آیا در این اتحادیه همه کشورهای موجود در قاره اروپا از ظرفیت‌ها و قوت یکسانی برخوردارند؟ یا در زمینه سیاسی،‌ اقتصادی و تکنولوژی تفاوت‌های زیادی میان آنها دیده می‌شود؟ حتی از نظر نظامی نیز کشورهای اروپایی تفاوت‌های زیادی دارند و در میان اعضای این اتحادیه تنها چند کشور وجود دارند که از ارتش و نیروی نظامی قوی برخوردارند.

به این ترتیب می‌توان گفت که نظریه «منطقه قویم یا «دولت قوی» نمی‌تواند راهکار مناسبی برای غرب آسیا به ویژه خلیج فارس باشد چرا که هم اکنون نیز در این منطقه، شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد که کارآیی آن تنها در تضاد با ایران است و البته به خاطر تفاوت دیدگاه‌هایی که در میان کشورهای عضو آن دیده می‌شود، اختلافات عمیقی نیز میان آنها شکل گرفته است.

ایران در منطقه غرب آسیا با توجه به ظرفیت‌های بالایی که دارد، قابلیت رهبری آن را نیز دارد، بدون آنکه چشم طمعی به خاک و منافع دیگر کشورها داشته باشد.

سابقه تاریخی ایران در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اثبات کرده است که ایران نه تنها خطری برای دیگر کشورهای غرب آسیا و خلیج فارس نبوده است بلکه در شرایط بحرانی نیز به یاری آنها شتافته و باعث خنثی شدن مشکلات و گرفتاری‌های این کشورها شده است.

اما برخی از رژیم‌های موجود در منطقه در نقش منفی بازی می‌کنند و سعی دارند هر چه بیشتر منطقه در التهاب و بحران قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ضرورت تشکیل جبهه ضد نظم نوین جهانی مورد نظر آمریکا آمریکای پساترامپ و آینده لیبرال سرمایه داری

این کشورها از خود ظرفیت و قابلیت‌ لازم را ندارند بلکه وامدار دیگر کشورهایی هستند که خارج از منطقه وارد شده و نقش پدرخوانده را برای آنها بازی می‌کنند اما هزینه سنگین این پدرخواندگی را دریافت می‌کنند.

حتی با وجودی که رژیم‌های عربی منطقه هزینه زیادی برای تسلیحات نظامی می‌کنند،‌ باز هم ناتوان در این زمینه هستند،؛ نمونه بارز آن تجاوز ائتلاف سعودی علیه مردم مظلوم یمن است؛ سال‎هاست یمن زیر حملات وحشیانه ائتلاف سعودی مقاومت کرده و اکنون شرایط به گونه‌ای تغییر یافته که سعودی‌ها شکست را به چشم می‌بینند.

کمک به عراق در مقابله با داعش،‌ یاری دولت و ملت سوریه مقابل فرقه‌های گوناگون تروریستی،‌ کمک به لبنان در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی،‌ کمک به کویت زمانی که رژیم صدام به این کشور حمله نظامی کرد و موارد دیگر که نشان از حسن نیت ایران در قبال همسایگان خود دارد.

البته گسترش بحران در منطقه غرب آسیا تحت تاثیر مستقیم سیاست‌های آمریکا قرار دارد و تا زمانی که برخی کشورهای غرب آسیا و خلیج فارس دست از وابستگی به آمریکا برندارند نمی‌توان نظریه منطقه قوی یا دولت قوی را پیاده کرد.

منطقه غرب آسیا نیازمند تغییرات گسترده در نوع تفکر،‌ سیاست‌ها و دیدگاه‌هایی است که در مغز سران برخی رژیم‌های عربی آن وجود دارد.

این تغییرات دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد چرا که غرب آسیا و خلیج فارس، تاب تحمل شرایط حاکم بر خود را دیگر ندارد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند،‌ احتمال اتفاقات ناگوار پیش بینی می‌شود.

اما در این میان با توجه به تحولاتی که آمریکایی‌ها نگران آن هستند و مانعی بر سر این تحولات ایجاد کرده‌اند، اتفاق خواهد افتاد باعث خواهد شد منطقه غرب آسیا و خلیج فارس پس از اخراج آمریکایی شاهد تحولات و اتفاقات مثبتی خواهیم بود.

«منطقه قوی» در غرب آسیا و خلیج فارس با نقش آفرینی ایران شکل خواهد گرفت؛ کشوری که در سیاست خود در اندیشه اتحاد جهان اسلام است و منطقه‌ای که در آن قرار دارد، قلب جهان اسلام است و ایران این قلب را احیا کرده است.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا اتحادیه اروپا جوزپ بورل غرب آسیا و خلیج فارس منطقه غرب آسیا منطقه قوی دولت قوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۱۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

4 کشور منطقه (ترکیه، عراق، امارات و قطر) برای ساخت مسیر جدید ترانزیتی اتصال اروپا به خاورمیانه توافق کردند.

