Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@18:26:19 GMT

از پاسپورت‌های ۳ میلیون تومانی تا بلبشوی گرانی موبایل +فیلم

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۱۳۷۴

از پاسپورت‌های ۳ میلیون تومانی تا بلبشوی گرانی موبایل +فیلم

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس: امروزه گوشی تلفن همراه به واسطه افزایش نرخ ارز همسو با سایر کالاها، نوسانات لحظه‌ای  قیمت را تجربه می‌کند که این نوسانات ۹۰ درصد روند افزایشی دارد و فضای رقابتی را بین برندهای برتر ایجاد کرده، مردم سعی بر این دارند برندی را انتخاب کنند که نسبت به امکاناتی که دارد، قیمت مناسب‌تری هم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظرمی‌رسد‌ با اوضاع اقتصادی امروز کشور و زمزمه‌هایی که حول موضوع منع اختصاص دلار نیمایی به تلفن‌های همراه شنیده می‌شود نباید امیدی به کاهش قیمت‌ها داشت.

شیوع ویروس کرونا‌ مجازی شدن اکثر فعالیت‌ها به خصوص در حوزه آموزش را به همراه داشته است که این شرایط بسیاری از خانواده‌ها را مجبور به خرید گوشی موبایل هوشمند برای فرزندان خود حتی در سنین پایین کرده که تاثیر بسزایی در افزایش تقاضا داشته ‌است. در واقع باید به این نکته اشاره شود که با وجود گرانی گوشی‌های تلفن همراه، همچنان این کالا مخاطب‌های خود را دارد؛ چراکه خانواده‌ها به دلیل استفاده از آموزش مجازی مجبور به تهیه این کالا هستند.

برای بررسی ابعاد مختلف علت افزایش قیمت گوشی همراه نشستی را با حضور رئیس هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان موبایل حسین غروی رام ، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل محمدرضا عالیان و مدیر سامانه همتا حسین یوسفیان ترتیب دادیم تا به طور کارشناسی این موضوع را پیگیری کنیم که اتفاقا در این زمینه صحبت‌های زیادی داشتند که در ادامه می‌خوانید.

* ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو  تصمیم کمیته تخصیص ارز وزارت صنعت است

فارس: درباره خبر ممنوعیت گوشی های بالای ۳۰۰​ یورو توضیح دهید. 

یوسفیان : ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو تصمیم کمیته تخصیص ارز وزارت صنعت است که پس از رسانه ای شدن این موضوع این کمیته می‌گوید به گمرکات اجرایی ابلاغ نکرده‌اند، این موضوع به گمرکات ایران ابلاغ شده است اما با فضاسازی رسانه‌ای و انتشار اصطلاحات و تحلیل‌های غلط، باعث واکنش اذعان عمومی شد و در نتیجه تصمیم گیران به نوعی از این موضوع عقب‌نشینی کردند.

*  اعلام ممنوعیت واردات گوشی باعث قطع رانت شده است

فارس: این موضوع که گفته می شود که ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰یورو یک تصمیم ناگهانی بوده و بازرگانان اطلاع نداشتند درست است؟

یوسفیان: خیر ، درست است که ادعا شده که تصمیم ناگهانی بوده و بازرگانان اطلاع نداشتند اما اینگونه نیست از طرفی باید بگویم ادعا شده بود در این موضوع رانت اطلاعاتی اتفاق افتاده که نه تنها اینگونه نیست بلکه بالعکس اعلام آن باعث قطع رانت شده است که این کار را انجمن وارد کنندگان موبایل کشور انجام داد.

*  اعلام ۳ برابری واردات گوشی همراه در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته غلط است

فارس: آیا  اینکه بعضی از رسانه ها اعلام می کردند  میزان واردات گوشی همراه در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه سال گذشته، واردات سه برابری داشته است را تائید می کنید؟

یوسفیان: خیر ، آمار اعلام شده مبنی بر اینکه میزان واردات گوشی همراه در سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه سال گذشته واردات سه برابری داشته، غلط است. این آمار گمرک جمهوری اسلامی است که در ظاهر غلط نیست اما در واقعیت ماجرا کاملا غلط است. متاسفانه مجموع این آمارها باعث شده که ذهنیت افراد جامعه نسبت به تصمیم درست در راستای مدیریت منابع معدود ارزی کشور  ما مشوش شده و  مردم تصمیم درست را اشتباه فرض کردند، از طرفی دولت از این موضوع عقب نشینی کرده است.

*  آمار و ارقام را درست تبیین می‌کنیم تا افکار عمومی با جزئیات آشنا شوند و قضاوت با آنها باشد

فارس: در حال حاضر با انبوه خبرهای متفاوت و اعلام اعداد و ارقام مختلفی که درباره گوشی همراه در فضای رسانه ها منتشر می شود شما می توانید اطلاعات درستی ارائه دهید؟

یوسفیان: بله ، ما آمار و ارقام را درست تبیین و تاریخچه را کامل اعلام می‌کنیم تا افکار عمومی با جزئیات آشنا شوند و قضاوت با آنها باشد، باید بگویم مجموع واردات گوشی در سال ۹۸ به طور کلی ۱۵.۳ میلیون عدد گوشی است که این تعداد قبل از بحران ارزی بالای ۲۰ میلیون دستگاه بوده است. از این ۱۵.۳ میلیون گوشی تعداد ۱۳.۹ میلیون دستگاه قیمت ارزشی گوشی‌ها زیر ۳۰۰ یورو بوده است که قیمت قبل از گمرک نزدیک به ۷ میلیون بوده و بعد از گمرک در بازار ۹ میلیون تومان است در واقع عمده گوشی‌های مصرفی در ایران زیر ۳۰۰ یورو است.

* یک سوم ارز کشور در واردات گوشی مربوط به گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو است

فارس: چه میزان از واردات کشور مربوط به گوشی موبایل است؟

یوسفیان: ۲.۴ میلیارد دلار از واردات کشور مربوط به گوشی موبایل است و ۱.۳ میلیارد دلار مربوط به گوشی زیر ۳۰۰ یورو بوده و نزدیک به ۸ دهم یعنی نصف آن مربوط به گوشی بالای ۳۰۰ یورو است در واقع باید به این نکته اشاره کنم که یک سوم ارز کشور در واردات گوشی مربوط به گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو است اما چند درصد از این گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ که باید بگوییم در سال ۹۸ تنها ۹ درصد از مخاطبان از گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو استفاده می‌کردند

کد ویدیو دانلود الفيلم الأصلي

 به ازای ورود یک گوشی بالای ۳۰۰ یورو ما می‌توانیم ۵ گوشی زیر ۳۰۰ یورو وارد کنیم 

 فارس: چند درصد از مردم کشور از گوشی همراه زیر ۳۰۰ یورو استفاده می کنند؟

یوسفیان: به طور کلی ۹۱ درصد  مردم از گوشی های زیر قیمت ۳۰۰ یورو استفاده می‌کنند که در واقع می توان گفت که این میزان نزدیک به دو سوم منابع ارزی را به خود اختصاص داده است.از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که گوشی های بالای قیمت ۳۰۰ یورو ۵ برابر گوشی های‌ زیر قیمت ۳۰۰ یورو ارز را به خود اختصاص می دهند یعنی مابه ازای ورود یک گوشی بالای ۳۰۰ یورو ما می‌توانیم ۵ گوشی زیر ۳۰۰ یورو وارد کنیم.

* قبل از طرح ریجستری ۹۰ درصد بازار واردات گوشی توسط قاچاق بوده است

واردات گوشی همراه به صورت تجاری و مسافری است. البته باید توضیح دهم قبل از سال ۹۷ حدود ۹۰ درصد بازار واردات گوشی قاچاق بوده است که بعد از طرح ریجستری واردات قانونی شد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که بخشی از واردات گوشی  سهم حداقل مربوط به مسافری است و سهم عمده واردات آن به صورت قاچاق وارد می‌شود. یعنی عوارض گمرک پرداخت می‌شود یعنی با سوء استفاده از اطلاعات مسافر دیگری گوشی همراه ثبت می‌شود و تامین ارز آن هم از بازار آزاد است. از طرفی اگر دولت تامین ارز می‌کند پس چرا ما بازاری مثل بازار آزاد داریم. 

*  ۴۰ هزار دستگاه گوشی اپل در سال ۹۸ به صورت تجاری یا قانونی وارد کشور شده است

فارس: راهکار جلوگیری از ایجاد بازار آزاد چیست و اینکه وضعیت واردات گوشی همراه را در سال گذشته توضیح دهید.

یوسفیان:  هر چقدر ما بتوانیم تقاضای بازار آزاد ارز را کاهش دهیم موجب کاهش قیمت در بازار آزاد خواهد شد و به طبع در ارز نیمایی تاثیر دارد. اما درباره وضعیت گوشی همراه در سال گذشته باید بگویم متاسفانه از گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو در سال ۹۸ حدود ۹۴۰ هزار دستگاه به شیوه مسافری وارد شده است. یعنی کالای قاچاق و نصف این تعداد از طریق تجاری بوده است. از طرفی باید اشاره کنم که مقام معظم رهبری بر استفاده نکردن کالای آمریکایی تاکید کردند و همچنین چندین بار در مکاتبات شورای عالی فضای مجازی و مجلس از جلوگیری  ورود کالا صحبت شده است اما همچنان عمده واردات گوشی همراه مربوط به بخش مسافری است. واردات گوشی همراه در بخش تجاری کنترل شده است به طوری که حداقل واردات گوشی مربوط به برند اپل است یعنی تنها ۴۰ هزار دستگاه گوشی اپل در سال ۹۸ به صورت تجاری یا قانونی وارد کشور شده است.

فارس:  چند درصد گوشی های وارداتی از طریق مسافری وارد کشور شده است؟

یوسفیان: ۶۷ درصد گوشی بالای ۳۰۰ یورو از طریق مسافری وارد کشور شده است البته باید توضیح دهم در این رابطه برای بازرگانان رانت ایجاد نشده در واقع بازرگان در این بازار نقشی نداشته است، زیرا یک سوم واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو توسط بازرگان بوده است. طبق آماری که داریم عمده واردات گوشی قاچاق بوده است که اصناف ثبت می‌کنند.

* سال گذشته نیم میلیارد یورو صرف واردات تلفن همراه  با برند اپل کردیم 

فارس: آیا آماری از نوع گوشی های وارداتی به کشور دارید؟ سال گذشته چند میلیارد صرف واردات تلفن همراه شده است؟

یوسفیان:  بله ، بیشترین واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو مربوط به آیفون ایکس، آیفون ۱۱ یورمکس است اما گوشی زیر ۳۰۰ یورو را گوشی های گلکسی A۷۰-A۳۰-A۲۰-A۵۰ تشکیل می دهند که جزء  گوشی‌های خوب هستند. سال گذشته نیم میلیارد یورو صرف واردات تلفن همراه  با برند اپل کردیم که فقط نیاز ۴ درصد بازار را تامین کرده که هیچ نمایندگی در ایران ندارد و این برند کشورما را تحریم کرده است. صنعت  کشور اگر تعطیل شود به موازات آن کل حمل و نقل تعطیل خواهد ‌شد به طور مثال در بحران سال ۹۷ که رانندگان کامیون‌ها اعتصاب کردند به خاطر گران شدن مواد اولیه حمل و نقل و لاستیک بود که کل ارز مورد نیاز آنها ۲۵۰ میلیون یورو است که اگر آن را قیاس کنیم با برند اپل و نیاز لاستیک متوجه می شوید که به خاطر عدم اختصاص ارز به صنعت  زندگی مردم مختل می‌شود. همچنین در مثال دیگر رانندگان در آن زمان برای مرغ داری ها ذرت و سویا نیاوردند و قیمت مرغ در آن مقطع به ۱۶ هزار تومان رسید. باید بگویم کل نیاز صنعت پوشاک برای تولید نزدیک به ۴۰۰ میلیون یورو است که این صنعت بیش از ۲۵۰ هزار شغل  بالفعل در بخش تولید بدون سرمایه‌گذاری دولت دارد و  همچنین ۱۵۰ هزار شغل بالقوه دارد.

* امروز شرایط ما سخت‌تر از زمان جنگ است

برای مثال به قطعات و الیاف مورد نیاز برای پوشاک ارز نمی‌دهند و صنعت تعطیل شده است در واقع به خاطر ۵۰۰ میلیون یورو برند اپل حدود  ۴۰۰ میلیون به پوشاک نمی‌دهیم و صنعت را تعطیل کرده ایم. همچنین کل واردات برنج ۱.۳ میلیارد یورو است که در سال‌های مختلف بر اساس بارندگی متغیر است و در ادامه باید بگویم کل صنعت لوازم خانگی ما یک میلیارد یورو است اما اپل ۵۰۰ میلیون یورو است. اگر ۵۰۰ میلیون یورو را به اپل بدهیم یعنی چنین خرج‌هایی را نمی‌توانیم بکنیم و می گوئیم منابع ارزی ما محدود است البته از ماه پایانی سال گذشته بیماری  کرونا تاثیر گذار بوده است اما باید توجه داشت که روند صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه مختل شده و منابع ارزی محدودتر از سال‌های قبل است.

برخی از مسوولان می گویند شرایط ما شرایط سخت‌تر از جنگ نیست و بعضی دیگر معتقدند امروز شرایط ما سخت‌تر از جنگ است. یادمان نرود در زمان جنگ ما نفت را به اروپا هم می‌فروختیم اما امروز به هیچ کشوری نمی‌فروشیم. صادرات نفتی در ماه‌های اخیر دچار خلاء شده است.موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات مورد تاکید همه مسئولان است یعنی بحران ارز داریم و نمی‌توان برای هر صنفی ارز اختصاص داد.

* فقط ۱۶۰ هزار دستگاه گوشی بالای ۳۰۰ یورو از اول تا ۳۱ فروردین وارد کشور شد

فارس: امسال میزان واردات گوشی همراه چگونه بود؟

یوسفیان: امسال ۲.۵۷ میلیون گوشی در سه ماهه اول وارد کشور شد که از این میزان ۲.۴۱ میلیون گوشی زیر ۳۰۰ یورو بود، فقط ۱۶۰ هزار دستگاه گوشی بالای ۳۰۰ یورو از اول تا ۳۱ فروردین وارد کشور شد که ارزش آنها ۴۳۰ میلیون یورو بود که از این میزان مبلغ ۳۱۰ میلیون یورو  به گوشی زیر ۳۰۰ یورو مربوط می شد و بالای ۳۰۰ یورو که سهم بسیار اندکی در بازار داشتند، بخش زیادی از ارز آزاد را اختصاص داده که گوشی با ارزش ۳۰۰ یورو ۲۸ درصد منابع ارزی را مصرف کردند و ۶ درصد بازار را تامین کرده است که تقریبا ۵ برابر گوشی‌های مشابه زیر ۳۰۰ یورو ارز برمی‌دارد.

*  ۸۱ درصد گوشی‌های وارداتی کشور به صورت مسافری یا همان قاچاق آمده است

فارس: امسال گوشی های بالای ۳۰۰ یورو چگونه وارد کشور شده است؟

یوسفیان: ۱۶۰ هزار گوشی بالای ۳۰۰ یورو در سال ۹۹ توسط ۱۱۵ هزار مسافر وارد کشور شده است که از این تعداد تنها ۴۵ هزار تا به صورت تجاری آمده است که نقش اصلی را در واردات برند اپل ایفا می‌کند همچنین در واردات گوشی مسافری هم برند اپل نقش بیشتری دارد. این در حالی است که ۸۱ درصد گوشی‌های وارداتی کشور به صورت مسافری یا همان قاچاق آمده است.

* واردات گوشی مسافری با سوء استفاده از اطلاعات اتباع ایرانی کاهش یافت

فارس: برای کنترل و جلوگیری از واردات گوشی های قاچاق چه اقداماتی انجام داده اید؟

یوسفیان: از سال گذشته در چند مرحله سعی کردیم گوشی‌های مسافری را کنترل کنیم که با کمک انجمن وارد کنندگان موبایل این کار را انجام دادیم. از تیر ماه سال ۹۸ اقدام به کنترل بازار واردات گوشی کردیم که در چند مرحله از واردات جلوگیری کردیم به طور مثال ضربه محکمی را ماه هفتم در سال ۹۸ به وارد کنندگان گوشی‌های مسافری یا قاچاق زدیم که نتیجه مثبتی داشت به طوری که واردات گوشی مسافری با سوء استفاده از اطلاعات اتباع ایرانی کاهش یافت که در آن زمان هم اصناف که گوشی قاچاق می‌آوردند اعتراض می‌کردند که آنها به ناچار شروع کردند به سوء‌استفاده از اتباع خارجی مثل افغانستانی‌ها که دراین زمینه هم ما به گمرک فشار آوردیم که ثبت گوشی اتباع افغانی به صورت حضوری با ثبت مشخصات و قانونی انجام شود که با این کار بلافاصله ورود گوشی توسط آنها قطع شد، این در حالی است که اتباع افغانستانی سابقه وارد کردن گوشی همراه  را در هیچ زمانی نداشتند، در واقع قاچاقچیان از مرزهای غربی کشور به اسم آنها گوشی وارد می‌کردند. به طور مثال در اردیبهشت سال ۹۸ روزانه ۵۰ هزار گوشی به نام اتباع ثبت می‌شد که در روز اعلام خبر ممنوعیت واردات گوشی همراه بالای ۳۰۰ یورو این آمار دوباره به ۳ هزار تا رسیده است.

* پاسپورت افراد  ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود

فارس: امسال هیچ ارزی برای واردات گوشی همراه اختصاص نیافته است؟

یوسفیان: باید توضیح دهم که سال گذشته در عرض ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشید تا بانک مرکزی ارز تخصیصی گوشی های همراه را بدهد اما امسال این زمان به بیش از ۳۰ تا ۶۰ روز رسیده است.از طرفی بازار سیاه درست شده است به طوری که اطلاعات پاسپورت افراد  ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود تا به نام وی سیم کارت خریده  و گوشی ثبت کنند که این کار را در مدت ۳ ماه انجام می دادند.

*  درسه ماهه اول سال ۹۹ در مجموع ۲.۳ میلیون گوشی به صورت تجاری و مسافری  وارد کشور شده است

فارس: درباره اینکه می‌گویند در سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته سه برابر گوشی وارد کشور شده است توضیح دهید.

یوسفیان: این حرف غلط است چون در سه ماهه اول سال ۹۸ در مجموع ۳.۲ میلیون گوشی به صورت تجاری و مسافری وارد کشور شده است به طوری که درسه ماهه اول سال ۹۹ در مجموع ۲.۳ میلیون گوشی به صورت تجاری و مسافری  وارد کشور شده است این یعنی کاهش ۶۰۰ هزار عددی واردات گوشی همراه که گمرک موقع گزارش‌ دهی تخلف کردند  تنها گوشی‌های وارداتی تجاری را در آمار خود آورده اند و واردات گوشی های  مسافری را حساب نکردند. از طرفی باید بگویم اگر آمار  واردات گوشی همراه را در سه ماهه منتهی به سال ۹۹ در نظر بگیریم بازرگانان ۴.۹ میلیون گوشی وارد کشور کردند اما در سه ماهه اول امسال نتوانستند به خاطر شرایط ارز و کرونا گوشی وارد کنند یعنی کاهش ۱.۳ میلیون دستگاه گوشی.

* خبر ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو در بازار تغییر چندانی نداشت

 فارس: آیا با اعلام خبر ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو بازار این گوشی ها تغییر کرد؟ 

یوسفیان:  خیر، روز ۱۶ تیرماه که خبر ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو اعلام شد تعداد گوشی‌های فعال شده در کشور۹۵۰ عدد بوده است اما روز مشابه در ۷ روز قبل ۹۸۲ گوشی فعال شده  بود که در ادامه باز هم در ۷ روز قبل هزار و ۱۳۰ گوشی فعال شده است. این آمار نشان می دهد در بازار تغییر چندانی اتفاق نیفتاد اما در رسانه‌ها جنجال ایجاد شد. این در حالی است که هیچ قانونی برای نظارت بر حقوق مصرف  کننده وجود ندارد.

فارس: چرا روند ثبت سفارش در بازار موبایل دچار خلاء است؟

یوسفیان: باید اشاره کنم که وقتی بازرگان ثبت سفارش می‌کند وزارت صمت بعد از اینکه سهم خودش را برمی‌دارد سفارش بازرگان را تائید ‌می‌کند اما در مرحله بعد بازرگان وقتی به بانک مرکزی می‌رود آنها می‌گویند منابع ارزی محدود است و وارد شدن گوشی را تائید نمی‌کنند، اگر هم تائید کنند باید از سهم وزارت صمت به بازرگان ارز تخصیص دهند که این اتفاق روند کار را با مشکل روبرو می‌کند، چون سهم ارز وزارت صنعت نسبت به سال گذشته کمتر است از طرفی باید بگویم به دلیل محدودیت منابع ارزی بانک مرکزی فقط به وزارت صمت کشاورزی و بهداشت ارز می‌دهد که آن هم هر کدام از آنها دارای یک سقف مجاز هستند به طور مثال اسفندماه  سال گذشته در ابتدای شیوع بیماری کرونا یک اختلافی بین وزارت بهداشت و بانک مرکزی ایجاد شد از یک سو وزارت بهداشت می خواست دارو وارد کشور کند اما بانک مرکزی اعلام کرد سقف تخصیص ارز وزارت بهداشت پر شده و نمی‌توانم ارز اختصاص دهم که این موضوع با ورود رهبری رفع شد

  واردات گوشی همراه به تنهایی ۲.۴ میلیارد دلار است

فارس: درحال حاضر برای واردات گوشی همراه چقدر هزینه می شود؟ 

یوسفیان: موبایل یک کالایی است بین انبوه کالاها و مواد اولیه که به صورت عمده نیاز بازار است.از طرفی باید بگویم واردات گوشی همراه به تنهایی ۲.۴ میلیارد دلار هزینه می شود در صورتی که ما روزانه ۳ هزار بشکه نفت نمی‌فروشیم.این موضوع در حالی که کل ارز که به وزارت صنعت اختصاص می‌دهند به ۲۰ میلیارد دلار نمی‌رسد پس چطور می توان ۲.۴ میلیارد دلار به موبایل ارز اختصاص داد باید یک مرز معقولی برای اختصاص ارز تخصیص داده شود از نظر من به جای ممنوعیت واردات گوشی همراه ۳۰۰ یورو باید ۱۵۰ یورو باشد.

* همه دعواهای ما بر سر ۶ درصد مصرف کننده است 

فارس: نقطه کور واردات بازار موبایل کجاست؟

یوسفیان: در مرحله اول باید توضیح دهم که اصناف با ۳ درصد سود گوشی همراه را می‌فروشند و سود آنها بیشتر در لوازم جانبی است به طور کلی سود برای اصناف در هر قیمتی  ۱۵ درصد است. نقطه کور یا مشکل اینجاست که گوشی موبایل باید زیر ۳۰۰ یورو وارد شود زیرا اگر آزاد شود مردم با مشکل روبرو می‌شوند و عامه مردم ضرر می‌کنند در واقع همه دعواهای ما بر سر ۶ درصد مصرف کننده است چرا که در صورتی که فردی که قرار است ۵۰ میلیون پول گوشی اپل بدهد به راحتی پرداخت می‌کند.همچنین باید به این نکته اشاره کنم که از اسفند به خاطر کرونا کاهش رونق صادرات داشتیم به طوری که تخصیص ارز تلفن همراه در ۳ ماه اول سال ۹۹ نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است. زیرا به گوشی بالای ۳۰۰ یورو ارزی تخصیص ندادند این در حالی است که موضوع مربوط به چند بازرگان اندک نیست زیرا ۳۰۰ بازرگان در این حوزه فعالیت می‌کنند البته بعضی از آنها اصناف بودند که بازرگان شدند.

* درخواست داریم زمانی که گوشی تلفن همراه روشن می‌شود قیمت واقعی  مصرف کننده در آن وجود داشته باشد

حسین غروی رئیس هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان موبایل درباره وضعیت بازار گوشی همراه نیز در این میزگرد گفت: در حال حاضر در کشور محدودیت ارزی وجود دارد و از طرفی هر روز با تغییر قیمت گوشی همراه هستیم ما درخواست داریم زمانی که گوشی تلفن همراه روشن می‌شود قیمت واقعی  مصرف کننده در آن وجود داشته باشد، در این رابطه ما به سازمان حمایت فشار آوردیم که خوشبختانه آنها قبول کردند که تجارت الکترونیک و سامانه همتا کمک کنند به طوری که بازرگان هنگامی که منشا ارز را می‌زند قیمت تمام شده ارز را ثبت کند که دیگر شاهد نوسان بازار نبوده و این نابسامانی اتفاق نیفتاد.  

*  گوشی‌های داخل گمرک ۱۴ درصد بالای ۳۰۰ یورو و ۸۶ درصد دیگر زیر ۳۰۰ یورو است

فارس : پیشنهاد شما برای ثبات بازار گوشی همراه چیست؟

غروی: باید به بازرگان اعلام شود که گوشی وارد کشور نکنند تا سرمایه آنها از بین نرود چون ارزی نیست که اختصاص بدهیم زیرا اگر قرار است گوشی بالای ۳۰۰ یورو ارز تعلق نگیرد باید برای کنترل و ثبات بازار به گوشی‌های زیر ۳۰۰ یورو ارز اختصاص داده شود در حال حاضر از گوشی‌های داخل گمرک ۱۴ درصد بالای ۳۰۰ یورو و ۸۶ درصد دیگر زیر ۳۰۰ یورو است همچنین از بانک مرکزی خواهش کردیم که برای آنکه مشکل ارزی به وجود نیاید و از شایعه و رانت خواری جلوگیری شود اطلاعات تخصیص موبایل را در اختیار انجمن قرار دهد که ما اعلام عمومی کنیم اما با وجود اینکه این موضوع مصوبه دارد اما کسی به آن توجه نکرده است.

فارس: برای رفع مشکل ارزی بازرگانان چه اقداماتی انجام داده اید؟

غروی: از آنجایی که  ارزی وجود نداشت که ما بخواهیم ارز برای بازرگان بگیریم چندین جلسه با معاونت بازرگانی بانک مرکزی برگزار کردیم اما دوستان کمیته‌های مختلف به ما گفتند ارز نداریم. اما پیشنهاد دادن ما به عنوان اولین انجمن واردکنندگان موبایل با یکی از انجمن‌های صادر کننده تهاتر کنیم که در قبال  پول صادر کننده‌ها واردات موبایل را انجام دهیم که در این رابطه ما اولین انجمنی بودیم که برای تهاتر تفاهم نامه با انجمن صادر کنندگان خشکبار امضا کردیم.

فارس: در حال حاضر بانک مرکزی برای گوشی های زیر ۳۰۰ یورو ارز اختصاص می دهد؟

غروی: باید توضیح دهم گوشی های زیر ۳۰۰ یورو نیاز مردم است از طرفی بانک مرکزی گفت به خاطر تفاهم نامه در قالب تهاتری که انجام دادید موبایل های زیر۳۰۰ یورو را در صف تخصیص نمی‌گذاریم از طرفی ما به معنای واقعی برای نیاز مردم جنگیدیم  چون قرار بود که برای گوشی های زیر  ۱۵۰ یورو محدودیت ایجاد کنند اما ما خواهش کردیم تا ۳۰۰ یورو را با بازرگان همکاری کنند چون باورمان این است که اگر سایر قیمت‌ها محدود شود کار قاچاقچیان رونق می گیرد. از طرفی خواهش کردیم که گزارش تخصیص‌هایی که توسط بانک مرکزی در آینده رصد می‌شود به ما بدهند. امروز ۲۸ میلیارد دلار ارزی داریم که به چرخه بانک مرکزی در سامانه نیما بازنگشته است و دولت هم در این رابطه کنار نمی‌آید همچنین ۱۶ هزار کارت بازرگانی در حال باطل شدن است چون ارز خود را نیاوردند.

فارس: چه اقداماتی برای بازگشت ارز به چرخه بانک مرکزی انجام داده اید؟

غروی: ما به عنوان اینکه دغدغه ملی داشته و سومین وارد کننده کشور هستیم تلاش می کنیم که مردم از گوشی موبایل استفاده کنند اما نمی‌خواهیم برون رفت سرمایه داشته باشیم در این رابطه قانون گذاشتیم مهلت زمانی رفع تعهد برای پولی که حواله می‌شود تا ۴۵ روز بعد کالا وارد شود اما اکنون ۳۰ روز است یعنی با این کار هدر رفت سرمایه نداشته باشیم زیرا اگر یکسری افراد ارز را خارج کنند و کالا وارد نکنند بازار دچار تلاطم می شود اما قانون می‌گوید ۶ماه می‌توان بعد از حواله پول، کالا وارد شود.

* کشور نیازمند ۱۵ میلیون گوشی همراه است

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل نیز در این میزگرد گفت: کشور نیازمند ۱۵ میلیون گوشی همراه است، برای جلوگیری از قاچاق گوشی همراه باید سامانه ۱۲۴ که زیر نظر وزارت صمت است با همکاری سامانه همتا بر بازار موبایل نظارت جدی کنند. همچنین باید با راه‌اندازی سامانه افق مراحل ورود گوشی همراه توسط بازرگانان به کشور مورد رصد قرار گرفته تا این کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.

* تعهد می‌کنیم ظرف ۲ ماه کل نیاز مردم را برطرف کنیم

در حال حاضر کشور نیازمند ۱۵ میلیون گوشی همراه است که ما به عنوان انجمن واردکنندگان موبایل تعهد می‌کنیم ظرف ۲ ماه کل نیاز مردم را برطرف کنیم. از طرفی از همه مصرف‌کنندگان درخواست داریم در صورتی که گوشی همراه مورد نیاز خود را با قیمت غیر متعارف خریداری کرده‌اند نسبت به شکایت از فروشنده اقدام کنند. 

* ثبات بازار مستلزم آزاد کردن ۵۰۰ هزار گوشی همراه دپو شده در گمرک 

در حال حاضر گروه مقتدری مقابل قانون ممنوعیت واردات گوشی بالا ۳۰۰ یورو ایستاده‌اند تا این قانون اجرا نشود که در این رابطه باید وزارت صمت به موضوع بازار موبایل ورود پیدا کرده و با آزاد کردن ۵۰۰ هزار گوشی همراه دپو شده در گمرکات کشور بازار موبایل را به وضعیت عادی برگرداند. 

* کشور نیازمند ۲.۴ میلیارد دلار ارز برای واردات گوشی

در حال حاضر کشور نیازمند 2.4 میلیارد دلار ارز برای واردات گوشی همراه است که اگر این میزان ارز تأمین شود ما تعهد می‌دهیم نیاز جامعه را ظرف ۲ ماه برطرف کنیم.

با توجه به اینکه رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی در این نشست حضور نداشتند برای شنیدن صحبت‌های وی در قالب تماس تلفنی نظرات این مسوول را جویا شدیم.

* یک میلیون و ۱۰۰ هزار گوشی همراه هنوز ریجستری نشده است

ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی  با اشاره به اینکه دولت باید برای اختصاص ارز به گوشی همراه چاره‌اندیشی کند، گفت: اگر قرار است با استفاده از فضای مجازی و تلفن‌های هوشمند فعالیت‌های آموزشی و ارائه خدمات اجتماعی به مردم تا توقف شیوع ویروس کرونا ادامه یابد باید دولت برای اختصاص ارز به گوشی‌های همراه چاره‌اندیشی کرده و همچنین ۵۰۰ هزار گوشی همراه دپو شده در گمرک را آزاد کند.

* شرایط سخت دولت را قبول داریم اما برای تامین نیاز مردم باید چاره اندیشی شود

برای واردات گوشی همراه ما با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه و در نظر گرفتن وضعیت نامناسب خرید و فروش نفت و همچنین موج دوم شیوع کرونا شرایط سخت دولت را قبول داریم اما امروز تلفن همراه جزو سبد خانوار محسوب می‌شود که باید برای تأمین این نیاز چاره‌اندیشی کرد.

* آموزش بر بستر فضای مجازی نیازمند گوشی همراه هوشمند است

استفاده از بستر فضای مجازی برای آموزش دانش‌آموزان و دانشگاه‌ها نیازمند گوشی همراه هوشمند است که در حال حاضر با توجه به ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو بازار موبایل دچار نوسانات بالای قیمت شده است که باید برای بازگرداندن ثبات به این بازار چاره‌اندیشی کرد. این در حالی است که ۵۰۰ هزار گوشی همراه در گمرکات دپو شده و از طرفی ۱۰۰ میلیون و ۱۰۰ هزار گوشی دیگر هنوز ریجستری نشده است. 

*  تابع قانون و تصمیمات دولت هستیم

 با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم استفاده از کالاهای خارجی و به خصوص آمریکایی در حال حاضر ما بر روی برند اپل برای واردات گوشی همراه حساسیتی نداریم چرا که در این رابطه ما تابع قانون و تصمیمات دولت هستیم.

* در واردات و نوسانات بازار موبایل رانت اتفاق افتاده است 

انجمن واردکنندگان موبایل در زمینه خبر ممنوعیت گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو هیچگونه صلاحیتی نداشته است که بخواهد این خبر را اعلام عمومی کند چرا که من معتقدم در واردات و نوسانات بازار موبایل رانت اتفاق افتاده است که در این رابطه از دوستان نظارتی و امنیتی درخواست دارم بر روی نحوه واردات گوشی همراه، خرید و فروش همچنین بازگرداندن ثبات این بازار ورود پیدا کرده و پیگیری جدی کنند.

باید گوشی‌های همراه هوشمندی که اکنون در بازار وجود دارند به قیمت خرید در بین مردم توزیع شده و به فروش برسد. چرا که قبل از سال ۹۹ واردکنندگان گوشی همراه بر مبنای ارز ۱۲ یا ۱۳ هزار تومانی گوشی همراه وارد کرده‌اند.اکنون با ارز ۲۵ هزار تومانی گوشی‌های همراه را در بازار توزیع کرده و به فروش می‌رسانند که این کار به تنهایی تخلف محسوب می‌شود. 

* قوه قضائیه به موضوع واردات گوشی همراه و نوسانات بازار موبایل ورود کرده با متخلفان برخورد کند

من از همین تریبون از حجت الاسلام رئیسی ریاست قوه قضاییه درخواست می‌کنم به موضوع واردات گوشی همراه و همچنین نوسانات بازار موبایل ورود کرده و با متخلفان و قاچاقچیان برخورد قاطع کند.

کد ویدیو دانلود الفيلم الأصلي

منبع: فردا

کلیدواژه: گرانی گوشی موبایل ارز ممنوعیت واردات گوشی بالای انجمن واردکنندگان موبایل خبر ممنوعیت واردات گوشی گوشی های بالای ۳۰۰ یورو برای واردات گوشی همراه صورت تجاری و مسافری واردات گوشی بالای ۳۰۰ نوسانات بازار موبایل واردات گوشی همراه گوشی بالای ۳۰۰ یورو وارد کشور شده گوشی های وارداتی هزار دستگاه گوشی ۲ ۴ میلیارد دلار واردات گوشی هزار گوشی همراه سه ماهه اول سال باید توضیح دهم گوشی های همراه گوشی همراه سوء استفاده سه ماهه اول مربوط به گوشی کشور نیازمند میلیارد یورو وارد کشور شد گوشی های زیر ۳۰۰ یورو ارز ۳۰۰ یورو گوشی همراه میلیون یورو گوشی موبایل مسافری وارد چاره اندیشی میلیون گوشی خرید و فروش طور مثال حال حاضر مصرف کننده اختصاص ارز فضای مجازی ارز اختصاص بانک مرکزی بازار آزاد منابع ارزی درصد بازار هزار تومان وزارت صنعت تلفن همراه ۳۰۰ یورو نیاز مردم تخصیص ارز ارز وزارت گوشی وارد وزارت صمت سال گذشته درصد گوشی سال ۹۸ ۳ میلیون برند اپل دپو شده سال ۹۹ کل ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۱۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۷ فروردین ۱۴۰۳/ بودجه مورد نیاز برای خرید بهترین میان‌رده بازار

فرارو- پوکو X6 پرو جزو بهترین میان‌رده‌های امسال بازار موبایل است و با ۵۱۲ گیگ فضای ذخیره‌سازی تقریبا ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ردمی نوت 13 پرو پلاس در همین برند شیائومی، بهترین نسخه از گوشی‌های ردمی نوت ۱۳ به حساب می‌آید و فروشنده‌های موبایل بابت آن تا ۲۳ میلیون قیمت گذاشتند.

گلکسی A54 که تا زمان ورود رسمی A55 می‌تواند بهترین میان‌رده سامسونگ باشد، ارزان‌تر است و با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیزه‌سازی ۱۶ میلیون تومان فروخته می‌شود. گلکسی A34 نیز در دسته میان‌رده‌های ۱۰، ۱۱ میلیونی قرار می‌گیرد.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

مدل

قیمت

گلکسی A15 نسخه 128+4

پنج میلیون و 800 هزار تومان

گلکسی A05s نسخه 64+4

چهار میلیون و 700 هزار تومان

گلکسی A54 نسخه 256+8

16 میلیون تومان

گلکسی A34 نسخه 128+8

10 میلیون و 700 هزار تومان

ردمی نوت 13 4G نسخه 256+8

هشت میلیون و 300 هزار تومان

ردمی نوت 13 پرو پلاس نسخه 512+16

23 میلیون تومان

ردمی A2 پلاس نسخه 64+3 گیگ

سه میلیون و 800 هزار تومان

ردمی  A3 نسخه نسخه 128+4

پنج میلیون و 400 هزار تومان

ردمی 13C نسخه 256+8

شش میلیون و 300 هزار تومان

پوکو X6 پرو نسخه نسخه 512+12

18 میلیون و 500 هزار تومان

آیفون 13 نسخه 128 گیگ پارت‌نامبر CH

40 میلیون تومان

آیفون 13 پرو مکس نسخه یک ترابایت پارت‌نامبر ZZA

120 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • ابلاغ تعرفه واردات موبایل بالاتر از ۶۰۰ دلار
  • حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۹ فروردین ۱۴۰۳/ نمای جدید از بازار موبایل
  • آشنایی با ابزار تعمیرات موبایل
  • آموزش کالیبره کردن باتری گوشی؛ دوام شارژ موبایل خود را افزایش دهید
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل
  • ترفندهای افزایش سرعت اینترنت موبایل
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۷ فروردین ۱۴۰۳/ بودجه مورد نیاز برای خرید بهترین میان‌رده بازار
  • آیا ما عمر باتری را فدای شارژ سریع در گوشی های موبایل کرده‌ایم؟
  • پرفروش‌ ترین گوشی شیائومی + دانلود لیست قیمت جدیدترین و ارزان‌ترین موبایل امروز(۷ فروردین)