Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@07:28:47 GMT

فرزند پروری مادر شهید در «کاش برگردی»

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۲۲۰۳

فرزند پروری مادر شهید در «کاش برگردی»

ملامحسنی با بیان اینکه « کاش برگردی» تازه ترین کتاب به روایت مادر شهید مدافع حرم است و فضایی مادرانه دارد، گفت: نکات تربیتی شهید شیری می تواند الگویی برای مادران امروز باشد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: « محمد رسول ملاحسنی» از نویسندگان جوانی است که توانست با دومین اثر خود با عنوان « یادت باشد» مخاطبان بسیاری جذب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «یادت باشد» روایت زندگی شهید مدافع حرم «حمید سیاهکالی مرادی»، نخستین شهید مدافع حرم استان قزوین به روایت همسر است. چاپ نخست این کتاب در روز رونمایی به اتمام رسید ، در یک هفته به چاپ سوم و در کمتر از 6 ماهه چاپ نوزدهم رسید و همچنان در حال تجدید چاپ است. کتاب« یادت باشد» مورد توجه مقام معظم رهبری واقع شد و ایشان در سال 1397 در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری مطالبی در مورد این کتاب فرمودند. «استاندار بصره» نخستین کتاب این نویسنده است که به  زندگی‌نامه شهید «سید ناصر سیاهپوش» از دانشجویان فعال اوایل انقلاب اسلامی در شهر قزوین  اشاره دارد. کتاب« کاش بر گردی» سومین کتاب ملاحسنی است که به تازگی از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب در مورد زندگی یکی از شهدای مدافع حرم با نام «زکریا شیری» است که در سال 1394 در منطقه ای نزدیک حلب به شهادت رسید.  به منظور اطلاع از جزئیات این کتاب گفتگویی با « محمد رسول ملاحسنی» ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

نوشتن کتاب «کاش برگردی» چقدر طول کشید؟

یک سال و نیم طول کشید تا بتوانم« کاش بر گردی» را بنویسم و به ناشر تحویل بدهم.

 

برای نوشتن این کتاب با چه افرادی گفت و گو کردید؟

این کتاب خاطرات همه اعضای خانواده، همکاران و نزدیکان شهید شیری هستند. راوی، مادر شهید است و کتاب، خاطراتی است که نزدیکان شهید روایت می کنند. با همه خواهران، برادران، دوستان و همکاران شهید صحبت کردم و خاطرات آنها را جمع آوری کردم.

 

کتاب« کاش برگردی» شامل چند فصل یا بخش است؟

کتاب «کاش برگردی» مشتمل بر 12 فصل است که به فراخور سال های زندگی شهید تقسیم شده است؛ به عنوان مثال فصلی در مورد کودکی شهید شیری است و فصلی دیگر به دوران سربازی شهید پرداخته است. چهل عکس از شهید شیری در انتهای کتاب« کاش بر گردی» وجود دارد. این عکس ها بر اساس خاطراتی است که در کتاب بازگو شده تا به نوعی مستند باشد.

کتاب «کاش برگردی» چه زمان منتشر شد؟

این کتاب اردیبهشت ماه امسال از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد که به دلیل شیوع کرونا مراسم رونمایی برای آن برگزار نشد. همراه با نماینده ولی فقیه در استان قزوین به منزل شهید شیری رفتیم و اولین جلد از کتاب «کاش برگردی» را به مادر شهید تقدیم کردم.

 

استقبال از کتاب «کاش برگردی» چطور بوده است؟

خوشبختانه استقبال خوبی از این صورت گرفت و در این مدت کوتاه یعنی از اردیبشهت تا الان به چاپ دهم رسیده است.

 

کتابهای زیادی در مورد شهدای مدافع حرم نوشته شده است. کتاب «کاش بر گردی» تمایزی با سایر کتابها در این حوزه دارد؟

دلیل دیگر این است که جنس روایت متفاوت است. کتابی برای شهدای مدافع حرم ندیدم که به روایت مادر شهید نوشته باشد. در اکثر کارها راوی همسر است و یا روایت چندگانه است. روایت خاص مادر در کتاب شهدا نداشتیم. یکی از دلایل استقبال از کتاب« کاش برگردی» همین روایت متفاوت است. کتاب «یادت باشد» که نوشتم روایت عاشقانه از زندگی شهید مدافع حرم ، حمید سیاهکالی مرادی است و بعضی آنرا عاشقانه ترین کتاب در حوزه شهدای مدافع حرم می دانند. « کاش برگردی» فضایی مادرانه دارد و جدیدترین و نخستین کتاب در این حوزه است که به روایت مادر شهید بیان شده است. این کتاب آیینه ای از مادران شهدای مدافع حرم است که در آن نکات فرزند پروری و تربیتی بسیاری وجود دارد. این جنس تربیت می تواند الگویی برای مادران باشد. این کتاب همچنین اشاراتی به زحمات و فداکاری مادر شهید برای حفظ خانواده شهید شده است زیرا وقتی زکریا شیری به شهادت رسید فرزندش سه ساله بود و سه ماه بعد از شهادت دومین فرزند این شهید به دنیا آمد.

 

گفتنی است، کتاب «کاش برگردی» که به زندگی شهید « زکریا شیری» از شهدای مدافع حرم اشاره دارد نوشته « محمد رسول ملاحسنی» به تازگی از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. چاپ اول تا سوم این کتاب در قالب پیش فروش در کمتر از ده روز به فروش رفت.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: کاش برگردی یادت باشد مریم داوری شهدای مدافع حرم شهدای مدافع حرم شهید مدافع حرم زندگی شهید کاش برگردی شهید شیری مادر شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۲۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تاریخی سرگذشت فلسطین در «قضیۀ فلسطین»

ایسنا/اصفهان کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» به قلم «محسن محمد صالح»، تألیف و توسط «صابر گل‌عنبری» و «یوسف رضازاده» ترجمه شده است. این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست از تاریخچه فلسطین تا سال ۲۰۱۱ میلادی را در خود جای داده است.

مهم‌ترین ویژگی کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» این است که به قلم یک محقق و نویسندۀ عرب لبنانی تحریر شده که از نزدیک با منطقه فلسطین و تحولات آشناست و در غم این سرزمین زندگی کرده است.

محسن محمد صالح که مدیر مسئول انتشارات الزیتونه در لبنان است، تلاش کرده وقایع تاریخی در فلسطین را بدون جانبداری و نگاه سیاسی، با ذکر جزئیات دقیق، و طبق روش علمی و آکادمیک، گردآوری کند. کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» توسط انتشارات وزارت امور خارجه منتشر شده است. این مسئله به همراه جزئیات دقیقی که نویسنده در این کتاب به نگارش درآورده است، نشان می‌دهد که مخاطب اصلی این کتاب، جامعۀ دانشگاهی و نخبه است با این حال مطالعه سیر تاریخی مسئله فلسطین در شرایط امروز جامعه ایرانی، ضروری به نظر می‌رسد.

موشکافی مسئله فلسطین در این کتاب، دید جامع و دقیقی به مخاطبان منتقل می‌کند و امکان تحریف تاریخ و شایعه‌پراکنی‌ها را از بین می‌برد. استفاده از عکس‌ها، نقشه‌ها و اسناد در جای‌جای مطالب کتاب و ترجمه روان متن آن، مطالعۀ این کتاب را برای مخاطب عام و علاقه‌مند به تاریخ و مسئله فلسطین نیز ساده می‌کند. البته نسخه اصلی این کتاب به زبان عربی با عنوان «القضیه الفلسطینیه، خلفیاتها التاریخیه و تطوراتها المعاصره» در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط مرکز مطالعات الزیتونه منتشر شد و ۶ فصل و ۲۰۸ صفحه دارد.

هر فصل از کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» به دوران خاصی از تاریخ سرزمین فلسطین پرداخته است. نویسنده در ابتدای هر فصل مقدمه کوتاهی را به رشته تحریر درآورده که به طور مختصر درباره شرایط حاکم بر آن دورهٔ ویژهٔ تاریخی توضیحی ارائه داده است. این مقدمه‌ها برای کسانی که در سرزمین‌های خارج از فلسطین زندگی می‌کنند، بسیار مفید است زیرا مخاطبان را به صورت موجز و کلی با روح حاکم بر آن دوره و محتوای ارائه شده در آن فصل آشنا می‌کند. همچنین این مقدمات، مهارت نویسنده در نویسندگی و مقاله‌نویسی مطبوعاتی را اثبات می‌کنند.

فصل اول به سرگذشت فلسطین، تا سال ۱۹۱۸ میلادی و پایان جنگ جهانی اول پرداخته است. موقعیت جغرافیایی و زیست بوم فلسطین، مبانی قرآنی و روایی اسلام درمورد فلسطین و مسجد الاقصی، قوم شناسی آن، پیشینهٔ حضور یهودیان در آن، تحولات فلسطین پس از اسلام و تحولات مدرن و معاصر، مواردی هستند که در این فصل به آنها پرداخته شده است. در این فصل می‌توانید راه پیچیدۀ مهاجرت یهودیان صهیونیست در سایه حمایت انگلیستان به ارض فلسطین و اعلامیه بالفور را بخوانید.

فصل دوم کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» به ماجرای اشغال فلسطین توسط انگلستان پرداخته است. در این دوران، انگلستان قیمومیت فلسطین را بر عهده داشت. همان‌طور که از عنوان «قیمومیت» بر می‌آید، انگلستان موظف بود این سرزمین را برای دستیابی به استقلال آماده و از نهادهای محلی و حقوق مدنی و مذهبی ساکنان آنان حمایت کند اما بیشتر شبیه به یک کاتالیزور جهت تشکیل دولت صهیونیستی در این سرزمین عمل کرد و در همین راستا پس از برقراری یک حکومت نظامی در فلسطین، هربرت ساموئل که یک یهودی صهیونیست بود را به عنوان نماینده ویژه خود در فلسطین منصوب کرد.

در بخشی از این فصل آمده است که «انگلیس از مهاجرت یهودیان به فلسطین حمایت کرد و باعث افزایش جمعیت آنها از ۵۵ هزار نفر (هشت درصد از ساکنان فلسطین) در سال ۱۹۱۴ به ۶۴۶ هزار نفر (یعنی ۳۱.۷ درصد) در سال ۱۹۴۸ شد. با این حال یهودیان به رغم تلاش‌های بی‌وقفه یهودی انگلیسی برای تصاحب اراضی فلسطین در سال ۱۹۴۷ تنها شش درصد از خاک فلسطین را در اختیار داشتند که اکثر آنها یا اراضی دولتی به شمار می‌آمدند یا توسط فئودال‌های غیر فلسطینی مقیم لبنان و سوریه به آنها فروخته شده بودند.» در این فصل با اولین جبش‌ها و مقاومت‌های مردم فلسطین، علی‌رغم اینکه هنوز به طور کامل از انگلستان ناامید نشده بودند، انقلاب بزرگ فلسطین در سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ میلادی، تحولات سیاسی و جنگ سال ۱۹۴۸ و بازتاب آن آشنا می‌شویم.

فصل سوم به رویکرد و فعالیت‌های کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین، فعالیت‌ها و مقاومت‌های ملی فلسطینیان، شکل‌گیری جنبش فتح و جنبش ناسیونالیسم عربی، فعالیت‌ها و مواضع جمال عبدالناصر پرداخته و یکی از بخش‌های آن تشکیل سازمان آزادی‌بخش فلسطین در کویت به رهبری مردی مشهور و عجیب به نام «یاسر عرفات» است که از فارغ التحصیلان مکتب اخوان المسلمین و از اهالی باریکه غزه بود. این بخش، با روایت جنگ نافرجام سال ۱۹۶۷ تمام می‌شود. جنگی که در آن کشورهای عربی به رهبری مصر، آمادگی خود را برای نبرد علیه اسرائیل اعلام کردند اما با شکست بدی مواجه و هواپیماهای مصری توسط نیروهای صهیونیستی منهدم شدند. در نتیجه این جنگ، ارتش اسرائیل مناطق گسترده دیگری از مصر و سوریه را اشغال کرد. در بخشی از این فصل آمده است که [پس از جنگ ۱۹۶۷] نظامیان یهودی با سر دادن شعارها و سرودهایی مانند «زردآلو روی سیب بریزید، دین محمد نابود شد» و «محمد مرد و از او دختری به جای ماند» و «ای انتقام گیرندگان خیبر به پا خیزید» وارد قدس و مسجد مبارک الاقصی شدند.

در مقدمه فصل چهارم گفته شده است که «در بازه زمانی میان سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۷ میلادی، سازمان آزادی بخش فلسطین توانست خود را به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین مطرح کرده و یک کرسی برای خود به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل کسب کند.» در این دوران، بعد عربی مسئله فلسطین رنگ باخت و کشورهای همجوار آن مرزهای خود را به روی فعالیت‌های مبارزان فلسطینی بستند و سعی در سازش با اسرائیل داشتند. در این بخش به ایجاد حس هویت ملی در فلسطین، مبارزات مسلحانۀ فلسطینی‌ها و ظهور جریان اسلام‌گرای فلسطینی و نتایج آن پرداخته شده است‌.

فصل پنجم، به شکل‌گیری اولین انتفاضه مردمی در فلسطین، شکل‌گیری جنبش حماس، سازش مسالمت‌آمیز، توافق‌نامه اسلو و شکل‌گیری تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخته است.

بزرگترین بخش کتاب، فصل ششم آن است که به وقایع سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی می‌پردازد. این بخش با انتفاضه دوم یا انتفاضه الاقصی شروع می‌شود که پس از ورود شارون به مسجد الاقصی شعله‌ور شد. همچنین به تلاش حماس برای تشکیل دولت ملی و کارشکنی‌های برخی گروه‌ها اشاره می‌کند. برکناری دولت وحدت ملی از سوی ابومازن، تشکیل دولت جدید به ریاست سلام فیاض در کرانه باختری، جنگ‌های تحمیلی علیه غزه و محاصرۀ آن، دیوار حائل و روند مذاکرات سازش از دیگر مواردی است که در این فصل روایت شده است.

کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» با رویکرد تاریخی خود، بدون آنکه به طور مستقیم از ایدئولوژی خاصی حمایت کند، بی‌شک چشم همهٔ مخاطبان را بر جنایت‌ها و ظلم بی حد و حصر صهیونیست‌ها باز خواهد کرد، به طوری که بعید است کسی پس از پایان مطالعۀ آن بتواند از آن چشم‌پوشی کرده و فقط به ترمیم زخم‌های زندگی خود بپردازد. در جای‌جای این کتاب با سرگذشت گروه‌های مقاومت متعدد مردمی در برابر اسرائیل و سرکوب‌های خونبار و مجازات آنان آشنا خواهید شد که بسیار دردمندانه است. این گروه‌های غیرتمند، از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند و طبق اقتضائات روز خط‌ومشی‌های متعددی را امتحان کردند و با کمترین ابزار و امکانات ممکن، از راه‌های گوناگون نظامی و دیپلماسی، وارد نبرد شدند. مطالعه این کتاب مخاطب را از این بابت مطمئن می‌کند که مردم فلسطین در هر دورهٔ زمانی، از نهایت امکانات ممکن برای نجات سرزمین‌شان استفاده کرده‌اند اما دشمن آنان یک دشمن معمولی نبوده است، بلکه غده‌ای سرطانی بوده که به هر دارویی مقاومت نشان داده و فراگیرتر می‌شده است.

البته باید اضافه کرد که ضعف کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» در این است که روایتش را در تاریخ ۲۰۱۱ به پایان رسانده درحالی که داستان فلسطین هنوز ادامه دارد. در سال‌های اخیر وقایع متعددی در سرزمین فلسطین به وقوع پیوسته که هر کدام نقطۀ عطفی در تاریخ مقاومت این سرزمین تلقی می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هفت هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • ۷ هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • فیلم| وداع جانسوز مادر فلسطینی با فرزند شهیدش
  • روایت تاریخی سرگذشت فلسطین در «قضیۀ فلسطین»
  • پیش ثبت نام ۹۰۰ مادر دارای سه فرزند خراسان شمالی در صندوق اجتماعی کشاورزان
  • کمک فوری/ حال این دو مادر بیمار خوب نیست
  • مادر شهید «عبدالخالد ماجدی» به فرزند شهیدش پیوست
  • تشییع و تدفین پیکر مادر شهید در کردکوی +فیلم
  • تشییع و تدفین پیکر مادر شهید در کردکوی +_فیلم
  • تشییع پیکر مادر شهید؛ کردکوی