به گزارش عصرایران، مقامات عراق، ترکیه، قطر و امارات، یادداشت توافق برای ساخت مسیر ترانزیتی "راه توسعه" امضا کردند. این مسیر، اروپا را از طریق خاک ترکیه و عراق، به خلیج فارس متصل می کند. این مسیر از ایران عبور نمی کند.

امضای این یادداشت توافق دیروز دوشنبه توسط وزیران 4 کشور ترکیه، عراق، امارات و قطر در حضور سران ترکیه (اردوغان) و عراق (السودانی) در بغداد انجام شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر رسمی دیروز دوشنبه به بغداد و اربیل سفر کرد. این اولین سفر رئیس جمهوری ترکیه به عراق بعد از 13 سال بود.

این یادداشت توافق از طرف عراق توسط وزیر حمل و نقل (رزاق محیبس)، از طرف ترکیه توسط وزیر حمل و نقل و زیرساخت ( عبدالقادر اورال اوغلو)، از طرف قطر توسط وزیر حمل و نقل ( جاسم بن سیف السلیتی ) و از طرف امارات توسط وزیر انرژی و زیرساخت (سهیل محمد المزروعی) امضا شد.

دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد این پروژه به دستیابی به یکپارچگی اقتصادی و تلاش برای اقتصاد پایدار بین شرق و غرب، به تحریک رشد اقتصادی و تقویت روابط همکاری های منطقه ای و بین المللی کمک خواهد کرد. همچنین این طرح در مسیر افزایش تجارت بین المللی، تسهیل تحرک و فعالیت های اقتصادی، تجارت و ایجاد یک مسیر جدید حمل و نقل رقابتی و افزایش رونق اقتصادی بازرگانی کمک می کند.

نخست وزیر عراق هم گفت: راه توسعه تنها کوتاه کردن فاصله نیست، بلکه به پل ارتباطی میان مردم و فرهنگ‌های منطقه تبدیل می‌شود و از امنیت و ثبات در منطقه حمایت می‌کند. وی افزود: این یادداشت تفاهم شامل اقدام کشورهای امضا کننده برای تعیین چارچوب های لازم برای اجرای طرح راه توسعه است.

راه توسعه

"راه توسعه" شامل دو مسیر زمینی خودرویی و راه آهن است که جنوب ترکیه را از نقطه مرزی فیشخاپور کردستان عراق به جنوب این کشور (بصره - بندر فاو) به خلیج فارس متصل می کند. این نزدیک ترین و سریع ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که از خاک ترکیه و عراق می گذرد.

فیشخاپور مرز کردستان عراق و جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه است.


وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه ( عبدالقادر اورالوغلو) روز یکشنبه گفت: با تکمیل پروژه "راه توسعه" که از ترکیه و عراق می گذرد، روند حمل و نقل کالا را 25 روز کاهش می یابد.
وی توضیح داد: حرکت کشتی‌های عبوری از کانال سوئز 35 روز و از جنوب افریقا بیش از 45 روز طول می‌کشد اما اگر راه توسعه تکمیل شود، این زمان به 25 روز کاهش می‌یابد.

عراق سال گذشته هزینه این طرح را  17 میلیارد دلار اعلام کرد.

این مسیر ترانزیتی برای انتقال کالا میان ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس است اما می تواند بخشی از مسیر اتصال شرق - غرب جهان نیز باشد. این مسیر همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای مسیر کنونی کانال سوئز و دریای سرخ مطرح شود.

با درگیری های ارتش امریکا و حوثی های یمن (انصارالله) در دریای سرخ و تنگه باب المندب، راه توسعه، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

این مسیر از طریق جاده زمینی و راه آهن، جنوب ترکیه را به جنوب عراق و خلیج فارس متصل می کند.
 طول جاده زمینی و راه آهن در داخل عراق 1200 کیلومتر است.
 هزینه پروژه حدود 17 میلیارد دلار است. 10.5 میلیارد دلار برای ساخت راه آهن برقی و 6.5 میلیارد دلار برای جاده زمینی است.
این پروژه در 3 مرحله تکمیل می شود که مرحله اول در سال 2028، مرحله دوم در سال 2033 و مرحله سوم در سال 2050 به پایان می رسد.
این پروژه در مرحله اول 100 هزار فرصت شغلی و پس از اتمام، یک میلیون شغل ایجاد می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: محاصره قطر، فرصت بزرگ برای ایران اولین قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه در ایران گیر کرد! ۵ قطار ترانزیتی روسیه در راه ایران عبور اولین کشتی چین از مسیر شمال روسیه / ارزان تر و سریع تر از مسیر کانال سوئز

دیگر خبرها

  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم
  • خطیر: واگذاری استقلال بزرگ ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
  • علی خطیر: امروز بزرگ‌ترین اتفاق برای باشگاه استقلال بعد از قهرمانی آسیا رقم خورد
  • خطیر:واگذاری استقلال بزرگ‌ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
  • خطیر: استقلال انشاالله برای قهرمانی سوم در آسیا آماده می‌شود
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد